The moral dilemma of self driving cars.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

The moral dilemma of self driving cars.

Inlägg av Martinen »

Han testar visserligen en BMW med jag tycker det är lite intressanta kommentarer.

https://www.youtube.com/shared?ci=TuxQtYWeBtw

Han tog upp det med moraliska dilemma som kanske autopilot inte kan bedöma.

Med tanke på att det är börjar bli fler som anser att dessa bilarna kommer köra bättre än människor i dom allra flesta situationerna är ju den stora frågan hur många måste dö i trafiken pga mänskliga faktorn varje år innan självkörande bilar släpps helt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: The moral dilemma of self driving cars.

Inlägg av LarsL »

Ja eftersom det är så att dagens version av Autopilot räddar 40% av 30000 människor från att dö och 40% av 2 miljoner att skadas så är det omoraliskt att inte ha det. Till skillnad emot alla krystade situationer är detta riktiga dödsfall som pågår hela tiden.
Jo, vi kommer naturligtvis ha olyckor där bilen gjort totalt knäppa val eller inte reagerat alls. Men de olyckorna kommer vara så ovanliga att de tas upp på riksnyheterna, ungefär som flygolyckor. Vilket iofs får den bisara effekten att människor blir rädda för det :roll: Men det är något att se fram emot, faktiskt.
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare

Inlägg av Ragnarferdinand »

Tror det vore bra att byta namn på funktionen. AP insinuerar att det funkar som taxi. Bara hoppa in och bli körd.

P84 - 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ragnarferdinand skrev:
Tror det vore bra att byta namn på funktionen. AP insinuerar att det funkar som taxi. Bara hoppa in och bli körd.

P84 - 2014
Nej, det anser jag inte alls. En autopilot i ett flygplan kräver fortfarande två högavlönade personer i cockpit, det finns t.o.m. på Ryanair. Det blir ju också ganska uppenbart att detta system behöver övervakning när man sätter sig i bilen och aktiverar autopiloten.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Men autopilot menas vanligtvis något som inte behöver input. Skilj detta mot hur "autopiloter" fungerar i verkligheten i ex flygplan, det är en HELT annan sak.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

LarsL skrev:
Ragnarferdinand skrev:

P84 - 2014
Nej, det anser jag inte alls. En autopilot i ett flygplan kräver fortfarande två högavlönade personer i cockpit, det finns t.o.m. på Ryanair. Det blir ju också ganska uppenbart att detta system behöver övervakning när man sätter sig i bilen och aktiverar autopiloten.
+ några relativt välutbildade i flygledarcentraler, kanske nissangubbarna är nåt på spåren
tycker inte man ska köpa medias och andras omtolkning av begreppet autopilot, det är en mkt bra avlastning men ännu inte mer
ms 76132 "Eleamore"
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

LarsL skrev:
Ja eftersom det är så att dagens version av Autopilot räddar 40% av 30000 människor från att dö och 40% av 2 miljoner att skadas så är det omoraliskt att inte ha det. Till skillnad emot alla krystade situationer är detta riktiga dödsfall som pågår hela tiden.
Jo, vi kommer naturligtvis ha olyckor där bilen gjort totalt knäppa val eller inte reagerat alls. Men de olyckorna kommer vara så ovanliga att de tas upp på riksnyheterna, ungefär som flygolyckor. Vilket iofs får den bisara effekten att människor blir rädda för det :roll: Men det är något att se fram emot, faktiskt.
Var får du dom siffrorna ifrån?
Så många räddas väl inte idag? Det finns ju inte så många självkörande bilar ute än att de skulle kunna bli de siffrorna..? Eller hur menar du? Jag kanske missförstår dig...
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Mickep skrev:
Men autopilot menas vanligtvis något som inte behöver input. Skilj detta mot hur "autopiloter" fungerar i verkligheten i ex flygplan, det är en HELT annan sak.

