Mod 3 -Filantropi eller beställning?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Advocatus Diabolo

Mod 3 -Filantropi eller beställning?

Inlägg av Advocatus Diabolo »

-Eller mittemellan?

Ni som skriver att ni har "Beställt" en Mod 3 - har ni verkligen gjort det, eller har ni gjort en reservation, eller kanske rent av bara betalt en avgift? Viss juridisk skillnad om det var en "avgift". Om allt går vägen, så spelar det ingen roll. "Orka", som någon uttryckte det. :D

Oavsett vilket, vad var tänket bakom detta? Åkte ni med på haussen, liksom a la iPhone i begynnelsen, eller var det ett väl avvägt och genomtänkt val?
Räknar ni med att på ett avgörande sätt få tidigare leverans än om ni avvaktat tills den går att beställa "på riktigt"?

Ni som var med från allra första början med Mod X (Herr X, m.fl), hur mycket tidigare leverans fick ni för att ni reserverat tidigt, i jämförelse med dem som lade en beställning när "Design my Tesla" sidan var öppen för alla att beställa från? 4 månaders skillnad? Känner ni fortfarande att "super early adopter" upplägget var det bästa? Om så - toppen! Kanske kan andra lära sig något av historien?

Kanske skall man beträffande Mod 3-avgifter istället se sig som "Filantrop" som investerar pengar utan något förbehåll i Tesla Motors Inc, med chansen att få en Mod 3 lite tidigare än några andra grupper? Ja, efter USA-marknadens alla leveranser och efter alla de som redan äger en Tesla. Man är med och driver utvecklingen, delsponsrar uppbyggnaden av Mod 3 produktionslina och gör en god insats för omställningen till fossiloberoende? Baserar man sina beslut om investeringar på rätt grunder, så finns alla chanser till nöjdhet i framtiden alldeles oavsett hur det går med den lilla utgiften om 10.000:- i detta fall.
Är du Filantrop? Eller hur tänkte du inför ditt Mod 3 beslut?

Följdfråga: Hur ligger ni till i kön? Någon som lyckats få koll på sin turordning? :evil:
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Re: Mod 3 -Filantropi eller beställning?

Inlägg av Haglund »

Jag lade en beställning. Övertygad om treans förträfflighet jämfört med konkurrensen även om den blir försenad mer än ett år. Ingen konkurrent kommer ha ett laddnätverk på plats som kan konkurrera och Model S:en är tillräckligt bra för att trean ska bli det samma.

Köplats vet jag inte, men jag gissar på bland de 100 första i Sverige då jag redan har en Tesla och dessutom beställde vid lunch dagen innan avtäckning.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Min beställning är en investering i framtiden. Vår gemensamma framtid. Det är uppenbart för mig att vi måste ställa om vårt energisystem från fossilbränsle till sol, vind och vatten.

Så alla de större inköpen jag gjort nyligen har varit med det i tankarna. En Model S ( skulle ha en Model 3 egentligen, men möjligheten uppenbarade sig ekonomiskt, så en S blev det först), vindkraftandelar, ett nytt garage för bilen med laddplats (det gamla höll på att kollapsa), Tesla aktier. Jag har råd och det är både investeringar (hus, kraft, aktier) och konsumtion (bil) som hjälper omställningen, mot hållbar energi, på traven. Filantropi? Nä. Jag fick världens bästa bil med i dealet. Utan alltför mycket skuldkänslor. ;)

Köplats? Nr 26 i kön vid MoS. Nu med en Model S, men med över 2.5 år kvar på leasen. Så jag får nog inte någon av de första. Vill gärna se en innan jag byter. Men gissar att en Model 3 som är lite mindre passar mig bättre.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jag bokade min modell 3 den 1 april på nätet.
Tror att förbokningarna är fler än vad Tesla vill erkänna. Tror att hela 2017-2018 produktion är redan uppbokad.

Känns som Tesla ligger 5 år före konkurrenterna eftersom de lanserade en bil med 85kWh redan 2012.
I sämsta fall dröjer det ända till 2018 innan någon konkurrent ens klarar 60kWh.
Och även om det kommer konkurrenter med större batterier, kan de leverera i några nämnvärda volymer. AMPERA-E säger en del att det är en "complience car" gjort för att klara utsläppskraven i USA, inte för att sälja bra egentligen.

