En motor per hjul där varje har egen utväxling?Laban skrev:Det stämmer men det är vad jag förstår bara lite annan utväxling jämfört med bakre motorn. Men vem vet vad som kommer till Model 3.Foluke skrev:Det påstås att Tesla AWD prioriterar främre motorn, som är mer energieffektiv, vid Range mode
"Elbilen – värre klimatbov än bensinbilen"
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19955
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: "Elbilen – värre klimatbov än bensinbilen"
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: "Elbilen – värre klimatbov än bensinbilen"
Så kan det nog vara men någonstans har jag läst att det är en nyare konstruktion och att den har ca 5% bättre verkningsgrad än den kraftfullare bakre motorn.Laban skrev:Det stämmer men det är vad jag förstår bara lite annan utväxling jämfört med bakre motorn. Men vem vet vad som kommer till Model 3.Foluke skrev:Det påstås att Tesla AWD prioriterar främre motorn, som är mer energieffektiv, vid Range mode
Det förekommer hela tiden produktutveckling förstår jag. (Jag väntar t.ex. på en ny version av främre motorn.)
Model S P85D,
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: "Elbilen – värre klimatbov än bensinbilen"
Toyota lär ha ett extremt långsiktigt tänkande, om vi fortsätter med fosilbilar kommer det till slut inte finnas några kunder kvar om vi förstör jordklotet. Något åt det hållet. Att de nu tänker på jordartsmetaller är kanske åt samma håll.Laban skrev:Frågan är väl om inte tillverkarna går mot induktionsmotorer, eller åtminstone motorer utan sällsynta jordartsmetaller:
Toyota:
http://www.treehugger.com/cars/toyota-i ... arths.html
Honda:
http://www.automobilemag.com/news/honda ... th-metals/
Tycker man kan säga att det är ett icke problem.
Tack för att du hann före och lyfte fram att induktionsmotorns verkningsgrad sett över alla förekomande belastningar är bättre än bara vid ett driftläge.
Tesla artikeln lyfte ju även fram för större motorer är verkningsgraden gynnsammar för induktionsmotorn, kanske Toyota ser två fördelar och tänker på rena elbilar med större motorer, inte bara resurser för att producera magneter.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: "Elbilen – värre klimatbov än bensinbilen"
Blev lite nyfiken på vilken typ av motor andra elbilar med lite högre prestanda har. i-Pace verkar ha PM motorer , åtminstone prototypen:Monark1954 skrev:Tesla artikeln lyfte ju även fram för större motorer är verkningsgraden gynnsammar för induktionsmotorn, kanske Toyota ser två fördelar och tänker på rena elbilar med större motorer, inte bara resurser för att producera magneter.
http://www.autocar.co.uk/car-news/motor ... ve-autocar
Även Rimac Concept one verkar ha PM motorer.Permanent magnet motors were chosen in preference to the induction motors used by the likes of Tesla because the efficiency is fractionally better and the weight is lower.
Men det finns förstås en stor skillnad mellan dem, Tesla har inom 2-3 år tänkt producera 1 miljon elbilar/år. Dessutom bilar i 35 000$ klassen. Det ställer lite andra krav på materialtillgång/pris.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: "Elbilen – värre klimatbov än bensinbilen"
En faktor som dessa undersökningar missar att ta med i sina beräkningar är mängden lättflyktiga kolväten som avdunstar från råoljan ända från att den tas upp ur marken för bensin och dieselbilar. Dessa mängder med klimatstörande ämnen som avgår under transporten med råolja över världshaven är definivt inte försumbara. Dessutom tillkommer mängden kolväten som avdunstar upp i atmosfären vid uppvärmningen av råoljan under raffineringsprocessen.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: "Elbilen – värre klimatbov än bensinbilen"
Du har nog rätt om att materialtillgång/pris har lägre prioritet för Jaguar.Laban skrev:Blev lite nyfiken på vilken typ av motor andra elbilar med lite högre prestanda har. i-Pace verkar ha PM motorer , åtminstone prototypen:Monark1954 skrev:Tesla artikeln lyfte ju även fram för större motorer är verkningsgraden gynnsammar för induktionsmotorn, kanske Toyota ser två fördelar och tänker på rena elbilar med större motorer, inte bara resurser för att producera magneter.
http://www.autocar.co.uk/car-news/motor ... ve-autocar
Även Rimac Concept one verkar ha PM motorer.Permanent magnet motors were chosen in preference to the induction motors used by the likes of Tesla because the efficiency is fractionally better and the weight is lower.
Men det finns förstås en stor skillnad mellan dem, Tesla har inom 2-3 år tänkt producera 1 miljon elbilar/år. Dessutom bilar i 35 000$ klassen. Det ställer lite andra krav på materialtillgång/pris.
Bägge motortyperna verkar kräva kunskap i att styra reglerutrustningen (Invertern) för att få ut bra startmoment men kan Tesla ligga föra andra i sin kunskap att reglera en induktionsmotor för de krav en bil har?
Ur Teslaartickeln.
"I almost forgot: Induction machines are more difficult to control. The control laws are more complex and difficult to understand. Achieving stability over the entire torque-speed range and over temperature is more difficult with induction than with DC brushless. This means added development costs, but likely little or no recurring costs."
Fastnar även på ordet "FRACTIONALLY" i artikeln om Jaguaren?
"Permanent magnet motors were chosen in preference to the induction motors used by the likes of Tesla because the efficiency is fractionally better and the weight is lower. "
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: "Elbilen – värre klimatbov än bensinbilen"
https://www.youtube.com/watch?v=BQpX-9OyEr4
Kolla in denna film så lär argumenten tryta hos fossilvurmarna.
Kolla in denna film så lär argumenten tryta hos fossilvurmarna.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: "Elbilen – värre klimatbov än bensinbilen"
joel80 skrev:Ioniq har väldigt lågt luftmotstånd, det är absolut i klass med Teslas om jag läst rätt i Ioniq-tråden. Så kanske jämförelsen med motorerna stämmer?
Sorry, det var nog jag som blandade ihop den med Bolt i huvudet.Laban skrev:I3:an kanske, men ska inte Ionic ha Cd på 0.24 ? Dvs, samma som Model S. Den är väl dessutom betydligt smalare.danni skrev:Kanske, men glöm inte bort att en väldigt stor del av förklaringen här garanterat är att Teslan har oerhört mycket lägre luftmotståndskoefficient, och därför påverkas mindre av att hastigheten höjs. De andra två är aerodynamiska som skolådor och straffas mer när hastigheten går upp.
Annan utväxling, och har man en P-modell är den ju även en mindre motor vilket kan innebära att den isåfall går på mer optimal last.Laban skrev:Det stämmer men det är vad jag förstår bara lite annan utväxling jämfört med bakre motorn. Men vem vet vad som kommer till Model 3.Foluke skrev:Det påstås att Tesla AWD prioriterar främre motorn, som är mer energieffektiv, vid Range mode
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com