Lite iakttagelser från en roadtrip till Storbritannien

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Lite iakttagelser från en roadtrip till Storbritannien

Inlägg av bylund »

Vi (jag och min sambo) deltog i Teslas superchargerrally till Amsterdam, och tog det som ett avstamp för en roadtrip i västra Europa. Vi åkte vidare till Belgien, Storbritannien, Frankrike innan vi vände hem. 600 mil på två veckor avverkade vi.

Vår största huvudvärk innan avresa var att försöka få till laddkort till olika ställen då, som jag har gnällt om i andra trådar, nästan inga operatörer accepterar kortbetalning vid laddaren. Lyckades bara få tag på Ecotricity i Storbritannien till slut (då vi beställde kortet till den första brittiska adress vi skulle till). I slutändan blev det inte något problem, superchargrar räckte bra dit vi skulle, men operatörernas krångel ledde till att man inte kunde vara lika spontan.

Efter rallyt körde vi vidare till Tilburg och fick en rundvandring på ihopmonteringen. Intressant, och värt ett besök om man är i regionen (boka först).

Belgien spenderade vi några dagar i, och det finns tillräckligt med superchargrar för att man ska kunna åka vart som helst i landet utan problem. Även bra att ha en frunk man kan fylla med klosteröl om man gillar sånt.

Vidare tog vi färjan från Dunkerque till Dover, och det var tur just då för det var strejker som blockerade Calais. Tågen gick som vanligt, men vi valde bort det då det var drygt 100 GBP dyrare. Nu har man dock nyss byggt en supercharger innanför incheckningen på franska sidan för tågen, så det gör det lite intressantare då man kan ladda medan man väntar på att köra ombord.
Vi började känna ojämn bromsverkan, som om en bromsskiva var lite skev, så vi ringde Tesla Heathrow, som var väldigt upptagna, och bad oss kolla med Crawley/Gatwick istället. Vi ville mest att någon skulle testa och se om det var något allvarligt eller om det kunde vänta tills vi var tillbaka i Sverige. De kunde ta emot oss redan nästa morgon (vi ringde strax innan stängning). De testkörde och konstaterade att de vill fixa det, och bytte först bromsbelägg (de sa att någon bromskolv gick trögt), vilket inte löste problemet, och sedan även skivor (vilket löste problemet). Vi fick skjuts in till Crawley och shoppade och åt lite medan de fixade bilen. Väldigt vänligt bemötande, och bra att de kunde hjälp till med så kort varsel. Fyra roadsters var på servicecentret, vilket är mitt rekord i hur många jag sett samtidigt. Vi fick också veta att anledningen till att de har så många superchargrar med bara två stolpar runt London är att det är svårt att få tag på platser med tillräckligt starkt elnät för fler. Dock laddade vi ensamma nästan varje gång.

I Frankrike har man också två laddare på många ställen, med skyltar om att de arbetar på att utöka. Om det är bygglov som drar ut på tiden, eller elnätsproblem låter jag vara osagt. Dock var det fler som laddade, med köbildning på sina ställen, så i högsäsong får man ta höjd för det. Till Paris kom vi på kvällen innan nationaldagen, så parkering var gratis, och rätt lätt att få tag på för att vara Paris, så vi struntade att aktivera Autolib, som främst hyr ut elbilar, men också erbjuder laddning (med parkering) för andra elbilar för betydligt lägre pris än normal gatutaxa. Vi hade ändå nog med laddning för att köra till nästa supercharger i Champagne. Den ligger vid ett litet hotell som några norrmän berättade att de hade haft som bas för utflykter i området, och var väldigt nöjda med, särskilt som laddningen var ordnad (även här bara två stolpar).

I Luxemburg, som vi körde tillbaka via, hade man ställt ut koner vid superchargrarna på hotellet. Vår tolkning var att man gjorde det för att hålla andra borta, och flyttade en kon och körde in och laddade. Norrmännen som kom senare hade inte gjort den tolkningen och stod och väntade trots två lediga platser.

Resten av resan genom Tyskland och Danmark gick snabbt och effektivt, med superchargrar så tätt att man kan hoppa över om man vill stanna lite längre och t ex äta vid någon. Vi tog vägen över bältbroarna hem för att slippa eventuella färjeköer. Bra att veta kan vara att man har Autopass för att slippa betala vägtull i Norge så fungerar de även för att passera Stora Bältbron och Öresundsbron med en liten rabatt (även Scandlines kan betalas med färjan). Man kan också som vi, anmäla sitt autopassnummer till Öresundsbron och teckna avtal, så får man billigare passager (vid två passager per år lönar detta sig).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Lite iakttagelser från en roadtrip till Storbritannien

Inlägg av Martinen »

Intressant läsning.
Vi ska också en tur i augusti.
Blir en resa till England, och tar en tur in om tilburg på vägen hem.
Tar nog tåget genom eurotunnel åtminstone i ena riktningen, men om det är så stor skillnad som 100 pund, så tar vi nog båten tillbaka. Vad kostade tåg / båt?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Lite iakttagelser från en roadtrip till Storbritannien

Inlägg av bylund »

Framförallt ska man ta samma båda riktningarna då t/r ofta är billigare än enkelresor, men det varierar på reselängd och avgångstider. Vi använde http://www.directferries.co.uk som visar både tåg och färjor. 70 pund för färja mot 176 för tåg gällde när vi åkte (t/r).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Lite iakttagelser från en roadtrip till Storbritannien

Inlägg av Martinen »

Ok kollade pris på tåget innan idag. Vi ska vara där mer än en vecka så t/r priserna var inte billigare än 2 enkelresor.
Valde man ut och hemresa inom 2 dagar så var t/r nästan samma pris som en enkel.
Tack. Ska kolla direct ferries.
Skriv svar