Och finns det någon konkurrent som ens kan ladda över 50kw?

Och även om den skulle klara av att ladda över 50kw, var finns laddstationerna som klarar 100+kw?

Dock verkar tyskarna vaknat och surrar om att de 2020 kommer med alternativ som pris och prestandamässigt kan konkurrera, återstår att se om jag i Umeå kan 2020 ladda en CCS eller Chademo i 150+kw.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Tesla kallar det för reservation. Det är defintivt inte en beställning eftersom jag inte specat bilen.

Direkt från "My Tesla":

Vad händer nu?

Din Model 3 reserverades 31/03/2016. Planlagd produktionsstart under 2017. Du kommer att få en inbjudan att konfigurera den baserat på reservationsdatum. Se Vanliga frågor om det är något du undrar över. Du är välkommen att lämna förslag eller feedback på våra forum. Utbyt glädje och tankar med andra blivande ägare. Du kan begära annullering om du ångrar din reservation.

Dina fordonsuppgifter

Model: Model 3
Reservationsnummer: RNxxxxx9519

Att ligga ute med 10k i några år, med möjlighet att få tillbaka dem när jag vill och då eventuellt hamna långt fram i kön ser jag inte som någon uppoffring. Är inte ens säker på att det är den bilen jag ska ha. Det är en hel del som vi inte vet om bilen.

Edit: Ang köplats så fanns ju teorier om hur man kunde räkna ut det mha ett sekvensnummer som fanns i källkoden på reservationssidan på My Tesla. Vi i sverige kunde boka förhållandevis tidigt pga tidszoner, och om teorin stämmer så vill jag minnas att jag hade bland de 100k första reservationerna. Men jag ser gärna att de första månadernas produktion och lite till går till USA för att slippa de värsta barnsjukdomarna.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Rent formellt så reserverade jag en köplats. Och mitt könummer kan vara 6351, så som vi resonerade oss fram till här på forumet.

Jag ser den där köplatsen som en möjlighet. Om inget annat godtagbart och billigare alternativ dyker upp så blir det den för mig. Det där med billigare har ju blivit allt mer betydelsefullt ju mer dollarn blivit värd...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag bokade en Model 3 jättetidigt på morgonen den 1 april innan eventet. Jag ägde ingen Tesla då och var helt och fast besluten att skaffa en Model 3 fortast möjligt.
Och så kom eventet och det blev en stor besvikelse för mig eftersom Model 3 visade sig vara en sedan och ingen hatchback som Model S. Mina två stora hundar skulle aldrig någonsin gå in i en sådan bil. Fan också. Jag skrapade då ihop allt grus på gården och skaffade en begagnad Model S istället. Annars skulle mina Tesla-drömmar och mitt personliga bidrag till ett fossilfritt samhälle aldrig blivit verklighet.
Reservationen lät jag ligga kvar, lite som ett gratis lån för Tesla. Jag kommer dock inte att köpa en Model 3.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

Jag gjorde min reservation kl05:33 den 1 April och har tidigare luskat ut att min köplats är någonstans runt 90.000. Min kompis som reserverade online drygt en timme innan mig har sin köplats runt 65.000.

Angående mitt beslut över att göra en reservation så förstod jag innan att detta kommer bli en populär bil, så lika bra att haka på tidigt! Så får jag se senare med vad jag gör av min reservation, eller kanske till och med köper och säljer bilen direkt.
Men bara drygt 20min efter att jag la reservationen så visades bilen upp på scenen och jag va redan helt såld! Den ska jag behålla! :)

Och nu snart 9mån senare är jag fortfarande lika övertygad och glad över att jag va tidigt ute. Har dessutom pratat med föreningen här och dom har lovat mig och en granne (som för övrigt redan har en model s på gården) en varsin laddplats på parkeringen.

Väntar bara på bilen nu. :D
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

mati skrev:
Jag kommer dock inte att köpa en Model 3.
Jodå och sälja den till mig :D Jag ligger för långt bak i ledet för att trivas med det.

