Förarassistans inte längre tillgänglig

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare

Förarassistans inte längre tillgänglig

Inlägg av Hebbe »

Fick detta meddelande (på engelska förståss) en morgon när jag skulle köra iväg. Ringde Tesla och fick frågan "är Teslan smutsig". Jag hade "fusktvättat" Teslan kvällen innan och tyckte att den var efter omständigheterna ren. Enligt Tesla-service så skulle jag beställa en servicetid. Kameran och radarn skulle kunna vara orsaken till felmeddelandet. Jag gjorde rent "radarfönstret" och därmed försvann felmeddelandet. Kan var bra att känna till om ovanstående meddelandet skulle komma upp på skärmen. Radarfönstret är den lilla rutan som sitter i mitten på främre kofångaren.
Man skulle dock kunna önska sig att felmeddelandet skulle kompletteras med en uppmaning att rengöra vindrutan och nämnda fönstret, kanske med den frågan som Tesla-service ställde till mig "är Teslan smutsig".
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare

Re: Förarassistans inte längre tillgänglig

Inlägg av Guldis-54 »

Jag fick samma meddelande häromdagen. Hade kört och parkerat på en p-plats och när jag sedan skulle köra fick jag upp samma meddelade.
Ringde SC och hon sade att jag skulle göra rent sensorerna. Sagt o gjort, sedan fungerade det klanderfritt igen. Vet inte hur känsliga de är. Har kört bilen betydligt mer smutsig, utan problem. :)
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver, såld 28/6-25
MY RWD Juniper, röd, beställd 23/6-25, blev en röd Juniper LR hämtad 10/7-25
Användarvisningsbild
PerH
Teslaägare

Inlägg av PerH »

Har samma problem med nytvättad bil några fler tips X
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det kan hända vid smutsiga sensorer, ja. Det kan också hända om man startar bilen med lågt stående sol som lyser rakt in i frontkameran. Då får man meddelandet och får inte tillbaks autopiloten förrän man gått ur och stängt av bilen, och sen startat den igen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
PerH
Teslaägare

Inlägg av PerH »

Mm ingen smuts å ingen sol farthållare är också ur funktion
Skriv svar