Kan Model lll låga förbrukning försämra elbilarnas rykte?
Moderator: Redaktion
Kan Model lll låga förbrukning försämra elbilarnas rykte?
När jag har läst om andra elbilar så kan man ibland läsa om hur räckvidden blir betydligt sämre på vintern men den allmänna uppfattningen bland teslaförare verkar vara att det visst påverkar men inte så mycket som andra får det att låta som. En del hade säkert sagt att de beror på att Tesla har lyckats effektivisera uppvärmningen bättre men jag tror faktiskt det mer har att göra med att eftersom Model S och Model X redan har hög förbrukning så ger den extra förbrukningen inte lika hög ökning procentuellt som en snål elbil och därför minskas inte räckvidden lika mycket procentuellt.
Ett argument som jag har hört om det och som jag själv använde innan jag läste mer om det är att Tesla återanvänder värme från drivkretsar och motor för att värma kupén och därmed ökar inte förbrukningen lika mycket och det finns inget behov av värmepump. Detta stämmer dock inte helt, enligt Teslas patent stämmer det för detta har de patent på men i bilarna så använder de inte värmeöverskottet till att värma kupén utan värmen används endast till att värma batterierna. Detta har såklart också positiv påverkan på räckvidden i kallt väder men kupén verkar endast värmas av direktverkande el.
http://insideevs.com/tesla-model-s-recy ... ery-bower/
Nu är frågan hur de gör med Model lll, de använder inte värmepump, de ska ha väldigt lågt luftmotstånd, de har nya drivkretsar som ska vara ännu effektivare, de har mycket glas runt kupén och de är prat om att de tar fram nya däck med lågt rullmotstånd tillsammans med däcktillverkare. Kommer detta leda till att förbrukningen ökar kraftigt i kallt väder vilket gör att när Model lll börjar levereras i Kanada, Norge och norra Sverige och de blir vinter så kommer vi se många klagomål om hur den har kraftig försämrad räckvidd när det är kallt och alla som pratar om att elbilar inte funkar i kallt klimat kommer få mängder av bränsle för att elda på med sina argument.
Vad tror ni, kommer Tesla jobba bra på isolering eller kommer kyla bli Model llls stora akilleshäl?
Ett argument som jag har hört om det och som jag själv använde innan jag läste mer om det är att Tesla återanvänder värme från drivkretsar och motor för att värma kupén och därmed ökar inte förbrukningen lika mycket och det finns inget behov av värmepump. Detta stämmer dock inte helt, enligt Teslas patent stämmer det för detta har de patent på men i bilarna så använder de inte värmeöverskottet till att värma kupén utan värmen används endast till att värma batterierna. Detta har såklart också positiv påverkan på räckvidden i kallt väder men kupén verkar endast värmas av direktverkande el.
http://insideevs.com/tesla-model-s-recy ... ery-bower/
Nu är frågan hur de gör med Model lll, de använder inte värmepump, de ska ha väldigt lågt luftmotstånd, de har nya drivkretsar som ska vara ännu effektivare, de har mycket glas runt kupén och de är prat om att de tar fram nya däck med lågt rullmotstånd tillsammans med däcktillverkare. Kommer detta leda till att förbrukningen ökar kraftigt i kallt väder vilket gör att när Model lll börjar levereras i Kanada, Norge och norra Sverige och de blir vinter så kommer vi se många klagomål om hur den har kraftig försämrad räckvidd när det är kallt och alla som pratar om att elbilar inte funkar i kallt klimat kommer få mängder av bränsle för att elda på med sina argument.
Vad tror ni, kommer Tesla jobba bra på isolering eller kommer kyla bli Model llls stora akilleshäl?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kan Model lll låga förbrukning försämra elbilarnas rykte
Tror mycket väl att du kan ha lite rätt här (tyvärr)...
Jag trodde oxo att överskottsvärme från motorn användes till batteri OCH kupé, men tydligen så är det "bara" till batteriet (som förvisso till viss del indirekt hjälper kupén såklart eftersom det
är en ganska stor yta som det "täcker" nertill i kupén), och att det dessutom bara är direktverkande el och ingen värmepump är ju lite B-nivå oxo lixom
Det är som sagt antagligen den procentuellt lilla skillnaden pgav av den förhållandevis höga förbrukningen som gör att vi upplever det som ett litet problem...
Så jo visst kan det bli som du säger när 3:an bli mer energieffektiv om man behåller nuvarande grundprincip från Model S/X...
Jag trodde oxo att överskottsvärme från motorn användes till batteri OCH kupé, men tydligen så är det "bara" till batteriet (som förvisso till viss del indirekt hjälper kupén såklart eftersom det
är en ganska stor yta som det "täcker" nertill i kupén), och att det dessutom bara är direktverkande el och ingen värmepump är ju lite B-nivå oxo lixom

Det är som sagt antagligen den procentuellt lilla skillnaden pgav av den förhållandevis höga förbrukningen som gör att vi upplever det som ett litet problem...
