500 A är maxströmmen som jag har sett, vilket de ska kunna leverera mellan 200 och 920 V. För 400 V blir det då 200 kW, förutsatt att bilen klarar det.chaffis75 skrev:Och för 350 kW laddning på ionity så behöver du köra på 800 volt vilket jag antar tesla inte har stöd för I nuvarande bilar åtminstone.Geni87 skrev:Förmodligen inte, Teslas batteripack har för låg spänning för det. Ionitys laddare ger max 500A vilket aldrig kommer bli 250 kW vid laddning av en TM3.frippan skrev:Frågan är om vi kommer att kunna utnyttja 250kw på ionity också?
Var går gränserna på en hpc/ionity laddare när man kör 400 respektive 800 volt?
V3
Moderator: Redaktion
Re: V3
Re: V3
Yep, spänningen ökar ju dock med ökande SoC, vet inte vad ett M3-batteri har i början av en laddcykel t.ex. Men 400 V är nog snarare mot slutet.vigge50 skrev:Om vi antar att Tesla har 400V på batterierna så kommer supercharger V3 ge 625A för att klara 250 kW. Om man är begränsad till 500A så bör man kunna få ut 200 kW.chaffis75 skrev:Och för 350 kW laddning på ionity så behöver du köra på 800 volt vilket jag antar tesla inte har stöd för I nuvarande bilar åtminstone.Geni87 skrev:Förmodligen inte, Teslas batteripack har för låg spänning för det. Ionitys laddare ger max 500A vilket aldrig kommer bli 250 kW vid laddning av en TM3.frippan skrev:Frågan är om vi kommer att kunna utnyttja 250kw på ionity också?
Var går gränserna på en hpc/ionity laddare när man kör 400 respektive 800 volt?
Re: V3
Tesla Björn visar ju tydligt att man begränsar till 120kW laddhastighet idag för Tesla 3.
Men 10-50% på 16 minuter är snabbt!
10-80% på 36 minuter.
Men 10-50% på 16 minuter är snabbt!
10-80% på 36 minuter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V3
Edit: Läs Tibors artikel först. (Sover aldrig karln?) 
http://teslaclubsweden.se/supercharger-v3/
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/introd ... edirect=no
http://teslaclubsweden.se/supercharger-v3/
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/introd ... edirect=no
Introducing V3 Supercharging
The Tesla Team 6 mars 2019
Tesla has more than 12,000 Superchargers across North America, Europe, and Asia and our network continues to grow daily: more than 99% of the U.S. population is covered by the network, and we anticipate similar coverage in Europe by the end of 2019. Recently, we passed 90% population coverage in China and are growing that number quickly. However, in order to drive continued electric vehicle adoption and further accelerate the world’s transition to sustainable energy, charging needs to be even faster, and the number of vehicles able to charge at a location in a day needs to be significantly higher. Today, we’re unveiling V3 Supercharging, the next step in the growth of Tesla’s Supercharger network. V3, which is born from our experience building the world’s largest grid-connected batteries, enables our vehicles to charge faster than any other electric vehicle on the market today.
Faster Charging, No More Power Sharing
V3 is a completely new architecture for Supercharging. A new 1MW power cabinet with a similar design to our utility-scale products supports peak rates of up to 250kW per car. At this rate, a Model 3 Long Range operating at peak efficiency can recover up to 75 miles of charge in 5 minutes and charge at rates of up to 1,000 miles per hour. Combined with other improvements we’re announcing today, V3 Supercharging will ultimately cut the amount of time customers spend charging by an average of 50%, as modeled on our fleet data.
Supercharger stations with V3’s new power electronics are designed to enable any owner to charge at the full power their battery can take – no more splitting power with a vehicle in the stall next to you. With these significant technical improvements, we anticipate the typical charging time at a V3 Supercharger will drop to around 15 minutes.
On-Route Battery Warmup
New Supercharging infrastructure isn’t the only way we are improving our customers’ charging experience. Beginning this week, Tesla is rolling out a new feature called On-Route Battery Warmup. Now, whenever you navigate to a Supercharger station, your vehicle will intelligently heat the battery to ensure you arrive at the optimal temperature to charge, reducing average charge times for owners by 25%.
