Köpa elbil q1 2017 och ej få köpa Tesla, vilken köper ni då?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Köpa elbil q1 2017 och ej få köpa Tesla, vilken köper ni då?

Inlägg av Anders77 »

Nu när marknaden börjar komma igång så uppstår vissa dilemman.

Jag har idag en BMW 3GT som i mars skall bytas mot en Tesla X 90KWh. Men jag har även en Nissan X-trail från ett företag jag är delägare i. Den vill jag inte ha kvar. Tanken var att byta den mot en Tesla M3, vilket jag bokade i Göteborg direkt på morgonen 31/3, men jag kommer nog inte se den förrns sommaren 2018 tror jag.

Så om jag skall byta fossilen mot en enklare bil som skall klara minst 20-25 mil och ligga runt 400k kr, vilken skall man då välja? M3 skulle kunnat få kosta lite mer med tillval, men denna blir mer basic tror jag.

Vilket gör att jag undrar vilken elbil hade detta fantastiska forum valt om de varit i mitt ställe.

Funderar en del på IONIQ, förra året hade det nog blivit en Leaf. Ampera-e verkar inte heller komma förrns 2018 så den behöver man inte titta på. Eller skall man gå på i3?

Att vänta på M3 känns så djäkla långt och jag vill inte ha nån fossil kvar. Men att köpa en elbil nu idag och sen byta den om 1-2 år för M3 är kanske inte bästa ekonomiska valet men vem bryr sig om sånt :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Re: Köpa elbil q1 2017 och ej få köpa Tesla, vilken köper ni

Inlägg av Tenk »

Har haft samma fråga med andrabil nu under hösten, blev Leaf 30 kwh. Deras privatleasing, som också funkar för företag, är på 2 år utan starkostnad (någon adminavgift dock) och garanterat restvärde. Men 20-25 mil klarar den inte.
Får sen kika på M3 som är reserverad men tror att det då kan finnas intressanta alternativ (särskilt som andrabil).
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag hade nog satsat på en Ioniq. Det verkar vara den mest intressanta elbilen just nu. Jag tycker nästan det är lite synd att den inte har funnits för ett år sedan för då hade jag kanske köpt den istället för Teslan och sparat en halv miljon. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

mati skrev:
Jag hade nog satsat på en Ioniq. Det verkar vara den mest intressanta elbilen just nu. Jag tycker nästan det är lite synd att den inte har funnits för ett år sedan för då hade jag kanske köpt den istället för Teslan och sparat en halv miljon. :?
För de som har sin Tesla som pendlar bil till jobbet och ej kör långresor så hade nog en Ioniq funkat väl för dem ja.
Skall nog in och titta lite mer på den idag eller i morgon tror jag :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inlägg av LarsB »

Är i samma läge själv, andrabilen skall också bytas - är en LEAF i dagsläget där leasingen går ut i april.

IONIQ gillar jag - bara App avsaknaden som stör egentligen. Inte så stort batteri men lågt luftmotstånd så 20+ mil kan vara nåbart om man inte är blyfotad.

Faceliftade E-Golfen verkar också intressant. Lite dyrare blir den nog men kommer nog ligga under 400k i grundutförande.

Nya Leafen som kanske presenteras 5-8 januari på CES bör man nog vänta in innan beslut, vet inte när den kan bli tillgänglig (gäller iofs ovanstående bilar också).

I3 för litet bagage och bara 4-sitsig - passar inte oss.

Nuvarande Leaf funkar med större batteriet men ful och kan vara kul att variera sig.

Zoe för liten och känndes väldigt "billig" inuti.

Min plan nu är att vänta på faceliften på e-golfen och jämföra pris mot IONIQ i jämförbar utrustningsnivå för att se om skillnaden motiverar att man får en app och en kanske mer gedigen bil.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

e-Golf med det större batteriet när den släpps Q1 verkar kunna bli intressant.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inlägg av Mats »

Jag var väldigt nöjd med e-golfen innan jag bytte. höll andrahandsvärdet bra också. Sjukt låg elförbrukning. Så jag skulle kolla på nya egolfen.

Om det inte absolut är nödvändigt med 20-25 mil skulle jag, i väntan på M3 köpa en begagnad Egolf med lilla batteriet.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

En Ionic med 35-40kWh (om en sån kommer) hade varit ett riktigt bra köp för de flesta känns det som. Tror en sån bil skulle tangera räckvidden på min 60D och gör mig orolig för andrahandsvärdet :(
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

mati skrev:
+1

Skulle jag byta bort Teslan så står den högst upp på listan idag.
Limbster

Inlägg av Limbster »

Nissan ska väl presentera sin nya variant av Leaf eller vad det är den 5 januari. Nya e-golft, ioniq och i3 är nog alla bra alternativ. provkör och se vilken som passar dit körmönster bäst och vilken du gillar bäst :D Är man ute efter att synas som elbilist är nog i3 eller Leaf att föredra. e-golf och ioniq ser ju ut som vanliga bilar så det krävs sticker för att synas :lol:
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Håller med om att man nog bör vänta, både för att det är lite på G ganska snart plus att det blir svårt att hitta en "enkel bil" som klarar minst 20-25 mil idag (i annat än låga hastigheter iaf)
och kosta runt 400tkr...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag har kört de allra flesta elbilarna som finns på marknaden och ioniq, bmw i3 33 kWh och leaf 30kWh är de som enligt mig är bäst just nu, i den ordningen också och det beror främst på räckvidden och pålitligheten i räckviddsuppskattningarna bilarna ger.

Leaf 30kWh (25 tillgängligt) är en härlig bil. Gillar att sitta i den, man sitter rätt högt och har bra sikt, en bra rejäl citybul. Den visar typ alltid en räckvidd på 200km när man hoppar in i en fulladdad bil enligt mina erfarenheter och det skulle innebära att man måste köra med en energiförbrukning på 125Wh/km men inte ens när bilen var varm och jag körde jätteförsiktigt inne i stan kom jag lägre än 140Wh/km, dvs cirka 18 mil om man kör försiktigt och sällan över 80. Leafs hastighetsmätare visar också cirka 10 procent för mycket. Kör man i 125 går det egentligen i 112 typ. På motorväg i riktiga 120km/h drar bilen upp emot 270Wh/km ny när det är kallt och du kommer då dryga 9 mil.

Bmw i3 33kWh (27 tillgängligt typ) är pigg och tokig att köra men känns inte lika mycket som en rejäl bil som leaf. Den visade en räckvidd på 180km när jag hoppade in de två gånger jag testat den och det är klart möjligt att komma, så länge man kör i låga hastigheter, behöver inte ens köra så lugnt. Men så fort man kör i högre hastigheter tappar man räckvidd. En motorväg i 120 drar genast upp förbrukningen upp emot 250Wh/km nu när det är kallt och då kommer man knappt 11 mil.

Men ioniq (27 tillgängligt!!) Så visar den typ 200km när man hoppar in och det är fullt möjligt att komma så länge man kör lugnt, man kan åka relativt snabbt, upp emot 100km/h o ändå komma nästan 20 mil, ligger man bakom en långtradare så kommer man upp emot 23 mil utan problem, lite längre än så om man ligger nära och den kör långsamt. Acn drar mindre än en leaf, även leaf med värmepump, under 1kw oftast. Och drar man upp i 120 nu i kylan så drar den runt 170Wh/km och man kommer fortfarande nästan 16mil. Imponerande!

Zoen har jag aldrig riktigt gillat förutom att jag tycker att den är snyggast i gänget, utvändigt. Jag har dock bara kört en tidig Zoe 22kWh, med snabbladdning som ska gå lite extra kort sträcka. Den har varit så opålitlig för mig och då har jag ändå kört den en hel del. Men om inte snabbladdning är viktigt, vilket de tagit bort i de nya modellerna och ni mest kör i stan men ändå vill ha bra räckvidd så är säkert zoe 41kWh ett hett tips och den lär vara ute på vägarna nu i q1. Du kan nog räkna med 25 mil i räckvidd på den i låga farter tror jag menZoe drar typ som i3an runt 250wh/km i 120 så i de hastigheterna är det nog runt 15 mil som gäller.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Ganska bra sammanfattat av vår okrönte (ap)kung av elbilstester :)
Det finns alltså eg ingen elbil förutom Teslan (än) som klarar 20mil+ utan "restriktioner" sas... Vi är lixom inte där än, även om det börjar bli mycket nära...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tesla S60 1:sta gen ? Beg alltså ...finns väl inte så många dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Tesla S60 1:sta gen ? Beg alltså ...finns väl inte så många dock.
Absolut, om begagnat är OK så kan man med lite tur hitta en Tesla som funkar :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Ingen som pratar om Kia längre? Soul har ju bevisat bra räckvidd och verkar fungera utan problem. Surt med återförsäljare dock...

Ioniq är ju nykomlingen som alla berömmer men jag har lite svårt att komma ifrån faktumet att det är en Hyundai... och dessutom hamnar den en bra bit över 400 med lite utrustning och vinterdäck.

Nä, som sagt, vänta på presentationen av nya Leaf och ta beslutet därefter.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Köp ny eller beggad i3 Rex snikvariant, så slipper du ha räckviddsångest/problem, även om du mycket sällan använder Rex. Har du kravet att komma 25 mil på vintern i 100 km/h måste du ha rex.

Ioniq med större batteri kanske funkar, men idag kan de inte säga när de ska leverara dagens modell ens. Du får nog vänta till minst Q2 2017 för dagens Ioniq. (Rätt less på tillverkare som visar bilar som inte går att köpa, kanske leverans om ett halvår eller så, kvart fjorton dar nånting...) BMW levererar iaf.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

chpaulin skrev:
En Ionic med 35-40kWh (om en sån kommer) hade varit ett riktigt bra köp för de flesta känns det som. Tror en sån bil skulle tangera räckvidden på min 60D och gör mig orolig för andrahandsvärdet :(
Tror att den behöver upp i 45kWh iaf för att tangera räckvidden på en 60D, iaf i lite högre farter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

chpaulin skrev:
Ska nog inte oroa dig för andrahandsvärdet så länge det finns en bil som ser exakt likadan ut som kostar 2 miljoner kr.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Bjelke skrev:
Ganska bra sammanfattat av vår okrönte (ap)kung av elbilstester :)
Det finns alltså eg ingen elbil förutom Teslan (än) som klarar 20mil+ utan "restriktioner" sas... Vi är lixom inte där än, även om det börjar bli mycket nära...
Haha :D. Lite utav en hobby har det blivit hehe
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Svaret på den här frågan hänger extremt mycket på vilket körmönster man har och hur laddmöjligheterna ser ut. 25-30 mil klarar väl ingen annan än Tesla idag?