Autopilot betyder inte att att den inte behöver input.
Det finns hur många olika nivåer som helst. Det finns autopiloter på flygplan som endast kan hålla kurs eller höjd och behöver ständig input från piloterna. Detsamma gäller autopiloter på båtar mm. Sen finns det alla varianter upp till dom där man endast skriver destinationen så fixar dom det mesta själv.
Jerka

Inlägg av Jerka »

Vilken sorts fordon har autopiloter där man bara skriver in destinationen så löser den resten själv?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

joel80 skrev:
LarsL skrev:
Var får du dom siffrorna ifrån?
Så många räddas väl inte idag? Det finns ju inte så många självkörande bilar ute än att de skulle kunna bli de siffrorna..? Eller hur menar du? Jag kanske missförstår dig...
Olyckorna minskar med 40% om man använder AP1 så om alla bilar använde det så skulle vi rädda så många människor.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jerka skrev:
Vilken sorts fordon har autopiloter där man bara skriver in destinationen så löser den resten själv?
Inga kommersiella än... Men några prototyper är ju ganska nära redan iaf :) dom kan nog inte hantera så mkt mer
än standard vägar än men det går undan i utvecklingen iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

LarsL skrev:
Ragnarferdinand skrev:

P84 - 2014
Autopilot betyder ju faktiskt "självstyrande". Då är det inte så konstigt att man uppfattar det som något som styr sig själv. Att autopiloten i flygplan oftast inte agerar helt själv har ju mindre att göra med hur man uppfattar ordet.

Advanced driver assistance eller liknande är ju faktiskt tydligare begrepp. Och det är ju lättare att byta namn om något är oklart än att ständigt förklara det, lägga till informationsskyltar, ta juridiska strider etc.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Ja folk jag ju missuppfattat ordet autopilot sedan det började användas.
Men va fan - RTFM. :D
Hur svårt kan det va.
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Martinen skrev:
Hur svårt kan det va.
Ojoj. Enormt svårt! Kolla bara på hur många av oss som misslyckas med att följa (de förhållandevis enkla) instruktionerna om hastighetsbegränsning. Då har vi ändå flera veckors utbildning om det :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Torkel skrev:
Martinen skrev:
Hur svårt kan det va.
Ojoj. Enormt svårt! Kolla bara på hur många av oss som misslyckas med att följa (de förhållandevis enkla) instruktionerna om hastighetsbegränsning. Då har vi ändå flera veckors utbildning om det :)
Nja... det är skillnad på att misslyckas och att avsiktligt skita i saker och ting. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Nicke Nyfiken skrev:
Torkel skrev:
Martinen skrev:
Hur svårt kan det va.
Nja... det är skillnad på att misslyckas och att avsiktligt skita i saker och ting. ;)
Korrekt!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Det jag undrar över är när ansvaret för den självkörande bilen övergår till att bli bilfabrikantens ansvar.

Är bilen självkörande och ingen förare har kontroll över bilen, kanske inte ens sitter i bilen. Ja få är det tillverkaren och dess försäkringsbolag som bör ta ansvaret.

Räknar man då in att bilen i vissa lägen kan välja att köra över ett barn, så blir det väldigt intressant juridiskt.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Anders77 skrev:
Det jag undrar över är när ansvaret för den självkörande bilen övergår till att bli bilfabrikantens ansvar.

Är bilen självkörande och ingen förare har kontroll över bilen, kanske inte ens sitter i bilen. Ja få är det tillverkaren och dess försäkringsbolag som bör ta ansvaret.

Räknar man då in att bilen i vissa lägen kan välja att köra över ett barn, så blir det väldigt intressant juridiskt.
Japp det är ju just det som diskuteras.
Kan bilen välja att väja för ett barn och hellre köra in i ett träd, och hur ofta hade människan valt rätt i samma situation.
Om bilen är tom så är ju valet självklart. Offra bilen, men om bilen är full med människor, vad gäller då? Då kanske bilen räddar barnet, men dödar en familj som sitter i bilen.

För min del är det juridiska mindre viktigt, men det måste ju lösas innan någon kommer våga släppa detta helt.
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist

Inlägg av Silversound »

Den här tragiska händelsen fick mig att tänka på detta moraliska dilemma igen.
https://www.svt.se/nyheter/flygplan-dod ... n-tva-doda

Piloten kunde säkert valt att krascha lite längre ut i vattnet, men valde att gå ner på en strand där det fanns människor. I en plötslig krissituation lär de flesta sätta sin egna överlevnad först och det borde väl bli det som självkörande bilar prioriterar, om det finns passagerare i bilen förstås. Folk kommer nog inte vilja åka i självkörande bilar om de vet om att deras liv inte nödvändigtvis är högsta prioritet i en nödsituation.
Hyundai Ioniq -18
Mickep

Inlägg av Mickep »

Håller med att autopilot kan ge lite konstiga associationer. (för det är ju inte som i flygplan eftersom det inte krävs 2 flygkaptener som styr).
i Nuvarande form känns det mer rätt att prata om assistenter, dvs assist, då den hjälper och underlättar. (och inte tar ifrån ansvaret)
JFAH

Inlägg av JFAH »

Som jag sagt så många gånger innan; Personligen ser jag inte nyttan med en AP innan den kommit så långt att jag kan sova bakom ratten. Jag kan leva med att den är begränsad till landsväg, och jag får kvickna till i tätbebyggt område. Men däremellan är jag helt digital. Antingen kör jag och är alert på situationen. Eller så sitter jag och gör något helt orelaterat. Någon konstig kvasiblandning där jag jag skall övervaka den, tja, då får det vara, då kan jag lika gärna köra fullt ut själv.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

JFAH skrev:
Som jag sagt så många gånger innan; Personligen ser jag inte nyttan med en AP innan den kommit så långt att jag kan sova bakom ratten. Jag kan leva med att den är begränsad till landsväg, och jag får kvickna till i tätbebyggt område. Men däremellan är jag helt digital. Antingen kör jag och är alert på situationen. Eller så sitter jag och gör något helt orelaterat. Någon konstig kvasiblandning där jag jag skall övervaka den, tja, då får det vara, då kan jag lika gärna köra fullt ut själv.
Använder du inga convenience features alls? Inte farthållare tex? För mig personligen är det jätteskönt med lite lane assist och Tacc och sånt, mycket mer avslappnande att köra långt.
Jättesteg till att kunna jobba eller sova, men också ett jättesteg till att inte ha det.
JFAH

Inlägg av JFAH »

Daoops skrev:
JFAH skrev:
Använder du inga convenience features alls? Inte farthållare tex? För mig personligen är det jätteskönt med lite lane assist och Tacc och sånt, mycket mer avslappnande att köra långt.
Jättesteg till att kunna jobba eller sova, men också ett jättesteg till att inte ha det.
Avståndskännande frathållare använder jag emellanåt. Men även det, har jag upptäckt, har begränsningar som faktiskt fått mig in i situationer jag sannolikt inte hamnat i annars. Minst risk är när jag är aktiv och kör själv. Jag vill definitivt ha en ap, men då skall jag kunna sitta och surfa och läsa tidningen bakom ratten när den är aktiverad. Innan dess har jag inte nytta av den. Nu kommer den ju med bilen, så när de får till det, så kan jag ju helt enkelt uppdatera den när vi är framme.

Jag har klarta mig bra utan antisinn och antisladd också, men tja, nu går det ju ofta inte ens att stänga av de systemen, och dagens maskiner är inte heller chassimässigt och motormässigt, byggda för att köras utan dem så de blir direkt svåra att hantera utan dem.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Silversound skrev:
Den här tragiska händelsen fick mig att tänka på detta moraliska dilemma igen.
https://www.svt.se/nyheter/flygplan-dod ... n-tva-doda

Piloten kunde säkert valt att krascha lite längre ut i vattnet, men valde att gå ner på en strand där det fanns människor. I en plötslig krissituation lär de flesta sätta sin egna överlevnad först och det borde väl bli det som självkörande bilar prioriterar, om det finns passagerare i bilen förstås. Folk kommer nog inte vilja åka i självkörande bilar om de vet om att deras liv inte nödvändigtvis är högsta prioritet i en nödsituation.
Det är en intressant diskussion med moralen oavsett om det är en dator eller människa som tar besluten. (skall bli intressant med ansvarsfrågan då piloten dödade två personer, då det inte kan ses att vara en olycka då då ett kalkylerat beslut togs, och de anhöriga kommer kräva att rättvis skipas, men hur skulle det bli om en maskin tog beslutet?)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar