Elförbrukning och kostnader per mil. Min erfarenhet

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Elförbrukning och kostnader per mil. Min erfarenhet

Inlägg av hybris »

Innan jag började köra model S gjorde jag av med ca 8000 kWh per år. Jag har fjärrvärme, LED lampor och modern elektronik, FTX.

Idag gör jag av med ca 1300 kWh per månad. Dvs nästa dubblerad elförbrukning per år grovt räknat. Men tänk på att jag hade en låg årsförbrukning innan. Iofs har jag baserat snittet på de kalla månaderna men säg worst case. Har ca 1000 SEK per månad i elhandelskostnad (inte medräknat nätkostnaden för enkelhetens skull). Jag betalade ca 5-6000 i månaden i diesel nör jag pendlade med föregående bil som iofs var en SUV som drog ca 1 liter milen.

Så lite grovt räknat har min kostnad för drivmedel minskat till säg 500 SEK i månaden. Har inte dragit ut kostnaden på natten vs dagen så jag kan dela upp vad som ör bilen och vad som är det andra. Men om elförbrukningen är ungefär dubblerad för mig så är ett bra antagande att ca halva elhandelskostnaden då är bilen. Dvs 500 spänn.

Jag har Vattenfall som nätföretag och Fyrfasen som elhandelsbolag med timdebitering. Laddar bilen på natten.

Bilen har snart 2000 mil på mätaren dvs ca 200 mil i månaden. Vilket då skulle betyda ca 2.5 SEK per mil. Notera att jag inte alls har försökt köra ekonomiskt utan troligen gör av med betydligt mer el per mil än genomsnittet som kör model S. Min gissning är att man kör model S på 1.5-3 SEK milen beroende på hur man kör. En poäng med att köra ekonomiskt handlar om räckvidd/miljö snarare än ekonomi. Dvs man spararar inga enorma summor på att fisa omkring med bilen men i vissa situationer är den längre räckvidden det viktiga/praktiska.

Ingen vetenskaplig utsvävning utan bara lite grovt räknat. Mina antaganden är gjorda åt det negativa hållet. Dvs min per mil kostnad är troligen lögre. Tänkte att det kanske är kul för andra att se och jämföra med?

Edit. Jag laddar aldrig på SC så allt bilen är laddad hemma alla milen. Jag provladdade i infracity ca 20 mil. Kom på att det är viktig input. Dvs nej jag har inte laddat på andra ställen som skulle påverka uträkningen.
Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 1 gånger.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Perand
Teslaägare

Re: Elförbrukning och kostnader per mil. Min erfarenhet

Inlägg av Perand »

Intressant uträkning, Hybris.
Fick min Model S den 11 dec och har kört 300 mil sedan dess. Har inte lagt ut ett öre på elen jag laddat, eftersom min bostadsrättsförening inte bestämt sig för vilka ladduttag de ska installera i vårt (gigantiska) garage... Så jag seglar runt mellan laddstolparna i Stockholm, fyller på när jag kan; ställer mig vid Tanto och tar en joggingtur längs Årstaviken. När jag är tillbaka har jag ytterligare 10 mil i batterierna. Tar en burgare vid Bromma Flygplats - 10 mil till - eller snabbtankar 20 mil vid Infra City. Fungerar hur bra som helst. (Jo, jag jobbar heltid!)
Nu i veckan installerade traktens elektriker ett 400 V 16A-uttag vid sommarstugan. Ska dit i helgen, så nu är väl min snyltande tillvaro över - måste börja betala för milen jag kör!
Men det är definitivt möjligt att ha en elbil i Stockholm, utan laddmöjlighet hemma och på jobbet.
Om bilen är en Tesla!
Användarvisningsbild
micha

Inlägg av micha »

Perand skrev:
Intressant uträkning, Hybris.
Fick min Model S den 11 dec och har kört 300 mil sedan dess. Har inte lagt ut ett öre på elen jag laddat, eftersom min bostadsrättsförening inte bestämt sig för vilka ladduttag de ska installera i vårt (gigantiska) garage... Så jag seglar runt mellan laddstolparna i Stockholm, fyller på när jag kan; ställer mig vid Tanto och tar en joggingtur längs Årstaviken. När jag är tillbaka har jag ytterligare 10 mil i batterierna. Tar en burgare vid Bromma Flygplats - 10 mil till - eller snabbtankar 20 mil vid Infra City. Fungerar hur bra som helst. (Jo, jag jobbar heltid!)
Nu i veckan installerade traktens elektriker ett 400 V 16A-uttag vid sommarstugan. Ska dit i helgen, så nu är väl min snyltande tillvaro över - måste börja betala för milen jag kör!
Men det är definitivt möjligt att ha en elbil i Stockholm, utan laddmöjlighet hemma och på jobbet.
Om bilen är en Tesla!
Gratis är gott!
Kul att det fungerar så väl!
P85D med leverans i mitten på mars!!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jätte bra redovisning då det visar verklig förbrukning inklusive förluster vid laddning/urladdning osv. Siffror jag absolut ska använda mig av i min kalkyl. Tack.

OT Min rekommendation till de som funderar på system är väl att hålla det enkelt. Alltså egentligen bara vanliga vägguttag, helst 3-fas så klart.
Hur är det med typ-2 uttag går de att köra med allt från 1-fas 10A till 3-fas 32A? I så fall är de ju helt klart bäst.
Användarvisningsbild
Joaz
Teslaägare

Inlägg av Joaz »

jag fick min S85 2014-11-26 och tills idag kort 11267 km, jag sitter nu pa mitt nya favvostalle SC i Loddekopinge, jag har anvant alla SC pa vastsidan av Sverige och laddar c:a 2ggr i veckan pa jobbet 3fas/16 amp vilket tar 4 till 6 timmar, har saledes inte lagt en krona av egna pengar pa energin, vilket kan tyckas vara snalt men jag saknar mojlighet att ladda hemma skall forsoka fa till ett uttag i varan gemensamma carport men det gar lite trogt....sitta och lasa forumet nar man laddar fungerar utmarkt saknar bara alla prickar :D
just nu sallskap av 2 st Model S fran Norge....Alla man moter ar helt lyriska over sina Tesslor
nu var det "charging complete" och dags att kanna pa draget med nyladdade och varma batterier :lol:
Skriv svar