22 kW Dubbelladdare
Moderator: Redaktion
22 kW Dubbelladdare
Hej, har idag installerat Teslas väggladdare med en egen 32A ledning
min bil laddar 5.1 mil per timme just nu, kan man inte sätta att denna använder 32A då jag faktiskt har detta både i ledning samt box? Läste lite runt med blev inte klokare
det enda jag hittade var om 22 kW dubbelladdare som jag nog inte har? ( Tesla 90D 2016 December ) och om vad göra man, något som måste installeras och om vad kostar detta? Tack på förhand!
Re: 22 kW Dubbelladdare
De ansiktslyfta bilarna kan inte ha dubbelladdare, utan max den utökade laddaren (max 16,5 kW, 24 A trefas).
Har du inte den utökade laddaren är det max 16 A trefas som gäller. Tesla kan låsa upp till den utökade laddaren, mot en avgift.
Har du inte den utökade laddaren är det max 16 A trefas som gäller. Tesla kan låsa upp till den utökade laddaren, mot en avgift.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: 22 kW Dubbelladdare
Tack
du vet inte vad denna upplåsning kostar? du menar att jag beställer via support och så låser den upp direkt?
Re: 22 kW Dubbelladdare
Enligt Teslas hemsida kostar det 22 300kr att aktivera efter leverans.hoynala skrev:Tackdu vet inte vad denna upplåsning kostar? du menar att jag beställer via support och så låser den upp direkt?
Re: 22 kW Dubbelladdare
Kan det verkligen vara korrekt, 22.000 kr för en upplåsning på något som redan finns???
Re: 22 kW Dubbelladdare
Yes, tyvärr är det så. Priserna finns om du går in och kikar i designstudion. 22.300kr kostar det för att vara exakt. Det är rena brakpriset jämfört med Autopilot 2 som kostar 70.000 kr att låsa upp efter leveranshoynala skrev:Kan det verkligen vara korrekt, 22.000 kr för en upplåsning på något som redan finns???
Re: 22 kW Dubbelladdare
Jo, jag ser det, men något verkar inte stämma här, pratade med Tesla Support, och enligt denna person är detta inget så en verkstad behöver göra? utan skall gå att uppgradera via en OTA, eller fick jag helt fel info från dem?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 22 kW Dubbelladdare
Det stämmer nog...hoynala skrev:Jo, jag ser det, men något verkar inte stämma här, pratade med Tesla Support, och enligt denna person är detta inget så en verkstad behöver göra? utan skall gå att uppgradera via en OTA, eller fick jag helt fel info från dem?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 22 kW Dubbelladdare
Autopilot, total självkörningsförmåga, 75-batteri istället för 60, och utökad laddare är saker som är låsta i mjukvara om man inte betalat för dem. Så det stämmer nog bra att det går bra för Tesla att låsa upp utan att du kommer in. Om de sedan ändå begär att du ska göra det är en annan sak.
För 75-batteriet byter de väl i och för sig lite hårdvara. Sexan och nollan bak på bilen byts mot en sjua och en femma.
För 75-batteriet byter de väl i och för sig lite hårdvara. Sexan och nollan bak på bilen byts mot en sjua och en femma.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- TeslaSP85D-2015
- Teslaägare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 01 feb 2017 08:48
- Ort: Karlskrona
Re: 22 kW Dubbelladdare
Detta var intressant, jag har precis fått prisuppgift 27975:- inkl moms från SC Göteborg...
Och att bilen måste in för "montering" av laddare!? Men är det bara en mjukvara uppdatering
så tycker jag också att det borde kunna göras utan verkstadsbesök..
För övrigt är ju räckvidden inget vidare på P85D måste jag säga efter lite mer än en veckas
ägande/körning..
Och att bilen måste in för "montering" av laddare!? Men är det bara en mjukvara uppdatering
så tycker jag också att det borde kunna göras utan verkstadsbesök..
För övrigt är ju räckvidden inget vidare på P85D måste jag säga efter lite mer än en veckas
ägande/körning..
Re: 22 kW Dubbelladdare
På en Pre-facelift bil så är det hårdvara (laddaren) som installeras.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 22 kW Dubbelladdare
Exakt. På orginal Model S är det 1 eller 2 stycken 11 kW laddare. På en facelift är det en 16,5 kW laddare som kan mjukvaratrypas.jpetters skrev:På en Pre-facelift bil så är det hårdvara (laddaren) som installeras.
Detta görs för att få ned antalet olika kombinationer av bilar. = Lättare att bygga många.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: 22 kW Dubbelladdare
får väl helt enkelt ta kontakt med Jason Hughes, han kan garanterat låsa upp allt som är mjukvarustrypt 
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2085
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: 22 kW Dubbelladdare
Räckvidden är alltid kortare första månaden/månaderna pga extra tung högerfot. Speciellt i en P model.TeslaSP85D-2015 skrev:
För övrigt är ju räckvidden inget vidare på P85D måste jag säga efter lite mer än en veckas
ägande/körning..
Tesla Model Y
Re: 22 kW Dubbelladdare
gellerstam skrev:Räckvidden är alltid kortare första månaden/månaderna pga extra tung högerfot. Speciellt i en P model.TeslaSP85D-2015 skrev:
För övrigt är ju räckvidden inget vidare på P85D måste jag säga efter lite mer än en veckas
ägande/körning..Tyngden i foten mattas av efter ett tag och AP används mer och mer. Då stiger räckvidden igen.
+1
Men de vete fan de...
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- TeslaSP85D-2015
- Teslaägare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 01 feb 2017 08:48
- Ort: Karlskrona
Re: 22 kW Dubbelladdare
Tyvärr är det inte så, ligger och fiskör till jobbet på mindre vägar 70-90km/h jämt tempo
i 5mil ändå töms batteri med 10mil..
i 5mil ändå töms batteri med 10mil..
Re: 22 kW Dubbelladdare
Hur är din förbrukningshistorik/kurva på de fem milen? Gissar att den är betydligt högre i början än i slutet. Kan det vara?
MangeT
2025 Model Y Uniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!
2025 Model Y Uniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!
Re: 22 kW Dubbelladdare
har du inställt att bilen visar "typical" eller "rated", ganska stor skillnad mellan dessa två "orimlig" och "inte så rimlig" dvs ingen är särskilt bra. Bäst är att köra på "%" tycker jag, så slipper man stirra sig blind på fel siffror och skapar efter hand en egen förståelse för hur långt man kommer med olika stora delar av batteriet.TeslaSP85D-2015 skrev:Tyvärr är det inte så, ligger och fiskör till jobbet på mindre vägar 70-90km/h jämt tempo
i 5mil ändå töms batteri med 10mil..
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: 22 kW Dubbelladdare
Vad menar du med att batteriet töms? Startar fulladdat och kommer hem på kvällen helt tomt? Eller att det går från 70 % laddat till 30 %?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: 22 kW Dubbelladdare
Ja "rated" är ju vad de påstår i Sverige att den ska gå vilket är omöjligt att komma upp till, skulle behöva snitta ca 180 Kw/km med X:en för att nå den, med "typical" har jag för mig att det är 210Kw/km vilket kanske är möjligt en fin sommardag.HelectriC skrev:har du inställt att bilen visar "typical" eller "rated", ganska stor skillnad mellan dessa två "orimlig" och "inte så rimlig" dvs ingen är särskilt bra. Bäst är att köra på "%" tycker jag, så slipper man stirra sig blind på fel siffror och skapar efter hand en egen förståelse för hur långt man kommer med olika stora delar av batteriet.TeslaSP85D-2015 skrev:Tyvärr är det inte så, ligger och fiskör till jobbet på mindre vägar 70-90km/h jämt tempo
i 5mil ändå töms batteri med 10mil..
Men ställde också om denna till % då de kändes vettigare, vid långkörning tittade jag på snittet över resan och snittet på 10km för att få en uppskattad räckvidd.
Fördelen är att man får friska upp mattekunskaperna igen efter att man blev med Tesla =)
Dock kan jag tycka att de borde anpassa KM räckvidden efter tripmätarens snittförbrukning.
Lägg till en ny rad där så får du ut räckvidden baserad på tidigare körningar, och sen kan man välja att nollställa den om man vill exempelvis när de växlar mellan sommar/vinter.
- TeslaSP85D-2015
- Teslaägare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 01 feb 2017 08:48
- Ort: Karlskrona
Re: 22 kW Dubbelladdare
Vet inte riktigt vad jag har för inställning, bilen är så ny för mig
Den visar ju tex 350km när batteri är fullt, kör jag 50km så minskar
det till ca 250km alltså dubbel "förbrukning" är det jag reagerar för.
Den visar ju tex 350km när batteri är fullt, kör jag 50km så minskar
det till ca 250km alltså dubbel "förbrukning" är det jag reagerar för.
Re: 22 kW Dubbelladdare
Med fullt, menar du 100% då? I så fall får du läsa på lite och ladda till lite mindre än 100% när du inte måste.TeslaSP85D-2015 skrev:Vet inte riktigt vad jag har för inställning, bilen är så ny för mig![]()
Den visar ju tex 350km när batteri är fullt, kör jag 50km så minskar
det till ca 250km alltså dubbel "förbrukning" är det jag reagerar för.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: 22 kW Dubbelladdare
Då har du tung högerfot - din förbrukning måste ligga på 350-400w/km?TeslaSP85D-2015 skrev:Vet inte riktigt vad jag har för inställning, bilen är så ny för mig![]()
Den visar ju tex 350km när batteri är fullt, kör jag 50km så minskar
det till ca 250km alltså dubbel "förbrukning" är det jag reagerar för.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: 22 kW Dubbelladdare
Inte så omöjligt om bilen står ute i kylan utan förvärmning. Kolla vad förbrukningen blir mellan 50 och 100 km... 
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: 22 kW Dubbelladdare
Ja, kör man 50 km på vintern i en enda kort eller ännu flera fler ännu kortare resor, så kommer det gå åt långt mycket mer än 50 km räckvidd. Men därefter på långresa, när bilen är varm och igång, så går det inte så värst mycket mer räckvidd. Så den totala räckvidden på långresa (när man behöver den) blir faktiskt inte lika decimerad.
Det funkar ju likadant med fossilbilar, många kallstarter och korta turer på vintern ger hög förbrukning.
Det funkar ju likadant med fossilbilar, många kallstarter och korta turer på vintern ger hög förbrukning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com