Så jo visst kan det bli som du säger när 3:an bli mer energieffektiv om man behåller nuvarande grundprincip från Model S/X...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Är de sagt att model III inte kommer ha värmepump och vem har sagt detta?
Varför använder inte Tesla värmepump? AC är ju väldigt förenklat en värmepump som man vänder kretsen på så den producerar värme också.
Sedan är det såklart intressant att veta vad vinsten är med en värmepump men tittar man på värmepumpar för hushåll så är ju vinsten väldigt stort.
Varför använder inte Tesla värmepump? AC är ju väldigt förenklat en värmepump som man vänder kretsen på så den producerar värme också.
Sedan är det såklart intressant att veta vad vinsten är med en värmepump men tittar man på värmepumpar för hushåll så är ju vinsten väldigt stort.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
Det är väldigt lite vi faktiskt vet om model 3 men om man inte har det på S/X så ter det sig konstigt om man sätter in det på 3:an, men vem vetchaffis75 skrev:Är de sagt att model III inte kommer ha värmepump och vem har sagt detta?

Det är helt klart som du säger att det borde finnas eftersom man redan har en pump för kyla lixom (jag trodde att det var så ända tills nyligen faktiskt)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Att ha luftvärmepump verkar som en bra ide, eftersom de i bostäder visar sig mycket mer effektiv än att ha direktverkande el som värmekälla i huset.
(fördelen är också att man kan ha ac på sommaren, men tror de drar mer än det är värt).
Jag har ej sett något argument för att det skulle vara dåligt. (och antar det inte skall vara något patent i vägen) så jag vet inte varför elon inte velat (eller om iden kanske inte har kommit upp att) använda dessa.
(fördelen är också att man kan ha ac på sommaren, men tror de drar mer än det är värt).
Jag har ej sett något argument för att det skulle vara dåligt. (och antar det inte skall vara något patent i vägen) så jag vet inte varför elon inte velat (eller om iden kanske inte har kommit upp att) använda dessa.
Men se där, då får dom upp värmen iaf. Problemet löst!vigge50 skrev:... och alla som pratar om att elbilar inte funkar i kallt klimat kommer få mängder av bränsle för att elda på med sina argument.

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- Bjelke
- Teslaägare
Det är lite billigare och enklare att "bara" ha en pump för kyla (vilket räcker om man tex bor i Californien som ett rent exempel tagit helt på måfå haha).
Har man dessutom byggt en bil med monsterbatteri så är inte förbrukningen för extra värme något direkt bekymmer, medans kyla däremot kräver ngn form av AC-funktion lixom...
Har man dessutom byggt en bil med monsterbatteri så är inte förbrukningen för extra värme något direkt bekymmer, medans kyla däremot kräver ngn form av AC-funktion lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
Surfaren skrev:Men se där, då får dom upp värmen iaf. Problemet löst!vigge50 skrev:... och alla som pratar om att elbilar inte funkar i kallt klimat kommer få mängder av bränsle för att elda på med sina argument.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Har man batteristorlekar på 50-100kWh så påverkar förbrukningen mindre procentuellt.
Jämför med "kortdistansare" som har batterier på 19-30. Där ger värmarens förbrukning osv mycket större förändring på räckvidden.
Jämför med "kortdistansare" som har batterier på 19-30. Där ger värmarens förbrukning osv mycket större förändring på räckvidden.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
När jag läste att Hyundai Ioniq med 28 kWh batteri fick längre räckvidd än både Nissan Leaf 30 kWh och BMW i3 33 kWh så slog det mig just att undra hur räckvidden ser ut mellan dessa bilar i -15 grader och även om jag tog upp detta så tror jag inte så många tänkte på det vilket var anledningen till att jag tog upp det nu i en separat tråd.
Detta gör mig även ännu mer skeptisk till Teslas uttalanden om att instegsvarianten av Model lll skulle ha ett batteri som är mindre än 60 kWh, kanske kommer den trots ett batteri på 55 kWh få längre räckvidd än Bolt både i EPA och NEDC testerna men hur kommer det bli när de testas i -15 grader och utan möjlighet till förvärmning? Självklart är det inte bara räckvidden som är avgörande men ändå något som bör tänkas på.
Detta gör mig även ännu mer skeptisk till Teslas uttalanden om att instegsvarianten av Model lll skulle ha ett batteri som är mindre än 60 kWh, kanske kommer den trots ett batteri på 55 kWh få längre räckvidd än Bolt både i EPA och NEDC testerna men hur kommer det bli när de testas i -15 grader och utan möjlighet till förvärmning? Självklart är det inte bara räckvidden som är avgörande men ändå något som bör tänkas på.
