Laddning på bortaplan

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

lusen91

Laddning på bortaplan

Inlägg av lusen91 »

Hallå!

Var nu i helgen och besökte bland annat min bror i Varberg, samt fortsatte färden till ett par kompisar i Göteborg (bor själv i Växjö) Resan gjordes i väntan på en M3 av en bensinbil. Men under resans färd slog det mig, hur hade jag löst det hela med en elbil? (Total reslängd ca 60 mil med viss körning inom och utanför städerna) Både min bror och vänner bor i lägenhet.

Egna funderingar: 1. Toppa upp på SUC Falkenberg?
2. På plats i Varberg/Göteborg, ställa bilen vid en av kommunens laddstolpar och låta bilen stå där under x antal timmar (Då i hopp om att de finns i närheten av bostaden)?

Hur gör ni med laddning vid besök hos släktingar/vänner under en längre vistelse?

Tack på förhand! /Tim
Användarvisningsbild
FruDrakbana
Teslaägare

Re: Laddning på bortaplan

Inlägg av FruDrakbana »

Känns lite som att du inte behöver oroa dig. När du väl får din M3 finns det laddare på fler ställen.
Annars toppa upp i Falkenberg, sen beror det på hur länge du ska stanna och hur mycket du ska köra där.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fri SuC = http://---

Kör arvegods; Multivit ute o nattsvart inne, rejält plåttak, stålgung, gen2 säte, oblanka träimitationer, köra fort, själv o längre samt kalltsomfankit, extralampor inne o ute o en död ko som armstöd.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Det räcker ganska bra att läsa ett tag här på forumet för att få svar på frågan hur vi andra gör ;)
Det är typ nada problemas med en Tesla iaf :)
Men visst finns det resor som kräver ngn viss mån av planering osv...

Det jag märker mest är att jag upplever det numera som sjukt jobbigt med en bensinare (eller diesel såklart), att behöva åka till en mack och trängas
för att sedan frysa händerna av mig och ödsla en massa tid på tankande. Att man måste skynda sig att stänga av den i ett garage eller inte kunna stå
på tomgång under en kväll på drive-in-bingo eller liknande (värme/kyla på osv är najs), att värme/kyla kan styras från mobilen typ jämt (finns till viss del på fossilare),
och kanske värst av allt alla kallstarter med allt vad det innebär.

Jag laddar sällan hos bekanta med Teslan (med Leafen var det annat däremot)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

lusen91 skrev:
Hallå!

Var nu i helgen och besökte bland annat min bror i Varberg, samt fortsatte färden till ett par kompisar i Göteborg (bor själv i Växjö) Resan gjordes i väntan på en M3 av en bensinbil. Men under resans färd slog det mig, hur hade jag löst det hela med en elbil? (Total reslängd ca 60 mil med viss körning inom och utanför städerna) Både min bror och vänner bor i lägenhet.

Egna funderingar: 1. Toppa upp på SUC Falkenberg?
2. På plats i Varberg/Göteborg, ställa bilen vid en av kommunens laddstolpar och låta bilen stå där under x antal timmar (Då i hopp om att de finns i närheten av bostaden)?

Hur gör ni med laddning vid besök hos släktingar/vänner under en längre vistelse?

Tack på förhand! /Tim
Då är vi tre på forumet från Växjö och som väntar på M3 (Silversound, du och jag). Finns det fler här?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Just Varberg är ju lätt. Finns gott om gratis 22 kW Typ 2-stolpar i centrum. Åker du dessutom från Växjö passerar du Falkenberg som har en supercharger. Knappast ett problem med andra ord. Och så här ser det oftast ut oavsett vart du åker. Även om det kanske inte finns 11/22 kW-stolpar överallt så får man ganska bra med laddning även om det bara är ett schukouttag om man parkerar över natt.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare

Inlägg av thomas76 »

Ang "Finns gott om gratis 22 kW Typ 2-stolpar" finns det någon bra webbsida som visar just gratis laddstolpar som du nämner fast i hela landet (exkl Tesla SUC)?
Senast redigerad av thomas76, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

thomas76 skrev:
Ang "Finns gott om gratis 22 kW Typ 2-stolpar" finns det någon bra webbsida som visar just gratis laddstolpar som du nämner (exkl Tesla SUC)?
uppladdning.nu
Skriv svar