This combination of higher peak power with V3, dedicated vehicle power allocation across Supercharger sites, and On-Route Battery Warmup enables customers to charge in half the time and Tesla to serve more than twice the number of customers per hour. Additionally, we are also unlocking 145kW charge rates for our 12,000+ V2 Superchargers over the coming weeks.
With Model 3 now shipping globally in high volumes and Model Y on the way, V3 Supercharging enables us to deliver the fastest production charging experience at an unprecedented scale compared to other electric vehicle manufacturers. By increasing the number of vehicles we’re able to charge at each Supercharger in a day, the investment we’re making in our network will go significantly further with every V3 station deployed. Paired with other savings, these efficiencies will translate to an increased pace of investment for Superchargers moving forward, with a continued focus on getting to 100% ownership coverage across all regions we operate. With thousands of new Superchargers coming online in 2019, the launch of V3, and other changes we’re making to improve throughput, the Supercharger network will be able to serve more than 2x more vehicles per day at the end of 2019 compared with today – easily keeping pace with our 2019 fleet growth.
Beginning today, we’re opening the first public beta site in the Bay Area, which will incrementally be made available to owners in Tesla’s Early Access Program. We’re launching V3 Supercharging for Model 3, our highest volume vehicle, and we’ll continue to expand access as we review and assess the results of millions of charging events. We will increase Model S and X charging speeds via software updates in the coming months. V3 Supercharging will roll out to the wider fleet in an over the air firmware update to all owners in Q2 as more V3 Superchargers come online. Our first non-beta V3 Supercharger site will break ground next month, with North American sites ramping in Q2 and Q3 before coming to Europe and Asia-Pacific in Q4.
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Jobbar med musik på Metal Sweden Productions.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5932
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: V3
Likriktarna som förser SuC med strömmen klarar inte mer effekt idag. Det berättade teknikern jag pratade med vid SuC ombyggnaden i Torsby.Zalman3 skrev:Tesla Björn visar ju tydligt att man begränsar till 120kW laddhastighet idag för Tesla 3.
Men 10-50% på 16 minuter är snabbt!
10-80% på 36 minuter.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: V3
Det blir intressant att se hur det jämkas med det följande, från Teslas pressrelease.Gustafsson skrev:Likriktarna som förser SuC med strömmen klarar inte mer effekt idag. Det berättade teknikern jag pratade med vid SuC ombyggnaden i Torsby.Zalman3 skrev:Tesla Björn visar ju tydligt att man begränsar till 120kW laddhastighet idag för Tesla 3.
Men 10-50% på 16 minuter är snabbt!
10-80% på 36 minuter.
Additionally, we are also unlocking 145kW charge rates for our 12,000+ V2 Superchargers over the coming weeks.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Jobbar med musik på Metal Sweden Productions.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8215
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: V3
Nja, dom klarar ju minst 145kW, annars skulle ju bil nr 2 på ett laddpar få 0kW när första bilen får 120kW.Gustafsson skrev:Likriktarna som förser SuC med strömmen klarar inte mer effekt idag. Det berättade teknikern jag pratade med vid SuC ombyggnaden i Torsby.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19955
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: V3
Ja det blir nog inte många kWh, typ knappt mätbart antar jag...jpetters skrev:Skillnaden i kostnad på förvärma vs värma på plats borde väl vara minimal?Bjelke skrev:Om bilen förvärmer batteriet inför ett SuC-besök (på model 3 iaf, kanske på S & X också framöver?) för att få snabbare laddning så blir det dyrare eftersom man då även kommer attLaban skrev:Inget är sagt om det. Men även om varje laddare kostar extra så får de samtidigt färre laddare/station för samma antal laddade mil. Kanske t.o.m är en besparing i slutändan.Zalman3 skrev:Kommer det att vara dyrare att ladda på V3?
behöva ladda lite mer (det som förlorades genom förvärmningen av batteriet) vilket alltså blir dyrare nu när Tesla tar betalt per kWh, dessutom så kommer bilen att ockupera
laddaren kortare tid så att laddaren hinner serva flera bilar vilket i sin även det ger mer pengar till Tesla räknat per laddstolpe osv osv.
Slutsats: Lite dyrare för bilägaren och fler bilar per dygn och stolpe vilket blir en besparing för Tesla.
Snabbare laddtider kommer dock dom flesta att gilla såklart, och om man är super-super-snål så får man väl se till att inte navigera till laddaren
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2084
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: V3
I videon som Tesla släppt på div. sociala medier så räknar mi/hr upp snabbt till 1000. Detta medans kW också räknar upp. Men medans mi/hr kommer till 1000 och stannar där så fortsätter kW att räkna upp en bit till? Vid 246kW så stannar mi/hr på 1000 medans kW pinar vidare till 256kW ?!?
Hur får man ihop den ekvationen? Eller är det helt enkelt en film som de gjort för reklamen, d.v.s. ej en verklig laddning.
https://twitter.com/Tesla/status/1103509560495505408
Hur får man ihop den ekvationen? Eller är det helt enkelt en film som de gjort för reklamen, d.v.s. ej en verklig laddning.
https://twitter.com/Tesla/status/1103509560495505408
Tesla Model Y
- TiborBlomhall
- Inlägg: 8053
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: V3
De blir ju kul att komma dit som bil 2 om den första redan tar 145 kW, ja du får 0 kW och får snällt vänta på att den andra bilen börjar ramps ner..fth skrev:Nja, dom klarar ju minst 145kW, annars skulle ju bil nr 2 på ett laddpar få 0kW när första bilen får 120kW.Gustafsson skrev:Likriktarna som förser SuC med strömmen klarar inte mer effekt idag. Det berättade teknikern jag pratade med vid SuC ombyggnaden i Torsby.
/fth
Kanske inte helt bra lösning på v2 laddare. Kanske ska kravet vara att man är ensam på laddaren för att få 145kw.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: V3
Högst sannolikt krävs det att man är ensam på laddparet.chaffis75 skrev:De blir ju kul att komma dit som bil 2 om den första redan tar 145 kW, ja du får 0 kW och får snällt vänta på att den andra bilen börjar ramps ner..fth skrev:Nja, dom klarar ju minst 145kW, annars skulle ju bil nr 2 på ett laddpar få 0kW när första bilen får 120kW.Gustafsson skrev:Likriktarna som förser SuC med strömmen klarar inte mer effekt idag. Det berättade teknikern jag pratade med vid SuC ombyggnaden i Torsby.
/fth
Kanske inte helt bra lösning på v2 laddare. Kanske ska kravet vara att man är ensam på laddaren för att få 145kw.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8215
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: V3
Ja, det kommer gissningsvis fördelas ungefär enligt dagens modell.jpetters skrev:Högst sannolikt krävs det att man är ensam på laddparet.chaffis75 skrev:De blir ju kul att komma dit som bil 2 om den första redan tar 145 kW, ja du får 0 kW och får snällt vänta på att den andra bilen börjar ramps ner..fth skrev:Nja, dom klarar ju minst 145kW, annars skulle ju bil nr 2 på ett laddpar få 0kW när första bilen får 120kW.Gustafsson skrev:Likriktarna som förser SuC med strömmen klarar inte mer effekt idag. Det berättade teknikern jag pratade med vid SuC ombyggnaden i Torsby.
/fth
Kanske inte helt bra lösning på v2 laddare. Kanske ska kravet vara att man är ensam på laddaren för att få 145kw.
Laddarna har ju x antal moduler som fördelas mellan bilarna, det är alltså inte kontinuerligt reglerbar fördelning.
En bil som laddar 145kW kommer alltså sannolikt att begränsas till dagens max, dvs c:a 110kW, när nästa bil pluggar in på samma par.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8215
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: V3
Det här skrev jag tidigare i en annan tråd om laddeffekter:
/fthDet finns lite olika uppgifter om detta, men enligt trovärdiga källor innehåller varje SuC i Europa 8 eller 9 moduler à 16.5kW, dvs total effekt 132 eller 148.5 kW.
Den effekten delas mellan två stolpar enligt principen "först till kvarn", dvs den som först kopplar in sig får all effekt som hen kan använda, nummer två får "slumpen", i värsta fall bara c:a 22kW inledningsvis. Kabinetten som används i USA har plats för 12 moduler, om det är samma kabinett i Europa så skulle man alltså kunna fylla på med 3-4 ytterligare moduler, sannolikt utan andra ändringar.
Det skulle ge en total effekt på 198kW, vilket skulle ge bil nummer två minst 88kW från start, en ökning med 75-129%, under förutsättning att laddkurvorna inte ändras.
Detta skulle förstås kraftigt öka genomströmningen på belastade stationer.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: V3
S o X får värmeöverskott i batteriet vid Supercharging, så att då skicka in värme innan laddning, för att tjäna 10 min? Har inte 3an motsvarande kylbehov vid sucBjelke skrev:Ja det blir nog inte många kWh, typ knappt mätbart antar jag...jpetters skrev:Skillnaden i kostnad på förvärma vs värma på plats borde väl vara minimal?Bjelke skrev:Om bilen förvärmer batteriet inför ett SuC-besök (på model 3 iaf, kanske på S & X också framöver?) för att få snabbare laddning så blir det dyrare eftersom man då även kommer attLaban skrev:Inget är sagt om det. Men även om varje laddare kostar extra så får de samtidigt färre laddare/station för samma antal laddade mil. Kanske t.o.m är en besparing i slutändan.Zalman3 skrev:Kommer det att vara dyrare att ladda på V3?
behöva ladda lite mer (det som förlorades genom förvärmningen av batteriet) vilket alltså blir dyrare nu när Tesla tar betalt per kWh, dessutom så kommer bilen att ockupera
laddaren kortare tid så att laddaren hinner serva flera bilar vilket i sin även det ger mer pengar till Tesla räknat per laddstolpe osv osv.
Slutsats: Lite dyrare för bilägaren och fler bilar per dygn och stolpe vilket blir en besparing för Tesla.
Snabbare laddtider kommer dock dom flesta att gilla såklart, och om man är super-super-snål så får man väl se till att inte navigera till laddaren :lol:
ms 76132 "Eleamore"
- TiborBlomhall
- Inlägg: 8053
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: V3
Jo, först värma batterierna så att laddning kan starta snabbare, sedan måste de kylas för att inte överhettas.
Det är helt enkelt så att batterierna ska ha konstant rumstemperatur. Kring 20 grader fungerar de mest optimalt.
Det är helt enkelt så att batterierna ska ha konstant rumstemperatur. Kring 20 grader fungerar de mest optimalt.
Re: V3
Enkelt.TiborBlomhall skrev:Jo, först värma batterierna så att laddning kan starta snabbare, sedan måste de kylas för att inte överhettas.
Det är helt enkelt så att batterierna ska ha konstant rumstemperatur. Kring 20 grader fungerar de mest optimalt.

Re: V3
Om Tesla med 400V klarar 250kW laddning.
Om man då ökar till 800V, borde man ju kunna ladda i 500kW.
"När Audi påbörjade sin lansering av E-tron gjorde man stor sak av att modellen har 150 kW-laddning. En siffra som innebär att den tyska suven laddar snabbast av alla på marknaden. Men 150 kW kan snart ses som snigelladdning.
I bayerska Jettingen-Scheppach har ett teknikkonsortium med bland annat Allego, BMW, Porsche och Siemens satt upp en ny laddstation med rejäl kräm. Prototypen har en kapacitet på upp till 450 kW och med den räknar man med att kunna ladda de första 100 km på mindre än tre minuter. En full laddning (10-80 procent SOC) ska vara avklarat på en kvart."
https://www.nyteknik.se/fordon/har-kan- ... et-6942545
Om man då ökar till 800V, borde man ju kunna ladda i 500kW.
"När Audi påbörjade sin lansering av E-tron gjorde man stor sak av att modellen har 150 kW-laddning. En siffra som innebär att den tyska suven laddar snabbast av alla på marknaden. Men 150 kW kan snart ses som snigelladdning.
