Adaptive Headlights - Model S 90D
Moderator: Redaktion
Adaptive Headlights - Model S 90D
Hej.
Skulle höra i fall andra Tesla ägare med en sen 2016 Model S 90D med nya Autopilot hårdvara, har fungerande ''Adaptive Headlights'' eller inte. Fick en mjukvara uppdatering någon månad tillbaka och med denna en knapp för aktivering av ''Adaptive Headlights''/automatisk helljus fast den verkar fortfarande vara inaktiverad.
Automatisk helljus hade jag på gamla Model S 85 och tyckte denna feature fungerade till perfektion och saknar funktionen på min nya Model S 90D. I fall knappen inte styr Adaptive Headlights så som texten indikera, vilken funktion styr knappen då?
Hälsningar, Michael.
Skulle höra i fall andra Tesla ägare med en sen 2016 Model S 90D med nya Autopilot hårdvara, har fungerande ''Adaptive Headlights'' eller inte. Fick en mjukvara uppdatering någon månad tillbaka och med denna en knapp för aktivering av ''Adaptive Headlights''/automatisk helljus fast den verkar fortfarande vara inaktiverad.
Automatisk helljus hade jag på gamla Model S 85 och tyckte denna feature fungerade till perfektion och saknar funktionen på min nya Model S 90D. I fall knappen inte styr Adaptive Headlights så som texten indikera, vilken funktion styr knappen då?
Hälsningar, Michael.
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Min Model S AP2 är byggd i november 2016. Det finns varken adaptiva strålkastare eller automatiskt helljus i den. Jag har inte en någon knapp för det vad jag vet. Mjukvara 17.17.4.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 1033
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Har precis som mati, en S byggd i vintras med AP2, och mjukvara 17.17.4. Har inte heller någon av dessa funktionerna eller några knappar för detta i inställningarna.
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Är inte adaptive headlights "kurvljus" som ingår i premiumpaketet. Auto high beam är automatiskt helljus.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Jag saknar också detta på min ap2 fast det står tydligt att det nu ingår i säkerhetspaket sedan en bra tid tillbaka på hemsidan.
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Adaptiva strålkastare med multi LED ingår i premium paketet och har ingen koppling till AP och är inte så adaptiva som tesla låter dig tro men klar framsteg mot tidigare strålkastare som absolut inte borde kallas för kurvljus
Teslas adaptiva led kan i jämförelse ses som något man snickrat ihop hemma med några led
Audis Matrix BMW adaptiva LED volvos nya med flera lirar i annan universum jämfört med tesla
Så du har dem och de funkar as designed det är bara att du inte ser nån skillnad
Teslas adaptiva led kan i jämförelse ses som något man snickrat ihop hemma med några led
Audis Matrix BMW adaptiva LED volvos nya med flera lirar i annan universum jämfört med tesla
Så du har dem och de funkar as designed det är bara att du inte ser nån skillnad

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Jag ser ingen som helst skillnad mot förra versionen med xenon. Jag kan inte säga vari det adaptiva består, jag tycker att strålkastarna är helt statiska. Vår lilla Mazda har adaptivt LED-kurvljus, som f ö är dubbelt så ljust som Teslans, och där svänger strålkastarljuset i och med att man vrider på ratten. Hastighetsberoende såklart. Det är helt magiskt att köra på slingriga skogsvägar.e5m1r skrev:Adaptiva strålkastare med multi LED ingår i premium paketet och har ingen koppling till AP och är inte så adaptiva som tesla låter dig tro men klar framsteg mot tidigare strålkastare som absolut inte borde kallas för kurvljus
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Finns youtube video där TeslaBjörn demonstrerar och man kan se att olika lampor tänds men det gör inte så mycket på ljusbildenmati skrev:Jag ser ingen som helst skillnad mot förra versionen med xenon. Jag kan inte säga vari det adaptiva består, jag tycker att strålkastarna är helt statiska. Vår lilla Mazda har adaptivt LED-kurvljus, som f ö är dubbelt så ljust som Teslans, och där svänger strålkastarljuset i och med att man vrider på ratten. Hastighetsberoende såklart. Det är helt magiskt att köra på slingriga skogsvägar.e5m1r skrev:Adaptiva strålkastare med multi LED ingår i premium paketet och har ingen koppling till AP och är inte så adaptiva som tesla låter dig tro men klar framsteg mot tidigare strålkastare som absolut inte borde kallas för kurvljus
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Tack för feedback
På mig verkar det märkligt att Tesla skulle relatera ''Adaptive Headlights'' knappen till annat än automatisk helljus, dels därför knappen kom i förbindelse med en mjukvara uppdatering där indikerade just automatisk helljus (glömde dock att ta bild av skärmen tyvärr och möjligen kan jag minnas fel) och därför kurvljusen som jag bemärkt detta hanteras av de nedre dimljusen och inte till LED ''Headlights''.
I och med att detta fungerade perfekt på gamla Model S, kan man tycka att detta borde ha högre prioritet inom Tesla's utvecklingsavdelning att få på plats för nya modellen. Är annars toppen nöjd med nya Model S, man känner att dom har gjort många förbättringar, med undantag dock av ett par nedgraderingar (avsaknaden av automatisk helljus och av regnsensor) man kanske for leva med
Bästa hälsningar, Michael.

På mig verkar det märkligt att Tesla skulle relatera ''Adaptive Headlights'' knappen till annat än automatisk helljus, dels därför knappen kom i förbindelse med en mjukvara uppdatering där indikerade just automatisk helljus (glömde dock att ta bild av skärmen tyvärr och möjligen kan jag minnas fel) och därför kurvljusen som jag bemärkt detta hanteras av de nedre dimljusen och inte till LED ''Headlights''.
I och med att detta fungerade perfekt på gamla Model S, kan man tycka att detta borde ha högre prioritet inom Tesla's utvecklingsavdelning att få på plats för nya modellen. Är annars toppen nöjd med nya Model S, man känner att dom har gjort många förbättringar, med undantag dock av ett par nedgraderingar (avsaknaden av automatisk helljus och av regnsensor) man kanske for leva med

Bästa hälsningar, Michael.
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Just avsaknad av regnsensor ger mig en alltid känsla av ett ordentligt nerköp från förra Teslan varje gång jag kör bil vid dåligt väder. Jag har haft regnsensor i alla mina bilar i över 10 år och jag kan bara inte fatta att det är plötsligt manuellt igen. Jag glömmer det hela tiden och så blir jag påmind när torkaren inte går igång av sig själv. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
whaa...?! Regnsensorn helt borta?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Yes, den är såvitt jag vet borta. Tesla vill använda kamerorna som regnsensor istället, men eftersom det inte har släppts mjukvara för det så har Tesla inte löst det ännu (antingen för att det var svårare än de trodde eller för att det inte är prioriterat).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Ja, den är helt borta.pegs skrev:whaa...?! Regnsensorn helt borta?
Det är väl tänkt att kameran så småningom ska kunna göra jobbet, dvs upptäcka regn på vindrutan, men mig veterligen har ingen annan biltillverkare valt en sådan lösning.
Jag ställer mig väldigt tveksam till en kamerabaserad regnsensor. En vanlig regnsensor är ju aktiv. Den skickar ut en svag ljusstråle genom vindrutan och mäter hur mycket ljus som reflekteras tillbaka. På det viset kan man beräkna om det är regn på vindrutan eller inte. Det fungerar lika bra i mörker som i dagsljus.
En kamera är passiv, dvs den är beroende av infallande ljus från externa ljuskällor. I mörker blir det svårt att se regnet på rutan. Med enbart ljuset från de egna strålkastarna är det ju till och med för en människa ibland svårt att se om rutan är våt eller inte. Och så kommer en mötande bil och man ser ingenting pga allt regn på rutan. En vanlig regnsensor håller rutan ren även i dessa situationer.
Jag kan ha fel, men det måste finnas skäl att alla andra biltillverkare väljer att ändå installera en regnsensor, trots att de flesta bilar har även en kamera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Känns närmast som ett understatement att säga att Teslas mjukvaru-utveckling inte riktigt hänger med i svängarna... 
... får hoppas att dom har en bättre plan än att dom bara tagit bort regnsensorn och "håller tummarna" att dom kan lösa det med kameran.
Är ju i princip en ganska coolt om dom kan erbjuda samma funktioner med mindre antal sensorer. Men att bara ta bort funktionen...
(Antar att den frågeställningen ligger nära hela diskussionen kring AP1 - AP2...)

... får hoppas att dom har en bättre plan än att dom bara tagit bort regnsensorn och "håller tummarna" att dom kan lösa det med kameran.
Är ju i princip en ganska coolt om dom kan erbjuda samma funktioner med mindre antal sensorer. Men att bara ta bort funktionen...
(Antar att den frågeställningen ligger nära hela diskussionen kring AP1 - AP2...)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Ja, fast, mindre antal sensorer har ju AP2-bilar verkligen inte. En massa dyra kameror, som i dagsläget inte gör någon nytta, är ganska många onödiga sensorer i mina ögon. En billig regnsensor hade verkligen inte varit fel. Nu har man istället köpt en massa kameror och har ändå inte samma funktionalitet som äldre bilar med färre (och billigare) sensorer. Jag tycker att det är konstig prioritering, milt sagt.pegs skrev:Är ju i princip en ganska coolt om dom kan erbjuda samma funktioner med mindre antal sensorer. Men att bara ta bort funktionen...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Tänkte uppdatera att Tesla igår släppte vad dom kallar ''Auto High Beam''
- en länge saknar och mycket välkommen feature där existerade på gamla Model S med gamla fronten men saknades på nya Model S med nya LED lyktor.
Tesla jobbar mycket hård med Model 3 produktions ramp up och det är därför till vis del förståeligt att mjukvara förbättringarna till Model S kan dra lite ut på tiden, viktigaste för mig är dock att de utlovade förbättringarna kommer ....
Med eller utan ''Auto High Beam'' är jag mycket nöjd med min 90D och njuter av varje chans att köra i den ...
Bästa hälsningar, Michael

