http://cozero.se/product/elektrisk-bakl ... -pre-order
Det enda jag har ångrat med mitt köp av Teslan var att jag snålade med premiumpaketet så att jag inte fick nån elektrisk baklucka. Efter att ha haft det på min BMW tidigare så kändes det som ett riktigt nerköp - speciellt som luckan på Model S är ganska klen och inte känns särskilt gedigen... jag hade inte insett hur mycket jag skulle sakna den funktionen som borde ha varit standard på Model S. I tisdags monterade jag det här kittet och är jättenöjd med det så här långt! Här är mina erfarenheter:
Monteringen tog ca 3-4 timmar, då jag också dokumenterade alla stegen ganska noggrant - det var dealen med COzero... Jag har ingen erfarenhet av att göra sånt här tidigare, men det var inte särskilt svårt. Visst är det läskigt att plocka av panelerna från bilen, men det var inga problem att göra det, eller att sätta tillbaka allt igen.
Det man måste göra är att ta av panelerna runt själva bakluckan och på högra sidan av bagageutrymmet. Allt det här sitter med clips och tre skruvar totalt.
Sedan monterar man själva lyftarna och drar kablarna. Det bökigaste är att dra kablarna, men det gick ganska bra med en dragfjäder och eltejp.
Man installerar en kontrollbox i själva luckan, och alltihopa kopplas sen till befintlig permanentström som finns på höger sida i bagageutrymmet.
Slutligen kopplar man det på befintliga kontakter för låsmekanismen, så att den sedan kontrolleras via keyfoben, knappen på luckan, eller via displayen inne i bilen. Precis som på den fabriksmonterade bagageluckan. Sen på med alla panelerna igen, och så monterar man en knapp i handtaget som stänger luckan.
Så här blev resultatet:
Eftersom den befintliga luckan kräver att man smäller igen den med lite kraft så behöver även den här stängningsfunktionen lite kraft på slutet för att stänga luckan. Stängningsmekanismen känner av om det är nåt i vägen för luckan och stoppar, men de sista centimetrarna stängs med viss kraft, så man vill nog inte ha fingrarna emellan där. Värt att tänka på om man har småbarn i närheten... Den piper lite irriterande både när man öppnar och stänger, men det gör ju original-luckan också om jag minns rätt.
Slutsats: Kittet känns gediget och välbyggt! Att montera det är inte särskilt svårt om man är någorlunda händig, men har man tummen mitt i handen så ska man kanske lämna bort jobbet. Jag hade nog klarat att göra det på två timmar om jag skulle ha gjort det igen. Visst är det läskigt att plocka bort panelerna på en miljonkronors-bil, men det är inte mer speciellt på en Tesla än på nån annan bil...
Och jag älskar funktionen! Den funkar klockrent! Numera lägger jag allting i bagageutrymmet bara så jag kan öppna och stänga luckan...