miljöbilspremie. 2018, summa.

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Vasp

miljöbilspremie. 2018, summa.

Inlägg av Vasp »

Blir miljöbilspremien höjd nästa år? Det har pratats om nån typ av bonus malus sytem. Där miljöbilspremien skulle höjas till 60000 istället för 40000.

Är det nån som har lite inside information?

Jag har efter många om och men och hit och dit nu bestämt mig för att köpa elbil. Fast då jag inte har nått behov alls av bil egentligen så känns det onödigt att köpa nu om den höjs nästa år.
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare

Re: miljöbilspremie. 2018, summa.

Inlägg av Ragnarferdinand »

Intressant att höra vad du tänkt köpa trots att du inte har behov av bil. Funderar du på 3:an så kan det ju vara klokt att beställa nu. Men det finns även andra märken har jag hört.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Omdiskuterat och sjösätts antagligen tidigast 1/7 2018 så det dröjer ett tag.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Vasp

Inlägg av Vasp »

Datumet jag hade hört var 1/1 fast 1/7 kan funka det med. Har som sagt inget behov egentligen.

Hade tänkt köpa mig en Renault Zoe med det större batteriet. Den har visserligen inte snabbladdning men kommer att köra mest i stan. Och i min landsända verkar det som om Skellefteå kraft mest kommer att sätta upp 22kw laddstolpar.

Om det blir fler snabbladdare på 50kw+ så blir det en Hyundai Ioniq. Var rätt så stor prisskillnad även om man räknar med några års batterihyra. Hade mest bara tänkt ha nått tills Tesla släpper Model Y den kommer jag reservera så snart det går. Model 3 är jag inte så intresserad av bakluckan är något av en dealbreaker.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Planen var 1/1 och det som utredningen sa som tidigast MEN många insatta tror ganska säkert att det blir försenat.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Löftet var från början att det skulle införas 1/1-2017 men regeringen hade lite svårt att få ihop budgeten så de sköt på den till 2018.

Och ja de har pratat om 60 000kr. När den införs är svårt att säga, men den skall in i höst budgeten vilket innebär att allt från 1/1-2018 och frammåt kan det innebära. Men mitt tips är att den kommer 1/6-2018 för de behöver säkerligen få in lite mer pengar på andra skatter först.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Anders77 skrev:
Löftet var från början att det skulle införas 1/1-2017 men regeringen hade lite svårt att få ihop budgeten så de sköt på den till 2018.

Och ja de har pratat om 60 000kr. När den införs är svårt att säga, men den skall in i höst budgeten vilket innebär att allt från 1/1-2018 och frammåt kan det innebära. Men mitt tips är att den kommer 1/6-2018 för de behöver säkerligen få in lite mer pengar på andra skatter först.
Fast detta system ska ju vara billigare än nuvarande, då premien ska finanseras med höjda skatter på fossilbilar. Så om det är tomt i skattkistan borde det ju snarare införas tidigare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Ja, meningen med ett bonus-malussystem som detta är ju att det ska bekosta sig självt sas. Skitigare bilar får betala med högre vägskatt under några år och renare bilar får pengar vid köp. Förutsättningen är förstås att man gör rätt antaganden om hur snabbt omställningen till fossilfritt går - det krävs att tillräckligt många fortsätter vara fossilkramare ett tag.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Förutom mijöbilspremie på 60.000kr så kommer de att höja bilskatten rejält.

