Ladda hemma på 10amp
Moderator: Redaktion
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Ladda hemma på 10amp
Nån som vet hur många mil man får per timme om man laddar på 230, 10amp?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Ladda hemma på 10amp
230V*10A = 2300W ( = 2,3 kW/h)
Model S drar 2375 W/mil enligt EPA.
2300/2375 = ca 1. Så något under en mil per timma. Stämmer det i verkligheten?
Model S drar 2375 W/mil enligt EPA.
2300/2375 = ca 1. Så något under en mil per timma. Stämmer det i verkligheten?
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Ja, en mil i timmen stämmer ungefär. Kanske en liten aning mindre efter förluster.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Och om det är riktigt kallt ute så blir det nästan ingen laddning alls (det går till batterivärmaren typ), värt att notera...
Speciellt om man påbörjar laddningen med kallt batteri.
Speciellt om man påbörjar laddningen med kallt batteri.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag fick 7 km/h vid 8A.
Kör titangrå X 90D "med extra allt" utom L&P&Dubbelladdare
9-10 km per timme.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
En bra tumregel är 1km per A och fas i timmen, alltså 10A 1-fas ger 10km på en timme.
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Du kan räkna med 1km/tim per fas och A
Så 10A en fas ger ca 10kmh
16A trefas (max för umc) blir då 48kmh vilket inte stämmer då det är lite mer men enkelt att ca räkna
Så 10A en fas ger ca 10kmh
16A trefas (max för umc) blir då 48kmh vilket inte stämmer då det är lite mer men enkelt att ca räkna
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Rimligen, eftersom det är vad bilen förbrukar, alltså förbrukning från laddporten till däcken. För att bedöma bilens energieffektivitet är det ju intressant att veta hur mycket energi som matas in i systemet och hur långt man kommer på det.apkungen skrev:Trodde att EPA förbrukning räknade inklusive förluster?
När man väl kör är dock laddförlusterna inte lika intressanta, man vill veta hur långt man kommer på den energi som finns i batteriet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
-
Åkte med vår Model S till fjällen dvs vinter och kallt runt -10. När vi kom fram hade vi enl bilen beräkningar och i verkligheten lite drygt 10% kvar. Hade ingen riktig aning om vad stugan vi hade för utag men det fanns som utlovat ett vanligt motorvärmarutag. Vi åkte till och från skidbacken varge dag ca 4 mil och snålade inte på att värma upp bilen innan vi skulle åka.
Jag blev överraskad hur bra det gick att få ihop laddning ändå med bara någon mil/h i laddkapacitet. Efter ett par dagar va det fulladdat.
Jag blev överraskad hur bra det gick att få ihop laddning ändå med bara någon mil/h i laddkapacitet. Efter ett par dagar va det fulladdat.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Så låter en äkta elbilsägare!!!matsstholm skrev:Åkte med vår Model S till fjällen dvs vinter och kallt runt -10. När vi kom fram hade vi enl bilen beräkningar och i verkligheten lite drygt 10% kvar. Hade ingen riktig aning om vad stugan vi hade för utag men det fanns som utlovat ett vanligt motorvärmarutag. Vi åkte till och från skidbacken varge dag ca 4 mil och snålade inte på att värma upp bilen innan vi skulle åka.

Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
+1Tars skrev:Så låter en äkta elbilsägare!!!matsstholm skrev:Åkte med vår Model S till fjällen dvs vinter och kallt runt -10. När vi kom fram hade vi enl bilen beräkningar och i verkligheten lite drygt 10% kvar. Hade ingen riktig aning om vad stugan vi hade för utag men det fanns som utlovat ett vanligt motorvärmarutag. Vi åkte till och från skidbacken varge dag ca 4 mil och snålade inte på att värma upp bilen innan vi skulle åka.
Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19