Höör (Skåne) - Calpe (Spanien) ToR
Moderator: Redaktion
Höör (Skåne) - Calpe (Spanien) ToR
Hej!
Efter att ha läst inspirerande reseberättelser från andra medlemmar bestämde jag mig för att dokumentera vår resa från Höör, i mitten av Skåne, ner till Calpe i Spanien. Vi körde en Model S från 2014 utan AP.
Vi startade med full laddning från hemmet i Höör kring 10-tiden på förmiddagen. Så här såg våra SuC-stopp ut:
Norra Alslev - Braak - Bispingen - Rhuden - Mücke - Hirschberg - Mulhouse - Beaune - Vienne - Nimes - Girona - L'Aldea - Valencia.
Totalt 13 laddningar, 280 mil och en snittförbrukning på 219 Wh/km.
Vi körde hela resan i ett sträck och det tog oss cirka 44 h. Då hade vi ett längre stopp på Boardershop i Tyskland på vägen ner samt att vi på flertalet laddställen stannade lite längre än vad vi behövde. Väl nere i Spanien så laddade vi i garaget till det hus som vi hyrde. Tyvärr råkade vi ut får ett strömavbrott när vi pluggade in bilen första gången men efter att vi fått förklarat för oss att man i området har en begränsning i energiförbrukningen och vi stängde av AC:n i huset så gick laddningen som en dans.
Väl i Spanien använde vi oss knappt av bilen. Jag körde iväg men den i mitten av veckan för att få den tvättad inför hemresan. I övrigt fick bilen stå i garaget.
Hemresan valde vi att köra inom Paris för att se om vi skulle kunna ta oss upp i Eiffeltornet. Dessutom blev det en annan väg och andra SuC att besöka. Våra SuC-stopp som ut enligt följande:
Valencia - L'Aldea - Girona - Aire du Caylar - Albert-Saint-Marie - Bourges - Rungis - Senlis - Gent - Moers - Lohne - Rade - Koge.
Här blev det totalt 13 laddningar, 290 mil, 227 Wh/km. Vi lämnade huset i Calpe kring 10 och körde över natten och var framme i Paris på morgonen. Tog en snabb sväng upp i Eiffeltornet och körde vidare till Moers där vi stannade över natten. Total körtid landade på cirka 40 timmar. Vi var bättre på att anpassa våra pauser till laddningen och gjorde inget besök i Boardershoppen på väggen hem, tror det kan ha varit bidragande faktorer till den minskade restiden. På vår resa lyckades vi passera genom följande länder: Danmark - Tyskland - Frankrike - Spanien - Frankrike - Belgien - Holland - Tyskland - Danmark.
Problem/Incidenter: Överlag gick resan väldigt smärtfritt och vi upplevde knappt några problem alls. Ett återkommande (inträffade cirka 5 gånger under resan) och ganska enerverande problem var att skärmarna frös och vi var tvungna att starta om genom att hålla inne rattknapparna.
På vägen hem startade dessutom den stora skärmen om av sig själv så fort vi tryckte på "Show directions". När vi skulle starta om skärmarna var det bara den stora som startade om. Efter ett tag när vi låtit bli att trycka på "Show directions" gick det bra igen och problemet återkom inte.
När vi stannade för natten i Tyskland hängde ljudet som varnar för att säkerhetsbältet inte är på upp sig och slutade inte fören jag gick ur bilen och låste den. Samma sak hände tidigare på resan när vi stannat för laddning. Displayen visade att bakdörrarna och bagageluckan var öppen trots att de var stängda. Löste sig efter omstart.
Första laddningen i Frankrike på vägen ner när vi kört i cirka 24 h gick fläktarna på högvarv och batteriet (gissar jag) knastrade och sprakade. Detta var enda gången jag upplevde det ljudet och det återkom inte sen.
När vi nu är hemma har vi hört ett vinande/visslande ljud när bilen accelererar i låga hastigheter. Efter att ha letat runt lite verkar det vara "driver uniten" som behöver bytas och jag har skickat en förfrågan till Tesla tillsammans med annat småfix vi vill få gjort.
Sammanfattningsvis: Resan gick i det stora hela perfekt! Smidigt med laddningen där vi endast utnyttjade SuC nätverket (bortsett från destinationsladdningen vid huset) och det var aldrig några köer eller problem att komma till. Några av SuC i Frankrike stod innanför låste grindar men det var bara att ringa på klockan så öppnade någon i hotellreceptionen. Vi noterade även att de tyska SuC låg vid bensinstationer/fik medan de i Frankrike nästan uteslutande låg vid ett hotell. I Spanien varierade det. Självklart tog jag bilder på samtliga laddställen som jag kanske uppdaterar tråden med vid ett senare tillfälle.
Efter att ha läst inspirerande reseberättelser från andra medlemmar bestämde jag mig för att dokumentera vår resa från Höör, i mitten av Skåne, ner till Calpe i Spanien. Vi körde en Model S från 2014 utan AP.
Vi startade med full laddning från hemmet i Höör kring 10-tiden på förmiddagen. Så här såg våra SuC-stopp ut:
Norra Alslev - Braak - Bispingen - Rhuden - Mücke - Hirschberg - Mulhouse - Beaune - Vienne - Nimes - Girona - L'Aldea - Valencia.
Totalt 13 laddningar, 280 mil och en snittförbrukning på 219 Wh/km.
Vi körde hela resan i ett sträck och det tog oss cirka 44 h. Då hade vi ett längre stopp på Boardershop i Tyskland på vägen ner samt att vi på flertalet laddställen stannade lite längre än vad vi behövde. Väl nere i Spanien så laddade vi i garaget till det hus som vi hyrde. Tyvärr råkade vi ut får ett strömavbrott när vi pluggade in bilen första gången men efter att vi fått förklarat för oss att man i området har en begränsning i energiförbrukningen och vi stängde av AC:n i huset så gick laddningen som en dans.
Väl i Spanien använde vi oss knappt av bilen. Jag körde iväg men den i mitten av veckan för att få den tvättad inför hemresan. I övrigt fick bilen stå i garaget.
Hemresan valde vi att köra inom Paris för att se om vi skulle kunna ta oss upp i Eiffeltornet. Dessutom blev det en annan väg och andra SuC att besöka. Våra SuC-stopp som ut enligt följande:
Valencia - L'Aldea - Girona - Aire du Caylar - Albert-Saint-Marie - Bourges - Rungis - Senlis - Gent - Moers - Lohne - Rade - Koge.
Här blev det totalt 13 laddningar, 290 mil, 227 Wh/km. Vi lämnade huset i Calpe kring 10 och körde över natten och var framme i Paris på morgonen. Tog en snabb sväng upp i Eiffeltornet och körde vidare till Moers där vi stannade över natten. Total körtid landade på cirka 40 timmar. Vi var bättre på att anpassa våra pauser till laddningen och gjorde inget besök i Boardershoppen på väggen hem, tror det kan ha varit bidragande faktorer till den minskade restiden. På vår resa lyckades vi passera genom följande länder: Danmark - Tyskland - Frankrike - Spanien - Frankrike - Belgien - Holland - Tyskland - Danmark.
Problem/Incidenter: Överlag gick resan väldigt smärtfritt och vi upplevde knappt några problem alls. Ett återkommande (inträffade cirka 5 gånger under resan) och ganska enerverande problem var att skärmarna frös och vi var tvungna att starta om genom att hålla inne rattknapparna.
På vägen hem startade dessutom den stora skärmen om av sig själv så fort vi tryckte på "Show directions". När vi skulle starta om skärmarna var det bara den stora som startade om. Efter ett tag när vi låtit bli att trycka på "Show directions" gick det bra igen och problemet återkom inte.
När vi stannade för natten i Tyskland hängde ljudet som varnar för att säkerhetsbältet inte är på upp sig och slutade inte fören jag gick ur bilen och låste den. Samma sak hände tidigare på resan när vi stannat för laddning. Displayen visade att bakdörrarna och bagageluckan var öppen trots att de var stängda. Löste sig efter omstart.
Första laddningen i Frankrike på vägen ner när vi kört i cirka 24 h gick fläktarna på högvarv och batteriet (gissar jag) knastrade och sprakade. Detta var enda gången jag upplevde det ljudet och det återkom inte sen.
När vi nu är hemma har vi hört ett vinande/visslande ljud när bilen accelererar i låga hastigheter. Efter att ha letat runt lite verkar det vara "driver uniten" som behöver bytas och jag har skickat en förfrågan till Tesla tillsammans med annat småfix vi vill få gjort.
Sammanfattningsvis: Resan gick i det stora hela perfekt! Smidigt med laddningen där vi endast utnyttjade SuC nätverket (bortsett från destinationsladdningen vid huset) och det var aldrig några köer eller problem att komma till. Några av SuC i Frankrike stod innanför låste grindar men det var bara att ringa på klockan så öppnade någon i hotellreceptionen. Vi noterade även att de tyska SuC låg vid bensinstationer/fik medan de i Frankrike nästan uteslutande låg vid ett hotell. I Spanien varierade det. Självklart tog jag bilder på samtliga laddställen som jag kanske uppdaterar tråden med vid ett senare tillfälle.
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Höör (Skåne) - Calpe (Spanien) ToR
Faen va najs!
Och jag blir lika avis som vanligt
Här blir det iaf en liten tripp till Trondheim över helgen
alltid något
Och jag blir lika avis som vanligt
Här blir det iaf en liten tripp till Trondheim över helgen
alltid något
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Höör (Skåne) - Calpe (Spanien) ToR
Trondheim är najs. Köp bara inte fiskburgare. Risken finns att ni inte har råd till annat sen. Vi fick betala 450 svenska fattigdaler för två stycken burgare.Bjelke skrev:Faen va najs!
Och jag blir lika avis som vanligt
Här blir det iaf en liten tripp till Trondheim över helgen
alltid något
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Höör (Skåne) - Calpe (Spanien) ToR
Eller sushi, sist jag köpte hämtsushi för 2 kostade det 900mati skrev:Trondheim är najs. Köp bara inte fiskburgare. Risken finns att ni inte har råd till annat sen. Vi fick betala 450 svenska fattigdaler för två stycken burgare.Bjelke skrev:Faen va najs!
Och jag blir lika avis som vanligt
Här blir det iaf en liten tripp till Trondheim över helgen
alltid något
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Höör (Skåne) - Calpe (Spanien) ToR
Känns som det enda som är billigt i Norge är Teslor...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Re: Höör (Skåne) - Calpe (Spanien) ToR
Jepp, sparade 350 000 nu när jag beställde ny bil mot att köpa den i SverigeNyren skrev:Känns som det enda som är billigt i Norge är Teslor...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Höör (Skåne) - Calpe (Spanien) ToR
Sushi för två varje dag i ett år!HelectriC skrev:Jepp, sparade 350 000 nu när jag beställde ny bil mot att köpa den i SverigeNyren skrev:Känns som det enda som är billigt i Norge är Teslor...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Höör (Skåne) - Calpe (Spanien) ToR
Eller fiskburgare för fyra.bylund skrev:Sushi för två varje dag i ett år!HelectriC skrev:Jepp, sparade 350 000 nu när jag beställde ny bil mot att köpa den i SverigeNyren skrev:Känns som det enda som är billigt i Norge är Teslor...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Höör (Skåne) - Calpe (Spanien) ToR
Kapar denna tråd för en fråga. Jag är i Danmark och mobilnätet kopplar inte upp alls. Har startat om med rattknapparna men ingen skillnad. Det är ett snett streck över plupparna som visar mottagningen.. Någon som varit med om det?
Sist jag var i danmark gick det bra. Ingår inte roaming efter visst antal mil?
Bonusfråga: förardörren har vid några tillfällen öppnats när jag trycker på Park på växelväljaren. Något med senaste mjukvaran?
Sist jag var i danmark gick det bra. Ingår inte roaming efter visst antal mil?
Bonusfråga: förardörren har vid några tillfällen öppnats när jag trycker på Park på växelväljaren. Något med senaste mjukvaran?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Höör (Skåne) - Calpe (Spanien) ToR
Jag pendlar till Danmark dagligen och roaming fungerar bra för mig. När den byter nät mellan Sverige och Danmark får man strecket över staplarna som du beskriver, men min bil har alltid hittat nätet igen efter ett litet tag (typ ett par minuter eller så). Om miltalet spelar roll vet jag tyvärr inte då jag har en "ny" bil (hämtade ut den i mars).AGCF skrev:Kapar denna tråd för en fråga. Jag är i Danmark och mobilnätet kopplar inte upp alls. Har startat om med rattknapparna men ingen skillnad. Det är ett snett streck över plupparna som visar mottagningen.. Någon som varit med om det?
Sist jag var i danmark gick det bra. Ingår inte roaming efter visst antal mil?
Bonusfråga: förardörren har vid några tillfällen öppnats när jag trycker på Park på växelväljaren. Något med senaste mjukvaran?
Bonusfrågan har jag tyvärr inget svar på för det har aldrig hänt mig i min S (men du kanske har en X där dörrarna kan öppnas automatiskt?).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
- Green_Line
- Teslaägare
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 13 jun 2017 13:23
Re: Höör (Skåne) - Calpe (Spanien) ToR
Har ett ställe i det området av Spanien. Kul höra om er resa. Kommer själv prova vid tillfälle framöver. Min fundering är hur det går att ladda på plats. Men det löser sig nog. Bra om man slipper använda bilen.
Re: Höör (Skåne) - Calpe (Spanien) ToR
På plats laddade vi i huset. Dock långsam laddning, cirka 12 km/h. Lite problem med elen eftersom kontraktet på huset endast medgav en lägre förbrukning än vad vi hade när vi laddade, körde 4 AC samt lagade mat. Fungerade dock bra efter att vi stängt av ACn. Vad jag kunde se i Calpe var det dåligt med laddställen (offentliga).
Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
Re: Höör (Skåne) - Calpe (Spanien) ToR
Det hände min höger framdörr sporadiskt. Till slut åkte inte heller handtaget in som det skulle. Ibland funkade det, ibland inte. Det var något kablage som blivit skadat och fick bytas.AGCF skrev:Bonusfråga: förardörren har vid några tillfällen öppnats när jag trycker på Park på växelväljaren. Något med senaste mjukvaran?
/per
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 01 sep 2014 22:55
Re: Höör (Skåne) - Calpe (Spanien) ToR
Rolig läsning! Körde ni efter ruttplaneraren i bilen enbart? Skall göra samma resa till helgen, enda skillnaden är att jag ska några mil till söderut i Spanien.bohgard85 skrev:Hej!
Efter att ha läst inspirerande reseberättelser från andra medlemmar bestämde jag mig för att dokumentera vår resa från Höör, i mitten av Skåne, ner till Calpe i Spanien. Vi körde en Model S från 2014 utan AP.
Vi startade med full laddning från hemmet i Höör kring 10-tiden på förmiddagen. Så här såg våra SuC-stopp ut:
Norra Alslev - Braak - Bispingen - Rhuden - Mücke - Hirschberg - Mulhouse - Beaune - Vienne - Nimes - Girona - L'Aldea - Valencia.
Totalt 13 laddningar, 280 mil och en snittförbrukning på 219 Wh/km.
Vi körde hela resan i ett sträck och det tog oss cirka 44 h. Då hade vi ett längre stopp på Boardershop i Tyskland på vägen ner samt att vi på flertalet laddställen stannade lite längre än vad vi behövde. Väl nere i Spanien så laddade vi i garaget till det hus som vi hyrde. Tyvärr råkade vi ut får ett strömavbrott när vi pluggade in bilen första gången men efter att vi fått förklarat för oss att man i området har en begränsning i energiförbrukningen och vi stängde av AC:n i huset så gick laddningen som en dans.
Väl i Spanien använde vi oss knappt av bilen. Jag körde iväg men den i mitten av veckan för att få den tvättad inför hemresan. I övrigt fick bilen stå i garaget.
Hemresan valde vi att köra inom Paris för att se om vi skulle kunna ta oss upp i Eiffeltornet. Dessutom blev det en annan väg och andra SuC att besöka. Våra SuC-stopp som ut enligt följande:
Valencia - L'Aldea - Girona - Aire du Caylar - Albert-Saint-Marie - Bourges - Rungis - Senlis - Gent - Moers - Lohne - Rade - Koge.
Här blev det totalt 13 laddningar, 290 mil, 227 Wh/km. Vi lämnade huset i Calpe kring 10 och körde över natten och var framme i Paris på morgonen. Tog en snabb sväng upp i Eiffeltornet och körde vidare till Moers där vi stannade över natten. Total körtid landade på cirka 40 timmar. Vi var bättre på att anpassa våra pauser till laddningen och gjorde inget besök i Boardershoppen på väggen hem, tror det kan ha varit bidragande faktorer till den minskade restiden. På vår resa lyckades vi passera genom följande länder: Danmark - Tyskland - Frankrike - Spanien - Frankrike - Belgien - Holland - Tyskland - Danmark.
Problem/Incidenter: Överlag gick resan väldigt smärtfritt och vi upplevde knappt några problem alls. Ett återkommande (inträffade cirka 5 gånger under resan) och ganska enerverande problem var att skärmarna frös och vi var tvungna att starta om genom att hålla inne rattknapparna.
På vägen hem startade dessutom den stora skärmen om av sig själv så fort vi tryckte på "Show directions". När vi skulle starta om skärmarna var det bara den stora som startade om. Efter ett tag när vi låtit bli att trycka på "Show directions" gick det bra igen och problemet återkom inte.
När vi stannade för natten i Tyskland hängde ljudet som varnar för att säkerhetsbältet inte är på upp sig och slutade inte fören jag gick ur bilen och låste den. Samma sak hände tidigare på resan när vi stannat för laddning. Displayen visade att bakdörrarna och bagageluckan var öppen trots att de var stängda. Löste sig efter omstart.
Första laddningen i Frankrike på vägen ner när vi kört i cirka 24 h gick fläktarna på högvarv och batteriet (gissar jag) knastrade och sprakade. Detta var enda gången jag upplevde det ljudet och det återkom inte sen.
När vi nu är hemma har vi hört ett vinande/visslande ljud när bilen accelererar i låga hastigheter. Efter att ha letat runt lite verkar det vara "driver uniten" som behöver bytas och jag har skickat en förfrågan till Tesla tillsammans med annat småfix vi vill få gjort.
Sammanfattningsvis: Resan gick i det stora hela perfekt! Smidigt med laddningen där vi endast utnyttjade SuC nätverket (bortsett från destinationsladdningen vid huset) och det var aldrig några köer eller problem att komma till. Några av SuC i Frankrike stod innanför låste grindar men det var bara att ringa på klockan så öppnade någon i hotellreceptionen. Vi noterade även att de tyska SuC låg vid bensinstationer/fik medan de i Frankrike nästan uteslutande låg vid ett hotell. I Spanien varierade det. Självklart tog jag bilder på samtliga laddställen som jag kanske uppdaterar tråden med vid ett senare tillfälle.
Re: Höör (Skåne) - Calpe (Spanien) ToR
Tack! Ja, vi använda oss endast av bilens ruttplanerare. Det fungerade klockrent!Backontrack skrev:Rolig läsning! Körde ni efter ruttplaneraren i bilen enbart? Skall göra samma resa till helgen, enda skillnaden är att jag ska några mil till söderut i Spanien.bohgard85 skrev:Hej!
Efter att ha läst inspirerande reseberättelser från andra medlemmar bestämde jag mig för att dokumentera vår resa från Höör, i mitten av Skåne, ner till Calpe i Spanien. Vi körde en Model S från 2014 utan AP.
Vi startade med full laddning från hemmet i Höör kring 10-tiden på förmiddagen. Så här såg våra SuC-stopp ut:
Norra Alslev - Braak - Bispingen - Rhuden - Mücke - Hirschberg - Mulhouse - Beaune - Vienne - Nimes - Girona - L'Aldea - Valencia.
Totalt 13 laddningar, 280 mil och en snittförbrukning på 219 Wh/km.
Vi körde hela resan i ett sträck och det tog oss cirka 44 h. Då hade vi ett längre stopp på Boardershop i Tyskland på vägen ner samt att vi på flertalet laddställen stannade lite längre än vad vi behövde. Väl nere i Spanien så laddade vi i garaget till det hus som vi hyrde. Tyvärr råkade vi ut får ett strömavbrott när vi pluggade in bilen första gången men efter att vi fått förklarat för oss att man i området har en begränsning i energiförbrukningen och vi stängde av AC:n i huset så gick laddningen som en dans.
Väl i Spanien använde vi oss knappt av bilen. Jag körde iväg men den i mitten av veckan för att få den tvättad inför hemresan. I övrigt fick bilen stå i garaget.
Hemresan valde vi att köra inom Paris för att se om vi skulle kunna ta oss upp i Eiffeltornet. Dessutom blev det en annan väg och andra SuC att besöka. Våra SuC-stopp som ut enligt följande:
Valencia - L'Aldea - Girona - Aire du Caylar - Albert-Saint-Marie - Bourges - Rungis - Senlis - Gent - Moers - Lohne - Rade - Koge.
Här blev det totalt 13 laddningar, 290 mil, 227 Wh/km. Vi lämnade huset i Calpe kring 10 och körde över natten och var framme i Paris på morgonen. Tog en snabb sväng upp i Eiffeltornet och körde vidare till Moers där vi stannade över natten. Total körtid landade på cirka 40 timmar. Vi var bättre på att anpassa våra pauser till laddningen och gjorde inget besök i Boardershoppen på väggen hem, tror det kan ha varit bidragande faktorer till den minskade restiden. På vår resa lyckades vi passera genom följande länder: Danmark - Tyskland - Frankrike - Spanien - Frankrike - Belgien - Holland - Tyskland - Danmark.
Problem/Incidenter: Överlag gick resan väldigt smärtfritt och vi upplevde knappt några problem alls. Ett återkommande (inträffade cirka 5 gånger under resan) och ganska enerverande problem var att skärmarna frös och vi var tvungna att starta om genom att hålla inne rattknapparna.
På vägen hem startade dessutom den stora skärmen om av sig själv så fort vi tryckte på "Show directions". När vi skulle starta om skärmarna var det bara den stora som startade om. Efter ett tag när vi låtit bli att trycka på "Show directions" gick det bra igen och problemet återkom inte.
När vi stannade för natten i Tyskland hängde ljudet som varnar för att säkerhetsbältet inte är på upp sig och slutade inte fören jag gick ur bilen och låste den. Samma sak hände tidigare på resan när vi stannat för laddning. Displayen visade att bakdörrarna och bagageluckan var öppen trots att de var stängda. Löste sig efter omstart.
Första laddningen i Frankrike på vägen ner när vi kört i cirka 24 h gick fläktarna på högvarv och batteriet (gissar jag) knastrade och sprakade. Detta var enda gången jag upplevde det ljudet och det återkom inte sen.
När vi nu är hemma har vi hört ett vinande/visslande ljud när bilen accelererar i låga hastigheter. Efter att ha letat runt lite verkar det vara "driver uniten" som behöver bytas och jag har skickat en förfrågan till Tesla tillsammans med annat småfix vi vill få gjort.
Sammanfattningsvis: Resan gick i det stora hela perfekt! Smidigt med laddningen där vi endast utnyttjade SuC nätverket (bortsett från destinationsladdningen vid huset) och det var aldrig några köer eller problem att komma till. Några av SuC i Frankrike stod innanför låste grindar men det var bara att ringa på klockan så öppnade någon i hotellreceptionen. Vi noterade även att de tyska SuC låg vid bensinstationer/fik medan de i Frankrike nästan uteslutande låg vid ett hotell. I Spanien varierade det. Självklart tog jag bilder på samtliga laddställen som jag kanske uppdaterar tråden med vid ett senare tillfälle.
Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---