Men visst BMW. Lös snabbladdningen och ge mig ett rimligt pris så kommer jag kanske tillbaka.
En snöboll kommer i rullning...
Moderator: Redaktion
-
Verdi
Re: En snöboll kommer i rullning...
BMW med ännu ett koncept... Sägs vara ute i produktion 2021. Det är en evighet tills dess. https://www.motorshowblog.com/en/bmw-vi ... -iaa-2017/
Men visst BMW. Lös snabbladdningen och ge mig ett rimligt pris så kommer jag kanske tillbaka.
Men visst BMW. Lös snabbladdningen och ge mig ett rimligt pris så kommer jag kanske tillbaka.
Re: En snöboll kommer i rullning...
Swede1 skrev:Jop, Kia Niro för 300' , perfekt förstabil för medeklass, pendlar- 3-4 mil på el, och långresor med ice. Dessutom en liten suv som är mycket populärt, den blir en storsäljare tror jag. Och folk lär sig hur det fungerar. Nästa steg är ren elbil för 300' som rullar 25-30 mil, men det tar något år. Synd att vi inte har Norges elbilspolitik.
Hyundai Ioniq får man för 300' efter rabatt och premie. Den går upp mot 25 mil sommartid.. och kring 20 mil eller strax där under vintertid.
Dom har sagt att dom kommer med en ny med större batteri under 2018. Och det är ett gäng andra som ligger däromkring också och har rackvidd på runt 25 mil. Så skulle nog säga att vi är där om inte precis nu så inom rätt kort tid
E-golf kostar inte heller så mycket mer och går väl 20-25 mil.
Dock behövs det ökas med valmöjligheter! Man behöver kunna välja vilken slags bil man vill ha och hur den ska se ut och sen få den som elbil. Men med den fart som det ser ut att vi börjar få upp nu kommer det inte ta så fasligt lång tid!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: En snöboll kommer i rullning...
Ja, det börjar komma lite bättre alternativ till lite vettigare priser. Sen kan man ju undra varför t ex e-Golf kostar så ofantligt mycket mer i Sverige än i Tyskland t.ex. Den hade varit betydligt mer populär om den hade haft samma prissättning i Sverige, alltså under 350'SEK.joel80 skrev:Hyundai Ioniq får man för 300' efter rabatt och premie. Den går upp mot 25 mil sommartid.. och kring 20 mil eller strax där under vintertid.
Dom har sagt att dom kommer med en ny med större batteri under 2018. Och det är ett gäng andra som ligger däromkring också och har rackvidd på runt 25 mil. Så skulle nog säga att vi är där om inte precis nu så inom rätt kort tid
E-golf kostar inte heller så mycket mer och går väl 20-25 mil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
Verdi
Re: En snöboll kommer i rullning...
mati skrev:Ja, det börjar komma lite bättre alternativ till lite vettigare priser. Sen kan man ju undra varför t ex e-Golf kostar så ofantligt mycket mer i Sverige än i Tyskland t.ex. Den hade varit betydligt mer populär om den hade haft samma prissättning i Sverige, alltså under 350'SEK.joel80 skrev:Hyundai Ioniq får man för 300' efter rabatt och premie. Den går upp mot 25 mil sommartid.. och kring 20 mil eller strax där under vintertid.
Dom har sagt att dom kommer med en ny med större batteri under 2018. Och det är ett gäng andra som ligger däromkring också och har rackvidd på runt 25 mil. Så skulle nog säga att vi är där om inte precis nu så inom rätt kort tid
E-golf kostar inte heller så mycket mer och går väl 20-25 mil.
Det är väl bara att privatimportera en då? Hur mycket skiljer det?
Re: En snöboll kommer i rullning...
Minst 50k. Frågan är om man får supermiljöbilspremie då.Verdi skrev:mati skrev:Ja, det börjar komma lite bättre alternativ till lite vettigare priser. Sen kan man ju undra varför t ex e-Golf kostar så ofantligt mycket mer i Sverige än i Tyskland t.ex. Den hade varit betydligt mer populär om den hade haft samma prissättning i Sverige, alltså under 350'SEK.joel80 skrev:Hyundai Ioniq får man för 300' efter rabatt och premie. Den går upp mot 25 mil sommartid.. och kring 20 mil eller strax där under vintertid.
Dom har sagt att dom kommer med en ny med större batteri under 2018. Och det är ett gäng andra som ligger däromkring också och har rackvidd på runt 25 mil. Så skulle nog säga att vi är där om inte precis nu så inom rätt kort tid
E-golf kostar inte heller så mycket mer och går väl 20-25 mil.
