KEBA:s laddare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Stripe68

KEBA:s laddare

Inlägg av Stripe68 »

Jag tänkte skaffa en väggladdare från KEBA för min kommande bil. Är det någon som har en KEBA och har kopplat in ethernet-kabeln på den och lyckats prata med den? Är det nåt man ska tänka på eller funkar det utan problem?
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare

Re: KEBA:s laddare

Inlägg av Idesta »

Jag har en KEBA laddbox installerad sedan jag skaffade en V60 laddhybrid för två år sedan. Jag får ut 16 amp en fas från den idag (jag kan annars bara få ut 10A utan att propparna går) och skall uppgradera den med hjälp av elektriker till 3fas när Teslan kommer i mitten av mars (som är tiden jag hoppas på). Jag hade dock inte installerat boxen idag utan bara fått ett tre fas uttag installerat i garaget + köpt en extra laddkabel om jag hade gjort om det idag. Jag har inte ngn Ethernet kabel installerad och i den mån den behövs för installation / konfigurering så har elektrikern fixat det.
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

Ethernet-kabeln ger dig tillgång till laddaren så du kan styra och mäta den utifrån med en egen dator. Du kan bland annat läsa av den inbyggda elmätaren i laddaren och du kan styra laddströmmen dynamiskt. Det verkar ganska enkelt att koppla in men jag ville kolla om någon redan har gjort det och om det är nåt speciellt man ska tänka på.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Är det värt extrakostnaden jämfört med att bara ha ett trefasuttag? Bilen kan man ju styra genom att sätta hur mycket ström den får dra, samt att om man vill kan man se spänning och ström för tillfället via appen eller i bilen. Är det för att samla statistik? Hur mycket kostar den jämfört ett trefasuttag? En fördel med trefasuttag är att på Teslas adapter finns en knapp att öppna laddporten, får man det med Keba, eller är det bara en typ 2-kabel?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

Du kan ladda med ett vanligt trefasuttag och Teslas laddadapter men då är du väl begränsad till 11 kW, med en annan laddare som den från KEBA kan du ladda med 22 kW. Jag tycker också det blir lite smidigare, den väggladdare jag tänkte skaffa har en fast monterad 6 meter kabel med hållare för kabeln när den inte används. Att öppna själva laddporten på bilen är lättare på de senaste modellerna, man behöver bara trycka lite på luckan utifrån så öppnas den.

Jag är också väldigt intresserad av att veta hur mycket energi som används för laddningen. Idag så försöker jag hålla koll på hur mycket energi huset drar och mäter energiåtgången hela tiden. Om jag nu börjar ladda en Tesla så sabbas den statistiken totalt om jag inte kan se hur mycket energi som går åt för laddning och räkna bort den från husets energibehov. Jag tänkte först sätta in en extra elmätare men med KEBA så slipper jag det, plus att jag får en automatisk loggning av varje laddtillfälle och hur mycket energi som användes.

I förlängningen kan man göra väldigt mycket med KEBA:s datagränssnitt. Jag läste om folk som har solceller som de har kopplat ihop med sitt eget elsystem och även skickar ström tillbaka in till elleverantören. De har då kopplat ihop allting så att Teslan hela tiden laddar med så pass mycket ström som kommer från solcellerna, så att den inte drar ström från vanliga elnätet. När solen går i moln och solcellerna genererar lite mindre ström, så justeras KEBA:s laddstation ner så att bilen laddar lite långsammare tills det blir mer sol igen.

I verkligheten så kommer det nog att vara väldigt sällan man behöver ladda med 22 kW hemma men det känns bra att ha den möjligheten. KEBA:s laddare kostar ca 12.000 kr men i mitt fall är det mitt företag som betalar det.
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Du kan bara ladda 22kw om du har dubbla laddare installerade. Oavsett vilken väggbox du har... Men övervakningsinterfacet låter intressant, jag har just det problemet som du beskriver....
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

För att få ut 22kw (3-fas 400V, 32A) hemma krävs det att du har 35A huvudsäkringar i huset vilket få villor har. Med 25A säkringar kan du få ut max 17kw förutsatt att du inte har några andra förbrukare inkopplade. I praktiken är det nog 3-fas 16A dvs 11kw som du kan räkna med oavsett KEBA Box eller vanligt 3-fas uttag.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

Jag har idag 20 A till huset och tänkte uppgradera till 25 A när laddaren kopplas in och sen begränsa laddströmmen till 20 A för att undvika överbelastning. Vattenfall har ett erbjudande på gång om 35 A så jag väntar lite med det.

Jag har också funderat på att sätta in en belastningsvakt, är det nån som har testat det?
Användarvisningsbild
micha

Inlägg av micha »

Vad är det för erbjudande?

P85D i mitten på mars!!
P85D med leverans i mitten på mars!!
Användarvisningsbild
McAber
Teslaägare

Inlägg av McAber »

Användarvisningsbild
McAber
Teslaägare

Inlägg av McAber »

Jag är inte så bra på det där med länkar etc.. Gå in på Vattenfall.se och sök på "ladda hemma" så hittar Du hela erbjudandet. Laddningen verkar inte att påverka husets tillgängliga effekt. SEK 13000 för boxen 32A 400V 3-fas verkar det som. Boxen med typ 2 kontakt eller kabel. IP 54.
Användarvisningsbild
micha

Inlägg av micha »

Ok. Tack!
P85D med leverans i mitten på mars!!
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

Idesta skrev:
Jag har en KEBA laddbox installerad sedan jag skaffade en V60 laddhybrid för två år sedan. Jag får ut 16 amp en fas från den idag (jag kan annars bara få ut 10A utan att propparna går) och skall uppgradera den med hjälp av elektriker till 3fas när Teslan kommer i mitten av mars (som är tiden jag hoppas på). Jag hade dock inte installerat boxen idag utan bara fått ett tre fas uttag installerat i garaget + köpt en extra laddkabel om jag hade gjort om det idag. Jag har inte ngn Ethernet kabel installerad och i den mån den behövs för installation / konfigurering så har elektrikern fixat det.
Offtopic men hur trivdes du med Volvon jämfört med Teslan. Har inte beställt bil än och sneglar fortfarande på laddhybrid pga lägre inköpspris... Pendlar två mil till jobbet och kan ladda där också. (för få inlägg för att skicka personliga meddelanden)
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare

Inlägg av Idesta »

stefan007 skrev:
Idesta skrev:
Offtopic men hur trivdes du med Volvon jämfört med Teslan. Har inte beställt bil än och sneglar fortfarande på laddhybrid pga lägre inköpspris... Pendlar två mil till jobbet och kan ladda där också. (för få inlägg för att skicka personliga meddelanden)
V60 är bra på många sätt men kombinationen största dieselmotorn och en rätt klen elmotor är inte optimal. Den är prissatt högt och en kombination av minsta / snålaste dieseln och den nuvarande elmotorn till ett väsentligt lägre pris hade i mitt tycke varit bättre. Den drar rätt mkt även vid landsvägskörning med dieselmotorn eftersom den är tung. För att skjutsa runt barn till olika aktiviteter + körning i stan / arbetspendling funkar den bra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Belastningsvakt är nog bra, är/var väl vanligt till elpannor.
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

Det Vattenfall funderar på är att ta fram ett erbjudande, eller i alla fall justera priserna, när det gäller möjligheten för privatpersoner att få 35 A. Idag är det relativt överkomligt med alla strömstyrkor upp till 25 A men från 35 A och uppåt blir det mycket dyrare. Just steget från 25 till 35 A kräver oftast ett utbyte av hela elskåpet.

Tidigare så har Vattenfall ansett att det bara är företag som behöver 35+ A och satt priserna därefter men de senaste åren har de fått många förfrågningar från privatpersoner med elbilar som vill ha 35 A. Så nu funderar de på hur de ska kunna erbjuda åtminstone 35 A till privatpersoner till ett överkomligt pris. Förhoppningsvis så kommer någon slags prissänkning under våren.

Det här är inte officiell information utan det har jag fått när jag har pratat med dem om uppgradering, de jag pratade med rekommenderade att jag skulle avvakta lite.
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

LarsL skrev:
Med en belastningsvakt så kommer laddningen av bilen att kopplas bort om det blir en överbelastning medan resten av huset fortsätter att få ström. Hur beter sig en Tesla om laddströmmen plötsligt försvinner och sedan kommer tillbaka 5 minuter senare? Är den smart nog att minska lite på laddströmmen i det läget?

Här kan man annars ha nytta av KEBA:s datagränssnitt, jag skulle kunna ha en dator som reagerar när det här händer och sänker laddströmmen i laddaren.

Hur gör Teslan när den börjar ladda? Kör den med full belastning direkt eller börjar den lågt för att sedan öka laddströmmen långsamt tills den har nått det värde den ska ha?
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Stripe68 skrev:
LarsL skrev:
Med en belastningsvakt så kommer laddningen av bilen att kopplas bort om det blir en överbelastning medan resten av huset fortsätter att få ström. Hur beter sig en Tesla om laddströmmen plötsligt försvinner och sedan kommer tillbaka 5 minuter senare? Är den smart nog att minska lite på laddströmmen i det läget?

Här kan man annars ha nytta av KEBA:s datagränssnitt, jag skulle kunna ha en dator som reagerar när det här händer och sänker laddströmmen i laddaren.

Hur gör Teslan när den börjar ladda? Kör den med full belastning direkt eller börjar den lågt för att sedan öka laddströmmen långsamt tills den har nått det värde den ska ha?
Den stegar upp....
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

claeshultman skrev:
Jag är inte så bra på det där med länkar etc.. Gå in på Vattenfall.se och sök på "ladda hemma" så hittar Du hela erbjudandet. Laddningen verkar inte att påverka husets tillgängliga effekt. SEK 13000 för boxen 32A 400V 3-fas verkar det som. Boxen med typ 2 kontakt eller kabel. IP 54.
Måste man ha Vattenfall som nätleverantör för att kunna skaffa detta?
Model X P100D
Användarvisningsbild
Jelasto
Teslaägare

Inlägg av Jelasto »

EricH skrev:
claeshultman skrev:
Jag köpte en Keba laddbox av vattenfall och har annan nätleverantör så det går.
85D
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

Jelasto skrev:
EricH skrev:
claeshultman skrev:
Jag köpte en Keba laddbox av vattenfall och har annan nätleverantör så det går.
Tack - har slängt in en intresseanmälan. Har jag förstått det korrekt att detta hjälper mot att säkringar går i huset när man laddar bilen? Jag har trefas i garaget men beroende på övrig strömbelastning så löses vissa automatsäkringar ut ibland.
Model X P100D
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Stripe68 skrev:
Det Vattenfall funderar på är att ta fram ett erbjudande, eller i alla fall justera priserna, när det gäller möjligheten för privatpersoner att få 35 A. Idag är det relativt överkomligt med alla strömstyrkor upp till 25 A men från 35 A och uppåt blir det mycket dyrare. Just steget från 25 till 35 A kräver oftast ett utbyte av hela elskåpet.

Tidigare så har Vattenfall ansett att det bara är företag som behöver 35+ A och satt priserna därefter men de senaste åren har de fått många förfrågningar från privatpersoner med elbilar som vill ha 35 A. Så nu funderar de på hur de ska kunna erbjuda åtminstone 35 A till privatpersoner till ett överkomligt pris. Förhoppningsvis så kommer någon slags prissänkning under våren.

