The moral dilemma of self driving cars.
Moderator: Redaktion
The moral dilemma of self driving cars.
Han testar visserligen en BMW med jag tycker det är lite intressanta kommentarer.
https://www.youtube.com/shared?ci=TuxQtYWeBtw
Han tog upp det med moraliska dilemma som kanske autopilot inte kan bedöma.
Med tanke på att det är börjar bli fler som anser att dessa bilarna kommer köra bättre än människor i dom allra flesta situationerna är ju den stora frågan hur många måste dö i trafiken pga mänskliga faktorn varje år innan självkörande bilar släpps helt.
https://www.youtube.com/shared?ci=TuxQtYWeBtw
Han tog upp det med moraliska dilemma som kanske autopilot inte kan bedöma.
Med tanke på att det är börjar bli fler som anser att dessa bilarna kommer köra bättre än människor i dom allra flesta situationerna är ju den stora frågan hur många måste dö i trafiken pga mänskliga faktorn varje år innan självkörande bilar släpps helt.
Re: The moral dilemma of self driving cars.
Ja eftersom det är så att dagens version av Autopilot räddar 40% av 30000 människor från att dö och 40% av 2 miljoner att skadas så är det omoraliskt att inte ha det. Till skillnad emot alla krystade situationer är detta riktiga dödsfall som pågår hela tiden.
Jo, vi kommer naturligtvis ha olyckor där bilen gjort totalt knäppa val eller inte reagerat alls. Men de olyckorna kommer vara så ovanliga att de tas upp på riksnyheterna, ungefär som flygolyckor. Vilket iofs får den bisara effekten att människor blir rädda för det
Men det är något att se fram emot, faktiskt.
Jo, vi kommer naturligtvis ha olyckor där bilen gjort totalt knäppa val eller inte reagerat alls. Men de olyckorna kommer vara så ovanliga att de tas upp på riksnyheterna, ungefär som flygolyckor. Vilket iofs får den bisara effekten att människor blir rädda för det

- Ragnarferdinand
- Teslaägare
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
- Ort: Ljugarn
Re: The moral dilemma of self driving cars.
Tror det vore bra att byta namn på funktionen. AP insinuerar att det funkar som taxi. Bara hoppa in och bli körd.
P84 - 2014
P84 - 2014
Re: The moral dilemma of self driving cars.
Nej, det anser jag inte alls. En autopilot i ett flygplan kräver fortfarande två högavlönade personer i cockpit, det finns t.o.m. på Ryanair. Det blir ju också ganska uppenbart att detta system behöver övervakning när man sätter sig i bilen och aktiverar autopiloten.Ragnarferdinand skrev:Tror det vore bra att byta namn på funktionen. AP insinuerar att det funkar som taxi. Bara hoppa in och bli körd.
P84 - 2014
Re: The moral dilemma of self driving cars.
Men autopilot menas vanligtvis något som inte behöver input. Skilj detta mot hur "autopiloter" fungerar i verkligheten i ex flygplan, det är en HELT annan sak.
Re: The moral dilemma of self driving cars.
+ några relativt välutbildade i flygledarcentraler, kanske nissangubbarna är nåt på spårenLarsL skrev:Nej, det anser jag inte alls. En autopilot i ett flygplan kräver fortfarande två högavlönade personer i cockpit, det finns t.o.m. på Ryanair. Det blir ju också ganska uppenbart att detta system behöver övervakning när man sätter sig i bilen och aktiverar autopiloten.Ragnarferdinand skrev:Tror det vore bra att byta namn på funktionen. AP insinuerar att det funkar som taxi. Bara hoppa in och bli körd.
P84 - 2014
tycker inte man ska köpa medias och andras omtolkning av begreppet autopilot, det är en mkt bra avlastning men ännu inte mer
ms 76132 "Eleamore"
Re: The moral dilemma of self driving cars.
Var får du dom siffrorna ifrån?LarsL skrev:Ja eftersom det är så att dagens version av Autopilot räddar 40% av 30000 människor från att dö och 40% av 2 miljoner att skadas så är det omoraliskt att inte ha det. Till skillnad emot alla krystade situationer är detta riktiga dödsfall som pågår hela tiden.