Om du inte kan förvärma kan jag hålla med dig men om du kan medans bilen är inkopplad så har jag svårt att förstå på vilket sätt det skulle stämma.Leo skrev:Har man batteristorlekar på 50-100kWh så påverkar förbrukningen mindre procentuellt.
Det är min praktiska erfarenhet efter 6500mil i kortdistansare och drygt 2000mil i Teslan.
Är ganska ofta jag inte kan/hinner förvärma.
Är ganska ofta jag inte kan/hinner förvärma.
- lator
- Teslaägare
Om vi pratar om "kortdistansare" typ Leaf (som jag har mest erfarenhet av) så påverkar batteritempen nog mera än kupévärmaren när det är kallt. Räckvidden sjunker från ca 15 mil på sommaren till omkring 8 mil på vintern (-10-20) medan kupévärmen på den sträckan (ca en timme) drar i sig ca 3 kWh så "försvinner" det alltså mycket mera egentligen. För att komma 15 mil sommartid så bör man ligga på en förbrukning av max 1,4 kWh/mil och vintertid brukar färddator visa ca 2,0 - 2,4 kWh/mil inklusive kupévärme. Det handlar alltså inte om en fördubbling men räckvidden går ner till hälften... Batteriet i en Leaf (24 kWh) tar lång tid på sig att värmas upp. 5 mil räcker oftast inte för att få plusgrader i det.Optimal batteritemp sägs ligga på 20 - 25 grader så önskvärt vore att kunna värma batteriet mycket mera vintertid.
30kWh-versionen verkar vara annorlunda. Batteritempen går upp snabbare och man får snarare passa sig så inte batteriet blir för varmt om man snabbladdar. LarsL torde ha mera information om denna version av Leaf...
Jag hoppas att Tesla gör rätt med Model 3 och nyttjar överskottsvärmen där den gör mest nytta!
30kWh-versionen verkar vara annorlunda. Batteritempen går upp snabbare och man får snarare passa sig så inte batteriet blir för varmt om man snabbladdar. LarsL torde ha mera information om denna version av Leaf...
Jag hoppas att Tesla gör rätt med Model 3 och nyttjar överskottsvärmen där den gör mest nytta!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Det tar väl upp en del plats om inte annat, jag tror att värmepumpen är "lätt" nerkylda delen 9:53 in i videon, bakom batteriet:Mickep skrev:Att ha luftvärmepump verkar som en bra ide, eftersom de i bostäder visar sig mycket mer effektiv än att ha direktverkande el som värmekälla i huset.
Annars ser jag inte heller varför man inte väljer den lösningen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Gustafsson
- Teslaägare
Värmepumpar (omvänd AC) tillför ju en komplexitet och kostnad och går dessutom säkert sönder ibland.
Med Teslans stora batteri har inte heller avsaknaden av värmepump någon praktisk betydelse, går det åt 2-3 kWh extra mellan SuC har det en försumbar betydelse för körupplevelse/bekvämlighet. Jag ser inte heller något stort miljöproblem om man fyller på med miljöel, vilket Tesla ju använder här i Sverige.
Kanske ökar laddtiden på SuC med 2-3 minuter, så jag personligen tycker att värmepump mest är till för de bilar som verkligen måste vända utåin på kilowattimmarna.
/70D
Med Teslans stora batteri har inte heller avsaknaden av värmepump någon praktisk betydelse, går det åt 2-3 kWh extra mellan SuC har det en försumbar betydelse för körupplevelse/bekvämlighet. Jag ser inte heller något stort miljöproblem om man fyller på med miljöel, vilket Tesla ju använder här i Sverige.
Kanske ökar laddtiden på SuC med 2-3 minuter, så jag personligen tycker att värmepump mest är till för de bilar som verkligen måste vända utåin på kilowattimmarna.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Bjelke
- Teslaägare
ExaktGustafsson skrev:Värmepumpar (omvänd AC) tillför ju en komplexitet och kostnad och går dessutom säkert sönder ibland.
/70D

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Fast har man verkligen ytterligare en VP på ex nyare Leaf? AC-kompressorn bör ju kunna göra jobbet.
Model Y LR AWD 2022
Sen är väl också problemet att luftvärmepumpen inte har någon betydelse då det är riktigt kallt, dvs, då man behöver den som mest. Jag körde ex 40 mil i helgen i -35C, det hade inte gjort från eller till med värmepump då. Kanske bättre att använda pengarna till några extra kWh som man alltid har nytta av.Gustafsson skrev:Värmepumpar (omvänd AC) tillför ju en komplexitet och kostnad och går dessutom säkert sönder ibland.
Med Teslans stora batteri har inte heller avsaknaden av värmepump någon praktisk betydelse, går det åt 2-3 kWh extra mellan SuC har det en försumbar betydelse för körupplevelse/bekvämlighet
/70D
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ja, 30kWh Leafen överhettar på sommaren i full motorvägsfart, det problemet fanns inte riktigt nu när det var som kallast -15. Jag gjorde en resa ut till Orust med Leafen och försökte värma batteriet genom att köra fort och snabbladda. Jag vann ungefär två streck på den körningen och nästa snabbladdning gick fort och bra.lator skrev:Om vi pratar om "kortdistansare" typ Leaf (som jag har mest erfarenhet av) så påverkar batteritempen nog mera än kupévärmaren när det är kallt. Räckvidden sjunker från ca 15 mil på sommaren till omkring 8 mil på vintern (-10-20) medan kupévärmen på den sträckan (ca en timme) drar i sig ca 3 kWh så "försvinner" det alltså mycket mera egentligen. För att komma 15 mil sommartid så bör man ligga på en förbrukning av max 1,4 kWh/mil och vintertid brukar färddator visa ca 2,0 - 2,4 kWh/mil inklusive kupévärme. Det handlar alltså inte om en fördubbling men räckvidden går ner till hälften... Batteriet i en Leaf (24 kWh) tar lång tid på sig att värmas upp. 5 mil räcker oftast inte för att få plusgrader i det.Optimal batteritemp sägs ligga på 20 - 25 grader så önskvärt vore att kunna värma batteriet mycket mera vintertid.
Men jag håller med om att något händer i kylan. Värmen tog ungefär 3kWh, vägrar köra i kyla, men det förklarar inte att jag nu bara kom 8-9mil på en laddning jämnfört med 14-15 på sommaren (samma sträcka). Jag tror att batteriet har svårt att lämna ifrån sig energi när det är kallt helt enkelt.
- Bjelke
- Teslaägare
Det stämmer nog att det bara sitter en pump som med hjälp av lite extra prylar kan köras åt båda hållen sas...jonasl skrev:Fast har man verkligen ytterligare en VP på ex nyare Leaf? AC-kompressorn bör ju kunna göra jobbet.
(Den gamla, som jag har, har ingen pump alls däremot)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Den stora besvikelsen med Leafen kom för mig just när det började bli kallt.LarsL skrev:lator skrev:Men jag håller med om att något händer i kylan. Värmen tog ungefär 3kWh, vägrar köra i kyla, men det förklarar inte att jag nu bara kom 8-9mil på en laddning jämnfört med 14-15 på sommaren (samma sträcka). Jag tror att batteriet har svårt att lämna ifrån sig energi när det är kallt helt enkelt.
Hade hört att man tappade 25% av räckvidden, trodde att det skulle gå att påverka det med att ha en lägre temp i bilen. Men i verkligheten drar den 35 % mer i kallt väder och gör ingen nämnvärd skillnad om jag sitter och huttrar eller om jag har komfortvärme på.
Precis som du skriver så är det inte värmen som drar så mycket, utan det verkar som att det inte går att nyttja hela batteripacket.
För att återknyta till tråden, så förhoppningsvis blir det inte lika stor skillnad på Tesla, då man har en annan teknik för att kyla batteriet. Och mindre batteri än 40kWh lär ju inte Tesla ha som minsta alternativ
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Jag brukar säga att "räkna med 1/2 av officiellt uppgiven räckvidd" (NEDC) då hamnar man ganska nära vad som funkar i praktiken. Men vid lite värre förhållanden får man tom räkna med aningens sämre, för "korträckviddsbilar". Då kör man i regel sista milen med avstängd värme och begränsad hastighet också. Ska man bara åka 2-10 mil blir "tidsförlusten" väldigt få minuter om man väljer att hålla ner tempot en aning, tex 95-105 på 110 väg.
Min P85 räknar jag med 30-35 mil sommartid och 25-30mil vintertid. Skulle jag dock köra lika "försiktigt=långsamt" som med e-Golfen så skulle jag dock kunna räkna lite högre men sen vill man alltid ha lite marginal på långresor och kunna hålla upp tempot också.
Min P85 räknar jag med 30-35 mil sommartid och 25-30mil vintertid. Skulle jag dock köra lika "försiktigt=långsamt" som med e-Golfen så skulle jag dock kunna räkna lite högre men sen vill man alltid ha lite marginal på långresor och kunna hålla upp tempot också.
Jag tar miles och omvandlar till Km 1:1 ratioLeo skrev:Jag brukar säga att "räkna med 1/2 av officiellt uppgiven räckvidd" (NEDC) då hamnar man ganska nära vad som funkar i praktiken. Men vid lite värre förhållanden får man tom räkna med aningens sämre, för "korträckviddsbilar". Då kör man i regel sista milen med avstängd värme och begränsad hastighet också. Ska man bara åka 2-10 mil blir "tidsförlusten" väldigt få minuter om man väljer att hålla ner tempot en aning, tex 95-105 på 110 väg.