Chevy volts chirp-tuta:djFabbe skrev:Precis min tanke! Och som det ju ofta är, har någon annan så klart redan tänk samma tanke:Ragnarferdinand skrev:Jag skulle vilja ha en snäll tuta och en kraftfull. Lite som en ringklocka på cykel "Jag ber så hemskt mycket om ursäkt men tant står ivägen"
P84 - 2014
S02E03: Hur ska elbilen låta?
Moderatorer: djFabbe, Herr X, Redaktion
Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?
Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?
0:20-0:40. Lite svårt att höra = väl designat?Tars skrev:Har i3:an varningsljud?Torkel skrev:Riktigt bra avsnitt!
Jag hade dock önskat att ni plockade med varningsljud från de elbilar som redan har dem: Leaf, Ioniq, i3, Prius m.fl.
Volt har dessutom en rätt smart "chirp" (kvitter) funktion. Den blinkar med ljuset och tutar en liten tremulerande "druu-druu" ... typ Anders kan illustrera i nästa avsnitt. Han gjorde det bra med sin "nu dör du".
Har nya i3:an men hör inget varningsljud.
När jag ändå är på gång.
Nissan Leaf:
Hyundai Ioniq:
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?
Snacka om autentiskt ljud!djFabbe skrev:Precis min tanke! Och som det ju ofta är, har någon annan så klart redan tänk samma tanke:Ragnarferdinand skrev:Jag skulle vilja ha en snäll tuta och en kraftfull. Lite som en ringklocka på cykel "Jag ber så hemskt mycket om ursäkt men tant står ivägen"
P84 - 2014
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?
Den borde bli standard på Teslas bilar!Bjelke skrev:Snacka om autentiskt ljud!djFabbe skrev:Precis min tanke! Och som det ju ofta är, har någon annan så klart redan tänk samma tanke:Ragnarferdinand skrev:Jag skulle vilja ha en snäll tuta och en kraftfull. Lite som en ringklocka på cykel "Jag ber så hemskt mycket om ursäkt men tant står ivägen"
P84 - 2014
Opel Ampera, min förr-förra bil, hade liknande system
Som R.ferdinand efterlyser.
Dvs. En ordinarie tuta, samt en lite snällare tuta som mer lät mer som en trudelutt. Praktisk på parkeringar.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?
I sann Elon Musk-anda, vilket (film-?)ljud tror ni dom lägger in? (åtminstone som ett påskägg)...
Varför inte från Gråben och hjulben? Meek-meek (eller hur man nu ska skriva det)
Varför inte från Gråben och hjulben? Meek-meek (eller hur man nu ska skriva det)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?
Ungefär exakt som videon jag postadeZoidberg skrev:Den borde bli standard på Teslas bilar!Bjelke skrev:Snacka om autentiskt ljud!djFabbe skrev:Precis min tanke! Och som det ju ofta är, har någon annan så klart redan tänk samma tanke:Ragnarferdinand skrev:Jag skulle vilja ha en snäll tuta och en kraftfull. Lite som en ringklocka på cykel "Jag ber så hemskt mycket om ursäkt men tant står ivägen"
P84 - 2014
Opel Ampera, min förr-förra bil, hade liknande system
Som R.ferdinand efterlyser.
Dvs. En ordinarie tuta, samt en lite snällare tuta som mer lät mer som en trudelutt. Praktisk på parkeringar.
Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?
Tack för ditt svar!Herr X skrev:Jag skulle försöka beskriva skillnaden mellan olika våglängd på ett annat sätt - ubåtar använder långvåg för att kunna ta emot signaler även på stora djup. Detta fungerar eftersom de långa vågorna är så långa/vassa/spetisga att de borrar sig ner i havsdjupet. Kortare vågor studsar på vattenytan. Ju längre våg, desto lägre frekvens (djupare bas vid hörbart ljud).ochso skrev:Riktigt bra avsnitt.
Herr X: Vid 24:19 säger du "så att ubåtar till exempel" men blir avbruten av Fabian innan du hinner avsluta din mening, jag är sjukt nyfiken på vad du hade tänkt säga där, kan du inte avsluta det resonemanget här?
- AndersB_Hson
- Teslaägare
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 07 jan 2016 19:09
- Ort: Ulricehamn
Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?
Har lagstiftaren enbart gått på oro från ex. blinda, det blir jag lite förvånad över.
