BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Moderatorer: djFabbe, Herr X, Redaktion
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Bra podd, tror att ni är på rätt väg. Några funderingar:
- Intromusiken, hade gärna hört en låt med lite mer bas för lite mer balans. Förra introt var påtagligt mycket bättre.
- Bilar med sladd, vansinnigt bra namn.
- Fundera på om ni ska vara en podd för nybörjare, eller för lite mer nörderier. Jag tror ni har allt att förlora på att sikta på båda målgrupperna samtidigt. Det kändes lite spretigt i detta avsnitt, varför skulle ni inte kunna prata kW? Låt gå för att ni är pedagogiska och tar det lite lugnt de första avsnitten, men sedan måste ni ju våga släppa sargen och snacka lite tekniska termer och jämföra siffror osv. Tycker folk att det blir för tekniskt har de ju börjar i fel ände, då får de vackert börja från avsnitt nr 1. Ni kommer inte att kunna vara en ständig nybörjarpodd, det tror jag inte blir bra.
Och hörde jag rätt när ni sa att nya Leaf kommer att vara en bra bil när laddnätverket Ionity tas i drift? Ionity kommer, så vitt jag vet, bara att erbjuda CCS. Och Leaf kommer, så vitt jag vet, bara gå att ladda via Chademo. Kanske värt att nämna i sammanhanget? Men det kanske var Ioniq eller AmperaE som ni snackade om, då är ni förlåtna
Och avslutningsvis, på temat "bästa elbilarna 2018" fick jag lite känslan av att ni bara nämnde bilar från 2017 + model 3 + nya Leaf.
- Intromusiken, hade gärna hört en låt med lite mer bas för lite mer balans. Förra introt var påtagligt mycket bättre.
- Bilar med sladd, vansinnigt bra namn.
- Fundera på om ni ska vara en podd för nybörjare, eller för lite mer nörderier. Jag tror ni har allt att förlora på att sikta på båda målgrupperna samtidigt. Det kändes lite spretigt i detta avsnitt, varför skulle ni inte kunna prata kW? Låt gå för att ni är pedagogiska och tar det lite lugnt de första avsnitten, men sedan måste ni ju våga släppa sargen och snacka lite tekniska termer och jämföra siffror osv. Tycker folk att det blir för tekniskt har de ju börjar i fel ände, då får de vackert börja från avsnitt nr 1. Ni kommer inte att kunna vara en ständig nybörjarpodd, det tror jag inte blir bra.
Och hörde jag rätt när ni sa att nya Leaf kommer att vara en bra bil när laddnätverket Ionity tas i drift? Ionity kommer, så vitt jag vet, bara att erbjuda CCS. Och Leaf kommer, så vitt jag vet, bara gå att ladda via Chademo. Kanske värt att nämna i sammanhanget? Men det kanske var Ioniq eller AmperaE som ni snackade om, då är ni förlåtna
Och avslutningsvis, på temat "bästa elbilarna 2018" fick jag lite känslan av att ni bara nämnde bilar från 2017 + model 3 + nya Leaf.
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Tror ni verkligen BMW är mest illa ute? Ligger inte tex Mercedes betydligt längre efter? För att inte tala om Toyota.
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Jag tycker siffrorna om BMW är riktigt intressanta då 7 serien prismässigt konkurrerar med s och x. Detta talar väldigt tydligt var vi är påväg efterhand som de kommer bra elbilar I respektive prisklass.
Undrar hur modell 3 kommer påverka den dagen man inte måste stå år I kö?
Undrar hur modell 3 kommer påverka den dagen man inte måste stå år I kö?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Jag tyckte inte om argumentationen för att få flyga som man vill, men kanske är det för att jag har bestämt mig för att aldrig flyga med utsläpp mer.
Att kunna flyga är en lyx som väldigt få människor på jorden har tillgång till. Tur är väl det, så mycket som flyget skitar ned. Tyvärr ökar flygtrafiken och de släpper ju ut sina avgaser där atmosfären är som känsligast.
Jag läste att en enda flygresa släpper ut lika mycket som 20 års sopsortering förhindrar. Det sätter perspektiv på det hela.
http://www.telegraph.co.uk/science/2017 ... g_share_tw
Att kunna flyga är en lyx som väldigt få människor på jorden har tillgång till. Tur är väl det, så mycket som flyget skitar ned. Tyvärr ökar flygtrafiken och de släpper ju ut sina avgaser där atmosfären är som känsligast.