Har kört de allra flesta batteribilarna på marknaden och skulle hålla Mercedes B-klass som allra bäst (förutom Tesla då). Den stora nackdelen med Mercedesen är ju avsaknaden av snabbladdningsmöjlighet. Utöver det så är den, i mitt tycke, det bästa valet.

En begagnad sån hade jag satsat på, byta ut mot en Model 3 framledes.
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Ioniq och levt med att vi hade fått ta andrabilen för våra turer till skidorten. Hade den funnits då jag tog Outlandern på leasing så hade det nog blivit den istället. Nu blir det att behålla Outlandern ett 4:e år i väntan på Model 3.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep

Inlägg av Mickep »

Skulle säga att ioniq är farligt nära den bästa bilen nu sätt till priset. jag menar tesla björn var närmast lyrisk (att bilen som kostar en tredjedel av en tesla s tar sig hälften av vad motsvarande gör är imponerande) hyfsat snygg är den också. För mig plockar den i alla boxar förutom batteristorleken (även om den skulle vara mer är tillräckligt för mina körmönster som är 99% stad och under 5 km). Även om jag föredra modell 3 så kommer den utan tvekan vara betydligt dyrare och jag som inte lagt någon reservations kommer omöjligt kunna köpa en 3 förrän 2020 (det räknar jag kallt med). hade hyndai haft med en 38 kwh till samma pris skulle det varit mycket svårare val. Dessa som går som demobilar kommer man kunna köpa ut ganska snart dessutom. min nuvarande icebil går 40-50 mil innan den skall tankas (det gör ioniqen på två laddningar) Jag är dessutom sugen på att köpa en ny bil så den lockar verkligen för under 300''. (det blir en lägre höjd för värdeminskningen att falla från)

det är dock något som pockar i bakhuvudet som hindrar en att gå över till el men jag kan ej formulera vad hindret skulle vara.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Mickep skrev:
Skulle säga att ioniq är farligt nära den bästa bilen nu sätt till priset. jag menar tesla björn var närmast lyrisk (att bilen som kostar en tredjedel av en tesla s tar sig hälften av vad motsvarande gör är imponerande) hyfsat snygg är den också. För mig plockar den i alla boxar förutom batteristorleken (även om den skulle vara mer är tillräckligt för mina körmönster som är 99% stad och under 5 km). Även om jag föredra modell 3 så kommer den utan tvekan vara betydligt dyrare och jag som inte lagt någon reservations kommer omöjligt kunna köpa en 3 förrän 2020 (det räknar jag kallt med). hade hyndai haft med en 38 kwh till samma pris skulle det varit mycket svårare val. Dessa som går som demobilar kommer man kunna köpa ut ganska snart dessutom. min nuvarande icebil går 40-50 mil innan den skall tankas (det gör ioniqen på två laddningar) Jag är dessutom sugen på att köpa en ny bil så den lockar verkligen för under 300''. (det blir en lägre höjd för värdeminskningen att falla från)

det är dock något som pockar i bakhuvudet som hindrar en att gå över till el men jag kan ej formulera vad hindret skulle vara.
Tycker Du ska gå över till el. Är så sjukt bekvämt att bara sätta i sladden när man kommer hem och sedan dra ur den och köra iväg.
Alltid laddad bil. Alltid startar. Snabb uppvärmning/förvärmning. Klipp till. Du kommer inte ångra dig. Dessutom sparar du drivmedelskostnader.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
FredrikR
elbilist

Inlägg av FredrikR »

lator skrev:
Ingen som pratar om Kia längre? Soul har ju bevisat bra räckvidd och verkar fungera utan problem. Surt med återförsäljare dock...

Ioniq är ju nykomlingen som alla berömmer men jag har lite svårt att komma ifrån faktumet att det är en Hyundai... och dessutom hamnar den en bra bit över 400 med lite utrustning och vinterdäck.

Nä, som sagt, vänta på presentationen av nya Leaf och ta beslutet därefter.

Absolut, KIA Soul är en trevlig bil, var inne på den länge innan det blev en Leaf, värdelös säljare på KIA och möjligheten att leasa vägde över.

Men Ioniq med sitt låga luftmotstånd och därmed bra räckvidd i högre hastigheter gör den mycket mer användbar än alla dess konkurrenter (Tesla borträknade). Det även om det är en Hyundai, ska ju erkännas att jag inte har någon som helst erfarenhet av deras bilar.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Skriv svar