Jag anser att reserverade en köplats, inte bokade, eftersom jag inte vet vad jag ska ha för spec.
Men egentligen skickade jag Elon slantarna för att hjälpa till det lilla jag kan, med att låta honom tvinga övriga världens biltillverkare att inse att det är ett måste att ställa om från fosilbränslet. Det ser ut om om han faktiskt har lyckats också, ex Opelen och Hyndaien

Jag letar nu efter rätt solenenergitak, men huset ligger åt fel håll :x

Förutom det är jag tekniknörd och tycker det är oerhört kul med nya ideer och nya inovationer.
Så jag hoppas såklart att jag kan få lägga vantarna på en M3 lite före alla andra. MS är faktiskt för dyr, även om man bidrar till att rädda världen
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag är tyvärr övertygad om att Model 3 kommer vara den billigaste elbilen med dragkrok även 2018-19 nä jag kan gå on och designa min bil.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Det finns ingen som har beställt en Model 3. Det man kan ha gjort vilket jag har gjort är att lägga en reservation på en Model 3. Denna ger dig förtur mot andra som beställer (när det väl är möjligt) samma bil samtidigt som dig men som inte har reserverat den tidigare. Oavsett hur snabb man var med reservation så lär leveranstiden ändå bero mycket på hur du specar den också under beställningen. Väljer man grundutförandet lär man få vänta längre än om man väljer fullt utrustad.

Jag reserverade min Model X i augusti 2014. Hoppade senare även på Signature med ett reservationsbelopp på 263 000:-. För detta så hade jag möjlighet att välja Signature Red som färg vilken inte är tillgänglig för andra bilar, fick lite billigare pris och fick tillgång till Design Studion lite tidigare (tror det var 4 dagar, alltså inte månader). Jag lade beställning samma dag som Design Studion öppnade. Min bil var bland de första som levererades men det fanns ändå andra (minst en) som inte hade Signature, inte hade lika utrustad bil och som inte hade reserverat bil lika tidigt som mig som ändå fick leverans innan mig (om än bara någon dag) och första Model X i Sverige var 2,5 månader före min. De som inte hade reserverat förrän strax före Design studion öppnade och valde fullt utrustad bil fick leverans ca 1 månad efter mig. De som valde 5 säten istället för 7 får väl leverans nu i dagarna kanske, drygt tre månader efter min leverans.

Model 3 har mer än en magnitud fler reservationer än Model X. Tesla kommer att försöka leverera så många bilar som möjligt så snabbt som möjligt och till så hög vinst som möjligt. Valmöjligheterna för de bilar som levereras först lär troligen inte vara så stora.

Reservationsbeloppet som man har betalat in går alltid att få tillbaka om man känner för att inte beställa bilen. För Model 3 är reservationsbeloppet bara 10tkr jämfört med 263tkr för Model X Signature.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag var en av de många som samlades utanför Teslabutiken på MoS den sista mars. Beslutet var en kombination av miljötänk och önskan att vara bland de första i Sverige med en Model 3. Jag räknade innan reservationen (i motsats till de flesta, t.ex Elon Musk) med att det skulle vara väldigt många som skulle reservera Model 3 redan innan den presenterades. Jag fick rätt! Om mina beräkningar stämmer någorlunda så kommer jag att erbjudas att konfigurera min Model 3 ungefär ett år innan de som väntade ett dygn extra innan de beställde. Jag kommer fortfarande att ligga efter de som redan har en Tesla (om jag inte hinner skaffa en innan Model 3 släpps) och givetvis långt efter de på västkusten i USA men förhoppningsvis så har jag min bil innan julen om två år.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

När jag lade reservationsavgiften precis efter eventet den 1 april var det för att det inte fanns några alternativ. Om det innan Model 3 rullar på svenska vägar kommer finnas alternativ (som grundkrav satte jag >30 mil och laddnätverk längs Norrlandskusten) så är jag inte främmande för det.

