Erfarenheter vinterväglag
Moderator: Redaktion
Hej,
Bor i Norrbotten och är spekulant på en tesla. Vi har vinterväglag halva året, i huvudsak packad snö eller is. Idag kör jag en framhjulsdriven Saab 9-3 med dubb vilket funkar bra.
Jag är intresserad av era erfarenheter med bakhjuls- eller fyrhjulsdrift på vinterväglag. Ange gärna om ni kör med dubb.
Bor i Norrbotten och är spekulant på en tesla. Vi har vinterväglag halva året, i huvudsak packad snö eller is. Idag kör jag en framhjulsdriven Saab 9-3 med dubb vilket funkar bra.
Jag är intresserad av era erfarenheter med bakhjuls- eller fyrhjulsdrift på vinterväglag. Ange gärna om ni kör med dubb.
Re: Erfarenheter vinterväglag
Jag upprepar vad jag sagt i några trådar angående två- eller fyrhjulsdrift. Framkomligheten med odubbade däck och bakhjulsdrift är bra på Teslan. Detta säger jag efter tre Stockholmsvintrar med utflykter till norra Norrland via Norge, Jämtland, Dalarna, Estland i vinterväglag. Jag har vid ett enda tillfälle haft problem, och det var vid fuktig is i brant gatustensbelagd backe (Bellmansgatan på Söder i Stockholm för den intresserade). Då fick jag ge upp första försöket och backa ner och ta lite sats.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fyrhjulsdrift och dubbdäck är guld. Finns en del tillfällen då jag skulle suttit fast utan. Bor 15 mil norr om Luleå så har erfarenhet av ditt vinterväglag.
Senast redigerad av Bjornen, redigerad totalt 2 gång.
Har med Teslan gått över till odubbat. Fick testa på föret i fjällvärlden runt påsk när det dumpade en del snö. Jag märkte inte ens att det var halt när vår följebil (framhjulsdriven med dubb) började slira i uppförsbacken.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Jag kör med en 85D och odubbat. Det har fungerat väldigt fint både i Göteborg och i Trysil (norska fjällen). Något som är väldigt bra är att man kan "gasa" extremt försiktigt, d.v.s. köra några cm/sekund och därmed starta i väldigt hala partier. Enda gången jag upplevt rejäl halka var en gång i Skåne där det var nyfryst blank isbana. Bilen gled säkert ett par dm i första kurvan innan jag insåg hur halt det var.
Jag körde med dubbat tidigare på en framhjulsdriven Audi A6 men bytte efter att jag såg att den repade upp granitplattorna på infarten. De gamla var dubbade Hakkapeliita 7 och byttes till ett par odubbade R2 vilka jag tyckte faktiskt var bättre förutom i fjällen. Teslan med odubbat var överlägsen Audin oavsett däck även i fjällen.
En viktig orsak att skippa dubbat med Teslan är så klart att det hörs väldigt tydligt. Å andra sidan är ju min erfarenhet att jag kör 95% på barmark med vinterdäcken här nere...
Jag körde med dubbat tidigare på en framhjulsdriven Audi A6 men bytte efter att jag såg att den repade upp granitplattorna på infarten. De gamla var dubbade Hakkapeliita 7 och byttes till ett par odubbade R2 vilka jag tyckte faktiskt var bättre förutom i fjällen. Teslan med odubbat var överlägsen Audin oavsett däck även i fjällen.
En viktig orsak att skippa dubbat med Teslan är så klart att det hörs väldigt tydligt. Å andra sidan är ju min erfarenhet att jag kör 95% på barmark med vinterdäcken här nere...
Driver sajten Car.info
85D och åretruntdäck på tung blöt snömodd går fruktansvärt dåligt. Maxfart ca 40 men mest kring 25-30. Annars inga problem öht med den typen däck.
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag tycker min Model S 85D med dubbdäck har galet bra framkomlighet. Mycket bättre än min tidigare A6 med quattro. Den tar sig fram fenomenalt bra. Även t. ex. starta i en riktigt hal backe är lätt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag jämför med min Subaru Legacy 3,0 R som vi hade åretruntdäck på. Den hade sällan moddproblem. Kör ca 6-7000 mil/år i alla tänkbara väglag...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
P85 med bakhjulsdrift och odubbade Hakka R2 har klart bättre vintervägegenskaper än en AWD Mazda CX5 som jag hade innan. Fantatiskt bra på allt från djupsnö till blankis.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Liknande erfarenheter med S85 bakhjulsdrift, bytte från Lexus RX 400h. Har nu S85D, den är ännu bättre, nästan farligt bra; man får ingen indikation på att det är halt förrän man försöker bromsa, på den bakhjulsdriva såg man åtminstone indikatorn för antispin lysa upp ibland, även om det oftast knappt märktes på körningen att antispin aktiverades.mati skrev:P85 med bakhjulsdrift och odubbade Hakka R2 har klart bättre vintervägegenskaper än en AWD Mazda CX5 som jag hade innan. Fantatiskt bra på allt från djupsnö till blankis.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Lugn! Köp Tesla! Dubb eller ej, D eller bakhjulsdriven. Du hamnar i en ny dimension vad beträffar vinterkörning! Personligen kör jag dubblöst och D modell. Suverän, men det verkar alla andra kombinationerna också vara.sesam2k skrev:Hej,
Fundera inte längre. Beställ eller köp!
Model S P85D,
Håller med fullständigt 4hjulsdrift är ett måste på fosilbilar Teslan funkar utmärkt endåFoluke skrev:Lugn! Köp Tesla! Dubb eller ej, D eller bakhjulsdriven. Du hamnar i en ny dimension vad beträffar vinterkörning! Personligen kör jag dubblöst och D modell. Suverän, men det verkar alla andra kombinationerna också vara.sesam2k skrev:Hej,
Fundera inte längre. Beställ eller köp!

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
just att ta sig loss när man står still, där är den suverän. kan lägga på 2kw effekt, och kan få hjulet att röra/snurra sig 5mm, i fart känner jag såklart vikten trots allt
ms 76132 "Eleamore"
- Monark1954
- Teslaägare
En till Norrlandsreferens.
Har nu kört mer än 1500 mil på dubbade Hakka med vår X 90D (AWD).
Har aldrig haft bättre vinterbil. Väghållningen är suverän i grunden, antisladd gör inte obegripliga ingripanden.
Skulle flytta min släpvagn en kort bit. Den stod i en hal backe. Fick lägga in "slip start" och körde iväg släpvagnen. Då upptäckte jag att släpvagnens handbroms låste dubbdäcken men den gled med fint ändå.
Har även provat djupsnö på en åker, då kan luftfjädringen kanske bidra till framkomlighet.
Har även kört en S P85D med fyrhjulsdrift i vinter. Samma fina egenskaper. Klart att antisladd hjälper en när man testar acceleration när det är blankis på asfalten men naturlagarna går ju inte upphäva helt.
Referensen är en mängd bilar genom åren, ett antal SAABar, V70R AWD med silikondiff, Puckup L200 med mekanisk diff, BMW 320 X drive. Teslan skulle nog inte vinna ett rally, lite för tung, men är mer körglad på vintern än den lilla BMW 320 med X drive.
Släpp på gasen lite in i kurvan, lätt överstyrning, gasa och flyg ur kurvan på vägen med full kontroll. Fungerar även på grusväg med en 2.5 ton tung bil. En upplevelse.
Är du fortfarande osäker. Åk till Kemi och kör modell S på is.
Du kan säkert hitta mer info via denna länk
http://teslaclubsweden.se/tesla-on-ice/
Har nu kört mer än 1500 mil på dubbade Hakka med vår X 90D (AWD).
Har aldrig haft bättre vinterbil. Väghållningen är suverän i grunden, antisladd gör inte obegripliga ingripanden.
Skulle flytta min släpvagn en kort bit. Den stod i en hal backe. Fick lägga in "slip start" och körde iväg släpvagnen. Då upptäckte jag att släpvagnens handbroms låste dubbdäcken men den gled med fint ändå.
Har även provat djupsnö på en åker, då kan luftfjädringen kanske bidra till framkomlighet.
Har även kört en S P85D med fyrhjulsdrift i vinter. Samma fina egenskaper. Klart att antisladd hjälper en när man testar acceleration när det är blankis på asfalten men naturlagarna går ju inte upphäva helt.
Referensen är en mängd bilar genom åren, ett antal SAABar, V70R AWD med silikondiff, Puckup L200 med mekanisk diff, BMW 320 X drive. Teslan skulle nog inte vinna ett rally, lite för tung, men är mer körglad på vintern än den lilla BMW 320 med X drive.
Släpp på gasen lite in i kurvan, lätt överstyrning, gasa och flyg ur kurvan på vägen med full kontroll. Fungerar även på grusväg med en 2.5 ton tung bil. En upplevelse.
Är du fortfarande osäker. Åk till Kemi och kör modell S på is.
Du kan säkert hitta mer info via denna länk
http://teslaclubsweden.se/tesla-on-ice/
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro