A Better Routeplanner - ny release
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - ny release
Sannolikt. Det är nästan uteslutet att Tesla har bara dåliga mjukvaruutvecklare, fastän man får det intrycket ibland. Någonstans måste ju experterna sitta och då är det mest sannolikt att de jobbar numera med utveckling av mjukvara för AP2, Model 3 osv. Våra gamla bilar får helt enkelt inte så mycket kärlek längre. Samtidigt skulle detta innebära att vi inte kan räkna med några större förbättringar framöver. Men det är ju egentligen inte så konstigt heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: A Better Routeplanner - ny release
Och när AP2 börjar bli så där halvbra fungerande så börjar dom om på samma kula och lägger allt krut på AP3 och överger AP2, osv osv osv... Vilket jag för ganska länge sedan skrev att jag troddemati skrev:Sannolikt. Det är nästan uteslutet att Tesla har bara dåliga mjukvaruutvecklare, fastän man får det intrycket ibland. Någonstans måste ju experterna sitta och då är det mest sannolikt att de jobbar numera med utveckling av mjukvara för AP2, Model 3 osv. Våra gamla bilar får helt enkelt inte så mycket kärlek längre. Samtidigt skulle detta innebära att vi inte kan räkna med några större förbättringar framöver. Men det är ju egentligen inte så konstigt heller.
skulle komma att hända, för det känns mer och mer troligt att vi gissar ganska rätt här, tyvärr...
Nu ska det ju (snart?) komma en rejäl omarbetning av programvaran (till stora skärmen) så jag hoppas ff att vi då får en skapligt fungerande sådan
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: A Better Routeplanner - ny release
Och tur som man alltid har kommer vi ägare med "gamla" bilar inte kunna ta del av detta pga för slå hårdvara eller nåt annat. Vi får se.Bjelke skrev:Nu ska det ju (snart?) komma en rejäl omarbetning av programvaran (till stora skärmen) så jag hoppas ff att vi då får en skapligt fungerande sådan
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - ny release
Jag har funderat i dessa banor när jag har noterat att en Teslaägare på sin fritid (jag nämner inga namn), ensam utvecklat en programvara som allt fler använder som både planeringsverktyg och navigator! För att han tycker det är roligt! Det är nog skillnad a- laget och b -laget tänker jag.mati skrev:Jag hoppas att du har rätt när du säger att det är b-laget som kodar infotainmentsystemet hos Tesla. Man får väl verkligen hoppas att de har duktigare folk för de mer vitala funktionerna i bilen, inte minst autopiloten. Annars ser det becksvart ut.
Model S P85D,
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: A Better Routeplanner - ny release
Ja verkligen! EN person alltså...Foluke skrev:Jag har funderat i dessa banor när jag har noterat att en Teslaägare på sin fritid (jag nämner inga namn), ensam utvecklat en programvara som allt fler använder som både planeringsverktyg och navigator! För att han tycker det är roligt! Det är nog skillnad a- laget och b -laget tänker jag.mati skrev:Jag hoppas att du har rätt när du säger att det är b-laget som kodar infotainmentsystemet hos Tesla. Man får väl verkligen hoppas att de har duktigare folk för de mer vitala funktionerna i bilen, inte minst autopiloten. Annars ser det becksvart ut.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: A Better Routeplanner - ny release
Ja precis. Jag tänker likadant. Men det är lite mer än så. Att han gör det för att han tycker det är kul är en sak. Om jag bara hade haft lite mer tid och ork så hade jag också kunnat tänka mig nåt liknande. Det är ju faktiskt kul. Men att så många teslaägare väljer att använda hans mjukvara istället för Teslas egna är anmärkningsvärt. Missförstå mig inte blincoln, du gör ett fantastiskt jobb. Men det faktum att det är uppenbarligen nödvändigt att göra detta för en bil som numera kostar långt över en miljon riksdaler kan inte vara något annat än ett urdåligt betyg för Tesla.Foluke skrev:Jag har funderat i dessa banor när jag har noterat att en Teslaägare på sin fritid (jag nämner inga namn), ensam utvecklat en programvara som allt fler använder som både planeringsverktyg och navigator! För att han tycker det är roligt! Det är nog skillnad a- laget och b -laget tänker jag.mati skrev:Jag hoppas att du har rätt när du säger att det är b-laget som kodar infotainmentsystemet hos Tesla. Man får väl verkligen hoppas att de har duktigare folk för de mer vitala funktionerna i bilen, inte minst autopiloten. Annars ser det becksvart ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - ny release