Det här är inte officiell information utan det har jag fått när jag har pratat med dem om uppgradering, de jag pratade med rekommenderade att jag skulle avvakta lite.
iMatningen och elcentralen till en normal villa är oftast inte dimensionerad för mer än 25A. Det innebär att man i de flesta fall behöver byta mätare, inkommande kabel, samt i värsta fall delar av centralen. Det är förstås fullt möjligt, men det kostar en del. Dessutom är det samma begränsning som i mitt tidigare resonemang. Dvs. Om du ska ta ut 22kw (32A) så har du bara ca 2kw kvar på dina 35A till resten av huset.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

:shock: Förstår inte resonemanget ovan; som tidigare påtalats i flera trådar räcker det med trefas 16A hemma. Har haft bilen i 7 månader och kört dygt 1500 mil. Har aldrig behövt mera. Laddar från kl 24 och har oftast dragit ner till 11A, skulle jag ha nästan tomt batteri, ökar jag till 16A. Har då alltid 90% nästa morgon. Högre amperuttag ter sig som ren kapitalförstöring. Har man hög annan energiförbrukning nattetid förefaller en effektvakt en rimlig investering. Teslan "lär sig" om säkringen gå på ett visst uttag och reducerar effektuttaget med 25% (har ett trefas uttag på samma säkringagrupp som spisen i sommarstugan, 3x13A, glömde dra mer laddningen vid ngt tillfälle). Nu tar Teslan bara 3x11A på detta uttaget. Har inte lyckats lista ut hur man återställer detta, någon som vet?
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare

Inlägg av ironjack »

hanty skrev:
:shock: Förstår inte resonemanget ovan; som tidigare påtalats i flera trådar räcker det med trefas 16A hemma. Har haft bilen i 7 månader och kört dygt 1500 mil. Har aldrig behövt mera. Laddar från kl 24 och har oftast dragit ner till 11A, skulle jag ha nästan tomt batteri, ökar jag till 16A. Har då alltid 90% nästa morgon. Högre amperuttag ter sig som ren kapitalförstöring. Har man hög annan energiförbrukning nattetid förefaller en effektvakt en rimlig investering. Teslan "lär sig" om säkringen gå på ett visst uttag och reducerar effektuttaget med 25% (har ett trefas uttag på samma säkringagrupp som spisen i sommarstugan, 3x13A, glömde dra mer laddningen vid ngt tillfälle). Nu tar Teslan bara 3x11A på detta uttaget. Har inte lyckats lista ut hur man återställer detta, någon som vet?
Instämmer med hanty; jag har också 25A huvudsäkring, 3fas 16A till bilen, laddar från midnatt till 80% och har nu dragit ner till 11A. Funkar alldeles utmärkt för mitt vardagsbehov, ca 10 mil/dag. Har haft bilen i ca 8 månader och kört 2500 mil, har lärt mig med tiden.
Vid 2 tillfällen har någon säkring gått, märks tydligare då utetemperaturen sjunkit och värmepannan konkurrerar om amperen. Har effektvakt på pannan men den sitter inte på samma central som garaget/bilen så det hjälper inte tyvärr.
En gång hade jag ett större problem, då en kabel (fas) i kopplingsplinten i huvudcentralen brann av :shock:, det hände vid första köldknäppen då jag samtidigt laddade bilen med 16A. Elektrikern som kallades in sa en del hårda ord om den som monterat elcentralen från början, och inte efterdragit alla kablar ordentligt. Sen dess kör jag med 11A som sagt, och laddar från midnatt för att kapa effekttopparna.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

EricH skrev:
Har jag förstått det korrekt att detta hjälper mot att säkringar går i huset när man laddar bilen? Jag har trefas i garaget men beroende på övrig strömbelastning så löses vissa automatsäkringar ut ibland.
Nej, laddboxen har inga sådana funktioner, det du behöver är en effektvakt. Effektvakten sätts in i elskåpet och övervakar hela tiden hur mycket ström som används. Om det blir för mycket så kommer effektvakten att koppla bort laddningen av bilen innan säkringen går. Övriga huset får fortfarande ström. Effektvakten brukar sedan koppla in laddningen av bilen igen när strömuttaget har sjunkit eller efter en viss tid.
Skriv svar