Teslapodden: Bonusavsnitt: Model 3 - folk-elbilen är här
I detta avsnitt:
Äntligen har den första folk-elbilen, Tesla Model 3, slutgiltigt avtäckts och börjat levereras till de dryga 500 000 personer som står i kö. Anders och Fabian har tagit en paus från sommarfirandet och filosoferar över eventet, nyheterna, de svenska priserna och räckvidden. Många av tillvalen gör att Teslas budgetbil snabbt blir en kostsam historia, så vilka tillvalspaket ska man egentligen välja? Dessutom får vi höra om den galna grannen på Fabians kompis bröllop och om hur Anders fuskade till sig sina nya registreringsskyltar.
Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
S02E27: Bonusavsnitt: Model 3 - folk-elbilen är här
Moderatorer: djFabbe, Herr X, Redaktion
S02E27: Bonusavsnitt: Model 3 - folk-elbilen är här
Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: S02E27: Bonusavsnitt: Model 3 - folk-elbilen är här
Jag kollade faktiskt igår kväll om ni hade släppt nåt nytt avsnitt, å så kommer det nu
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: S02E27: Bonusavsnitt: Model 3 - folk-elbilen är här
Håller inte med er om att det är en "extremt basic", "barskrapad" bil i standardutförande eller hur ni uttryckte det, och undrar om ni inte missuppfattat specifikationerna. Ni säger t. ex. att om man måste köpa premiumpaketet för att kunna justera sidospeglarna elektroniskt. Det låter ju fullständigt osannolikt att tillverka en bil 2017 med mekanisk justering av sidospeglarna, och läser man på Electrec står det "Power-adjustable side mirrors" under "standard equipment" - "convinience". Undrar om ni inte tolkat det som står under premiumpaketet, "12-way, power adjustable front seats, steering column and side mirrors, with custom driver profiles", som att det inte går att justera varken säten eller speglar alls utan premiumpaketet. Jag tolkar det som att det som erbjuds är mer avancerade inställningar som kan sparas i förarprofiler.
Så i standardutförande har vi alltså en bil med 15" skärm, GPS navigering, backkamera + sensorer runt om, larm, 2-zons AC, keyless go, bluetooth handsfree + media och automatiskt avbländande backspegel. Det är många teknikpaket, pluspaket och annat smått och gott som Volvo och andra tillverkare tar betalt för som ingår i det.
Så i standardutförande har vi alltså en bil med 15" skärm, GPS navigering, backkamera + sensorer runt om, larm, 2-zons AC, keyless go, bluetooth handsfree + media och automatiskt avbländande backspegel. Det är många teknikpaket, pluspaket och annat smått och gott som Volvo och andra tillverkare tar betalt för som ingår i det.
Svart X75D -17
Re: S02E27: Bonusavsnitt: Model 3 - folk-elbilen är här
+1rockard skrev:Håller inte med er om att det är en "extremt basic", "barskrapad" bil i standardutförande eller hur ni uttryckte det, och undrar om ni inte missuppfattat specifikationerna. Ni säger t. ex. att om man måste köpa premiumpaketet för att kunna justera sidospeglarna elektroniskt. Det låter ju fullständigt osannolikt att tillverka en bil 2017 med mekanisk justering av sidospeglarna, och läser man på Electrec står det "Power-adjustable side mirrors" under "standard equipment" - "convinience". Undrar om ni inte tolkat det som står under premiumpaketet, "12-way, power adjustable front seats, steering column and side mirrors, with custom driver profiles", som att det inte går att justera varken säten eller speglar alls utan premiumpaketet. Jag tolkar det som att det som erbjuds är mer avancerade inställningar som kan sparas i förarprofiler.
Så i standardutförande har vi alltså en bil med 15" skärm, GPS navigering, backkamera + sensorer runt om, larm, 2-zons AC, keyless go, bluetooth handsfree + media och automatiskt avbländande backspegel. Det är många teknikpaket, pluspaket och annat smått och gott som Volvo och andra tillverkare tar betalt för som ingår i det.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: S02E27: Bonusavsnitt: Model 3 - folk-elbilen är här
... och som av en händelse har samma Electrec en artikel där de jämför "pricing and options" för Tesla Model 3 och en BMW 330i som innehåller en talande mening:
"If you have been following, The Model 3 is still $35,000 in order to get roughly the same options as a BMW 330i with $43,950 MSRP."
BMW:n kostar enligt dem $38,750 i grundutförande, så för att få den till samma utrustningsnivå som Model 3 kommer med som standard behöver du spendera $5,200 på tillval.
"If you have been following, The Model 3 is still $35,000 in order to get roughly the same options as a BMW 330i with $43,950 MSRP."
BMW:n kostar enligt dem $38,750 i grundutförande, så för att få den till samma utrustningsnivå som Model 3 kommer med som standard behöver du spendera $5,200 på tillval.
Svart X75D -17
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3472
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: S02E27: Bonusavsnitt: Model 3 - folk-elbilen är här
Absolut. Mycket av det som är tillval hos exempelvis BMW är standard på Model S och att lägga till den typ av utrustning som ingår i premiumpaketet är verkligen inte billigt hos BMW.rockard skrev:Håller inte med er om att det är en "extremt basic", "barskrapad" bil i standardutförande eller hur ni uttryckte det, och undrar om ni inte missuppfattat specifikationerna. Ni säger t. ex. att om man måste köpa premiumpaketet för att kunna justera sidospeglarna elektroniskt. Det låter ju fullständigt osannolikt att tillverka en bil 2017 med mekanisk justering av sidospeglarna, och läser man på Electrec står det "Power-adjustable side mirrors" under "standard equipment" - "convinience". Undrar om ni inte tolkat det som står under premiumpaketet, "12-way, power adjustable front seats, steering column and side mirrors, with custom driver profiles", som att det inte går att justera varken säten eller speglar alls utan premiumpaketet. Jag tolkar det som att det som erbjuds är mer avancerade inställningar som kan sparas i förarprofiler.
Så i standardutförande har vi alltså en bil med 15" skärm, GPS navigering, backkamera + sensorer runt om, larm, 2-zons AC, keyless go, bluetooth handsfree + media och automatiskt avbländande backspegel. Det är många teknikpaket, pluspaket och annat smått och gott som Volvo och andra tillverkare tar betalt för som ingår i det.
Bara elstolar, Harman/Kardon hifisystem och panoramatak kostar kanske 35000 eller mer beroende på BMW-modell.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.