I bayerska Jettingen-Scheppach har ett teknikkonsortium med bland annat Allego, BMW, Porsche och Siemens satt upp en ny laddstation med rejäl kräm. Prototypen har en kapacitet på upp till 450 kW och med den räknar man med att kunna ladda de första 100 km på mindre än tre minuter. En full laddning (10-80 procent SOC) ska vara avklarat på en kvart."
https://www.nyteknik.se/fordon/har-kan- ... et-6942545
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V3
Det behöver det verkligen inte betyda, att öka spänningen betyder bara att strömmen blir mindre till bilen och att kablarnas tjocklek inte behöver ökas men man måste fortfarande kolla på antal C batterierna utsätts för. Tidigare har Tesla bara låtit bilarna gå upp till max 1,5C och nu går det väll upp till 3C, men att därifrån gå till 6C är betydligt mer komplicerat än att ändra spänning i bilarna. Roadstern skulle nog kunna klara 500 kW om den använder 800V och Tesla bygger laddarna så kraftfulla men det är ju knappast en bil för massproduktion.Zalman3 skrev:Om Tesla med 400V klarar 250kW laddning.
Om man då ökar till 800V, borde man ju kunna ladda i 500kW.
"När Audi påbörjade sin lansering av E-tron gjorde man stor sak av att modellen har 150 kW-laddning. En siffra som innebär att den tyska suven laddar snabbast av alla på marknaden. Men 150 kW kan snart ses som snigelladdning.
I bayerska Jettingen-Scheppach har ett teknikkonsortium med bland annat Allego, BMW, Porsche och Siemens satt upp en ny laddstation med rejäl kräm. Prototypen har en kapacitet på upp till 450 kW och med den räknar man med att kunna ladda de första 100 km på mindre än tre minuter. En full laddning (10-80 procent SOC) ska vara avklarat på en kvart."
https://www.nyteknik.se/fordon/har-kan- ... et-6942545
Re: V3
oscfor skrev:Kolla skillnaden!
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Jobbar med musik på Metal Sweden Productions.
Re: V3
Precis. När man pratar om laddeffekt (eller all effekt egentligen) så finns det ju en mängd faktorer som kan begränsa. Dubbla spänningen för att kunna dubbla effekten gör ju att strömmen inte ökar i laddarens kablage, bilens kablage, interna ledningar/säkringar/kontaktorer i batteriet osv. Däremot så blir strömmen in i varje battericell den dubbla.vigge50 skrev:Det behöver det verkligen inte betyda, att öka spänningen betyder bara att strömmen blir mindre till bilen och att kablarnas tjocklek inte behöver ökas men man måste fortfarande kolla på antal C batterierna utsätts för. Tidigare har Tesla bara låtit bilarna gå upp till max 1,5C och nu går det väll upp till 3C, men att därifrån gå till 6C är betydligt mer komplicerat än att ändra spänning i bilarna. Roadstern skulle nog kunna klara 500 kW om den använder 800V och Tesla bygger laddarna så kraftfulla men det är ju knappast en bil för massproduktion.Zalman3 skrev:Om Tesla med 400V klarar 250kW laddning.
Om man då ökar till 800V, borde man ju kunna ladda i 500kW.
"När Audi påbörjade sin lansering av E-tron gjorde man stor sak av att modellen har 150 kW-laddning. En siffra som innebär att den tyska suven laddar snabbast av alla på marknaden. Men 150 kW kan snart ses som snigelladdning.
I bayerska Jettingen-Scheppach har ett teknikkonsortium med bland annat Allego, BMW, Porsche och Siemens satt upp en ny laddstation med rejäl kräm. Prototypen har en kapacitet på upp till 450 kW och med den räknar man med att kunna ladda de första 100 km på mindre än tre minuter. En full laddning (10-80 procent SOC) ska vara avklarat på en kvart."
https://www.nyteknik.se/fordon/har-kan- ... et-6942545
* Är det battericellerna som begränsar vinner man inget på att gå upp i spänning.
* Är det övriga komponenter som begränsar vinner man på att gå upp i spänning.
Med andra ord har Porsche i Taycan ett batteri där cellerna klarar att laddas med höga strömmar, men för att inte behöva superbiffiga kablar och andra interna komponenter i batteriet kör man på en högre systemspänning.