Jo, vi kommer naturligtvis ha olyckor där bilen gjort totalt knäppa val eller inte reagerat alls. Men de olyckorna kommer vara så ovanliga att de tas upp på riksnyheterna, ungefär som flygolyckor. Vilket iofs får den bisara effekten att människor blir rädda för detMen det är något att se fram emot, faktiskt.
Så många räddas väl inte idag? Det finns ju inte så många självkörande bilar ute än att de skulle kunna bli de siffrorna..? Eller hur menar du? Jag kanske missförstår dig...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: The moral dilemma of self driving cars.
Mickep skrev:Men autopilot menas vanligtvis något som inte behöver input. Skilj detta mot hur "autopiloter" fungerar i verkligheten i ex flygplan, det är en HELT annan sak.
Autopilot betyder inte att att den inte behöver input.
Det finns hur många olika nivåer som helst. Det finns autopiloter på flygplan som endast kan hålla kurs eller höjd och behöver ständig input från piloterna. Detsamma gäller autopiloter på båtar mm. Sen finns det alla varianter upp till dom där man endast skriver destinationen så fixar dom det mesta själv.
Re: The moral dilemma of self driving cars.
Vilken sorts fordon har autopiloter där man bara skriver in destinationen så löser den resten själv?
Re: The moral dilemma of self driving cars.
Olyckorna minskar med 40% om man använder AP1 så om alla bilar använde det så skulle vi rädda så många människor.joel80 skrev:Var får du dom siffrorna ifrån?LarsL skrev:Ja eftersom det är så att dagens version av Autopilot räddar 40% av 30000 människor från att dö och 40% av 2 miljoner att skadas så är det omoraliskt att inte ha det. Till skillnad emot alla krystade situationer är detta riktiga dödsfall som pågår hela tiden.
Jo, vi kommer naturligtvis ha olyckor där bilen gjort totalt knäppa val eller inte reagerat alls. Men de olyckorna kommer vara så ovanliga att de tas upp på riksnyheterna, ungefär som flygolyckor. Vilket iofs får den bisara effekten att människor blir rädda för detMen det är något att se fram emot, faktiskt.
Så många räddas väl inte idag? Det finns ju inte så många självkörande bilar ute än att de skulle kunna bli de siffrorna..? Eller hur menar du? Jag kanske missförstår dig...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: The moral dilemma of self driving cars.
Inga kommersiella än... Men några prototyper är ju ganska nära redan iafJerka skrev:Vilken sorts fordon har autopiloter där man bara skriver in destinationen så löser den resten själv?

än standard vägar än men det går undan i utvecklingen iaf

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: The moral dilemma of self driving cars.
Autopilot betyder ju faktiskt "självstyrande". Då är det inte så konstigt att man uppfattar det som något som styr sig själv. Att autopiloten i flygplan oftast inte agerar helt själv har ju mindre att göra med hur man uppfattar ordet.LarsL skrev:Nej, det anser jag inte alls. En autopilot i ett flygplan kräver fortfarande två högavlönade personer i cockpit, det finns t.o.m. på Ryanair. Det blir ju också ganska uppenbart att detta system behöver övervakning när man sätter sig i bilen och aktiverar autopiloten.Ragnarferdinand skrev:Tror det vore bra att byta namn på funktionen. AP insinuerar att det funkar som taxi. Bara hoppa in och bli körd.
P84 - 2014
Advanced driver assistance eller liknande är ju faktiskt tydligare begrepp. Och det är ju lättare att byta namn om något är oklart än att ständigt förklara det, lägga till informationsskyltar, ta juridiska strider etc.
Re: The moral dilemma of self driving cars.
Ja folk jag ju missuppfattat ordet autopilot sedan det började användas.
Men va fan - RTFM.
Hur svårt kan det va.
Men va fan - RTFM.

Hur svårt kan det va.
Re: The moral dilemma of self driving cars.
Ojoj. Enormt svårt! Kolla bara på hur många av oss som misslyckas med att följa (de förhållandevis enkla) instruktionerna om hastighetsbegränsning. Då har vi ändå flera veckors utbildning om detMartinen skrev:Ja folk jag ju missuppfattat ordet autopilot sedan det började användas.
Men va fan - RTFM.![]()
Hur svårt kan det va.

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: The moral dilemma of self driving cars.