Åh ja, Teslavärlden i stort är knappast ABRP-användare än, och tur är väl det för min hosting- och Googlefaktura. Men tack för de fina ordenmati skrev:Ja precis. Jag tänker likadant. Men det är lite mer än så. Att han gör det för att han tycker det är kul är en sak. Om jag bara hade haft lite mer tid och ork så hade jag också kunnat tänka mig nåt liknande. Det är ju faktiskt kul. Men att så många teslaägare väljer att använda hans mjukvara istället för Teslas egna är anmärkningsvärt. Missförstå mig inte blincoln, du gör ett fantastiskt jobb. Men det faktum att det är uppenbarligen nödvändigt att göra detta för en bil som numera kostar långt över en miljon riksdaler kan inte vara något annat än ett urdåligt betyg för Tesla.Foluke skrev:Jag har funderat i dessa banor när jag har noterat att en Teslaägare på sin fritid (jag nämner inga namn), ensam utvecklat en programvara som allt fler använder som både planeringsverktyg och navigator! För att han tycker det är roligt! Det är nog skillnad a- laget och b -laget tänker jag.mati skrev:Jag hoppas att du har rätt när du säger att det är b-laget som kodar infotainmentsystemet hos Tesla. Man får väl verkligen hoppas att de har duktigare folk för de mer vitala funktionerna i bilen, inte minst autopiloten. Annars ser det becksvart ut.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - ny release
Hoppsan! Idag vid en liten sväng till Bauhaus i Löddeköpinge så inser jag att "Time to open charge port", d.v.s overhead vid laddning hade försvunnit ur algoritmen vid någon uppdatering. Med andra ord blev det i stort sett ingen kostnad att svänga in och ladda några sekunder. Nu är ordningen återställd - tack!jonasl skrev:Som ickeägare är det ju rätt kul att labba med olika resor och jag upptäckte en märklig grej.
Nynäshamn->Kallsedets Fjällcenter, Kallsedet, Sweden. Blir stopp i Gävle, Sundsvall och Krokom men även ett sväng förbi Upplands Väsby, 0 min och 0% laddning där dock. Känns som en bugg? Sänker man hastigheten några % så försvinner stoppet, ökar man hastigheten lite så blir det några minuters laddning där.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - ny release
Många produkter idag blir ju bättre av att kluriga använadre gör processer eller appar för dem. Det missgynnar inte företaget att folk vill göra detta utan tvärtom, gynnar dem. Det bästa hade ju naturligtvis varit om Tesla hade tillåtit appar på sin skärm och så hade både b och a laget kunnat koncentrera sig på viktigare saker.mati skrev:Ja precis. Jag tänker likadant. Men det är lite mer än så. Att han gör det för att han tycker det är kul är en sak. Om jag bara hade haft lite mer tid och ork så hade jag också kunnat tänka mig nåt liknande. Det är ju faktiskt kul. Men att så många teslaägare väljer att använda hans mjukvara istället för Teslas egna är anmärkningsvärt. Missförstå mig inte blincoln, du gör ett fantastiskt jobb. Men det faktum att det är uppenbarligen nödvändigt att göra detta för en bil som numera kostar långt över en miljon riksdaler kan inte vara något annat än ett urdåligt betyg för Tesla.Foluke skrev:Jag har funderat i dessa banor när jag har noterat att en Teslaägare på sin fritid (jag nämner inga namn), ensam utvecklat en programvara som allt fler använder som både planeringsverktyg och navigator! För att han tycker det är roligt! Det är nog skillnad a- laget och b -laget tänker jag.mati skrev:Jag hoppas att du har rätt när du säger att det är b-laget som kodar infotainmentsystemet hos Tesla. Man får väl verkligen hoppas att de har duktigare folk för de mer vitala funktionerna i bilen, inte minst autopiloten. Annars ser det becksvart ut.
Re: A Better Routeplanner - ny release
Mja, att lära sig ytterligare ett appramverk med begränsad marknad skulle inte locka så många, vilket förmodligen Tesla inser. ABRP är billig att utveckla eftersom samma kod kör i browsern i bilen och på datorn/mobilen.LarsL skrev:Många produkter idag blir ju bättre av att kluriga använadre gör processer eller appar för dem. Det missgynnar inte företaget att folk vill göra detta utan tvärtom, gynnar dem. Det bästa hade ju naturligtvis varit om Tesla hade tillåtit appar på sin skärm och så hade både b och a laget kunnat koncentrera sig på viktigare saker.
Så Tesla, snälla, ge oss en snabb browser och kanske lite custom-APIer i bilen!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - ny release
mati skrev:Kanske en dum fråga, men vad är det som bestämmer hur ofta kartan med bilens position uppdateras? Jag upplever att den väldigt ofta inte hänger med, dvs positionen uppdateras inte på flera kilometer. Det gör ju kanske inte så mycket när man bara är ute efter var och hur länge man ska ladda, men för navigering duger det ju inte såklart. Finns det en lösning för det?
Jag upplever samma sak och har en helt ny S 90D. Misstänker att det är mobiluppkopplingen som spökar. Jag har loggat in och klickat på rätt fordon. Google Maps appen i mobiltelefonen är alltid mycket snabbare att räkna om rutter mm. Inte för att Teslas egen app är bättre, men det är ändå synd att använda mobiltelefonen då det finns en så stor och fin skärm i bilen. Finns det något jag glömt eller en workaround?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: A Better Routeplanner - ny release
Ni kanske kan testa att dela internet från er telefon, om det funkar bättre då så vet vi att det är uppkopplingen som spökar men om det inte hjälper så är det antingen kodningen eller uppkopplingen som inte blir bättre av att dela via telefon. Kan vara värt ett försök.Rennwagen skrev:mati skrev:Kanske en dum fråga, men vad är det som bestämmer hur ofta kartan med bilens position uppdateras? Jag upplever att den väldigt ofta inte hänger med, dvs positionen uppdateras inte på flera kilometer. Det gör ju kanske inte så mycket när man bara är ute efter var och hur länge man ska ladda, men för navigering duger det ju inte såklart. Finns det en lösning för det?
Jag upplever samma sak och har en helt ny S 90D. Misstänker att det är mobiluppkopplingen som spökar. Jag har loggat in och klickat på rätt fordon. Google Maps appen i mobiltelefonen är alltid mycket snabbare att räkna om rutter mm. Inte för att Teslas egen app är bättre, men det är ändå synd att använda mobiltelefonen då det finns en så stor och fin skärm i bilen. Finns det något jag glömt eller en workaround?
Re: A Better Routeplanner - ny release
För mig fungerar det nu. Det berodde på att mitt interna vehicle-ID är en siffra längre än andras. Ja, jag och min bil, vi är lite speciella. Blincoln fixade felet förra veckan och nu fungerar det fint för mig. Rennwagen, kanske har du samma problem. Försök att logga ut och in igen. Det fick jag göra för att få det att fungera när buggen var åtgärdad.vigge50 skrev:Ni kanske kan testa att dela internet från er telefon, om det funkar bättre då så vet vi att det är uppkopplingen som spökar men om det inte hjälper så är det antingen kodningen eller uppkopplingen som inte blir bättre av att dela via telefon. Kan vara värt ett försök.Rennwagen skrev:mati skrev:Kanske en dum fråga, men vad är det som bestämmer hur ofta kartan med bilens position uppdateras? Jag upplever att den väldigt ofta inte hänger med, dvs positionen uppdateras inte på flera kilometer. Det gör ju kanske inte så mycket när man bara är ute efter var och hur länge man ska ladda, men för navigering duger det ju inte såklart. Finns det en lösning för det?
Jag upplever samma sak och har en helt ny S 90D. Misstänker att det är mobiluppkopplingen som spökar. Jag har loggat in och klickat på rätt fordon. Google Maps appen i mobiltelefonen är alltid mycket snabbare att räkna om rutter mm. Inte för att Teslas egen app är bättre, men det är ändå synd att använda mobiltelefonen då det finns en så stor och fin skärm i bilen. Finns det något jag glömt eller en workaround?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - ny release
Ja, det har förmodligen inte med uppkopplingen att göra. Testa som mati skriver, funkar det fortfarande inte så pm:a mig!mati skrev:För mig fungerar det nu. Det berodde på att mitt interna vehicle-ID är en siffra längre än andras. Ja, jag och min bil, vi är lite speciella. Blincoln fixade felet förra veckan och nu fungerar det fint för mig. Rennwagen, kanske har du samma problem. Försök att logga ut och in igen. Det fick jag göra för att få det att fungera när buggen var åtgärdad.vigge50 skrev:Ni kanske kan testa att dela internet från er telefon, om det funkar bättre då så vet vi att det är uppkopplingen som spökar men om det inte hjälper så är det antingen kodningen eller uppkopplingen som inte blir bättre av att dela via telefon. Kan vara värt ett försök.Rennwagen skrev:mati skrev:Kanske en dum fråga, men vad är det som bestämmer hur ofta kartan med bilens position uppdateras? Jag upplever att den väldigt ofta inte hänger med, dvs positionen uppdateras inte på flera kilometer. Det gör ju kanske inte så mycket när man bara är ute efter var och hur länge man ska ladda, men för navigering duger det ju inte såklart. Finns det en lösning för det?
Jag upplever samma sak och har en helt ny S 90D. Misstänker att det är mobiluppkopplingen som spökar. Jag har loggat in och klickat på rätt fordon. Google Maps appen i mobiltelefonen är alltid mycket snabbare att räkna om rutter mm. Inte för att Teslas egen app är bättre, men det är ändå synd att använda mobiltelefonen då det finns en så stor och fin skärm i bilen. Finns det något jag glömt eller en workaround?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - ny release
Vad används för effektkurva för CHAdeMO-laddningen?
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: A Better Routeplanner - ny release
Samma som vanligt, men cappat till chademons maxeffekt. Så, långsammare än en SuC de första 50-70 procenten, sedan samma när batteriet begränsar.MSO skrev:Vad används för effektkurva för CHAdeMO-laddningen?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - ny release
Utloggning och inloggning löste problemet. Och återigen största elogen till superhackern Blincoln för en fantastiskt applikationblincoln skrev:Ja, det har förmodligen inte med uppkopplingen att göra. Testa som mati skriver, funkar det fortfarande inte så pm:a mig!mati skrev:För mig fungerar det nu. Det berodde på att mitt interna vehicle-ID är en siffra längre än andras. Ja, jag och min bil, vi är lite speciella. Blincoln fixade felet förra veckan och nu fungerar det fint för mig. Rennwagen, kanske har du samma problem. Försök att logga ut och in igen. Det fick jag göra för att få det att fungera när buggen var åtgärdad.vigge50 skrev:Ni kanske kan testa att dela internet från er telefon, om det funkar bättre då så vet vi att det är uppkopplingen som spökar men om det inte hjälper så är det antingen kodningen eller uppkopplingen som inte blir bättre av att dela via telefon. Kan vara värt ett försök.Rennwagen skrev:mati skrev:Kanske en dum fråga, men vad är det som bestämmer hur ofta kartan med bilens position uppdateras? Jag upplever att den väldigt ofta inte hänger med, dvs positionen uppdateras inte på flera kilometer. Det gör ju kanske inte så mycket när man bara är ute efter var och hur länge man ska ladda, men för navigering duger det ju inte såklart. Finns det en lösning för det?
Jag upplever samma sak och har en helt ny S 90D. Misstänker att det är mobiluppkopplingen som spökar. Jag har loggat in och klickat på rätt fordon. Google Maps appen i mobiltelefonen är alltid mycket snabbare att räkna om rutter mm. Inte för att Teslas egen app är bättre, men det är ändå synd att använda mobiltelefonen då det finns en så stor och fin skärm i bilen. Finns det något jag glömt eller en workaround?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: A Better Routeplanner - ny release
De vore kul om man kunde välja model 3 [beta]
Vi vet ju att den kommer ha minst 345 km range EPA.
Ja vill få ungefärlig upfattning om hur lång tid de kommer ta att ta mig runt i europa med en 3a
Vi vet ju att den kommer ha minst 345 km range EPA.
Ja vill få ungefärlig upfattning om hur lång tid de kommer ta att ta mig runt i europa med en 3a
Re: A Better Routeplanner - ny release
Oj, då är vi inne på spekulationer Har vi något handfast att gå på förutom minsta EPA? Någon som kan Elons tweets utantill?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - ny release
Som det låter så blir laddning av 3:an något helt nytt, så gamla S/X är nog en dålig referens.blincoln skrev:Oj, då är vi inne på spekulationer Har vi något handfast att gå på förutom minsta EPA? Någon som kan Elons tweets utantill?
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: A Better Routeplanner - ny release
B
Dags att byta ut den röda pilen mot en bild på lämplig Tesla, givetvis beroende på val i settings!. För de som loggar på med tesla kontot kanske du t.o.m. kan få fram vilken färg de har på Teslan?
Inte nödvändigt för funktionen, men kul ....
/MG
Dags att byta ut den röda pilen mot en bild på lämplig Tesla, givetvis beroende på val i settings!. För de som loggar på med tesla kontot kanske du t.o.m. kan få fram vilken färg de har på Teslan?
Inte nödvändigt för funktionen, men kul ....
/MG
Tesla Model Y
Re: A Better Routeplanner - ny release
Man kan definitivt få fram färgen på Teslan, och även andra options som spoiler, panorama etc. Men det kan möjligen bli lite svårt att se detaljerna på en lagom liten bil-ikongellerstam skrev:B
Dags att byta ut den röda pilen mot en bild på lämplig Tesla, givetvis beroende på val i settings!. För de som loggar på med tesla kontot kanske du t.o.m. kan få fram vilken färg de har på Teslan?
Inte nödvändigt för funktionen, men kul ....
/MG
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - ny release
Ska testa denna nästa långresa, men en fråga redan nu. När jag lägger in lite olika teststräckor. Varför blir det olika förbrukning i ena riktningen än i den andra?
Re: A Better Routeplanner - ny release
Gissar att det beror på att det är uppför enda hållet och nedför andra.z balata skrev:Ska testa denna nästa långresa, men en fråga redan nu. När jag lägger in lite olika teststräckor. Varför blir det olika förbrukning i ena riktningen än i den andra?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: A Better Routeplanner - ny release
Bilen har sämre CV-värde när den backar?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19