Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Moderator: Redaktion
Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Vi ska upp på ett bröllop i Jämtland i augusti och tänkte åka hem via Norge. Vad bör man fixa i förväg? Laddning tänker jag att jag klarar mig med Supercharger, Mode2 och Chademo.
Vi kommer åka Trondheim -> Bergen -> Oslo -> Göteborg.
Vi kommer åka Trondheim -> Bergen -> Oslo -> Göteborg.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Att vinka när man åker genom Bollnäs! 
Och inte koppla in sig på stolpen närmast sportaffären i Krokum (den är glapp som fan)

Och inte koppla in sig på stolpen närmast sportaffären i Krokum (den är glapp som fan)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Om du använder forumets sökfunktion och skriver "Norge" så får du upp den del, men här är iaf en genväg http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ilit=Norge
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Gastrogate
- Teslaägare
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Vi körde via Trondheim, Kristiansund rv 64, Trollstigen rv 63, Geiranger och vidare mot Lillehammer.
Registrera bilen på autopass.no. Då ska man få en transponder som gör alla vägtullar gratis.
Vi fick aldrig någon transponder men jag mailade dem och de sa att de fotar nummerplåtarna och löser det så.
Sjukt vackert i Norge så ta lite extra tid på er!
Gällande färjorna så tar de olika betalt för överfarterna. Vissa blir elbilen gratis på och vissa betalar man för allt... ca 100-150kr för elbil och 4 pers som vi var.
Sjuk förbrukning uppför men allt löser sig på nedfärden... vi snittade 213wh/km med fullpackad bil och 4 personer.
Håll hastigheten eftersom de mäter mellan fartkamerorna, vilket iofs är bra. Alla håller verkligen hastigheten.
När vi körde så hade vi inte bokat något alls i förväg. Det var vid tillfället riktigt många lediga rum och hytter längs vägarna. Vi hade tält i frunken som nödlösning (och kul för barnen). Nyttjade tältet 1 gång med succé! Resten blev hotell och hytte. Priser mellan 500kr per natt till 3000kr...
Gällande laddning så körde vi nästan bara suc. Tog en typ-2 vid övernattningen i Geiranger.
Körde en Model S P100D.
Ha en göj tur!
/elias
Registrera bilen på autopass.no. Då ska man få en transponder som gör alla vägtullar gratis.
Vi fick aldrig någon transponder men jag mailade dem och de sa att de fotar nummerplåtarna och löser det så.
Sjukt vackert i Norge så ta lite extra tid på er!
Gällande färjorna så tar de olika betalt för överfarterna. Vissa blir elbilen gratis på och vissa betalar man för allt... ca 100-150kr för elbil och 4 pers som vi var.
Sjuk förbrukning uppför men allt löser sig på nedfärden... vi snittade 213wh/km med fullpackad bil och 4 personer.
Håll hastigheten eftersom de mäter mellan fartkamerorna, vilket iofs är bra. Alla håller verkligen hastigheten.
När vi körde så hade vi inte bokat något alls i förväg. Det var vid tillfället riktigt många lediga rum och hytter längs vägarna. Vi hade tält i frunken som nödlösning (och kul för barnen). Nyttjade tältet 1 gång med succé! Resten blev hotell och hytte. Priser mellan 500kr per natt till 3000kr...
Gällande laddning så körde vi nästan bara suc. Tog en typ-2 vid övernattningen i Geiranger.
Körde en Model S P100D.
Ha en göj tur!
/elias
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Vanlig stickpropp Shuko kommer inte funka med din svenska laddare.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Vad skall man ha för sladd för att ladda i Norge med vanligt 220V uttag. Tesla sladden funkar ej.
Lånade dock min son s Volvo laddsladd och den gick utmärkt i No.
Vilket var tur annars hade jag suttit fast i liten by i Norges väst kust
Någon som vet?
Lånade dock min son s Volvo laddsladd och den gick utmärkt i No.
Vilket var tur annars hade jag suttit fast i liten by i Norges väst kust
Någon som vet?
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Det kan göra det på vissa ställen, men räkna inte med det.Kilowatt skrev:Vanlig stickpropp Shuko kommer inte funka med din svenska laddare.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Den Norska UMC funkar naturligtvis, men den är ju rätt dyr. Skulle vara kul att veta vad andra UMC från andra märken med typ2 i biländen kostar...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Förresten, vad exakt är det man ska beställa på autopass.no? Finns massor av alternativ.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Ja, du har rätt - här och där kan det funka (av någon outgrundlig anledning)Teslaspolen skrev:Det kan göra det på vissa ställen, men räkna inte med det.Kilowatt skrev:Vanlig stickpropp Shuko kommer inte funka med din svenska laddare.
Trefasuttag är inte helt ovanliga så att ta med en sådan adapter är inte fel.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Anledningen att det fungerar på vissa ställen är att man ofta bygger nytt med samma jordsystem som i Sverige (TN-koppling). Det är i samma områden man kan hitta den typ av trefaskontakt vi har i Sverige också.Kilowatt skrev:Ja, du har rätt - här och där kan det funka (av någon outgrundlig anledning)Teslaspolen skrev:Det kan göra det på vissa ställen, men räkna inte med det.Kilowatt skrev:Vanlig stickpropp Shuko kommer inte funka med din svenska laddare.
Trefasuttag är inte helt ovanliga så att ta med en sådan adapter är inte fel.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Du ska bara kontakta ett bomsellskap och skaffa ett autopassavtal med fritak för elbil. Då får du hemskickat en autpassbricka, se andra trådar på forumet. Glöm inte kopia av regbevis som bilaga. Självförklarande på hemsidan vanligen. Brickan kostar 200 NOK. Du ska inte betala nåt mer än det.Teslaspolen skrev:Förresten, vad exakt är det man ska beställa på autopass.no? Finns massor av alternativ.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Spelar det någon roll vilket bomsellskap man väljer?Gustafsson skrev:Du ska bara kontakta ett bomsellskap och skaffa ett autopassavtal med fritak för elbil. Då får du hemskickat en autpassbricka, se andra trådar på forumet. Glöm inte kopia av regbevis som bilaga. Självförklarande på hemsidan vanligen. Brickan kostar 200 NOK. Du ska inte betala nåt mer än det.Teslaspolen skrev:Förresten, vad exakt är det man ska beställa på autopass.no? Finns massor av alternativ.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Nej inte vad jag vet, jag har E6 Moelv Gardemoen.
En del har väl speciella produkter med div konstiga passager som kan vara fördelaktiga att teckna, men med elbil tror jag inte att det har någon praktisk betydelse, men rätta mig om jag har fel om nån vet något mer.
En del har väl speciella produkter med div konstiga passager som kan vara fördelaktiga att teckna, men med elbil tror jag inte att det har någon praktisk betydelse, men rätta mig om jag har fel om nån vet något mer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Jag bara valde ett på måfå, ska inte ha ngn betydelse ur elbilssynpunkt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
lennart skrev:Vad skall man ha för sladd för att ladda i Norge med vanligt 220V uttag. Tesla sladden funkar ej.
Lånade dock min son s Volvo laddsladd och den gick utmärkt i No.
Vilket var tur annars hade jag suttit fast i liten by i Norges väst kust
Någon som vet?
Ska också till Norge i sommar och kan låna laddare till en Volvo xc90 t8, va det den laddaren du låna? En blå med gul sladd, märke Mennekes?
Model Y Vit Perfomance -22
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Bomsellskap: jag tror Fjellinjen är störst men de strular med i stort sett allt.
Håll hastigheten!!! Själv åkte jag på böter på 9000:-!
Enfasladdning: kan behöva vända stickproppen dvs växla fas och nolla.
Håll hastigheten!!! Själv åkte jag på böter på 9000:-!
Enfasladdning: kan behöva vända stickproppen dvs växla fas och nolla.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Ett år gammal tråd... Dock kan man inte bara vända shukon i Norge - svensk UMC funkar inte med norges IT nät hur man än vänder och vrider, men väl där de har nolla i systemet...Tjell skrev:Bomsellskap: jag tror Fjellinjen är störst men de strular med i stort sett allt.
Håll hastigheten!!! Själv åkte jag på böter på 9000:-!
Enfasladdning: kan behöva vända stickproppen dvs växla fas och nolla.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
är det samma problem om man har blå eller röd handske på UMC? att den ändå inte funkar i Norge? eller gäller det bara schukokontakten?Gustafsson skrev:Ett år gammal tråd... Dock kan man inte bara vända shukon i Norge - svensk UMC funkar inte med norges IT nät hur man än vänder och vrider, men väl där de har nolla i systemet...Tjell skrev:Bomsellskap: jag tror Fjellinjen är störst men de strular med i stort sett allt.
Håll hastigheten!!! Själv åkte jag på böter på 9000:-!
Enfasladdning: kan behöva vända stickproppen dvs växla fas och nolla.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Kan ha fel här, men om det finns en passande röd kontakt borde nötet vara ett TN nät, vilket bör funka.
Mina svenska blå adaptrar passar inte i norska blå adaptrar där jag brukar vara, norsk trefas verkar också ha en annan, blå, kontakt. Finns säkert fler varianter på detta ...
Mina svenska blå adaptrar passar inte i norska blå adaptrar där jag brukar vara, norsk trefas verkar också ha en annan, blå, kontakt. Finns säkert fler varianter på detta ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Om det finns trefas så är systemet samma som i Sverige, dvs TN. Finns bara blå så är det samma problem och då får man köpa/låna norsk UMC, alternativt köpa tredjepart, vi köpte till exempel en ELON, ELements Of Norway med både schuko och 16A CEE adapter på.HelectriC skrev:är det samma problem om man har blå eller röd handske på UMC? att den ändå inte funkar i Norge? eller gäller det bara schukokontakten?Gustafsson skrev:Ett år gammal tråd... Dock kan man inte bara vända shukon i Norge - svensk UMC funkar inte med norges IT nät hur man än vänder och vrider, men väl där de har nolla i systemet...Tjell skrev:Bomsellskap: jag tror Fjellinjen är störst men de strular med i stort sett allt.
Håll hastigheten!!! Själv åkte jag på böter på 9000:-!
Enfasladdning: kan behöva vända stickproppen dvs växla fas och nolla.
Trefas är alltid röd, enfas är alltid blå.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
I Sverige, ja. Men INTE i Norge. Sorry. Här är det VM i förvirring ....Teslaspolen skrev:
Trefas är alltid röd, enfas är alltid blå.
Tesla Model Y
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Visar Waze fartkameror i Norge?
Ja, jag vet att de mäter tiden mellan flera kameror. Men det kan vara bra att veta var de står.
Ja, jag vet att de mäter tiden mellan flera kameror. Men det kan vara bra att veta var de står.
Tesla Model Y
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Va? Den där har jag aldrig sett eller hört talas om faktiskt. Jag tar tillbaks allt jag sagt och hävdar raka motsatsen!gellerstam skrev:I Sverige, ja. Men INTE i Norge. Sorry. Här är det VM i förvirring ....Teslaspolen skrev:
Trefas är alltid röd, enfas är alltid blå.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A