Bilskatten 3 dubblas från 2018, så det blir dyrt att köra fossilbilar, står det i teknikens värld.
Exempel:
Volvo V90 D3 AWD 150hk aut
Skatt idag 1990kr per år
2018, skatt 5910kr per år
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Nu väntar vi med spänning på alliansens gemensamma budget..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

AGCF skrev:
Men hinner de nu gå in och styra upp så att väljarna ser tydliga förbättringar inför valet 2018? Om de inte gör det så kommer Lövens elände skyllas på Batra, garanterat!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
AGCF skrev:
Men hinner de nu gå in och styra upp så att väljarna ser tydliga förbättringar inför valet 2018? Om de inte gör det så kommer Lövens elände skyllas på Batra, garanterat!
Batra gick idag ut med att hon vill lägga gemensam Allians-budget redan till våren, vilket isåfall skulle ge SD ännu en möjlighet att skjuta regeringen i sank.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

danni skrev:
LarsL skrev:
AGCF skrev:
Batra gick idag ut med att hon vill lägga gemensam Allians-budget redan till våren, vilket isåfall skulle ge SD ännu en möjlighet att skjuta regeringen i sank.
Men det tänker inte Centern och Liberalerna ställa upp på, så det blir inget av det. Det hela var tydligen ett utspel pga. en intern strid hos Moderaterna. AKB blev tvungen att visa handlingskraft för att skydda sig mot högerflanken i sitt eget parti. Nu har hon gjort det och kan skylla på allianskompisarna att regeringen får sitta kvar. Ordningen återställd.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Centern och Liberalerna har dock omöjligt förankrat sina ställningstagande i egna leden. Det räcker med ett av partierna.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Mickep

Inlägg av Mickep »

Nu börjar alliansen rossla i "fäll regeringen" spöket iom att de går ihop om en egen budget.
OM det nu skulle hände så den socialdemokratisk-miljöparti regeringen får regera med en alliansbudget (som de gjorde första perioden). Vad har vi för alternativ då? Är högern för högre miljöbilspremier? ( eller har de andra åtgärder de vill göra)
På nyheterna finns det en risk att det inträffar. (dock tror jag inte regeringen avgår ett år innan val, fast det kanske är ett smart sätt, då regeringsställningen brukar straffa sig i val) 2018 är det val, möjligt att de kan gulla med väljarna (och sedan kan nästa regering snabbt dra tillbaka det utan att det skulle påverka statens finanser ifall det skulle behövas)
Mickep

Inlägg av Mickep »

Zalman3 skrev:
Förutom mijöbilspremie på 60.000kr så kommer de att höja bilskatten rejält.

Bilskatten 3 dubblas från 2018, så det blir dyrt att köra fossilbilar, står det i teknikens värld.
Exempel:
Volvo V90 D3 AWD 150hk aut
Skatt idag 1990kr per år
2018, skatt 5910kr per år
what the fudge?
då börjar det mer och mer bli intressant med en ioniq...
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Nu verkar Skatteverket ha släppt årets bilförmåner.
Problemet är bara att siten inte funkar i varken Chrome, Firefox eller Safari vad jag kan se.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

Måste bara skjuta in en fråga här.

När ni köpt er elbilar, har ni fått supermiljöpremien utbetalda till er när den tillfaller, eller har den gått till handlaren för att dom i sitt totalpris redan räknat bort dom för att göra det enkelt för er?

Tar in offerter på Ioniq EV just nu, och det verkar som om båda alternativen florerar bland handlarna.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Cargo skrev:
Måste bara skjuta in en fråga här.

När ni köpt er elbilar, har ni fått supermiljöpremien utbetalda till er när den tillfaller, eller har den gått till handlaren för att dom i sitt totalpris redan räknat bort dom för att göra det enkelt för er?

Tar in offerter på Ioniq EV just nu, och det verkar som om båda alternativen florerar bland handlarna.
Supermiljöbilspremien betalas ut till fordonets första ägare. Om du är första ägaren, får du premien. I mitt fall är det leasingbolaget som äger bilen, och då fick de premien (som de sen räknade av från min skuld till dem). I vissa fall kan första ägaren också vara en bilhandlare, det händer att de ställer på bilar för att casha ut den. När det gäller Tesla så kan det bli så om du köper en demo- eller lagerbil, men då sänker de priset motsvarande premien.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar