Model s - uppgång i pris, sälja bilen till leasingbolaget
Moderator: Redaktion
Model s - uppgång i pris, sälja bilen till leasingbolaget
Hej
Min kollega har beställt en model s. Han beställde den i oktober men han har ännu inte fixat något leasingbolag. Bilen har gått upp i värde från typ 750k till 890k plus att man idag inte får obegränsad SuC. Nu när han väljer leasingföretag vill han sälja det till leasingbolaget för det nya priset. Han vill att de ska betala fakturan från Tesla och själv skicka en faktura på 140k och sen leasa bilen på det nya värdet. Han har räknat ut att han skulle tjäna bra många tusen över de tre åren och eftersom det nya priset är marknadsvärde så kan det ju inte klassas som något skattefusk. Men de leasingföretag som han hört av sig till vill inte ta i frågan eller förstår den inte. Vad rekommenderar ni?
P.s. om nån vill köpa en ny vit s60 med soltak och obegränsad SuC för 820k och leverans om nån vecka eller två så kan ni pma mig hehe. Han kan tänka sig o sälja den privat.
Min kollega har beställt en model s. Han beställde den i oktober men han har ännu inte fixat något leasingbolag. Bilen har gått upp i värde från typ 750k till 890k plus att man idag inte får obegränsad SuC. Nu när han väljer leasingföretag vill han sälja det till leasingbolaget för det nya priset. Han vill att de ska betala fakturan från Tesla och själv skicka en faktura på 140k och sen leasa bilen på det nya värdet. Han har räknat ut att han skulle tjäna bra många tusen över de tre åren och eftersom det nya priset är marknadsvärde så kan det ju inte klassas som något skattefusk. Men de leasingföretag som han hört av sig till vill inte ta i frågan eller förstår den inte. Vad rekommenderar ni?
P.s. om nån vill köpa en ny vit s60 med soltak och obegränsad SuC för 820k och leverans om nån vecka eller två så kan ni pma mig hehe. Han kan tänka sig o sälja den privat.
Re: Model s - uppgång i pris, sälja bilen till leasingbolage
Marknadvärde? Jag bjuder 600k för bilen.
...och behöver han 140k så är det ju enklare att låna det på banken. Att lägga det på leasingen och betala ränta på det blir ju samma sak.
Nej det blir ju inte det. Han betalar mindre skatt på detta sätt och får ett högre restvärde också. Leasingen går bara upp typ 30000 på tre år och han får ut 140000 på en gång.dstr skrev:...och behöver han 140k så är det ju enklare att låna det på banken. Att lägga det på leasingen och betala ränta på det blir ju samma sak.
Fast det avspeglar sig på restvärdet.apkungen skrev:Nej det blir ju inte det. Han betalar mindre skatt på detta sätt och får ett högre restvärde också. Leasingen går bara upp typ 30000 på tre år och han får ut 140000 på en gång.dstr skrev:...och behöver han 140k så är det ju enklare att låna det på banken. Att lägga det på leasingen och betala ränta på det blir ju samma sak.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag förstår inte. Det här låter ju jättekonstigt. För det första, om hans företag först ska äga bilen och sälja den till leasingbolaget så blir bilen momssmittad och han får inte dra av någon moms alls. Även om han på något vis skulle hitta en väg runt det, så kommer upplägget bara innebära att han får ett lån där han får betala halv moms på ränta och amorteringar, plus att frågan återstår hur man hanterar moms på den faktura han skulle skicka till leasingbolaget. Han kommer oavsett förlora massvis med pengar jämfört med att bara låna pengarna på banken helt momsfritt. Den viktiga poängen är ju att han är ansvarig för bilens restvärde, och det kommer att gå igen där. Om bilen har gått upp i värde lär han få igen det när han till slut säljer bilen oavsett, så på det viset blir det ju mer en fråga om "pengarna i handen nu eller pengarna i handen när man säljer bilen".
Jag har vänner som kommer till mig flera gånger i veckan med supersmarta (tror de) idéer på hur de kan "lura systemet", och oftast handlar det om ren och skär dyskalkyli...
Jag har vänner som kommer till mig flera gånger i veckan med supersmarta (tror de) idéer på hur de kan "lura systemet", och oftast handlar det om ren och skär dyskalkyli...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Det går att lösa, men det är riktigt korkat. Speciellt skattetekniskt. 140k blir ju vinst som ska skattas för.
Glöm inte att leasing är ett annat koncept för lån.
Glöm inte att leasing är ett annat koncept för lån.
Om han envisas så är det en bilhandlare han ska söka hjälp hos.
Han menar att leasingbolaget ska köpa bilen av tesla exkl moms, leasingbolaget betalar även en faktura som han skriver vilket blir typ 112k (och inte 140) eftersom de köper ex moms. Sen leasar de ut den till honom för ett pris räknat på 890k.
Det han menar att han tjänar på är att han får betatla leasingkostnaderna (som är de som går upp) exklusive arb givaravg och före skatt.
Det han menar att han tjänar på är att han får betatla leasingkostnaderna (som är de som går upp) exklusive arb givaravg och före skatt.
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Varför blir den momssmittad om den bara skulle gå via företag? Om en bilfirma skulle betala teslas faktura och sen sälja den till Sixt, blir den momssmittad då alltså? Man kan ju köpa en leaingbil och låta ett annat leasingföretag köpa den och lägga upp en ny leasing utan att den blir momssmittad eller?danni skrev:Jag förstår inte. Det här låter ju jättekonstigt. För det första, om hans företag först ska äga bilen och sälja den till leasingbolaget så blir bilen momssmittad och han får inte dra av någon moms alls.
112k blir en vinst som ska beskattas.apkungen skrev:Han menar att leasingbolaget ska köpa bilen av tesla exkl moms, leasingbolaget betalar även en faktura som han skriver vilket blir typ 112k (och inte 140) eftersom de köper ex moms. Sen leasar de ut den till honom för ett pris räknat på 890k.
Bilar är inte som andra varor och företag får normalt inte lyfta moms på dem såvida inte bilen är en del av själva näringsverksamheten, typ bilhandlare, leasingbolag och taxi. Köper man en bil på ett annat företag så måste man betala moms på samma sätt som privatpersoner.apkungen skrev:Varför blir den momssmittad om den bara skulle gå via företag? Om en bilfirma skulle betala teslas faktura och sen sälja den till Sixt, blir den momssmittad då alltså? Man kan ju köpa en leaingbil och låta ett annat leasingföretag köpa den och lägga upp en ny leasing utan att den blir momssmittad eller?danni skrev:Jag förstår inte. Det här låter ju jättekonstigt. För det första, om hans företag först ska äga bilen och sälja den till leasingbolaget så blir bilen momssmittad och han får inte dra av någon moms alls.
Förstår inte heller vad som finns att vinna på upplägget även om han skulle kunna kringgå momsfrågan.
Jag förstår inte heller vad vitsen är med det, under förutsättning att allt sker inom företaget.
Det låter som att han har tänkt sig att fakturera 140' in på sitt privata konto...
Det låter som att han har tänkt sig att fakturera 140' in på sitt privata konto...

- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Varför den blir momssmittad har redan förklarats här ovan.
Jag gjorde en snabb kalkyl som är baserad på att bilen kommer vara värd 50% av 890k efter 36 månader:

Där är det med antagandet att han får fakturera 140k inkl moms till leasingbolaget men att den momsen går in till Skatteverket. Om det i själva verket är så att dessa 140k ska räknas som att de är för att sälja en bil så behöver man inte betala in den momsen, men då har vi problem med att bilen blir momssmittad. Men om vi rent hypotetiskt utgår från att man kan köra ett sånt upplägg så blir kalkylen som följer:

Dvs i det fallet blir det kostnadsmässigt rätt neutralt. Men jag tror som sagt inte det är möjligt att göra så, och jag förstår fortfarande inte varför man skulle vilja göra en sån sak, och än mindre varför ett leasingbolag skulle gå med på ett så jättekonstigt upplägg.
Jag gjorde en snabb kalkyl som är baserad på att bilen kommer vara värd 50% av 890k efter 36 månader:

Där är det med antagandet att han får fakturera 140k inkl moms till leasingbolaget men att den momsen går in till Skatteverket. Om det i själva verket är så att dessa 140k ska räknas som att de är för att sälja en bil så behöver man inte betala in den momsen, men då har vi problem med att bilen blir momssmittad. Men om vi rent hypotetiskt utgår från att man kan köra ett sånt upplägg så blir kalkylen som följer:

Dvs i det fallet blir det kostnadsmässigt rätt neutralt. Men jag tror som sagt inte det är möjligt att göra så, och jag förstår fortfarande inte varför man skulle vilja göra en sån sak, och än mindre varför ett leasingbolag skulle gå med på ett så jättekonstigt upplägg.
Personligen skulle jag hellre ha lägre leasing och förhoppningsvis få pengar över när jag säljer den, vad bilen är värd om 3 år är ju bara spekulation.
Var skulle han tjäna pengar på detta? Kan du visa hur han har räknat.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Han verkar tro att han privat ska få ut 140k utan att skatta och att arbetsgivaren sväljer ett högre restvärde.Pontus skrev:Var skulle han tjäna pengar på detta? Kan du visa hur han har räknat.
Något annat upplägg skulle inte ge någon ekonomisk fördel i en sådan rokad.
danni tänker som en egenföretagare, så funkar det inte för oss som tar en personalbil som får räkna av 50% marginalskatt och arb givar avgifter.
112k, vinstskatt är på 30% på summa över 50 000 så kvar 93400
Höjd kostnad per månad blir ökad kostnad plus halva momesen och sen 50% restvärde (ALD låter en inte köpa ut bilen efteråt så där finns inget att tjäna):
112*1,125/2 (ca)=63000 brutto->24000 netto. =670 SEK/månad
Skillnad 93400-24000= 69400= 1950SEK/månad
Ej inkluderat påslag som bilfirman skall göra emellan. Eller om man skulle försöka sig på att räkna upp bilens värde baserat på supercharging =)
Höjd kostnad per månad blir ökad kostnad plus halva momesen och sen 50% restvärde (ALD låter en inte köpa ut bilen efteråt så där finns inget att tjäna):
Ej inkluderat påslag som bilfirman skall göra emellan. Eller om man skulle försöka sig på att räkna upp bilens värde baserat på supercharging =)
Så han har tänkt att tjäna pengar på att hans arbetsgivare först säljer bilen och sen leasar tillbaka den? Även om arbetsgivaren skulle tycka det är ok så kommer det att räknas som en kapitalvinst hos arbetsgivaren och inte honom privat. Det är inte hans kapital som arbetat eller stått för risk utan företaget han är anställd hos.apkungen skrev:danni tänker som en egenföretagare, så funkar det inte för oss som tar en personalbil som får räkna av 50% marginalskatt och arb givar avgifter.
Du missar fortfarande restvärdet. Restvärdet på en 60 om 3 år är nog 350k. Kanske. Vem ska ta den smällen?apkungen skrev:danni tänker som en egenföretagare, så funkar det inte för oss som tar en personalbil som får räkna av 50% marginalskatt och arb givar avgifter.
Lite förenklat är det bara "bilfirmor" och några andra (körskolor/taxi/budbil?) som kan köpa/sälja bilar momsfritt. Däremot får alla juridiska personer lyfta 1/2 moms vid leasing.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Baserat på frågeställningen att det skulle faktureras pengar så utgick jag från att det inte rörde sig om en vanlig anställning. Hur ska han annars gynnas av de infakturerade pengarna?apkungen skrev:danni tänker som en egenföretagare, så funkar det inte för oss som tar en personalbil som får räkna av 50% marginalskatt och arb givar avgifter.
Men jag tänker inte nödvändigtvis som en egenföretagare för det. Jag tänker från företagets perspektiv, vilket i det här fallet är det intressanta perspektivet. Om det inte blir billigare för företaget, varför skulle företaget då låta det bli billigare för honom? Vad du i praktiken talar om i en sån situation är att trixa med restvärdena på ett sätt som gör att arbetsgivaren ger den anställde pengar. En förtäckt löneökning som egentligen inte har med bilen att göra.
Man får inte sälja något till ett leasingbolag för att sedan leasa det själv. Kollade detta för några år sedan och fick avslag direkt från alla jag frågade.
Mm kan såklart Komma undan om man kör via en en bilfirma, men oavsett hur man gör så är det ju bara meningslöst.
Mm kan såklart Komma undan om man kör via en en bilfirma, men oavsett hur man gör så är det ju bara meningslöst.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Det får man verkligen göra. Det kallas “sale and leaseback” och är ganska vanligt. De här hjälper dig gladeligen utan att du behöver gå via en bilfirma: https://www.alphabet.com/sv-se/sale-and-leasebackMartinen skrev:Man får inte sälja något till ett leasingbolag för att sedan leasa det själv. Kollade detta för några år sedan och fick avslag direkt från alla jag frågade.
Anledningen att han tjänar på det är som sagt att han betalar för bilen innan skatt och innan arb.gvar.avg. förstår inte varför ni inte ser vinsten i detta. Det blir som sagt 2000kr/mån billigare för honom på detta sätt och har väldigt lite med restvärdet o göra.