Man skulle kunna tro att det är en sekt. Tur att inte vi är sånna...Anders77 skrev:Kolla in Facebook gruppen "Vätgas kommer"
De är helt övertygade om att vätgasen är framtiden för fordonsbranschen.
Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
Moderator: Redaktion
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
Man kan ju tro vad man vill, men utan skattepengar så kommer det aldrig bli något. Det är helt enkelt inte försvarbart att ha ett så ineffektivt system.
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
Där är vi överrens.LarsL skrev:Man kan ju tro vad man vill, men utan skattepengar så kommer det aldrig bli något. Det är helt enkelt inte försvarbart att ha ett så ineffektivt system.
Det som de ser är att den lokala bonden kan fylla på med biobränsle som biladar biogas på tankstationen och där direkt få ut vätgas. Så det skall bli ekonomiskt intressant för lokala företag mm att bygga stationerna.
Men ja en sekt är de helt klart
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
Vätgas som nån slags biobränsle kommer alltid att vara en nischprodukt, precis som biogas. Det är för ineffektivt för att det ska fungera för alla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
Snackade i somras med en som jobbade biogas och han såg ingen vinst i att göra om den till el. Elen var helt enkelt för billig för att det skulle löna sig. Att då gå vägen över vätgas lär ju inte bli bättre med tanke på förlusterna. Har man biogas är nog det vettigaste att köra dem direkt i en gammal bil eller traktor.
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
Vätgasdrift i framtiden är lika troligt som ångpannedrift eller gengasdrift. Kanske överdrivet, men ibland vill man få reaktioner 
Lite seriösare fråga; om vi har överproduktion av grön el i typ Sahara, är det då mindre energiförlust att skicka den via kabel till Europa mot att producera vätgas?
Lite seriösare fråga; om vi har överproduktion av grön el i typ Sahara, är det då mindre energiförlust att skicka den via kabel till Europa mot att producera vätgas?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
Än så länge är den förlusten för stor. Men det känns som att de för varje år blir bättre och bättre på överföringar över långa avstånd. Så i framtiden kan det vara löst.zyax skrev:Vätgasdrift i framtiden är lika troligt som ångpannedrift eller gengasdrift. Kanske överdrivet, men ibland vill man få reaktioner
Lite seriösare fråga; om vi har överproduktion av grön el i typ Sahara, är det då mindre energiförlust att skicka den via kabel till Europa mot att producera vätgas?
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
Fullt möjligt med HVDC:zyax skrev:Lite seriösare fråga; om vi har överproduktion av grön el i typ Sahara, är det då mindre energiförlust att skicka den via kabel till Europa mot att producera vätgas?
http://www.abb.se/cawp/seabb364/a5d0251 ... 02a54.aspx
5% förlust på 2000 km.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
Varför har inte EU ett gemensamt jätteprojekt med solel från Spanien eller Sahara då undrar man, eller typ Vattenfall för den delen. De får gärna spotta ur sig bränsleceller och visa att det också går förstår, det kommer ju framstå som dumt att lagra energin så hur man än gör.Fullt möjligt med HVDC:
http://www.abb.se/cawp/seabb364/a5d0251 ... 02a54.aspx
5% förlust på 2000 km.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
När Sverige har fullt med elbilar kommer vi inte att ha kvar nån grön el att exportera till kontinenten. Så, om de inte börjar producera solel i södra Europa så kommer de att behöva öka andelen koleldad el.zyax skrev:Varför har inte EU ett gemensamt jätteprojekt med solel från Spanien eller Sahara då undrar man, eller typ Vattenfall för den delen. De får gärna spotta ur sig bränsleceller och visa att det också går förstår, det kommer ju framstå som dumt att lagra energin så hur man än gör.Fullt möjligt med HVDC:
http://www.abb.se/cawp/seabb364/a5d0251 ... 02a54.aspx
5% förlust på 2000 km.
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
Om det nu skulle vara överproduktion av el på en plats så vore det bättre och effektivare att nyttja elen där till produktion. Det finns en anledning till att aluminiumproduktionen inte sker i samma länder som har tillgång till råvaran.
Att lagra eller transportera aluminium är dock bra mycket enklare än att lagra eller transportera vätgas. Det effektivaste sättet att producera vätgas är därför att göra det hyfsat lokalt (inte mycket längre än 10-15 mil från där det skall konsumeras). Att producera vätgas där det finns stor tillgång till el och sedan transportera det hundratals mil är därför mycket ineffektivt och att bygga kraftledningar innebär mycket mindre förluster.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_ ... _transport
Att lagra eller transportera aluminium är dock bra mycket enklare än att lagra eller transportera vätgas. Det effektivaste sättet att producera vätgas är därför att göra det hyfsat lokalt (inte mycket längre än 10-15 mil från där det skall konsumeras). Att producera vätgas där det finns stor tillgång till el och sedan transportera det hundratals mil är därför mycket ineffektivt och att bygga kraftledningar innebär mycket mindre förluster.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_ ... _transport
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
tänkte först svara dig zyax, med ett kort ja, men olza hann föreolza skrev:Fullt möjligt med HVDC:zyax skrev:Lite seriösare fråga; om vi har överproduktion av grön el i typ Sahara, är det då mindre energiförlust att skicka den via kabel till Europa mot att producera vätgas?
http://www.abb.se/cawp/seabb364/a5d0251 ... 02a54.aspx
5% förlust på 2000 km.
tillägg: för övrigt samme Asplund som med elways
varför inget jatteprojekt, jo för elbolagsmaffian är om möjligt starkare än fordonsmaffian, kanske andra droger men..
lite(mycket) hvdc kors(nord-syd) och tvärs(öst-väst) kommer göra större lagringsystem överflödiga, elpriset superlågt 10öre, och eventuellt överskott används till avsaltning av havsvatten som kan användas till odling i Sahara, och då även bidra till co2 minskning, men 2x starka lobbygrupper...
ms 76132 "Eleamore"
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
Låter som något Elon ger sig på, har han gett sig på fordonsmaffian (OPEC) så kanske han kan få Tesla energy att producera el i stor skala också.12man skrev:tänkte först svara dig zyax, med ett kort ja, men olza hann före
tillägg: för övrigt samme Asplund som med elways
varför inget jatteprojekt, jo för elbolagsmaffian är om möjligt starkare än fordonsmaffian, kanske andra droger men..
lite(mycket) hvdc kors(nord-syd) och tvärs(öst-väst) kommer göra större lagringsystem överflödiga, elpriset superlågt 10öre, och eventuellt överskott används till avsaltning av havsvatten som kan användas till odling i Sahara, och då även bidra till co2 minskning, men 2x starka lobbygrupper...
De nuvarande elbolagen försöker förstås hålla priset uppe, men om man har ekonomiska muskler borde man kunna starta ett nytt jätteelbolag, typ "Saharec", för att sälja el till nuvarande priser först för att sedan sälja för vad det kostar att producera.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
ELON>>>EU, ganska dåligt betyg åt eu...
ms 76132 "Eleamore"
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
Och även Elon kan ha fel... *duckar för fanboysmaffian*12man skrev:ELON>>>EU, ganska dåligt betyg åt eu...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
Elon är en naturlag ("force of nature" låter bättre) och kan inte ha fel. Det är alla andra som måste anpassa sigzyax skrev:Och även Elon kan ha fel... *duckar för fanboysmaffian*12man skrev:ELON>>>EU, ganska dåligt betyg åt eu...
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
Precis, han har en egen tidsskala som man får anpassa sig till.chpaulin skrev:Elon är en naturlag ("force of nature" låter bättre) och kan inte ha fel. Det är alla andra som måste anpassa sigzyax skrev:Och även Elon kan ha fel... *duckar för fanboysmaffian*12man skrev:ELON>>>EU, ganska dåligt betyg åt eu...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
Intressant fråga, och just detta har man haft långt gångna planer på. Solel producerad i Sahara skulle kunna förse hela Europa med energi.zyax skrev:Varför har inte EU ett gemensamt jätteprojekt med solel från Spanien eller Sahara då undrar man, eller typ Vattenfall för den delen.
En mängd europeiska företag och myndigheter gick för några år sedan ihop för att bygga detta, men ett efter ett har de av olika skäl dragit sig ur. Tror projektet i stort sett går på tomgång nu, utan några industriella partners kvar. Tror att säkerhetsläget i Nordafrika gjort det svårt att genomföra i praktiken.
http://www.svd.se/saharas-heta-sol-ska-varma-europa
http://www.nyteknik.se/energi/nedlaggni ... ec-6397430
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Desertec
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
kabeldelen i desertec.. när tyskland inte ens själva kan få till en fetkabel nord till syd inom landet... hur skulle det gå då hela vägen...
jag hoppas på, flytande solpaneler i medelhavet, de borde likt offshore vindkraft vara lättare att få till, samt av mig önskad bieffekt, ger lite skydd från vissa länders överdimensionerade fiskeflottor,
men nu driftar tråden
jag hoppas på, flytande solpaneler i medelhavet, de borde likt offshore vindkraft vara lättare att få till, samt av mig önskad bieffekt, ger lite skydd från vissa länders överdimensionerade fiskeflottor,
men nu driftar tråden
ms 76132 "Eleamore"
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
Jag har tänkt på det där med säkerheten jag också. Kan pirater förstöra i Somalia så kan man nog förstöra en gigantisk solpark i Sahara också, därav mitt utpekande av Spanien som alternativ.
Följde ett Saharaprojekt ett tag där de värmde upp vatten med stora reflektorer för att påvisa att solel kan skapa energi dygnet runt eftersom man kunde få ånga ur turbinen långt efter det att solen gått ner, men det var nog låg verkningsgrad på det där jämfört med batterier och vanliga paneler tänker jag. Det kanske är samma som du länkade till, har för mig att det var Desertec. Det jag kommer ihåg från vad jag då läste är att ur vissa sådana här projekt blir rent vatten en biprodukt, ett problem i stor skala över världen.
Följde ett Saharaprojekt ett tag där de värmde upp vatten med stora reflektorer för att påvisa att solel kan skapa energi dygnet runt eftersom man kunde få ånga ur turbinen långt efter det att solen gått ner, men det var nog låg verkningsgrad på det där jämfört med batterier och vanliga paneler tänker jag. Det kanske är samma som du länkade till, har för mig att det var Desertec. Det jag kommer ihåg från vad jag då läste är att ur vissa sådana här projekt blir rent vatten en biprodukt, ett problem i stor skala över världen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
det är ju typ ivanpah, funkar bra finns ett spanskt företag som är duktiga på det, kommer inte på namnet, men fördel solceller då de är lika lönsamma hela vägen
1KW--->500MW
men dessa vattenkokare liksom vindkraft blir lönsamma först +30miljoner
abengoa heter det spanska bolaget
ivanpah är en mardröm tydligen, KFC all the way
kentucky fried chicken, försöker vara rolig
1KW--->500MW
men dessa vattenkokare liksom vindkraft blir lönsamma först +30miljoner
abengoa heter det spanska bolaget
ivanpah är en mardröm tydligen, KFC all the way
kentucky fried chicken, försöker vara rolig
Senast redigerad av 12man, redigerad totalt 1 gånger.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
Det måste man ju läsa på om. Att de är lönsamma först i stor skala spelar kanske mindre roll när man betänker att de ska stå för utjämningen dag/natt i ett system totalt sett av massor med solel. En mix av ett sånt system och paneler ger ju precis den kurva av producerad el dag/natt som man vill ha.12man skrev:det är ju typ ivanpah, funkar bra finns ett spanskt företag som är duktiga på det, kommer inte på namnet, men fördel solceller då de är lika lönsamma hela vägen
1KW--->500MW
men dessa vattenkokare liksom vindkraft blir lönsamma först +30miljoner
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
som jag skrivit i minst 4 inlägg.. elpris <10örezyax skrev:Det måste man ju läsa på om. Att de är lönsamma först i stor skala spelar kanske mindre roll när man betänker att de ska stå för utjämningen dag/natt i ett system totalt sett av massor med solel. En mix av ett sånt system och paneler ger ju precis den kurva av producerad el dag/natt som man vill ha.12man skrev:det är ju typ ivanpah, funkar bra finns ett spanskt företag som är duktiga på det, kommer inte på namnet, men fördel solceller då de är lika lönsamma hela vägen
1KW--->500MW
men dessa vattenkokare liksom vindkraft blir lönsamma först +30miljoner
ms 76132 "Eleamore"
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
Marocko har ju stora ambitioner med ångkraft som genererar solel.
http://www.nyteknik.se/energi/marockos- ... gd-6342933
http://www.nyteknik.se/energi/marockos- ... gd-6342933
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
Äntligen något man skulle kunna förstå vart bränsleceller kan användas...
http://www.nyteknik.se/fordon/armens-ty ... il-6780258
http://www.nyteknik.se/fordon/armens-ty ... il-6780258
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19