Tesla jobbar mycket hård med Model 3 produktions ramp up och det är därför till vis del förståeligt att mjukvara förbättringarna till Model S kan dra lite ut på tiden, viktigaste för mig är dock att de utlovade förbättringarna kommer ....
Med eller utan ''Auto High Beam'' är jag mycket nöjd med min 90D och njuter av varje chans att köra i den ...
Bästa hälsningar, Michael
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Jag har nya fronten med LED-lyktor och har haft Auto High Beam ända sen jag fick bilen. (AP1 lev. sep. -16) Har funkat utmärkt, och jag använder den mycket.micjunge skrev:Tänkte uppdatera att Tesla igår släppte vad dom kallar ''Auto High Beam''- en länge saknar och mycket välkommen feature där existerade på gamla Model S med gamla fronten men saknades på nya Model S med nya LED lyktor.
Tesla jobbar mycket hård med Model 3 produktions ramp up och det är därför till vis del förståeligt att mjukvara förbättringarna till Model S kan dra lite ut på tiden, viktigaste för mig är dock att de utlovade förbättringarna kommer ....
Med eller utan ''Auto High Beam'' är jag mycket nöjd med min 90D och njuter av varje chans att köra i den ...
Bästa hälsningar, Michael
Faceliftade bilar med AP1 har hela tiden haft Auto High Beam om man haft AP aktiverat som tillval.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Det är några grejer jag också ser som ett litet nerköp med en Tesla i dagsläget
- Regnsensor, kom igen, bilar för 100k har ju det som standard nästan, lite pinsamt faktiskt.
- Surround view, med så mycket kameror, varför finns inte detta, eller finns det?
Men men, man måste ju hitta alla möjliga anledningar till att trösta sig själv för att man inte har en Tesla
- Regnsensor, kom igen, bilar för 100k har ju det som standard nästan, lite pinsamt faktiskt.
- Surround view, med så mycket kameror, varför finns inte detta, eller finns det?
Men men, man måste ju hitta alla möjliga anledningar till att trösta sig själv för att man inte har en Tesla

Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Jag stängde idag av auto high beam, efter två dagars testande. Det blir manuellt helljus framöver, precis som tidigare. En totalt meniningslös funktion som får fnatt inför varje trafikskylt och som bara ibland reagerar på mötande bilar. Samtidigt som den kör långa sträckor med bara halvljus trots att det är kolsvart runt omkring. Jag fattar verkligen inte. Är det detta alla har väntat på så länge?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Frågan är om Tesla får upp AP2 till AP1 nivå innan december detta år, bedrövligt! Nästan så man kan ta en cpo eller lagerbil med AP1 iställetmati skrev:Jag stängde idag av auto high beam, efter två dagars testande. Det blir manuellt helljus framöver, precis som tidigare. En totalt meniningslös funktion som får fnatt inför varje trafikskylt och som bara ibland reagerar på mötande bilar. Samtidigt som den kör långa sträckor med bara halvljus trots att det är kolsvart runt omkring. Jag fattar verkligen inte. Är det detta alla har väntat på så länge?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- bjornlilja
- Teslaägare
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Kan bara instämma: En stor besvikelse. Vad pysslar de med?mati skrev:Jag stängde idag av auto high beam, efter två dagars testande. Det blir manuellt helljus framöver, precis som tidigare. En totalt meniningslös funktion som får fnatt inför varje trafikskylt och som bara ibland reagerar på mötande bilar. Samtidigt som den kör långa sträckor med bara halvljus trots att det är kolsvart runt omkring. Jag fattar verkligen inte. Är det detta alla har väntat på så länge?
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Undrar om AP2.5 är bättre?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Läste lite på TMC om auto high beam och kontentan är överlag densamma. Det är totalt värdelöst med AP2, men det fungerar klockrent med AP1.
Det blir intressant att se hur regnsensorn kommer att fungera, om den öht kommer. Jag befarar att det blir sämsta regnsensorn jag någonsin har haft. Sånt här kan verkligen bidra till att man så småningom byter bilmärke. Jag är ganska trött på att min Tesla är generellt sett lite (eller mycket) sämre i de flesta punkterna jämfört med många andra bilar. Förutom drivlinan såklart.
Det blir intressant att se hur regnsensorn kommer att fungera, om den öht kommer. Jag befarar att det blir sämsta regnsensorn jag någonsin har haft. Sånt här kan verkligen bidra till att man så småningom byter bilmärke. Jag är ganska trött på att min Tesla är generellt sett lite (eller mycket) sämre i de flesta punkterna jämfört med många andra bilar. Förutom drivlinan såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Ja det är faktiskt inte ok det här med AP2. Önskar att jag letat upp en med AP1 istället men säljaren sa typ att AP2 är sååååå mycket bättre. Många fler kameror bla bla bla.
Re: Adaptive Headlights - Model S 90D
Har "såååå mycket mer potential" hade kanske passat bättre.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---