Det är väl bara att privatimportera en då? Hur mycket skiljer det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: En snöboll kommer i rullning...
Bara skillnaden i moms mellan Sverige (25%) och Tyskland (17%) gör runt 25.000 i skillnad räknat på ett nettopris på 300.000, och den skillnaden kommer du aldrig undan om du inte köper en begagnad bil då det är tysk moms som gäller för begagnat. Köper du en ny bil i Tyskland och importerar åker du dock alltid på att betala svensk moms. Sen kostar garanterat den treåriga vagnskadegarantin minst 10.000 - förmodligen mer - så besparingen är nog inte så stor som man kan tro.mati skrev:Minst 50k. Frågan är om man får supermiljöbilspremie då.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: En snöboll kommer i rullning...
Jag tror också det vänder snabbt. Men just nu har de jag pratat med varit riktigt negativa till elbil. Den "svenska rapporten" har satt djupa spår, folk tycker elbilar är miljöbovar (!), Sveriges el kommer inte att räcka, det tar en timme att tanka, etc etc. Jag är riktigt förvånad över hur negativa folk är. Detta tar tid att vända. Det är nog lättare inom transportsektorn, där är det sista raden i Excel som gäller.bonath skrev:Mina bekanta säger ofta när jag förklarat hur jag kör och hur det funkar med "lille lalle" att visst, vi vill, men vi måste ha...
När det vänder kommer det att gå jättefort. ...
Re: En snöboll kommer i rullning...
Vänta bara tills det är lätt att räkna att elbil är billigare en Fosilbil. Då vänder det fort.
Rätt vad det är kommer många bli rädda för att sitta med svarte Petter (en fosilare som plötsligt inte har något värde och ingen som vill köpa eller byta in)
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Rätt vad det är kommer många bli rädda för att sitta med svarte Petter (en fosilare som plötsligt inte har något värde och ingen som vill köpa eller byta in)
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: En snöboll kommer i rullning...
Tysk moms är 19%, skillnaden är alltså inte riktigt så stor.StefL skrev:Bara skillnaden i moms mellan Sverige (25%) och Tyskland (17%) gör runt 25.000 i skillnad räknat på ett nettopris på 300.000, och den skillnaden kommer du aldrig undan om du inte köper en begagnad bil då det är tysk moms som gäller för begagnat. Köper du en ny bil i Tyskland och importerar åker du dock alltid på att betala svensk moms. Sen kostar garanterat den treåriga vagnskadegarantin minst 10.000 - förmodligen mer - så besparingen är nog inte så stor som man kan tro.mati skrev:Minst 50k. Frågan är om man får supermiljöbilspremie då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
Verdi
Re: En snöboll kommer i rullning...
Många är lite småintresserade nu som inte var det förut. En kille på Autopower (BMW-forum) hade varit iväg och testat Ioniq Electric och hade den bara haft samma upplevda kvalitet som en Kia så hade han köpt en. Men nu var det för enkel och plastig inredning och för mycket "asiat från 00-talet" i känslan.martin3 skrev:Jag tror också det vänder snabbt. Men just nu har de jag pratat med varit riktigt negativa till elbil. Den "svenska rapporten" har satt djupa spår, folk tycker elbilar är miljöbovar (!), Sveriges el kommer inte att räcka, det tar en timme att tanka, etc etc. Jag är riktigt förvånad över hur negativa folk är. Detta tar tid att vända. Det är nog lättare inom transportsektorn, där är det sista raden i Excel som gäller.bonath skrev:Mina bekanta säger ofta när jag förklarat hur jag kör och hur det funkar med "lille lalle" att visst, vi vill, men vi måste ha...
När det vänder kommer det att gå jättefort. ...
Har även sett fler exempel på en ny attityd. Men visst finns det gott om skeptiska traditionalister också som siktar in sig på nackdelarna. Typ att det måste gå att ladda på 5 min och man måste ta sig 100 mil på en laddning. Helst ska familjebilen även varva Nordschleife under 8 min också. Minst.
Re: En snöboll kommer i rullning...
Jag har även hört argumentet att elräkningen skulle bli för hög. Då inser man att det inte är så lätt att förstå för vissa. Även det faktum att jag har solceller för att ladda bilen med är en tankenöt som många inte lyckas knäcka. Går det?!?!, är det många som har undrat. Att det finns en skillnad mellan solceller och solfångare verkar folk inte känna till.Verdi skrev:Men visst finns det gott om skeptiska traditionalister också som siktar in sig på nackdelarna. Typ att det måste gå att ladda på 5 min och man måste ta sig 100 mil på en laddning. Helst ska familjebilen även varva Nordschleife under 8 min också. Minst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: En snöboll kommer i rullning...
Ja, okunskapen är gigantisk även om det börjar sätta sig i det allmänna medvetandet att elbilar faktiskt är riktiga bilar nu. Men just frågan om laddning har folk ingen koll på. Många verkar tro att man måste ha ett eget litet privat kärnkraftverk hemma för att ladda bilen. De tror mig nästan inte när jag säger att det räcker med ett vanligt vägguttag.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3729
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: En snöboll kommer i rullning...
Att förstå hur tid, effekt och energi hänger ihop verkar vara alldeles för avancerad fysik för det stora flertalet människor (vilket är tragiskt med tanke på hur enkelt det är) och då blir det där med laddning inte lätt att begripa.Jerker skrev:Ja, okunskapen är gigantisk även om det börjar sätta sig i det allmänna medvetandet att elbilar faktiskt är riktiga bilar nu. Men just frågan om laddning har folk ingen koll på. Många verkar tro att man måste ha ett eget litet privat kärnkraftverk hemma för att ladda bilen. De tror mig nästan inte när jag säger att det räcker med ett vanligt vägguttag.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: En snöboll kommer i rullning...
Jag brukar fråga om dom kan ha två infravärmare på altanen?
Ja, det har jag redan, brukar svaret vara. Då har du redan provat, ungefär samma förbrukning, säger jag. Svaret?
Men, att, som, alltså, va... hmmm brukar svaret vara.
Ja, det har jag redan, brukar svaret vara. Då har du redan provat, ungefär samma förbrukning, säger jag. Svaret?
Men, att, som, alltså, va... hmmm brukar svaret vara.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: En snöboll kommer i rullning...
Ja, det stämmer. De flesta vet inte. Jag behöver inte gå längre än till min käraste. Vad en kilowattimme är tror jag inte att hon förstår. Och på vilket sätt solcellerna hänger ihop med elnätet har inte heller klarnat helt för henne. Men hon vet hur man laddar bilen och att det fungerar bra. Och det är huvudsaken.Niklas Z skrev:Att förstå hur tid, effekt och energi hänger ihop verkar vara alldeles för avancerad fysik för det stora flertalet människor (vilket är tragiskt med tanke på hur enkelt det är) och då blir det där med laddning inte lätt att begripa.
Vi nördar är för insnöade och insatta i det elektriska för att inse att det kan vara svårt att förstå. Jag har till och med brottats med en som av yrkesskäl verkligen förstår sig på el. Men även han försökte i en lång monolog att förklara för mig att solceller inte kan fungera i större skala. Framförallt inte i Sverige. Och om alla ska köra elbil kommer inte strömmen att räcka till. Osv osv...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: En snöboll kommer i rullning...
I filmen på https://electrek.co/2017/09/12/honda-ne ... n-in-2019/ säger Honda 2/3 global sales 2030. På vissa marknader kan det mycket väl vara närmare 100%
Re: En snöboll kommer i rullning...
En bekant kvinna, en sann humanist, frågade mig en gång (på 80-talet) hur det kunde funka när man slog på en strömbrytare att lampan kunde tändas så snabbt, för det borde ta en stund för elektronerna att förflytta sig från kontakten och genom sladden ända fram till lampan.
Re: En snöboll kommer i rullning...
När pappa tittade på förmånsbil så sa jag att han kanske skulle kolla på en plug-in hybrid(med begränsar antal basbelopp och långa resor i tankarna så finns tyvärr ingen elbil nu) men då sa han att då skulle vi vara tvungna att installera trefas uttag...Jerker skrev:Ja, okunskapen är gigantisk även om det börjar sätta sig i det allmänna medvetandet att elbilar faktiskt är riktiga bilar nu. Men just frågan om laddning har folk ingen koll på. Många verkar tro att man måste ha ett eget litet privat kärnkraftverk hemma för att ladda bilen. De tror mig nästan inte när jag säger att det räcker med ett vanligt vägguttag.
Ska jag tillägga att han jobbar på ett företag som tillverkar elcentraler?
Re: En snöboll kommer i rullning...
Nu klandrar jag ingen som har svårt för det här med kW och kWh, för enheterna är som gjorda för att förvirra folk. 1 W = 1 J/s, sen gör man om det till en energienhet genom att multiplicera med en (icke-SI) tidsenhet och får Wh, sen delar man ibland IGEN med en ANNAN tidsenhet för att få effekt igen (typ TWh/år).
