Laminatrutror?
Moderator: Redaktion
Laminatrutror?
Volvo säger att deras laminatrutor dämpar oväsen utifrån och dessutom snudd på okrossbara vilket ger inbrottsskydd. Hur är det med Tesla angående detta?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Re: Laminatrutror?
Ingen laminat på sidor
Sen är det inget speciellt med att laminat dämpar tonings film dämpar också
BMW kör t.ex. dubbla glas med laminat mellan när de vill dämpa och då är det stor skillnad tror dock inte volvo menar detta när de säger att de laminerar
BMW kör t.ex. dubbla glas med laminat mellan när de vill dämpa och då är det stor skillnad tror dock inte volvo menar detta när de säger att de laminerar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Laminatrutror?
Både Volvo och VW/Audi mfl har samma typ av akustikrutor som BMW i sina tillvalslistor. Har haft det på flera bilar, svårt att säga om det gör någon större skillnad. Marginellt tystare kanske.e5m1r skrev:Ingen laminat på sidor
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Min volvo va mycket tyst tyckte jag. vet inte vad den hade för rutor, men mer oljud i teslan när man ligger på motorväg.
Enligt senaste AMS så är teslan tystare än BMW 7 Serie så as designedMartinen skrev:Min volvo va mycket tyst tyckte jag. vet inte vad den hade för rutor, men mer oljud i teslan när man ligger på motorväg.

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag har haft laminerade rutor på mina senaste volvoar. Något jag egentligen absolut inte skulle vilja vara utan. Förutom att det är tystare så är det så mycket inbrottssäkrare. Verkstaden berättade för mig att när de var tvungna att knäcka en sådan ruta för att någon låst in sina nycklar behövdes det 14 hårda slag med den största släggan för att den skulle ge med sig. Detta räddade mig ett tillfälle när vi skulle åka till våra föräldrar. Bilen var packad med bl a två st nya och dyra Macbook pro, ett par iPhones och iPads, några tusen i kontanter, mitt mästerarbete i original på hårddisken plus nycklar till musikhögskolan, jobbet och några platser till. Gjorde ett ärende på 10 minuter på en plats. När vi kom tillbaka såg vi att bilen lutade. Det visade sig vara punktering. Jaha, sönderskuret däck. När vi tittade närmre på bilen såg vi att en inbrottstjuv hade försökt bryta sig in i en sidoruta genom standardsättet att hacka med en kniv så att rutan skall gå sönder. Det gjorde den ju inte. Så han försökte med nästa ruta och sedan en till och en till utan att komma in i bilen. Skar sönder däcket i vredesmod förmodligen när han gick iväg. Det tog lite extra tid när vi skulle iväg för vi behövde assistans för att ta oss därifrån och sedan en hyrbil. Försäkringen tog förstås allt detta utan självrisk. Sedan dess vill jag helst inte lämna något i en bil och väldigt väldigt gärna ha mina laminerade rutor.
Jag.har laminat på min Volvo och jag gillar det verkligen. Tråkigt att min kommande Tesla inte har det trotts att den är dubbelt slå fyr.
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.