Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Moderator: Redaktion
Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Hittade denna kalkyl som räknar på BEV vs ICE i olika varianter. t.ex. Tesla model 3 vs BMW 330i:
Break-Even: Duration until the Tesla Model 3 LR has equalized its CO2 surplus from battery production
@ 20'000 km per year Diff. per km: 232g. CO2 surplus from battery prod. equalized after 0.9 Jahre
@ 30'000 km per year ditto 0.6 Jahre
Känns riktigt välarbetad.
Break-Even: Duration until the Tesla Model 3 LR has equalized its CO2 surplus from battery production
@ 20'000 km per year Diff. per km: 232g. CO2 surplus from battery prod. equalized after 0.9 Jahre
@ 30'000 km per year ditto 0.6 Jahre
Känns riktigt välarbetad.
Model 3 LR AWD 19"
Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Utsläppen över 15år och 20000km/år från batteri+el i USA är alltså lägre än well2tank för bensinen.
Model 3 LR AWD 19"
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.taliz skrev:På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?nek0 skrev:Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.taliz skrev:På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
Låter ju som ett bra exempel, inte.
Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.
Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Grattis, inte ett rätt.taliz skrev:Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?nek0 skrev:Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.taliz skrev:På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
Låter ju som ett bra exempel, inte.
Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.
Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
2år eller 3000 mil
Har service avtal och Skoda connect app som meddelar när är det dags för service
Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Skoda är det första märket jag hört talas om som inte kräver service minst en gång om året.nek0 skrev:Grattis, inte ett rätt.taliz skrev:Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?nek0 skrev:Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.taliz skrev:På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
Låter ju som ett bra exempel, inte.
Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.
Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
2år eller 3000 mil
Har service avtal och Skoda connect app som meddelar när är det dags för service
Du kan inte påstå att det är normalfallet.
Och vad tror du kommer ske när det är dags för service? Jo de kommer byta bl.a. just motorolja och filter.
Det är nämligen det absolut viktigaste att sköta på en avgasbil. Kom inte och försök påstå nått annat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Om vi vänder på det, vilka biltillverkare kräver service varje år?taliz skrev:Skoda är det första märket jag hört talas om som inte kräver service minst en gång om året.nek0 skrev:Grattis, inte ett rätt.taliz skrev:Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?nek0 skrev:Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.taliz skrev:På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
Låter ju som ett bra exempel, inte.
Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.
Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
2år eller 3000 mil
Har service avtal och Skoda connect app som meddelar när är det dags för service
Du kan inte påstå att det är normalfallet.
Och vad tror du kommer ske när det är dags för service? Jo de kommer byta bl.a. just motorolja och filter.
Det är nämligen det absolut viktigaste att sköta på en avgasbil. Kom inte och försök påstå nått annat.
Kan inte minnas att jag gjort annat än inkörsservice på mina senaste 4-5 bilar.
Edit: Frugans Audi A4 - 19, rullat cirka 100 mil och en månad gammal.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.dd88 skrev:Om vi vänder på det, vilka biltillverkare kräver service varje år?taliz skrev:Skoda är det första märket jag hört talas om som inte kräver service minst en gång om året.nek0 skrev:Grattis, inte ett rätt.taliz skrev:Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?nek0 skrev:Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.
Låter ju som ett bra exempel, inte.
Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.
Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
2år eller 3000 mil
Har service avtal och Skoda connect app som meddelar när är det dags för service
Du kan inte påstå att det är normalfallet.
Och vad tror du kommer ske när det är dags för service? Jo de kommer byta bl.a. just motorolja och filter.
Det är nämligen det absolut viktigaste att sköta på en avgasbil. Kom inte och försök påstå nått annat.
Kan inte minnas att jag gjort annat än inkörsservice på mina senaste 4-5 bilar.
Edit: Frugans Audi A4 - 19, rullat cirka 100 mil och en månad gammal.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.
Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.
Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Alla bilar jag har haft har service minst 1 gång per år, även elbilen. Däremot gick dieseln upp till 3000 mil får några år sedan.
Förr var det ju höst och vår som gällde... men det var ju ganska längesedan nu.
Sen kanske inte det här olje bytet på 4-7 liter(?) ger särskilt stor påverkan jämfört med de 100-tals liter bilen eldar upp varje år.
Förr var det ju höst och vår som gällde... men det var ju ganska längesedan nu.
Sen kanske inte det här olje bytet på 4-7 liter(?) ger särskilt stor påverkan jämfört med de 100-tals liter bilen eldar upp varje år.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
taliz skrev:Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.
Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.
Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.
BMW har 3000 mil också.
Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.Verdi skrev:taliz skrev:Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.
Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.
Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.
BMW har 3000 mil också.
Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Bara för att du inte hört betyder inte att det inte finnstaliz skrev:Skoda är det första märket jag hört talas om som inte kräver service minst en gång om året.nek0 skrev:Grattis, inte ett rätt.taliz skrev:Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?nek0 skrev:Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.taliz skrev:På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
Låter ju som ett bra exempel, inte.
Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.
Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
2år eller 3000 mil
Har service avtal och Skoda connect app som meddelar när är det dags för service
Du kan inte påstå att det är normalfallet.
Och vad tror du kommer ske när det är dags för service? Jo de kommer byta bl.a. just motorolja och filter.
Det är nämligen det absolut viktigaste att sköta på en avgasbil. Kom inte och försök påstå nått annat.
Vectra 2,2 bensin 2004 2 år 3000mil +kamkedja
Vectra 1,9 diesel 2008 2år 3000mil 21000 mil kamremmen
Golf 1,4 tsi 2010 2 år 3000mil 21000 mil kamkedja
Golf Sportsvan 1,2 tsi 2år 3000 mil 21000 mil kamremmen
Skoda Superb 1,9 tdi 2014 2 år 3000mil 21000 kamremmen
Skoda Superb 1,9 tdi 2018 2 år 3000mil 21000 kamremmen
Det var mina bilar som hade 2 år eller 3000 mil mellan servicen
Min nästa bil kommer inte ha varken kamkedja eller kamremmen
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Tonläget på de inledande inläggen i denna tråden hör inte hemma på det här forumet. Vi är alla vänner här så tagga ner lite.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Fast kalkylen är felaktig om man matar in fel uppgifter i den . Det är inte samma mängder skit om man servar varje år eller vartannat år.taliz skrev:Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.Verdi skrev:taliz skrev:Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.
Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.
Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.
BMW har 3000 mil också.
Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
All motorolja återvinns, delar som blir över återvins även de. Är väl egentligen däcken som är den största miljöboven men i norden är vi duktiga på att återvinna även dessa, dock värre söderut.taliz skrev:Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.Verdi skrev:taliz skrev:Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.
Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.
Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.
BMW har 3000 mil också.
Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Oj, du har alltså haft två olika bilmärken! Wow!nek0 skrev:Bara för att du inte hört betyder inte att det inte finnstaliz skrev:Skoda är det första märket jag hört talas om som inte kräver service minst en gång om året.nek0 skrev:Grattis, inte ett rätt.taliz skrev:Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?nek0 skrev:Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.
Låter ju som ett bra exempel, inte.
Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.
Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
2år eller 3000 mil
Har service avtal och Skoda connect app som meddelar när är det dags för service
Du kan inte påstå att det är normalfallet.
Och vad tror du kommer ske när det är dags för service? Jo de kommer byta bl.a. just motorolja och filter.
Det är nämligen det absolut viktigaste att sköta på en avgasbil. Kom inte och försök påstå nått annat.
Vectra 2,2 bensin 2004 2 år 3000mil +kamkedja
Vectra 1,9 diesel 2008 2år 3000mil 21000 mil kamremmen
Golf 1,4 tsi 2010 2 år 3000mil 21000 mil kamkedja
Golf Sportsvan 1,2 tsi 2år 3000 mil 21000 mil kamremmen
Skoda Superb 1,9 tdi 2014 2 år 3000mil 21000 kamremmen
Skoda Superb 1,9 tdi 2018 2 år 3000mil 21000 kamremmen
Det var mina bilar som hade 2 år eller 3000 mil mellan servicen
Min nästa bil kommer inte ha varken kamkedja eller kamremmen
Jag har servat Volvo, Saab, Nissan, Mazda, Audi och diverse annat skrot.
Alla har enligt manualen krävt oljebyte varje år.
Men återigen, det har på senare år blivit konkurrens på service och ”long life” har gjort intåg.
Jag är dock fortsatt övertygad om att de flesta märken kräver årlig service.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Men hallå, jag säger ju att de flesta servar varje år.nek0 skrev:Fast kalkylen är felaktig om man matar in fel uppgifter i den . Det är inte samma mängder skit om man servar varje år eller vartannat år.taliz skrev:Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.Verdi skrev:taliz skrev:Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.
Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.
Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.
BMW har 3000 mil också.
Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
Fråga vilken bilmeck somhelst vad som är standard.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Opel+Skoda+VW=2?
Jo hade en Nissan Pulsar också i 5 månader så jag vet inte vad den hade för service plan .
Jo hade en Nissan Pulsar också i 5 månader så jag vet inte vad den hade för service plan .
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
dd88 är det något fel på AdBlue förbrukningen hos Audin? Jag har lika mycket kvar efter 1770 mil
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Ehh?dd88 skrev:All motorolja återvinns, delar som blir över återvins även de. Är väl egentligen däcken som är den största miljöboven men i norden är vi duktiga på att återvinna även dessa, dock värre söderut.taliz skrev:Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.Verdi skrev:taliz skrev:Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.
Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.
Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.
BMW har 3000 mil också.
Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
”Förbrukade smörjmedel och hydraul- och spilloljor är ett stort miljöproblem. Enbart i Sverige förbrukas 120 000-150 000 ton per år och mycket lite samlas upp. En stor del av oljorna läcker ut i naturen och åtskilligt dumpas illegalt eller eldas upp utan tillstånd. ”
https://miljo-utveckling.se/vastsverige ... spillolja/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Skoda tillhör VW och använder deras motorer.nek0 skrev:Opel+Skoda+VW=2?
Jo hade en Nissan Pulsar också i 5 månader så jag vet inte vad den hade för service plan .
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Nej bara överdrivet stor tank, mätaren brukar gå ner när det är 15-20 liter kvar. Brukar fylla på var tusende mil typ.nek0 skrev:dd88 är det något fel på AdBlue förbrukningen hos Audin? Jag har lika mycket kvar efter 1770 mil
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
2003, det var femton år sen och precis som det står i artikeln så är det idag ett lagkrav.taliz skrev:Ehh?dd88 skrev:All motorolja återvinns, delar som blir över återvins även de. Är väl egentligen däcken som är den största miljöboven men i norden är vi duktiga på att återvinna även dessa, dock värre söderut.taliz skrev:Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.Verdi skrev:taliz skrev:Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.
Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.
Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.
BMW har 3000 mil också.
Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
”Förbrukade smörjmedel och hydraul- och spilloljor är ett stort miljöproblem. Enbart i Sverige förbrukas 120 000-150 000 ton per år och mycket lite samlas upp. En stor del av oljorna läcker ut i naturen och åtskilligt dumpas illegalt eller eldas upp utan tillstånd. ”
https://miljo-utveckling.se/vastsverige ... spillolja/
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Gäller den lagen i hela världen, och tillämpas av alla menar du?dd88 skrev:2003, det var femton år sen och precis som det står i artikeln så är det idag ett lagkrav.taliz skrev:Ehh?dd88 skrev:All motorolja återvinns, delar som blir över återvins även de. Är väl egentligen däcken som är den största miljöboven men i norden är vi duktiga på att återvinna även dessa, dock värre söderut.taliz skrev:Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.Verdi skrev:
BMW har 3000 mil också.
Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
”Förbrukade smörjmedel och hydraul- och spilloljor är ett stort miljöproblem. Enbart i Sverige förbrukas 120 000-150 000 ton per år och mycket lite samlas upp. En stor del av oljorna läcker ut i naturen och åtskilligt dumpas illegalt eller eldas upp utan tillstånd. ”
https://miljo-utveckling.se/vastsverige ... spillolja/
Get real.
Det är fortfarande ett gigantiskt globalt problem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.