Teslapodden: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil
I detta avsnitt:
I veckans avsnitt pratar vi om Teslas nya elektriska lastbil och den nya sportbil, Tesla Roadster 2, som överraskande presenterades i November. Programmet har fått ett lyssnarbrev av en orolig elbilsspekulant och GMs förre VD, Bob Lutz är tillbaka med nya framtidsspaningar. Dessutom hör vi om hur Teslans autopilotspak kanske gör att Fabian måste amputera handen och om Anders vobblande vinterdäck.
Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
S03E08: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil
Moderatorer: djFabbe, Herr X, Redaktion
Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: S03E08: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil
Tack för ännu ett trevligt avsnitt...Herr X skrev:Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Teslapodden: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil
I detta avsnitt:
I veckans avsnitt pratar vi om Teslas nya elektriska lastbil och den nya sportbil, Tesla Roadster 2, som överraskande presenterades i November. Programmet har fått ett lyssnarbrev av en orolig elbilsspekulant och GMs förre VD, Bob Lutz är tillbaka med nya framtidsspaningar. Dessutom hör vi om hur Teslans autopilotspak kanske gör att Fabian måste amputera handen och om Anders vobblande vinterdäck.
Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Jag måste bara påpeka en sak angående nya Roadster. Ni pratade om att man måste betala Roadster direkt, ja de är både sant och inte sant för som jag förstått de så var de signature editon, dvs de första 1000 bilarna som man mer eller mindre betalade direkt men nöjer man sig med en "vanlig" så var de bara de där $50000 för att reservera som gäller.
Och vad de gäller om ni är fan boys... jo de är ni och de ska ni fortsätta vara tycker jag även om de såklart är bra att påpeka brister också ibland...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Jag som trodde det var $5000
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Ups du har rätt, jag tänkte kr men skrev dollar...thomas76 skrev:Jag som trodde det var $5000
Från tesla.comRoadster reservations require an initial $5,000 credit card payment, plus a $45,000 wire transfer payment due in 10 days. Reservations are not final until the wire transfer payment is received.
ms 76132 "Eleamore"
Underhållande podd som vanligt
Gällande en sak ni tog upp som Elon hade som argument till teslas lastbil, knifeing, när trailern och dragbilen slås ihop som en fällkniv, så är inte det ett lika stort problem för oss Europer då vi har den fantastiska uppfinningen ABS, även på våra släp/trailer.
Ang framrutorna så har vi inte samma regler här som USA
Gällande en sak ni tog upp som Elon hade som argument till teslas lastbil, knifeing, när trailern och dragbilen slås ihop som en fällkniv, så är inte det ett lika stort problem för oss Europer då vi har den fantastiska uppfinningen ABS, även på våra släp/trailer.
Ang framrutorna så har vi inte samma regler här som USA
Model Y Vit Perfomance -22
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Anders, var dina 19" dubbfria? Har hört att dubbade ska vara hårdare gummi o mindre svampig...
Vi köpte också 22" vinterdäck då vi inte hittade något bra pris på fälgar o vinterdäck med små dimensionerna, grymt nöjd med 22" vinterdäck, ser asballt ut också! Men... förbrukningen, O M G! Den var redan hög innan och nu ännu högre..
Vi hittade ett par 19" 3 veckor efter vi satte på 22"... så dom 19" hade dubbade som vi tänkte prova med då vi fick dom till ett otroligt bra pris.
Fabian, håller helt med att folk köper olika bilar pga status i varumärket... men om några år, kommer det inte finnas status i att ha en Tesla roadster?
Grymt bra podd! Lyssnar varannan vecka på jobbet.
Vi köpte också 22" vinterdäck då vi inte hittade något bra pris på fälgar o vinterdäck med små dimensionerna, grymt nöjd med 22" vinterdäck, ser asballt ut också! Men... förbrukningen, O M G! Den var redan hög innan och nu ännu högre..
Vi hittade ett par 19" 3 veckor efter vi satte på 22"... så dom 19" hade dubbade som vi tänkte prova med då vi fick dom till ett otroligt bra pris.
Fabian, håller helt med att folk köper olika bilar pga status i varumärket... men om några år, kommer det inte finnas status i att ha en Tesla roadster?
Grymt bra podd! Lyssnar varannan vecka på jobbet.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
305 000km på mätaren Juni 2024.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
305 000km på mätaren Juni 2024.
instagram.com/tehjimos
Härligt med nytt avsnitt! Lyssnar på vägen till och från jobbet. Älskar era anekdoter och spekulationer.
Men oj vad ni babblar i munnen på varandra i detta avsnitt. Undrar vad ni har druckit innan inspelning?
Men oj vad ni babblar i munnen på varandra i detta avsnitt. Undrar vad ni har druckit innan inspelning?
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Jag tror jag vet, de var ju första advent avsnittet släpptesLembritt skrev:Härligt med nytt avsnitt! Lyssnar på vägen till och från jobbet. Älskar era anekdoter och spekulationer.