Jag läste att en enda flygresa släpper ut lika mycket som 20 års sopsortering förhindrar. Det sätter perspektiv på det hela.
http://www.telegraph.co.uk/science/2017 ... g_share_tw
Senast redigerad av strejf, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Men DJFabbe menar ju på att det är viktigt för freden på jorden att han kan hälsa på sina svensk-kompisar i USA.
Ärligare vore kanske att säga att han inte bryr sig så mycket, och litar/hoppas/tror på att någon annan kommer att fixa problemet med teknikutveckling så småningom - förhoppningsvis i god tid innan läget blir allt för akut.
Ärligare vore kanske att säga att han inte bryr sig så mycket, och litar/hoppas/tror på att någon annan kommer att fixa problemet med teknikutveckling så småningom - förhoppningsvis i god tid innan läget blir allt för akut.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Vi har pratat otroligt mycket om Model 3 och till och med haft flera hela hyllningsavsnittavsnitt om bilmodellen. Att anklaga oss för att antisälja den är att dra det lite väl långt. Räkna med 500 000 på M3 så är du nog mer rätt uteLegato skrev:Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
Det är ingen Leafpodd, men nya Leaf börjar bli en rejält bra bil och den kommer under året. Det är verkligen värt att nämna Nissan som en av få biltillverkare som fattat vart samhället är på väg.Henrik Torphammar skrev:Det har glidit över till att bli en Leafpodd, nu fulländat med namnbytetLegato skrev:Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
(Det är fortfarande en Leaf1 med facelift och 35kWh tillgängligt med högre förbrukning än gammelleafen. 24mil kan man se sig om efter. Det borde en så nischad podd reflektera över)
BMW är precis i Teslas område med premiumsedaner och premium-SUV. Med Model 3 har nu alla deras storsäljande bilmodeller en konkurrent hos Tesla och vi ser på deras försäljningssiffror att de tappar stort. Kurvan pekar brant neråt och de har inte mycket tid på sig för att få igång sin elbilsproduktion - de ligger oerhört långt efter Tesla och har också en stor och tung ”legacy” med fossilbilsproduktion att bära på.LarsL skrev:Tror ni verkligen BMW är mest illa ute? Ligger inte tex Mercedes betydligt längre efter? För att inte tala om Toyota.
Mercedes kan ev. också ligga illa till, men jag har känslan av att de har mer vanliga bilar och säljer till en bredare målgrupp än BMW?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Haha, men leafen hamnar väl ändå under 300k med bonus, så jämfört med M3 som börjar på 350-360 (fast eg vet vi inte), men som du ärligt talat inte vill ha till det priset (inte ens elstolar), så i praktiken kostar den ju runt 500-600. Helt klart olika prisgrupper om du frågar mig.Legato skrev:Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Nuvarande låt är inte riktigt färdigmastrad om vi ska vara ärliga - så räkna med att jag kommer putsa på den allt eftersom. Faktum är att det snarare är för mycket bas än inte för lite, men det kan låta olika på olika system, det är just det som är poängen med att mastra - att det ska låta ungefär samma på olika system. Förra låten var material jag hade liggande, detta är specialskrivet material just för detta ändamål - värdigt podden tycker jag!ochso skrev:Bra podd, tror att ni är på rätt väg. Några funderingar:
- Intromusiken, hade gärna hört en låt med lite mer bas för lite mer balans. Förra introt var påtagligt mycket bättre.
Tackar! Jag och Anders har dividerat i ett halvår om detta, men känns som vi fått ihop namn, logga och jingel på rätt väg.ochso skrev:- Bilar med sladd, vansinnigt bra namn.
Det är en bra poäng. Vi vill helst behålla båda grupperna. Jag tror inte vi kommer klara att hålla en tekniskt låg nivå, utan det kommer nog bli så att vi kommer grotta ner oss i detaljer, men att vi får förklara oss. Att få folk att lyssna från avsnitt 1 när vi är uppe i avsnitt 300 tror jag blir svårt (Även om vi har många lyssnare som varit med oss från avsnitt 1!)ochso skrev:- Fundera på om ni ska vara en podd för nybörjare, eller för lite mer nörderier. Jag tror ni har allt att förlora på att sikta på båda målgrupperna samtidigt. Det kändes lite spretigt i detta avsnitt, varför skulle ni inte kunna prata kW? Låt gå för att ni är pedagogiska och tar det lite lugnt de första avsnitten, men sedan måste ni ju våga släppa sargen och snacka lite tekniska termer och jämföra siffror osv. Tycker folk att det blir för tekniskt har de ju börjar i fel ände, då får de vackert börja från avsnitt nr 1. Ni kommer inte att kunna vara en ständig nybörjarpodd, det tror jag inte blir bra.
