Ha, kul. Det är ju så man vill att det ska fungera. Hoppas model 3 klarar allt det där redan från start, dvs att all mjukvara och alla lagliga krav är klara då.
Det ser ju också ut att vara en riktig stockholms AP då den lägger sig i vänster filen utan att det finns bilar i den högra filen
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Ska bli intressant att se hur AP2 klarar halkkörning, isfläckar, rådjur mm. Det blir nog övertid på nVidia
nVidia? du menar Photoshop
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag har beställt MX90D den 3/10 med leveransen i februari 2017. Beställning har bekräftats den 16/10. i köpeavtal som jag har printat ut samma dag står ”autopilot funktioner 32600”.
Nu när jag tittar på My Tesla ser jag att fordonskonfiguration i köpeavtal blev ändrat till ”Autopilot Hårdvara 1 med komfortfunktioner 32 600” Kan inte hitta förklaringen till ”komfortfunktioner”, är det kanske det nya Enhanced Autopilot mjuk och hårdvara??
Fwiw, mitt avtal är inte uppdaterat. Står bara Autopilot-funktioner 32600:-.
Återstår att se vad vi som beställt innan, men tar leverans efter nya hårdvaran får för erbjudande. Köpeavtalet är ju ett avtal, så de måste leverera en bil med minst så mycket autopilot-funktioner som var specifikation när vi ingick avtalet. Tror inte vi kommer ha förlorat på att beställa innan skiftet, frågan är hur mycket vi vunnit, dvs hur mycket det kommer kosta oss totalt att få fulla autonomipaketet.
Ville egentligen ha en 100D med AP2 när jag beställde, men oro for prishöjning och ändrade villkor runt supercharging fick mig att beställa i september och begära framskjuten leverans till mars med förhoppningen att därmed pricka rätt.
AP2 tror jag får störst inverkan på andrahandsvärdet, så mycket nöjd nu. Hoppas på fortsatt tur med timingen!
2025 YLRAWD | 40-årskris Satin Ultramarine Violet | White | Skyfol PPF | FSD 2021 3LRAWD | Red Multi-Coat | White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | White | XPEL Stealth | FSD
Unlike the first generation of the system in partnership with Mobileye, there’s no third-party software involved here. The vision processing system is built on a Tesla-developed neural net running on Nvidia’s CUDA parallel computing platform.
As we reported, the system was expected to run on Nvidia hardware and while the company recently launched a few platforms built especially for self-driving cars, Tesla went with a less expensive solution: a Nvidia Titan GPU.
Autopilot är en av anledningarna till jag köpte en tesla. Missade tyvärr allt med 1 mån..
Funderar på att lämna tillbaka bilen till Tesla och köpa en ny den har gått 160 mil.. Men
sen tänkte jag att den nya enhanced AP kommer ju kanske ta ett tag innan den fungerar
och jag tyckte inte av beskrivningen att döma att den ger så mycket mer än befintliga AP.
Full autonomi lär ju inte hända i Sverige på flera år ändå regelmässigt..
Så man kanske skall byta den när leasingen går ut efter 3 år istället..
Seriöst så fattar jag inte varför man skulle betala 32500 nu för fullt autonom bil när det troligtvis är 2-3 år tills det överhuvudtaget är lagligt. Känns ganska bortkastat. Kanske tar ändå längre tid innan EU godkänner det.
Sen är den stora frågan; vad av extra funktioner får man när man nu betalar 54000 för grundpaketet av AP kontra vad gamla bilar har med AP1? Klarar bilen något mer eller har man bara fått ett gäng extra sensorer och kameror som egentligen inte gör mer än AP1?
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Sen är den stora frågan; vad av extra funktioner får man när man nu betalar 54000 för grundpaketet av AP kontra vad gamla bilar har med AP1? Klarar bilen något mer eller har man bara fått ett gäng extra sensorer och kameror som egentligen inte gör mer än AP1?
Eftersom den nu även kan titta bakåt så ska den i princip klara all körning den det att du kör på en motorväg tills du ska köra av en. Den ska alltså kunna byta fil, ta avfarter till annan motorväg mm utan att du ska behöva slå på blinkersen efter det att du kollat så att filen utanför är fri.
Sen är den stora frågan; vad av extra funktioner får man när man nu betalar 54000 för grundpaketet av AP kontra vad gamla bilar har med AP1? Klarar bilen något mer eller har man bara fått ett gäng extra sensorer och kameror som egentligen inte gör mer än AP1?
Eftersom den nu även kan titta bakåt så ska den i princip klara all körning den det att du kör på en motorväg tills du ska köra av en. Den ska alltså kunna byta fil, ta avfarter till annan motorväg mm utan att du ska behöva slå på blinkersen efter det att du kollat så att filen utanför är fri.
Ok, så ganska minimala skillnader mot AP1 med andra ord? Blinkersen är ju kul att slippa, men känns inte som en sensation.
Kommentar från Teslas kommunikationsdirektör i Norge:
Derfor vil enn så lenge de aller nyeste Teslaene til og med mangle funksjoner som er tilgjengelig på biler med første generasjon Autopilot – inkludert enkelte funksjoner som automatisk nødbrems, kollisjonsvarsling, feltholder og aktiv cruisekontroll.
Say what?? Man kommer alltså inte ens ha adaptiv farthållare om man betalat 54000 för grundpaketet. Att köra runt i kanske 6månader utan adaptiv farthållare hade varit fullständigt oacceptabelt för mig, jag klarar mig inte utan, har haft nån hyrbil utan och jag sitter och stör mig på det HELA tiden. Tack Tesla för att ni sparat mig från att beställa ny bil
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Sen är den stora frågan; vad av extra funktioner får man när man nu betalar 54000 för grundpaketet av AP kontra vad gamla bilar har med AP1? Klarar bilen något mer eller har man bara fått ett gäng extra sensorer och kameror som egentligen inte gör mer än AP1?
Eftersom den nu även kan titta bakåt så ska den i princip klara all körning den det att du kör på en motorväg tills du ska köra av en. Den ska alltså kunna byta fil, ta avfarter till annan motorväg mm utan att du ska behöva slå på blinkersen efter det att du kollat så att filen utanför är fri.
Ok, så ganska minimala skillnader mot AP1 med andra ord? Blinkersen är ju kul att slippa, men känns inte som en sensation.
Kommentar från Teslas kommunikationsdirektör i Norge:
Derfor vil enn så lenge de aller nyeste Teslaene til og med mangle funksjoner som er tilgjengelig på biler med første generasjon Autopilot – inkludert enkelte funksjoner som automatisk nødbrems, kollisjonsvarsling, feltholder og aktiv cruisekontroll.
Say what?? Man kommer alltså inte ens ha adaptiv farthållare om man betalat 54000 för grundpaketet. Att köra runt i kanske 6månader utan adaptiv farthållare hade varit fullständigt oacceptabelt för mig, jag klarar mig inte utan, har haft nån hyrbil utan och jag sitter och stör mig på det HELA tiden. Tack Tesla för att ni sparat mig från att beställa ny bil
Ja, tydligen så måste de kalibrera det nya systemet så Tesla harsagt att de nya bilarna kommer till en början ha betydligt mindre funktioner än dagens bilar med autopilot men när de väl har kalibrerats så kommer de klara betydligt mer.
Sen är den stora frågan; vad av extra funktioner får man när man nu betalar 54000 för grundpaketet av AP kontra vad gamla bilar har med AP1? Klarar bilen något mer eller har man bara fått ett gäng extra sensorer och kameror som egentligen inte gör mer än AP1?
Eftersom den nu även kan titta bakåt så ska den i princip klara all körning den det att du kör på en motorväg tills du ska köra av en. Den ska alltså kunna byta fil, ta avfarter till annan motorväg mm utan att du ska behöva slå på blinkersen efter det att du kollat så att filen utanför är fri.
Ok, så ganska minimala skillnader mot AP1 med andra ord? Blinkersen är ju kul att slippa, men känns inte som en sensation.
Kommentar från Teslas kommunikationsdirektör i Norge:
Derfor vil enn så lenge de aller nyeste Teslaene til og med mangle funksjoner som er tilgjengelig på biler med første generasjon Autopilot – inkludert enkelte funksjoner som automatisk nødbrems, kollisjonsvarsling, feltholder og aktiv cruisekontroll.
Say what?? Man kommer alltså inte ens ha adaptiv farthållare om man betalat 54000 för grundpaketet. Att köra runt i kanske 6månader utan adaptiv farthållare hade varit fullständigt oacceptabelt för mig, jag klarar mig inte utan, har haft nån hyrbil utan och jag sitter och stör mig på det HELA tiden. Tack Tesla för att ni sparat mig från att beställa ny bil
Så här står det på Teslas hemsida
Before activating the features enabled by the new hardware, we will further calibrate the system using millions of miles of real-world driving to ensure significant improvements to safety and convenience. While this is occurring, Teslas with new hardware will temporarily lack certain features currently available on Teslas with first-generation Autopilot hardware, including some standard safety features such as automatic emergency braking, collision warning, lane holding and active cruise control. As these features are robustly validated we will enable them over the air, together with a rapidly expanding set of entirely new features. As always, our over-the-air software updates will keep customers at the forefront of technology and continue to make every Tesla, including those equipped with first-generation Autopilot and earlier cars, more capable over time.