Påtal om små lackskador/stenskott och lackstifft...införskaffa ett ”kit” från http://www.chipex.com
Lite mer ”pill” än ett lackstift men det blir såååå mycket bättre
Sent from my iPhone using Tapatalk
prng skrev:Påtal om små lackskador/stenskott och lackstifft...införskaffa ett ”kit” från http://www.chipex.com
Håller med, bland de bästa
Tycker faktiskt det är mindre pill (men så klart fler moment) än ett lackstift
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Självklart är det status med en roadster, även om några år! Det är ju hela poängen med att Tesla gör bilen. För att höja statusen för hela märket - det var det jag försökte formulera, men blev kanske lite virrigt live i podden.tehjimos skrev:
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
-
Det är ju en underhållningspod och inte faktapod. Det är ju deras trademark och charm att spekulera vilt för att avsluta med "vi skiter i det jag har ingen aning"chaffis75 skrev:Jag måste bara påpeka en sak angående nya Roadster. Ni pratade om att man måste betala Roadster direkt, ja de är både sant och inte sant för som jag förstått de så var de signature editon, dvs de första 1000 bilarna som man mer eller mindre betalade direkt men nöjer man sig med en "vanlig" så var de bara de där $50000 för att reservera som gäller.
Och vad de gäller om ni är fan boys... jo de är ni och de ska ni fortsätta vara tycker jag även om de såklart är bra att påpeka brister också ibland...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Tack som vanligt för bra, intressant och rolig podd
Självklart måste man ju få "klaga" lite också, eller påpeka nått jag tror är felaktigheter
Ni pratade om 2-sitsig vs 4-sitsig ur skattesynpunkt som förmånsbil?
Det enda som räknar fram värdet på en förmånsbil i Sverige är vad bilen kostar(färdig tabell) + extrautrustningens kostnad.
(Sen finns det undantag/rabatter osv för t.ex. Miljöbil, bil som körs mycket i tjänsten m.m. )
Men i princip kan man säga att Skatteverket anser att allt över 7,5 basbelopp är "lyxbil" för där sticker kostnaden uppåt.
Exempel:
Mazda Miata MX5 - Nypris ca 280.000 kr - Förmånsvärde per år 38200 kr - 2 sitsig
Volvo V60 D2 - Nypris ca 280.000 kr - Förmånsvärde per år 40000 kr. - 5 sitsig
Men igen, tack för en underhållande podd
/Jocce
Självklart måste man ju få "klaga" lite också, eller påpeka nått jag tror är felaktigheter
Det enda som räknar fram värdet på en förmånsbil i Sverige är vad bilen kostar(färdig tabell) + extrautrustningens kostnad.
(Sen finns det undantag/rabatter osv för t.ex. Miljöbil, bil som körs mycket i tjänsten m.m. )
Men i princip kan man säga att Skatteverket anser att allt över 7,5 basbelopp är "lyxbil" för där sticker kostnaden uppåt.
Exempel:
Mazda Miata MX5 - Nypris ca 280.000 kr - Förmånsvärde per år 38200 kr - 2 sitsig
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Jocce skrev:Tack som vanligt för bra, intressant och rolig podd
Exempel:
/Jocce
Håller helt med! Dumheter kommer vi fortsätta häva ur oss, men direkta felaktigheter är bra om det påpekas! Det är vi bara tacksamma för!
Vet inte riktigt om jag sa att det där md 2/4 sits påverkar förmånsvärdet i just Sverige (det kanske jag gjorde, jag säger så mycket dumt), men jag är helt säker att jag hört att det fungerar så i vissa länder.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Att ni säger dumheter / felaktigheter är ju en del av det roligadjFabbe skrev:Jocce skrev:Tack som vanligt för bra, intressant och rolig podd
Exempel:
/Jocce
Håller helt med! Dumheter kommer vi fortsätta häva ur oss, men direkta felaktigheter är bra om det påpekas! Det är vi bara tacksamma för!
Vet inte riktigt om jag sa att det där md 2/4 sits påverkar förmånsvärdet i just Sverige (det kanske jag gjorde, jag säger så mycket dumt), men jag är helt säker att jag hört att det fungerar så i vissa länder.
Igen, fortsätt med podden, den är GULD!
/Jocce
Toka mig inte fel, inte alls menat som kritik, jag älskar podden men de är väl alltid bra att diskutera vidare här och kanske påtala några rena fakta fel.Henrik Torphammar skrev:Det är ju en underhållningspod och inte faktapod. Det är ju deras trademark och charm att spekulera vilt för att avsluta med "vi skiter i det jag har ingen aning"chaffis75 skrev:Jag måste bara påpeka en sak angående nya Roadster. Ni pratade om att man måste betala Roadster direkt, ja de är både sant och inte sant för som jag förstått de så var de signature editon, dvs de första 1000 bilarna som man mer eller mindre betalade direkt men nöjer man sig med en "vanlig" så var de bara de där $50000 för att reservera som gäller.