Anders pekar på att det inte finns någon som helst statistik över ökat antal olyckor som kan knytas till att bilar är för "tysta".
Om det är så är det faktiskt lite skrämmande att denna lag har gått igenom, alltså enbart grundat i en oro hos folk.
Är det nån som kan länka till nån information om lagen?
Anders pekar på att det inte finns någon som helst statistik över ökat antal olyckor som kan knytas till att bilar är för "tysta".
Om det är så är det faktiskt lite skrämmande att denna lag har gått igenom, alltså enbart grundat i en oro hos folk.
Är det nån som kan länka till nån information om lagen?
Model 3 LR AWD Stealth grey/svart 2024
Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?
Nja, grundad på lobbyism från fossiltillverkare.AndersB_Hson skrev:Har lagstiftaren enbart gått på oro från ex. blinda, det blir jag lite förvånad över.
Anders pekar på att det inte finns någon som helst statistik över ökat antal olyckor som kan knytas till att bilar är för "tysta".
Om det är så är det faktiskt lite skrämmande att denna lag har gått igenom, alltså enbart grundat i en oro hos folk.
Är det nån som kan länka till nån information om lagen?
För blinda är det nog betydligt bättre om statsmiljön kan bli tystare så att de faktiskt kan höra saker.
Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?
Jag har fuskat lite med lobbying mot EU-parlamentet i mitt "day job". Min erfarenhet är att politikerna är hopplöst dåligt pålästa inom i stort sett alla ämnen de beslutar om. De är helt beroende av de sammanställningar som satts ihop av olika "sakkunniga" hos relevanta myndigheter och andra "oberoende" experter, men lyssnar i väldigt hög grad på näringslivets representanter. Att man fångar upp synpunkter från berört näringsliv är på ett teoretiskt plan bra, men problemet är att alla företag och branscher inte har råd att ha representanter i Bryssel. Därför blir det lite den starkes makt.AndersB_Hson skrev:Har lagstiftaren enbart gått på oro från ex. blinda, det blir jag lite förvånad över.
Anders pekar på att det inte finns någon som helst statistik över ökat antal olyckor som kan knytas till att bilar är för "tysta".
Om det är så är det faktiskt lite skrämmande att denna lag har gått igenom, alltså enbart grundat i en oro hos folk.
Är det nån som kan länka till nån information om lagen?
I fallet med elbilars oljud har jag ingen aning om vilka som berett lagen, vilka som agerat "oberoende" sakkunniga och vilka som lobbat för vad. Jag känner bara till utfallet, men det ter sig osannolikt att fordonsindustrin inte varit med och lobbat. Denna industri är så stark och viktig för alla de stora europeiska länderna att ingen är intresserad att skapa problem för dem. Därför är min gissning att skrivelser om förbränningsmotor-(o)ljud ol. tillkommit i samarbete med fordonsindustrin (oklart varför).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?
Ni presenterade ju lösningen i avsnittet! Det är bara att dra upp basen på max i EQ:n och spela valfritt tunggung på Spotify, med det ljudläckaget som är så behövs inga artficiella extraljud
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?
Googla "Electric vehicle warning sounds". Wikipedia-artikeln har bra referenser. Bl.a. finns referenser till forskning som visar ökad andel bilar med eldrift i olyckor vid sväng eller backning i låg hastighet. Flera forskare påpekar precis som Herr X också att det inte är ett problem med eldrift utan med tysta nya bilar.AndersB_Hson skrev:Har lagstiftaren enbart gått på oro från ex. blinda, det blir jag lite förvånad över.
Anders pekar på att det inte finns någon som helst statistik över ökat antal olyckor som kan knytas till att bilar är för "tysta".
Om det är så är det faktiskt lite skrämmande att denna lag har gått igenom, alltså enbart grundat i en oro hos folk.
Är det nån som kan länka till nån information om lagen?
Till politikernas försvar så ska de ta beslut om allt från skattetryck till utbildning till infrastruktur och näringsvärden hos frukostflingor. Deras underlag till beslut kan vara 3 års projektbaserad forskning komprimerad till en sammanfattning på 5 meningar. Sen har de oftast inte en bakgrund inom faktadrivna yrken inom naturvetenskap eller medicin heller, utan mer teoridrivna som samhällsvetare eller ekonomer.Herr X skrev:Min erfarenhet är att politikerna är hopplöst dåligt pålästa inom i stort sett alla ämnen de beslutar om. De är helt beroende av de sammanställningar som satts ihop av olika "sakkunniga" hos relevanta myndigheter och andra "oberoende" experter, men lyssnar i väldigt hög grad på näringslivets representanter. Att man fångar upp synpunkter från berört näringsliv är på ett teoretiskt plan bra, men problemet är att alla företag och branscher inte har råd att ha representanter i Bryssel. Därför blir det lite den starkes makt.
I fallet med elbilars oljud har jag ingen aning om vilka som berett lagen, vilka som agerat "oberoende" sakkunniga och vilka som lobbat för vad. Jag känner bara till utfallet, men det ter sig osannolikt att fordonsindustrin inte varit med och lobbat. Denna industri är så stark och viktig för alla de stora europeiska länderna att ingen är intresserad att skapa problem för dem. Därför är min gissning att skrivelser om förbränningsmotor-(o)ljud ol. tillkommit i samarbete med fordonsindustrin (oklart varför).
S02E03: Hur ska elbilen låta?
Jag tippar att du refererar till den amerikanska studie från 2009 som nämns i Wikipedia-artikeln? Under de 8 år som gått sedan den studien gjordes, har förbränningsmotorer hunnit bli väldigt mycket tystare.Torkel skrev:Googla "Electric vehicle warning sounds". Wikipedia-artikeln har bra referenser. Bl.a. finns referenser till forskning som visar ökad andel bilar med eldrift i olyckor vid sväng eller backning i låg hastighet. Flera forskare påpekar precis som Herr X också att det inte är ett problem med eldrift utan med tysta nya bilar.
Att det kan vara farligt för oskyddade trafikanter med väldigt tysta fordon förnekar vi inte i programmet, men problemet omfattar allt från cyklar till segways. Lagen som singlar ut elbilar/hybrider och tvingar dem att låta som förbränningsmotorer förtjänar med rätta kritik.
Från Wikipedia:
Although a 2009 study found no statistically significant difference in pedestrian crashes involving quiet hybrid vehicles when compared to noisier vehicles when both types of vehicles were travelling in a straight line, it found a doubling of hybrid vehicle pedestrian crashes when reversing or parking etc. at slow speeds.
Håller med om att det system som politikerna konstruerat för sig själva inte skapar goda förutsättningar för dem att ta bra beslut - det är uppenbart att det är jättesvårt att vara ordentligt påläst inom alla områden man tar beslut inom.Torkel skrev:Till politikernas försvar så ska de ta beslut om allt från skattetryck till utbildning till infrastruktur och näringsvärden hos frukostflingor. Deras underlag till beslut kan vara 3 års projektbaserad forskning komprimerad till en sammanfattning på 5 meningar. Sen har de oftast inte en bakgrund inom faktadrivna yrken inom naturvetenskap eller medicin heller, utan mer teoridrivna som samhällsvetare eller ekonomer.
Men det är faktiskt politikerna själva som konstruerat systemet på det här sättet, och det är politikerna själva som bestämmer när de ska ta mikrobeslut om näringsvärden i frukostflingor istället för att delegera ner till expertmyndigheter.
Vi har ju redan idag ett system med förordningar där regulatoriska myndigheter får mandat att själva ändra i diverse regelverk utan politisk inblandning. När politikerna själva håller på med mikrobeslut, som exakt vilket ljud en elbil ska ha, så flyttar man i praktiken makten över detaljerna från experter till sig själva och de medarbetare som sammanfattat de olika frågorna. I fallet om ljud från elbilar kunde man varit så svepande som att besluta att det ska finnas ett enhetligt sätt för synskadade att uppmärksamma samtliga fordon i trafiken som rör sig fortare än 5 km/h, och sedan lämpat över på expertmyndigheter att lösa hur detta i praktiken ska göras.
I andra frågor skulle politikerna inte drömma om att ta mikrobeslut eftersom det är så uppenbart att de är inkompetenta. Läkemedelsverket har exempelvis väldigt stor makt över innehållet i läkemedel - väldigt få politiker vågar ta mikrobeslut som rör liv och död, och lämpar därför över i stort sett alla detaljbeslut i dessa frågor på verk och myndigheter via förordningar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?
Jo, vi behöver kloka smarta politiker som har riktig utbildning och rätt erfarenhet. Men det blir svårt att få fram eftersom naturvetare inte lockas dit och dels att de kanske är lite tråkigare att rösta på?Torkel skrev:...
Till politikernas försvar så ska de ta beslut om allt från skattetryck till utbildning till infrastruktur och näringsvärden hos frukostflingor. Deras underlag till beslut kan vara 3 års projektbaserad forskning komprimerad till en sammanfattning på 5 meningar. Sen har de oftast inte en bakgrund inom faktadrivna yrken inom naturvetenskap eller medicin heller, utan mer teoridrivna som samhällsvetare eller ekonomer.
Dessutom verkar politiker lyssna alldeles för mycket på andra och kompromissa fram allt de gör... det funkar ju inte heller i längden. Tänk om jag skulle förhandla fram lösningar istället för att räkna och testa fram dem? Det skulle bli pannkaka.
Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?
Tsss, politiker.. Sätt ett oljud ni, ja kommer koppla bort det det första jag gör
Lite civil olydnad ibland kan behövas
Lite civil olydnad ibland kan behövas
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?
+1Kalle skrev:Tsss, politiker.. Sätt ett oljud ni, ja kommer koppla bort det det första jag gör
Lite civil olydnad ibland kan behövas
Blir nog många som gör... När jag hade en Zoe trodde jag den var trasig frågade här och fick lära mig vad det var
och hur man stänger av skiten, tyvärr ngt som måste göras varenda gång man startar bilen
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?
++. Samma här. En grej är väl också att elbilen inte alls är så ljudlös. Väg- och däcksljudet är ju ganska påtagligt.Kalle skrev:Tsss, politiker.. Sätt ett oljud ni, ja kommer koppla bort det det första jag gör
Lite civil olydnad ibland kan behövas
X100 lev.14/8-18.
Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?
Ja det kanske är lika bra att göra något så irriterande som möjligt om man nu blir tvingad till sådana här dumheter. Elon har ju hintat en del om cowbells tidigare.djFabbe skrev:Som vi nämner i programmet, tror det omöjligen kommer bli ett valfritt ljud - måste säkerligen godkännas för att uppfylla kriterierna. Däremot kan man hoppas att man får välja mellan ett antal olika ljud, och kanske tom köpa nya ljud likt ringsignaler? Då kan vi vara säkra på att det snabbt spårar ur och alla inser hur löjlig lagen är.bylund skrev:+1. Skulle jag var tvungen att ha ett ljud skulle jag ju vilja se till att det är ett helt orimligt sådant för att visa hur dumt det är.LarsL skrev:Bästa avsnittet hittills!
Om jag inte hinner få Model 3 innan detta införs så hoppas jag att Tesla ger möjlighet till att byta ljud. Ska man låta så vill man ju framföra en liten protest samtidigt liksom.
För visst vore det väl en rätt intressant syn om några när vi åker runt på Södermalm under Stockholm Electric Car Champonship med hundratals Teslor som alla låter så här:
Folk skulle bli galna!
Förutom att bilarna hela tiden får mer bells and whistles, hänger väl hans fascinatinon för cowbells ihop med den här SNL-sketchen:
Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?
Jag tycker att den ska låta som en häst. Eller som lika många som man har i bilen. ☺
Och ett gnäggande när en person är lite för nära.
Och ett gnäggande när en person är lite för nära.
Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?
Samma här. Hoppas att man kan göra det utan att behöva hacka sig in i bilens mjukvara. Det är säkert nånting som bilprovningen tvingas kontrollera framöver, att bilen låter tillräckligt mycket.Kalle skrev:Tsss, politiker.. Sätt ett oljud ni, ja kommer koppla bort det det första jag gör
Lite civil olydnad ibland kan behövas
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?
Man sätter en knapp på högtalarkabeln så den blir tyst, så kan man slå på den igen när de är bilorovning (eller om man vill påkalla upmärksamhet)mati skrev:Samma här. Hoppas att man kan göra det utan att behöva hacka sig in i bilens mjukvara. Det är säkert nånting som bilprovningen tvingas kontrollera framöver, att bilen låter tillräckligt mycket.Kalle skrev:Tsss, politiker.. Sätt ett oljud ni, ja kommer koppla bort det det första jag gör
Lite civil olydnad ibland kan behövas