Enligt min mening borde man aldrig ha infört enheten Watt utan låtit det heta Joule/sekund. Då hade vi kunnat mäta batteristorleken i MJ, energiförbrukning i MJ/mil, energiproduktion i GJ/år etc. Energi hade blivit den naturliga storheten istället för effekt som det är idag.
Oh well. Jag kanske borde låta väderkvarnarna vara.
Enligt min mening borde man aldrig ha infört enheten Watt utan låtit det heta Joule/sekund. Då hade vi kunnat mäta batteristorleken i MJ, energiförbrukning i MJ/mil, energiproduktion i GJ/år etc. Energi hade blivit den naturliga storheten istället för effekt som det är idag.
Oh well. Jag kanske borde låta väderkvarnarna vara.
Re: En snöboll kommer i rullning...
Värst vad ni håller er till ämnet nu för tiden. Apropå moms på 19 % i Tyskland kan jag upplysa om att Schweiz har 8% moms. Gör att en bil kostar 260' istället för 300' här i Sverige.
http://www.momsens.se/schweiz-momssatser
http://www.momsens.se/schweiz-momssatser
Re: En snöboll kommer i rullning...
Och i Danmark kan du ha upp till 180% "moms" på vissa bilar.
Vi har olika skattesystem och beskattar bilar olika i olika länder.. vi har också olika sociala system, skyddsnär och olika förutsättningar/kostnader för infrastruktur.
Vi har olika skattesystem och beskattar bilar olika i olika länder.. vi har också olika sociala system, skyddsnär och olika förutsättningar/kostnader för infrastruktur.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Peter Holm
- Teslaägare
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
- Ort: Resarö
Re: En snöboll kommer i rullning...
Förutom skillnader i moms och vagnskada; kan det vara så att de höjt priset i Sverige för att kompensera för supermiljöbilspremien (och till del lågt förmånsvärde) då de annars skulle få svårt att sälja vanliga Golfen....mati skrev:Ja, det börjar komma lite bättre alternativ till lite vettigare priser. Sen kan man ju undra varför t ex e-Golf kostar så ofantligt mycket mer i Sverige än i Tyskland t.ex. Den hade varit betydligt mer populär om den hade haft samma prissättning i Sverige, alltså under 350'SEK.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Re: En snöboll kommer i rullning...
Supermiljöbilspremie finns även i Tyskland. Det är det nog inte. Men det kan ju vara så att man i Tyskland har lovat att inte ta ut ett högre pris för bilen bara för att staten subventionerar köpet. Men i Sverige gör man det ändå. Det vore ju extremt fult. Man får verkligen hoppas att det inte är anledningen.Peter Holm skrev:Förutom skillnader i moms och vagnskada; kan det vara så att de höjt priset i Sverige för att kompensera för supermiljöbilspremien (och till del lågt förmånsvärde) då de annars skulle få svårt att sälja vanliga Golfen....mati skrev:Ja, det börjar komma lite bättre alternativ till lite vettigare priser. Sen kan man ju undra varför t ex e-Golf kostar så ofantligt mycket mer i Sverige än i Tyskland t.ex. Den hade varit betydligt mer populär om den hade haft samma prissättning i Sverige, alltså under 350'SEK.
Vagnskada är sant. Den ingår mig veterligen aldrig när man köper bil i Tyskland.
Generellt sett säljer VW sina bilar till ett lägre pris i Tyskland än här. Tvärtom så är Volvo mycket dyrare där nere än här i Sverige. Gäller både inköp och försäkring. Och då kan man inte skylla på skillnader i moms och vagnskada. Det har väl snarare med hemmamarknad att göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
Verdi
Re: En snöboll kommer i rullning...
Jag tror faktiskt inte att de höjer priset för att skydda sina andra bilar. De höjer priset för att det går. Så funkar alla företag i stort sett. Man tar så mycket betalt man kan.Peter Holm skrev:Förutom skillnader i moms och vagnskada; kan det vara så att de höjt priset i Sverige för att kompensera för supermiljöbilspremien (och till del lågt förmånsvärde) då de annars skulle få svårt att sälja vanliga Golfen....mati skrev:Ja, det börjar komma lite bättre alternativ till lite vettigare priser. Sen kan man ju undra varför t ex e-Golf kostar så ofantligt mycket mer i Sverige än i Tyskland t.ex. Den hade varit betydligt mer populär om den hade haft samma prissättning i Sverige, alltså under 350'SEK.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3729
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: En snöboll kommer i rullning...
Ja, och så länge konkurrensen i stor utsträckning utgörs av vaga konceptbilar så fungerar den strategin bra för företagen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.