Nja... det är skillnad på att misslyckas och att avsiktligt skita i saker och ting.Torkel skrev:Ojoj. Enormt svårt! Kolla bara på hur många av oss som misslyckas med att följa (de förhållandevis enkla) instruktionerna om hastighetsbegränsning. Då har vi ändå flera veckors utbildning om detMartinen skrev:Ja folk jag ju missuppfattat ordet autopilot sedan det började användas.
Men va fan - RTFM.![]()
Hur svårt kan det va.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6542
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: The moral dilemma of self driving cars.
Korrekt!Nicke Nyfiken skrev:Nja... det är skillnad på att misslyckas och att avsiktligt skita i saker och ting.Torkel skrev:Ojoj. Enormt svårt! Kolla bara på hur många av oss som misslyckas med att följa (de förhållandevis enkla) instruktionerna om hastighetsbegränsning. Då har vi ändå flera veckors utbildning om detMartinen skrev:Ja folk jag ju missuppfattat ordet autopilot sedan det började användas.
Men va fan - RTFM.![]()
Hur svårt kan det va.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: The moral dilemma of self driving cars.
Det jag undrar över är när ansvaret för den självkörande bilen övergår till att bli bilfabrikantens ansvar.
Är bilen självkörande och ingen förare har kontroll över bilen, kanske inte ens sitter i bilen. Ja få är det tillverkaren och dess försäkringsbolag som bör ta ansvaret.
Räknar man då in att bilen i vissa lägen kan välja att köra över ett barn, så blir det väldigt intressant juridiskt.
Är bilen självkörande och ingen förare har kontroll över bilen, kanske inte ens sitter i bilen. Ja få är det tillverkaren och dess försäkringsbolag som bör ta ansvaret.
Räknar man då in att bilen i vissa lägen kan välja att köra över ett barn, så blir det väldigt intressant juridiskt.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: The moral dilemma of self driving cars.
Japp det är ju just det som diskuteras.Anders77 skrev:Det jag undrar över är när ansvaret för den självkörande bilen övergår till att bli bilfabrikantens ansvar.
Är bilen självkörande och ingen förare har kontroll över bilen, kanske inte ens sitter i bilen. Ja få är det tillverkaren och dess försäkringsbolag som bör ta ansvaret.
Räknar man då in att bilen i vissa lägen kan välja att köra över ett barn, så blir det väldigt intressant juridiskt.
Kan bilen välja att väja för ett barn och hellre köra in i ett träd, och hur ofta hade människan valt rätt i samma situation.
Om bilen är tom så är ju valet självklart. Offra bilen, men om bilen är full med människor, vad gäller då? Då kanske bilen räddar barnet, men dödar en familj som sitter i bilen.
För min del är det juridiska mindre viktigt, men det måste ju lösas innan någon kommer våga släppa detta helt.
- Silversound
- elbilist
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 15 sep 2015 21:11
- Ort: Växjö
Re: The moral dilemma of self driving cars.
Den här tragiska händelsen fick mig att tänka på detta moraliska dilemma igen.
https://www.svt.se/nyheter/flygplan-dod ... n-tva-doda
Piloten kunde säkert valt att krascha lite längre ut i vattnet, men valde att gå ner på en strand där det fanns människor. I en plötslig krissituation lär de flesta sätta sin egna överlevnad först och det borde väl bli det som självkörande bilar prioriterar, om det finns passagerare i bilen förstås. Folk kommer nog inte vilja åka i självkörande bilar om de vet om att deras liv inte nödvändigtvis är högsta prioritet i en nödsituation.
https://www.svt.se/nyheter/flygplan-dod ... n-tva-doda
Piloten kunde säkert valt att krascha lite längre ut i vattnet, men valde att gå ner på en strand där det fanns människor. I en plötslig krissituation lär de flesta sätta sin egna överlevnad först och det borde väl bli det som självkörande bilar prioriterar, om det finns passagerare i bilen förstås. Folk kommer nog inte vilja åka i självkörande bilar om de vet om att deras liv inte nödvändigtvis är högsta prioritet i en nödsituation.
Hyundai Ioniq -18
Re: The moral dilemma of self driving cars.
Håller med att autopilot kan ge lite konstiga associationer. (för det är ju inte som i flygplan eftersom det inte krävs 2 flygkaptener som styr).
i Nuvarande form känns det mer rätt att prata om assistenter, dvs assist, då den hjälper och underlättar. (och inte tar ifrån ansvaret)
i Nuvarande form känns det mer rätt att prata om assistenter, dvs assist, då den hjälper och underlättar. (och inte tar ifrån ansvaret)
Re: The moral dilemma of self driving cars.
Som jag sagt så många gånger innan; Personligen ser jag inte nyttan med en AP innan den kommit så långt att jag kan sova bakom ratten. Jag kan leva med att den är begränsad till landsväg, och jag får kvickna till i tätbebyggt område. Men däremellan är jag helt digital. Antingen kör jag och är alert på situationen. Eller så sitter jag och gör något helt orelaterat. Någon konstig kvasiblandning där jag jag skall övervaka den, tja, då får det vara, då kan jag lika gärna köra fullt ut själv.
Re: The moral dilemma of self driving cars.
Använder du inga convenience features alls? Inte farthållare tex? För mig personligen är det jätteskönt med lite lane assist och Tacc och sånt, mycket mer avslappnande att köra långt.JFAH skrev:Som jag sagt så många gånger innan; Personligen ser jag inte nyttan med en AP innan den kommit så långt att jag kan sova bakom ratten. Jag kan leva med att den är begränsad till landsväg, och jag får kvickna till i tätbebyggt område. Men däremellan är jag helt digital. Antingen kör jag och är alert på situationen. Eller så sitter jag och gör något helt orelaterat. Någon konstig kvasiblandning där jag jag skall övervaka den, tja, då får det vara, då kan jag lika gärna köra fullt ut själv.
Jättesteg till att kunna jobba eller sova, men också ett jättesteg till att inte ha det.
Re: The moral dilemma of self driving cars.
Avståndskännande frathållare använder jag emellanåt. Men även det, har jag upptäckt, har begränsningar som faktiskt fått mig in i situationer jag sannolikt inte hamnat i annars. Minst risk är när jag är aktiv och kör själv. Jag vill definitivt ha en ap, men då skall jag kunna sitta och surfa och läsa tidningen bakom ratten när den är aktiverad. Innan dess har jag inte nytta av den. Nu kommer den ju med bilen, så när de får till det, så kan jag ju helt enkelt uppdatera den när vi är framme.Daoops skrev:Använder du inga convenience features alls? Inte farthållare tex? För mig personligen är det jätteskönt med lite lane assist och Tacc och sånt, mycket mer avslappnande att köra långt.JFAH skrev:Som jag sagt så många gånger innan; Personligen ser jag inte nyttan med en AP innan den kommit så långt att jag kan sova bakom ratten. Jag kan leva med att den är begränsad till landsväg, och jag får kvickna till i tätbebyggt område. Men däremellan är jag helt digital. Antingen kör jag och är alert på situationen. Eller så sitter jag och gör något helt orelaterat. Någon konstig kvasiblandning där jag jag skall övervaka den, tja, då får det vara, då kan jag lika gärna köra fullt ut själv.
Jättesteg till att kunna jobba eller sova, men också ett jättesteg till att inte ha det.
Jag har klarta mig bra utan antisinn och antisladd också, men tja, nu går det ju ofta inte ens att stänga av de systemen, och dagens maskiner är inte heller chassimässigt och motormässigt, byggda för att köras utan dem så de blir direkt svåra att hantera utan dem.
Re: The moral dilemma of self driving cars.
Det är en intressant diskussion med moralen oavsett om det är en dator eller människa som tar besluten. (skall bli intressant med ansvarsfrågan då piloten dödade två personer, då det inte kan ses att vara en olycka då då ett kalkylerat beslut togs, och de anhöriga kommer kräva att rättvis skipas, men hur skulle det bli om en maskin tog beslutet?)Silversound skrev:Den här tragiska händelsen fick mig att tänka på detta moraliska dilemma igen.
https://www.svt.se/nyheter/flygplan-dod ... n-tva-doda
Piloten kunde säkert valt att krascha lite längre ut i vattnet, men valde att gå ner på en strand där det fanns människor. I en plötslig krissituation lär de flesta sätta sin egna överlevnad först och det borde väl bli det som självkörande bilar prioriterar, om det finns passagerare i bilen förstås. Folk kommer nog inte vilja åka i självkörande bilar om de vet om att deras liv inte nödvändigtvis är högsta prioritet i en nödsituation.
Re: The moral dilemma of self driving cars.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.