Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av Feddan »

Vi ska upp på ett bröllop i Jämtland i augusti och tänkte åka hem via Norge. Vad bör man fixa i förväg? Laddning tänker jag att jag klarar mig med Supercharger, Mode2 och Chademo.

Vi kommer åka Trondheim -> Bergen -> Oslo -> Göteborg.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4521
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av dstr »

Tålamod med deras smala 60 och 80-vägar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19938
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av Bjelke »

Att vinka när man åker genom Bollnäs! ;)
Och inte koppla in sig på stolpen närmast sportaffären i Krokum (den är glapp som fan)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av HelectriC »

Om du använder forumets sökfunktion och skriver "Norge" så får du upp den del, men här är iaf en genväg http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ilit=Norge
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av Gastrogate »

Vi körde via Trondheim, Kristiansund rv 64, Trollstigen rv 63, Geiranger och vidare mot Lillehammer.

Registrera bilen på autopass.no. Då ska man få en transponder som gör alla vägtullar gratis.
Vi fick aldrig någon transponder men jag mailade dem och de sa att de fotar nummerplåtarna och löser det så.

Sjukt vackert i Norge så ta lite extra tid på er!

Gällande färjorna så tar de olika betalt för överfarterna. Vissa blir elbilen gratis på och vissa betalar man för allt... ca 100-150kr för elbil och 4 pers som vi var.

Sjuk förbrukning uppför men allt löser sig på nedfärden... vi snittade 213wh/km med fullpackad bil och 4 personer.

Håll hastigheten eftersom de mäter mellan fartkamerorna, vilket iofs är bra. Alla håller verkligen hastigheten.

När vi körde så hade vi inte bokat något alls i förväg. Det var vid tillfället riktigt många lediga rum och hytter längs vägarna. Vi hade tält i frunken som nödlösning (och kul för barnen). Nyttjade tältet 1 gång med succé! Resten blev hotell och hytte. Priser mellan 500kr per natt till 3000kr...

Gällande laddning så körde vi nästan bara suc. Tog en typ-2 vid övernattningen i Geiranger.
Körde en Model S P100D.

Ha en göj tur!

/elias
IMG_4957.JPG
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av Kilowatt »

Vanlig stickpropp Shuko kommer inte funka med din svenska laddare.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
lennart
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 09 okt 2014 22:31
Ort: Norrtälje

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av lennart »

Vad skall man ha för sladd för att ladda i Norge med vanligt 220V uttag. Tesla sladden funkar ej.
Lånade dock min son s Volvo laddsladd och den gick utmärkt i No.
Vilket var tur annars hade jag suttit fast i liten by i Norges väst kust
Någon som vet?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av Teslaspolen »

Kilowatt skrev:
Vanlig stickpropp Shuko kommer inte funka med din svenska laddare.
Det kan göra det på vissa ställen, men räkna inte med det.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av Gustafsson »

Den Norska UMC funkar naturligtvis, men den är ju rätt dyr. Skulle vara kul att veta vad andra UMC från andra märken med typ2 i biländen kostar...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av Teslaspolen »

Förresten, vad exakt är det man ska beställa på autopass.no? Finns massor av alternativ.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av Kilowatt »

Teslaspolen skrev:
Kilowatt skrev:
Vanlig stickpropp Shuko kommer inte funka med din svenska laddare.
Det kan göra det på vissa ställen, men räkna inte med det.
Ja, du har rätt - här och där kan det funka (av någon outgrundlig anledning)

Trefasuttag är inte helt ovanliga så att ta med en sådan adapter är inte fel.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av bylund »

Kilowatt skrev:
Teslaspolen skrev:
Kilowatt skrev:
Vanlig stickpropp Shuko kommer inte funka med din svenska laddare.
Det kan göra det på vissa ställen, men räkna inte med det.
Ja, du har rätt - här och där kan det funka (av någon outgrundlig anledning)

Trefasuttag är inte helt ovanliga så att ta med en sådan adapter är inte fel.
Anledningen att det fungerar på vissa ställen är att man ofta bygger nytt med samma jordsystem som i Sverige (TN-koppling). Det är i samma områden man kan hitta den typ av trefaskontakt vi har i Sverige också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av Gustafsson »

Teslaspolen skrev:
Förresten, vad exakt är det man ska beställa på autopass.no? Finns massor av alternativ.
Du ska bara kontakta ett bomsellskap och skaffa ett autopassavtal med fritak för elbil. Då får du hemskickat en autpassbricka, se andra trådar på forumet. Glöm inte kopia av regbevis som bilaga. Självförklarande på hemsidan vanligen. Brickan kostar 200 NOK. Du ska inte betala nåt mer än det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av Teslaspolen »

Gustafsson skrev:
Teslaspolen skrev:
Förresten, vad exakt är det man ska beställa på autopass.no? Finns massor av alternativ.
Du ska bara kontakta ett bomsellskap och skaffa ett autopassavtal med fritak för elbil. Då får du hemskickat en autpassbricka, se andra trådar på forumet. Glöm inte kopia av regbevis som bilaga. Självförklarande på hemsidan vanligen. Brickan kostar 200 NOK. Du ska inte betala nåt mer än det.
Spelar det någon roll vilket bomsellskap man väljer?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av Gustafsson »

Nej inte vad jag vet, jag har E6 Moelv Gardemoen.
En del har väl speciella produkter med div konstiga passager som kan vara fördelaktiga att teckna, men med elbil tror jag inte att det har någon praktisk betydelse, men rätta mig om jag har fel om nån vet något mer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19938
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av Bjelke »

Jag bara valde ett på måfå, ska inte ha ngn betydelse ur elbilssynpunkt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Bogge
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 jul 2016 09:57

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av Bogge »

lennart skrev:
Vad skall man ha för sladd för att ladda i Norge med vanligt 220V uttag. Tesla sladden funkar ej.
Lånade dock min son s Volvo laddsladd och den gick utmärkt i No.
Vilket var tur annars hade jag suttit fast i liten by i Norges väst kust
Någon som vet?

Ska också till Norge i sommar och kan låna laddare till en Volvo xc90 t8, va det den laddaren du låna? En blå med gul sladd, märke Mennekes?
Model Y Vit Perfomance -22
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av Tjell »

Bomsellskap: jag tror Fjellinjen är störst men de strular med i stort sett allt.

Håll hastigheten!!! Själv åkte jag på böter på 9000:-!

Enfasladdning: kan behöva vända stickproppen dvs växla fas och nolla.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av Gustafsson »

Tjell skrev:
Bomsellskap: jag tror Fjellinjen är störst men de strular med i stort sett allt.

Håll hastigheten!!! Själv åkte jag på böter på 9000:-!

Enfasladdning: kan behöva vända stickproppen dvs växla fas och nolla.
Ett år gammal tråd... Dock kan man inte bara vända shukon i Norge - svensk UMC funkar inte med norges IT nät hur man än vänder och vrider, men väl där de har nolla i systemet...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av HelectriC »

Gustafsson skrev:
Tjell skrev:
Bomsellskap: jag tror Fjellinjen är störst men de strular med i stort sett allt.

Håll hastigheten!!! Själv åkte jag på böter på 9000:-!

Enfasladdning: kan behöva vända stickproppen dvs växla fas och nolla.
Ett år gammal tråd... Dock kan man inte bara vända shukon i Norge - svensk UMC funkar inte med norges IT nät hur man än vänder och vrider, men väl där de har nolla i systemet...
är det samma problem om man har blå eller röd handske på UMC? att den ändå inte funkar i Norge? eller gäller det bara schukokontakten?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av Gustafsson »

Kan ha fel här, men om det finns en passande röd kontakt borde nötet vara ett TN nät, vilket bör funka.
Mina svenska blå adaptrar passar inte i norska blå adaptrar där jag brukar vara, norsk trefas verkar också ha en annan, blå, kontakt. Finns säkert fler varianter på detta ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av Teslaspolen »

HelectriC skrev:
Gustafsson skrev:
Tjell skrev:
Bomsellskap: jag tror Fjellinjen är störst men de strular med i stort sett allt.

Håll hastigheten!!! Själv åkte jag på böter på 9000:-!

Enfasladdning: kan behöva vända stickproppen dvs växla fas och nolla.
Ett år gammal tråd... Dock kan man inte bara vända shukon i Norge - svensk UMC funkar inte med norges IT nät hur man än vänder och vrider, men väl där de har nolla i systemet...
är det samma problem om man har blå eller röd handske på UMC? att den ändå inte funkar i Norge? eller gäller det bara schukokontakten?
Om det finns trefas så är systemet samma som i Sverige, dvs TN. Finns bara blå så är det samma problem och då får man köpa/låna norsk UMC, alternativt köpa tredjepart, vi köpte till exempel en ELON, ELements Of Norway med både schuko och 16A CEE adapter på.

Trefas är alltid röd, enfas är alltid blå.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2083
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av gellerstam »

Teslaspolen skrev:

Trefas är alltid röd, enfas är alltid blå.
I Sverige, ja. Men INTE i Norge. Sorry. Här är det VM i förvirring ....
blå frefas.jpg
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2083
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av gellerstam »

Visar Waze fartkameror i Norge?

Ja, jag vet att de mäter tiden mellan flera kameror. Men det kan vara bra att veta var de står.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?

Inlägg av Teslaspolen »

gellerstam skrev:
Teslaspolen skrev:

Trefas är alltid röd, enfas är alltid blå.
I Sverige, ja. Men INTE i Norge. Sorry. Här är det VM i förvirring ....
blå frefas.jpg
Va? Den där har jag aldrig sett eller hört talas om faktiskt. Jag tar tillbaks allt jag sagt och hävdar raka motsatsen!
Skriv svar