Jag är inne på min femte Audi efter att ha kört Saab. Skulle Audi (och VW) lyckas leverera en liknande bil (och ett fungerande laddnätverk) så är jag inte alls främmande för att avsluta mitt engagemang på det här forumet.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag får väl tillägga att det som ändå är lockande med Model 3, och som är en anledning till att jag inte har krävt tillbaka min deposition ännu, är den utlovade möjligheten till dragkrok. Om inte Elon ändrar sig är det hittills enda elbilen som verkar få den möjligheten, om man bortser från Model X. Tyvärr skulle det bli världens dyraste dragkrok om man nu beställer en Model 3 enbart av den anledningen. :?
Användarvisningsbild
port513

Inlägg av port513 »

Reserverade min M3 av följande anledningar.

Jag och frugan har bestämt oss att vara så miljövänliga det går så för tillfället har vi en Subaru Outback CNG
Jag är teknikfreak och älskar autonoma saker oavsett om de är level 1,2,3,4 eller 5 så jag är mycket nyfiken på vad M3 kommer klara i självkörande när jag får min (om jag får någon ;))
Sen är den rätt snygg enligt mig och det skulle bli min andra bil genom livet som är fabriksny, "Böcklingen" var ju min första fabriksnya tills frugan stämde en lite för närgången träff med dovhjorten ;)

/Henke
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jag får väl tillägga att det som ändå är lockande med Model 3, och som är en anledning till att jag inte har krävt tillbaka min deposition ännu, är den utlovade möjligheten till dragkrok. Om inte Elon ändrar sig är det hittills enda elbilen som verkar få den möjligheten, om man bortser från Model X. Tyvärr skulle det bli världens dyraste dragkrok om man nu beställer en Model 3 enbart av den anledningen. :?
Nja, model X är en ännu dyrare dragkrok! ;) Men jag håller med dig, det är det som är det avgörande. När blir dragkrok standard även på elbilar?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

För att elbilsindustrin ska uppvisa mognad så måste vissa kriterier ses som standard, t.ex.:
* Snabbladdning
* En räckvidd på minst 30 mil i motorvägsfart
* Möjlighet till dragkrok och/eller takräcke

Tesla är det enda företaget som har utlovat detta än så länge. Visst är autonom körning häftigt, men knappast nåt som är nödvändigt. Det läggs ner för mycket möda på sånt nu i jämförelse med att få till de grundläggande behoven i elbilar. Att Tesla sysslar med AP är helt OK eftersom de redan har löst de andra sakerna. Men när andra biltillverkare skryter om sina satsningar på autonoma bilar när de antingen inte ens har en elbil på programmet än eller har nån enstaka sådan men den inte ens kan betraktas som fullvärdig bil, ja då blir inte jag särskilt imponerad.

Nej, fortfarande är Tesla 3 det enda reella alternativet. Nåt annat har inte presenterats.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
För att elbilsindustrin ska uppvisa mognad så måste vissa kriterier ses som standard, t.ex.:
* Snabbladdning

Tesla är det enda företaget som har utlovat detta än så länge. Visst är autonom körning häftigt, men knappast nåt som är nödvändigt. Det läggs ner för mycket möda på sånt nu i jämförelse med att få till de grundläggande behoven i elbilar. Att Tesla sysslar med AP är helt OK eftersom de redan har löst de andra sakerna. Men när andra biltillverkare skryter om sina satsningar på autonoma bilar när de antingen inte ens har en elbil på programmet än eller har nån enstaka sådan men den inte ens kan betraktas som fullvärdig bil, ja då blir inte jag särskilt imponerad.

Nej, fortfarande är Tesla 3 det enda reella alternativet. Nåt annat har inte presenterats.
+1
Håller fullständigt med och lite till. :) Jag behöver ingen autonom bil när den inte ens klarar av att köra mig till mina kunder utan att behöva laddas på vägen i flera timmar eftersom den har ett mikroskopiskt batteri och/eller inte kan snabbladdas. Nu låter jag lite som en elbilsskeptiker, men tyvärr är det ju ett faktum att de flesta elbilar ser ut så än idag. Min egen elbil däremot fungerar ypperligt för mig fastän den saknar autonoma funktioner. Men den har ett batteri som är värt namnet.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
* Snabbladdning

