Vad vet vi egentligen om denna?
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3721
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Eller nån annan bonus för oss som bokade tidigt. Fri supercharging men det kör ju inte hända!
Model Y LR AWD 2022
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Ber om ursäkt men detta är tyvärr inte några Model Y nyheter, istället Skoda Kodiaq ( ):
4.7m lång (4697mm), 1.67m hög (Model X ~ 1.68m) 7 sitsig, fyrkantig och allmänt generisk utseendemässigt. Men mycket funktion/utrymme sett till dess längd. Visst, det är i princip barnsäten längst bak men det kan jag leva med.
Det här är vad jag vill se på Model Y, fast bättre med tanke på elbilens fördelar. Dvs framflyttad förare i stil med Model 3 för ännu bättre innerutrymmen. Gärna 6 sits variant..
4.7m lång (4697mm), 1.67m hög (Model X ~ 1.68m) 7 sitsig, fyrkantig och allmänt generisk utseendemässigt. Men mycket funktion/utrymme sett till dess längd. Visst, det är i princip barnsäten längst bak men det kan jag leva med.
Det här är vad jag vill se på Model Y, fast bättre med tanke på elbilens fördelar. Dvs framflyttad förare i stil med Model 3 för ännu bättre innerutrymmen. Gärna 6 sits variant..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Elon nämnde lite ny inför om Model Y under samtalet efter kvartalsrapporten. Den ska inte dela plattform med Model 3 utan bygga på ,Teslas andra senaste teknik vilket ska minska totala längden kablar från 1,5 km i Model 3 till 100 meter. Detta kommer minska mängden mänskligt arbete och kunna snabba på produktionen betydligt när de satsar på att ha världens snabbaste produktionslinje för bilar.
Jag är inte säker då jag inte hängde med i all information under samtalet men enligt en kompis så ska Model Y kanske byggas i en ny fabrik.
Jag är inte säker då jag inte hängde med i all information under samtalet men enligt en kompis så ska Model Y kanske byggas i en ny fabrik.
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Det man också hoppas på är att de väljer att tillverka två varianter av Y - en med falcon vings och en med vanliga dörrar...
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
100 meter är ju superhäftigt det betyder ju att varje lampa måste ha ett relä som slår på den och allt måste styras med en singnal i srömkablarna eller Wi-fi av nåt slag
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Ja det var väl ett helt nytt system, inte can-bus var Elon tydlig med. Han sa också att man ska göra sig av med 12V systemet. Det var "not the right voltage for anything". Då blir man förstås lite nyfiken, vad skulle "rätt" spänning kunna vara numera ?Smutt skrev:100 meter är ju superhäftigt det betyder ju att varje lampa måste ha ett relä som slår på den och allt måste styras med en singnal i srömkablarna eller Wi-fi av nåt slag
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Verkar som man måste gå upp i gryningen och köa i Täbycentrum en gång till! Det här måste vara världens dyraste forum.Laban skrev:Ja det var väl ett helt nytt system, inte can-bus var Elon tydlig med. Han sa också att man ska göra sig av med 12V systemet. Det var "not the right voltage for anything". Då blir man förstås lite nyfiken, vad skulle "rätt" spänning kunna vara numera ?Smutt skrev:100 meter är ju superhäftigt det betyder ju att varje lampa måste ha ett relä som slår på den och allt måste styras med en singnal i srömkablarna eller Wi-fi av nåt slag
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
USB C ?Laban skrev:Ja det var väl ett helt nytt system, inte can-bus var Elon tydlig med. Han sa också att man ska göra sig av med 12V systemet. Det var "not the right voltage for anything". Då blir man förstås lite nyfiken, vad skulle "rätt" spänning kunna vara numera ?Smutt skrev:100 meter är ju superhäftigt det betyder ju att varje lampa måste ha ett relä som slår på den och allt måste styras med en singnal i srömkablarna eller Wi-fi av nåt slag
Annars är både 24 12 samt 5v vanligt i datorvärlden
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Jag skulle gissa på något som ligger hyfsat nära en jämn delning av batterispänningen om man vill göra om det med minsta möjliga förluster, och med tanke
på förbrukarna så blir det nog minst 40 volt (ca 400V/10 tex) eller kanske tom uppåt 100V (400/4). (Switched capacitor ger tex ganska låga förluster...)
Dom största förbrukarna, vilken drivspänning kan vara vanligast? Lysen? Klimatanläggningen? Stereon? (slutsteg kör gärna på höga spänningar och då helst
med plus/minus-matning)...
Elektroniken håller jag med om borde landa på 5V OCH 12V om man utgår från dom vanligaste prylarna...
Så en central enhet som matar ut 5V, 12V samt plus/minus 48Volt blir min gissning
på förbrukarna så blir det nog minst 40 volt (ca 400V/10 tex) eller kanske tom uppåt 100V (400/4). (Switched capacitor ger tex ganska låga förluster...)
Dom största förbrukarna, vilken drivspänning kan vara vanligast? Lysen? Klimatanläggningen? Stereon? (slutsteg kör gärna på höga spänningar och då helst
med plus/minus-matning)...
Elektroniken håller jag med om borde landa på 5V OCH 12V om man utgår från dom vanligaste prylarna...
Så en central enhet som matar ut 5V, 12V samt plus/minus 48Volt blir min gissning
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Tibors artikel i ämnet: http://teslaclubsweden.se/model-y-pa-egen-plattform/. På TMC forumet trodde man också på 48 V..
Följdfrågan min blir, borde inte Model 3, S samt X gå över till detta system innan Y lanseras ? Speciellt kanske S/X då med tanke på att det är lite lägre volymer.
Följdfrågan min blir, borde inte Model 3, S samt X gå över till detta system innan Y lanseras ? Speciellt kanske S/X då med tanke på att det är lite lägre volymer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7435
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Ska man byta varenda komponent (tänk fönsterhissar, centrallås, ratt- och bromsservo, ljudanläggning, alla lampor, rubbet) är det lättare att göra det på en ny bilmodell.
Nån framtida version 2 av Model S,X,3 kommer säkert också gå över till nya systemet, men tiden är nog inte riktigt mogen för det än. Ju fler komponenter Tesla kan köpa "off the shelf" från underleverantörer istället för att utveckla själv desto bättre och billigare.
Nån framtida version 2 av Model S,X,3 kommer säkert också gå över till nya systemet, men tiden är nog inte riktigt mogen för det än. Ju fler komponenter Tesla kan köpa "off the shelf" från underleverantörer istället för att utveckla själv desto bättre och billigare.
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Intressanta tankar kring Elons utspel om en ny plattform till Y:
http://nordic.businessinsider.com/tesla ... ing-2017-5
http://nordic.businessinsider.com/tesla ... ing-2017-5
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Känns snarare som att Tesla först köper in delar från underleverantörer och sen utvecklar eget och bättre.TiborBlomhall skrev:Ska man byta varenda komponent (tänk fönsterhissar, centrallås, ratt- och bromsservo, ljudanläggning, alla lampor, rubbet) är det lättare att göra det på en ny bilmodell.
Nån framtida version 2 av Model S,X,3 kommer säkert också gå över till nya systemet, men tiden är nog inte riktigt mogen för det än. Ju fler komponenter Tesla kan köpa "off the shelf" från underleverantörer istället för att utveckla själv desto bättre och billigare.
Men visst köper de in mycket.
Svart X90D, bokat en M3.