I vanlig ordning har jag lämnat researchen till Anders här, men han brukar ha koll.ochso skrev:Och hörde jag rätt när ni sa att nya Leaf kommer att vara en bra bil när laddnätverket Ionity tas i drift? Ionity kommer, så vitt jag vet, bara att erbjuda CCS. Och Leaf kommer, så vitt jag vet, bara gå att ladda via Chademo. Kanske värt att nämna i sammanhanget? Men det kanske var Ioniq eller AmperaE som ni snackade om, då är ni förlåtna
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
350k skulle jag säga med dagens dollarkurs japp. Personligen tycker jag basutrustad trea ser otroligt attraktiv ut. Min sambo är låååång (lika lång) så elstolar är faktiskt ingen issue för oss, dock tror jag inte förarstolen kommer bli helt manuell, time will telldjFabbe skrev:Haha, men leafen hamnar väl ändå under 300k med bonus, så jämfört med M3 som börjar på 350-360 (fast eg vet vi inte), men som du ärligt talat inte vill ha till det priset (inte ens elstolar), så i praktiken kostar den ju runt 500-600. Helt klart olika prisgrupper om du frågar mig.Legato skrev:Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Du missade nog smileyn plus ordet "börja".... Är väl medveten om att ni gillar Model 3 (illa vore det annars ). 500.000:- (faktor 14,3 mot dollarn) tror du väl ändå inte på? Om du gör så kan vi göra ett riktigt saftigt vadHerr X skrev:Vi har pratat otroligt mycket om Model 3 och till och med haft flera hela hyllningsavsnittavsnitt om bilmodellen. Att anklaga oss för att antisälja den är att dra det lite väl långt. Räkna med 500 000 på M3 så är du nog mer rätt uteLegato skrev:Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
Henrik Torphammar skrev:Legato skrev:Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Absolut, men de är ju uppenbart bra på marknadsföring också med tanke på hur bilen uppfattas. Det är trots allt en 8år gammal konstruktion som i botten är en konverterad bensinbil. Om 60kWh varianten blir verklighet så börjar det likna något men skulle den kosta mer än dagens version? Skulle den då 10år gamla konstruktionen vara värd lika mycket som Model 3? Eller som Kona EV eller Niro EV? Kanske strax över 50kWh tillgängligt och förbrukning som en model S om inte mer. Då når man kanske de 24mil som det pratas om idag, Model 3 kommer ju sina 35mil i instegsvariant, Ioniq 64kWh som kanske kommer bör slå Model 3 insteg.... Leaf börjar bli gammal. Pluspoäng på att den finns(snart), men den får det nog kämpigt när moderna konstruktioner kommer in i bilden och det antagligen innan 60kWh varianten hinner komma.Herr X skrev:Det är ingen Leafpodd, men nya Leaf börjar bli en rejält bra bil och den kommer under året. Det är verkligen värt att nämna Nissan som en av få biltillverkare som fattat vart samhället är på väg.Henrik Torphammar skrev:Det har glidit över till att bli en Leafpodd, nu fulländat med namnbytetLegato skrev:Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
(Det är fortfarande en Leaf1 med facelift och 35kWh tillgängligt med högre förbrukning än gammelleafen. 24mil kan man se sig om efter. Det borde en så nischad podd reflektera över)
Nissan har opererat bort det akut fula, men behållit resten. Ironiskt nog är den nu betydligt mera lik prototypen till Leaf24 som visades någon gång 2009.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Nya Leaf säljs för 245 900 i Norge, vilket blir dryga 300k med moms i Sverige.Legato skrev:Du missade nog smileyn plus ordet "börja".... Är väl medveten om att ni gillar Model 3 (illa vore det annars ). 500.000:- (faktor 14,3 mot dollarn) tror du väl ändå inte på? Om du gör så kan vi göra ett riktigt saftigt vad
Tippar att instegsmodellen av Model 3 landar på strax över 400k. Jämförde inte riktigt äpplen och äpplen i mitt föregående inlägg. Räknar med att M3 landar på 500k med lite utrustning. 25% prisdifferens är mycket pengar för de allra flesta.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Vi reflekterade över just detta och använde därför inte Nissans egen siffra på 37,8 mil, utan EPA-siffran 24 mil. Dessutom resonerade vi i programmet runt NEDC och EPA. Det går helt fint att nå, och till och med överträffa EPA-siffrorna, även om jag som är accelerationspedal-glad aldrig gör det.Henrik Torphammar skrev:(Det är fortfarande en Leaf1 med facelift och 35kWh tillgängligt med högre förbrukning än gammelleafen. 24mil kan man se sig om efter. Det borde en så nischad podd reflektera över)
Det är inget snack om att Model 3 kommer bli en enormt mycket bättre bil än nya Leaf. Men som det är nu finns den inte varken att köpa eller beställa, däremot kommer ju nya Leaf snart.Henrik Torphammar skrev:Absolut, men de är ju uppenbart bra på marknadsföring också med tanke på hur bilen uppfattas. Det är trots allt en 8år gammal konstruktion som i botten är en konverterad bensinbil. Om 60kWh varianten blir verklighet så börjar det likna något men skulle den kosta mer än dagens version? Skulle den då 10år gamla konstruktionen vara värd lika mycket som Model 3?
Leaf är byggd från grunden för att vara en elbil. Att Nissan utgått från en av sina bensinmodeller är inte särskilt relevant. Självklart plockar man ju delar och teknik från det man redan har - så gör alla biltillverkare hela tiden. Jag har massor av bensin-Mercedes-delar i min Tesla, men menar bestämt att Teslan av den anledningen inte är en konverterad bensinbil.
Leafs batteripaket som ligger i bottenplattan, på samma sätt som hos Tesla:
Genom åren har det aviserats otroliga mängder löften om Tesladödare från konkurrenterna, men i praktiken har vi inte sett mycket av de löftena. Förutom Ampera-e, som inte finns att köpa i Sverige, är det inte många ”Tesladödare” där ute. Jag skulle säga att nya Leaf fortfarande är det närmaste man kommer, i och med att den faktiskt kan beställas och att leveranser är på gång. Men självklart är Leaf inte i närheten av Model 3 inom något område.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Med dagens dollarkurs precis över 400k skulle jag också tro. Mycket kan såklart hända, går dollarn ner till 7:- så kan Model 3 tom bli billigare än Leaf 2. Givetvis kan lika gärna det motsatta hända och i värsta fall nå priser uppåt 500k.Herr X skrev:Nya Leaf säljs för 245 900 i Norge, vilket blir dryga 300k med moms i Sverige.Legato skrev:Du missade nog smileyn plus ordet "börja".... Är väl medveten om att ni gillar Model 3 (illa vore det annars ). 500.000:- (faktor 14,3 mot dollarn) tror du väl ändå inte på? Om du gör så kan vi göra ett riktigt saftigt vad
Tippar att instegsmodellen av Model 3 landar på strax över 400k. Jämförde inte riktigt äpplen och äpplen i mitt föregående inlägg. Räknar med att M3 landar på 500k med lite utrustning. 25% prisdifferens är mycket pengar för de allra flesta.
Gällande nya Leaf så är redan de svenska priserna officiella. Den startar på 344.900:-, dvs ca 15% billigare än Model 3. En hel del pengar differens, men i mitt tycke definitivt i samma prisklass trots allt. Särskilt med tanke på att 60 kWh-leafen bör hamna ganska exakt på samma pris som standard-trean (som ju hamnar "mitt emellan" gällande batteri som det ser ut, dock närmare 60 än 40).
Min personliga tro är dock att en Model 3 faktiskt tom kan få lägre TCO än en Leaf 2, åtminstone de första åren. Jag tror det kommer dröja många år innan Tesla klarar att producera så mycket att de möter efterfrågan. Så länge det gäller kommer andrahandsvärdena vara extremt bra imo. Model S och Model X tror jag dock kommer få en ordentlig törn, möjligen hämmat av att de kommer sälja sämre under 2018 (tror jag).
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 2 gång.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Agree ang. "Tesladödare". Personligen vet i tusan om jag inte tycker Hyundai Kona känns mer spännande än Leaf 2 dock om man ska titta på "billiga" bilar i närtid.Herr X skrev:Genom åren har det aviserats otroliga mängder löften om Tesladödare från konkurrenterna, men i praktiken har vi inte sett mycket av de löftena. Förutom Ampera-e, som inte finns att köpa i Sverige, är det inte många ”Tesladödare” där ute. Jag skulle säga att nya Leaf fortfarande är det närmaste man kommer, i och med att den faktiskt kan beställas och att leveranser är på gång. Men självklart är Leaf inte i närheten av Model 3 inom något område.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Tycker också Hyundai Kona, är spännandeLegato skrev:Agree ang. "Tesladödare". Personligen vet i tusan om jag inte tycker Hyundai Kona känns mer spännande än Leaf 2 dock om man ska titta på "billiga" bilar i närtid.Herr X skrev:Genom åren har det aviserats otroliga mängder löften om Tesladödare från konkurrenterna, men i praktiken har vi inte sett mycket av de löftena. Förutom Ampera-e, som inte finns att köpa i Sverige, är det inte många ”Tesladödare” där ute. Jag skulle säga att nya Leaf fortfarande är det närmaste man kommer, i och med att den faktiskt kan beställas och att leveranser är på gång. Men självklart är Leaf inte i närheten av Model 3 inom något område.
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Är inte Kona exakt lika stor som Chevrolet Bolt? Då är den ju inte alls intressant längre.
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Mer om Hyundai Kona kommer i söndagens avsnitt! Då kommer vi också diskutera framtiden för flyget - en härlig diskussion utlovas.EWN64 skrev:Tycker också Hyundai Kona, är spännandeLegato skrev:Agree ang. "Tesladödare". Personligen vet i tusan om jag inte tycker Hyundai Kona känns mer spännande än Leaf 2 dock om man ska titta på "billiga" bilar i närtid.Herr X skrev:Genom åren har det aviserats otroliga mängder löften om Tesladödare från konkurrenterna, men i praktiken har vi inte sett mycket av de löftena. Förutom Ampera-e, som inte finns att köpa i Sverige, är det inte många ”Tesladödare” där ute. Jag skulle säga att nya Leaf fortfarande är det närmaste man kommer, i och med att den faktiskt kan beställas och att leveranser är på gång. Men självklart är Leaf inte i närheten av Model 3 inom något område.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Kona är 416cm lång har jag för mig. Dvs i princip exakt som Bolt.
Hyundai Ioniq5, Seat Mii 1100mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:Kia EV9 650mil, BMW i4 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6 1500mil, Skoda Enyaq 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:Kia EV9 650mil, BMW i4 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6 1500mil, Skoda Enyaq 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Tänk på att en e-Golf version två är i det närmaste likvärdig en Leaf40. 33kWh för Golfen och 35kWh för Leaf.... Nissan är duktiga på marknadsföring, VW duktiga på att bygga bilar?!Herr X skrev:Mer om Hyundai Kona kommer i söndagens avsnitt! Då kommer vi också diskutera framtiden för flyget - en härlig diskussion utlovas.EWN64 skrev:Tycker också Hyundai Kona, är spännandeLegato skrev:Agree ang. "Tesladödare". Personligen vet i tusan om jag inte tycker Hyundai Kona känns mer spännande än Leaf 2 dock om man ska titta på "billiga" bilar i närtid.Herr X skrev:Genom åren har det aviserats otroliga mängder löften om Tesladödare från konkurrenterna, men i praktiken har vi inte sett mycket av de löftena. Förutom Ampera-e, som inte finns att köpa i Sverige, är det inte många ”Tesladödare” där ute. Jag skulle säga att nya Leaf fortfarande är det närmaste man kommer, i och med att den faktiskt kan beställas och att leveranser är på gång. Men självklart är Leaf inte i närheten av Model 3 inom något område.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Nja, men de är duktiga på att manipulera avgasvärden och gasa aporHenrik Torphammar skrev:Tänk på att en e-Golf version två är i det närmaste likvärdig en Leaf40. 33kWh för Golfen och 35kWh för Leaf.... Nissan är duktiga på marknadsföring, VW duktiga på att bygga bilar?!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Ja, WV är ju duktiga på programmering i allafall ( fake software)
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018
Pris är inte oviktigt för majoriteten av folket.
e-Golf : från 399 900:- i översikt. Ska man bygga sin bli börjar den plötsligt från 403 900:-
Nya Leaf: från 344 900:- till 396 900:- (Tekna)
Leasing behöver nog inte nämnas öht.
VW har väldigt låg tilltro för andrahandsvärdet på sina bilar. Funderar man på en e-golf skulle jag inte ens överväga leasing.
Även med Leaf nya leasing priser så kan man nu räkna på om köp eller leasing är bäst. Med gamla modellen var det inte så.
e-Golf : från 399 900:- i översikt. Ska man bygga sin bli börjar den plötsligt från 403 900:-
Nya Leaf: från 344 900:- till 396 900:- (Tekna)
Leasing behöver nog inte nämnas öht.
VW har väldigt låg tilltro för andrahandsvärdet på sina bilar. Funderar man på en e-golf skulle jag inte ens överväga leasing.
Även med Leaf nya leasing priser så kan man nu räkna på om köp eller leasing är bäst. Med gamla modellen var det inte så.
MYLR-24