Håller med dig men skulle vilja lägga till laddnätverk med möjlighet för minst 100kw laddning vilket såklart bilen också måste klara.
Sedan är jag lite svag för adaptiv farthållare eftersom jag kört de sedan 2011 men kan absolut se att de egentligen inte är ett grundkrav.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev:
Håller med dig men skulle vilja lägga till laddnätverk med möjlighet för minst 100kw laddning vilket såklart bilen också måste klara.
Sedan är jag lite svag för adaptiv farthållare eftersom jag kört de sedan 2011 men kan absolut se att de egentligen inte är ett grundkrav.
Teslas bilar har ju de viktiga säkerhetsfunktionerna aktiverade även utan att man betalar för AP, och det känns också bra. Andra bilmärken tar ju extra betalt för det som kallas autobroms. Nu har ju Folksam uppgraderat sina krav på bilar för att få det högsta betyget och det inkluderar autobroms som standard.

Jo, jag borde ha skrivit laddnätverk också i mina baskrav. Det gör Telsa ännu mer unikt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
Teslas bilar har ju de viktiga säkerhetsfunktionerna aktiverade även utan att man betalar för AP, och det känns också bra. Andra bilmärken tar ju extra betalt för det som kallas autobroms. Nu har ju Folksam uppgraderat sina krav på bilar för att få det högsta betyget och det inkluderar autobroms som standard.

Jo, jag borde ha skrivit laddnätverk också i mina baskrav. Det gör Telsa ännu mer unikt.
Jag tar hellre en elbil med stort batteri, möjlighet till snabbladdning och laddnätverk än en bensinbil med adaptiv farthållare och autobroms. Vi har en sådan bensinbil idag. Den adaptiva farthållaren har jag provat en enda gång när bilen var ny. Jag klarar mig ganska bra utan. Men jag förstår att det är ett måste för många. Vi har ju olika behov.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
chaffis75 skrev:

Jag tar hellre en elbil med stort batteri, möjlighet till snabbladdning och laddnätverk än en bensinbil med adaptiv farthållare och autobroms. Vi har en sådan bensinbil idag. Den adaptiva farthållaren har jag provat en enda gång när bilen var ny. Jag klarar mig ganska bra utan. Men jag förstår att det är ett måste för många. Vi har ju olika behov.
Ja, de där säkerhetsfunktionerna är naturligtvis jättebra, men de ligger ändå på marginalen. Men de kommer att bli standard i alla bilar inom de närmaste åren, det tror jag. Det är inte länge sedan ABS, antisladd etc. var exklusiv lyx. Nu kastar de med det på de billigaste bilar.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Jag har - som andra redan påpekat - lagt en reservation och inget annat. Jag la den på morgonen 1 april eftersom jag var utomlands och därmed inte kunde reservera i butik 31 mars. Jag gjorde reservationen nån timme efter eventet och har via nåt nummer som inte längre går att få fram en gång räknat ut att min köplats låg runt 130.000 om jag minns rätt.
Samtidigt återstår det att se hur tidigt man kan beställa sin bil då det hänger på vilken konfiguration man önskar och Tesla rimligen kommer att först tillverka och sälja dyrare specade bilar vilket jag troligen inte kommer att vara så sugen på.
Mina skäl för reservationen är nog åtminstone delvis filantropiska - om det kan hjälpa Tesla att snabba på omställningen till ett fossilfritt samhälle känns det bra att kunna dra mitt lilla strå till stacken. Ligga ute med 10.000 räntefritt ser jag inte som något problem och skulle Tesla (mot förmodan) konka så kan jag ta den smällen. Jag har egentligen inte bråttom med bilbyte utan kan behålla min Skoda Octavia ett par år till - eftersom jag lägligt nog fyller 50 i maj 2019 vore det helt OK att få bilen då :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Yeey. Jag är en filantrop :D haha.

Nej jag vill bara ha en bra bil så snart som möjligt. Har ingen bil idag och vill inte ha nån bil som finns idag. Tycker igen är tillräckligt bra.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

apkungen skrev:
Yeey. Jag är en filantrop :D haha.

Nej jag vill bara ha en bra bil så snart som möjligt. Har ingen bil idag och vill inte ha nån bil som finns idag. Tycker igen är tillräckligt bra.
Vissa är för fina för en Model S? ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar