Egen batteritillverkning dumt?
Moderator: Redaktion
Egen batteritillverkning dumt?
Enligt Nissa/Renaults VD Carlos Ghosn är det korkat att tillverka batterier själva. Han resonerar så att i början, när de själva började bygga elbilar, fanns det inga bra elbilsbatterier att köpa så därför tillverkade de egna, men senare visade det sig att LG Chem kunde tillverka batterier billigare än Nissan själva och då övergav de den egna tillverkningen.
Det intressanta är ju att Elon Musk har kommit fram till precis motsatt slutsats. De började med att köpa standardbatterier och byggde sina batteripack av, och nu bygger de sin egen batterifabrik för att säkra tillgången på batterier och även för att sänka priserna.
Det är ju en trend i Elon Musks entreprenörskap, att han ifrågasätter den rådande uppfattningen att man ska lägga ut så mycket som möjligt på entreprenad och bara syssla med att sätta samman färdiga produkter. Särskilt inom SpaceX har detta varit tydligt. I takt med att de har tagit hem allt mer av utveckling och tillverkning av komponenter har kostnaderna sjunkit och kvaliteten ökat, och utvecklingstakten har väl dessutom ökat. Hans ursprungliga tanke var att köpa färdiga ryska raketer, men den tanken fick han snabbt överge.
GM köper ju det mesta som är elbilsspecifikt i Bolten ifrån LG, så jag undrar när LG kommer med en egen elbil? Det var ju så som de koreanska biltillverkarna lärde sig bygga bilar, genom att vara underleverantörer till den japanska bilindustrin...
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ed-pengar/
Det intressanta är ju att Elon Musk har kommit fram till precis motsatt slutsats. De började med att köpa standardbatterier och byggde sina batteripack av, och nu bygger de sin egen batterifabrik för att säkra tillgången på batterier och även för att sänka priserna.
Det är ju en trend i Elon Musks entreprenörskap, att han ifrågasätter den rådande uppfattningen att man ska lägga ut så mycket som möjligt på entreprenad och bara syssla med att sätta samman färdiga produkter. Särskilt inom SpaceX har detta varit tydligt. I takt med att de har tagit hem allt mer av utveckling och tillverkning av komponenter har kostnaderna sjunkit och kvaliteten ökat, och utvecklingstakten har väl dessutom ökat. Hans ursprungliga tanke var att köpa färdiga ryska raketer, men den tanken fick han snabbt överge.
GM köper ju det mesta som är elbilsspecifikt i Bolten ifrån LG, så jag undrar när LG kommer med en egen elbil? Det var ju så som de koreanska biltillverkarna lärde sig bygga bilar, genom att vara underleverantörer till den japanska bilindustrin...
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ed-pengar/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Egen batteritillverkning dumt?
I den omfattningen som Tesla behöver batterier (och alla andra eg) så tror jag helt och fullt att Tesla gör rätt, men om man "bara" behöver mindre mängder så blir det tvärtom sas.
Dvs eftersom Tesla blir den största kunden i världen (nu iaf) och behöver världens största batteritillverkning så känns det givet att göra det själv, även om dom faktiskt inte gör det helt själv,
Panasonic finns ju med på ett hörn oxo
Dvs eftersom Tesla blir den största kunden i världen (nu iaf) och behöver världens största batteritillverkning så känns det givet att göra det själv, även om dom faktiskt inte gör det helt själv,
Panasonic finns ju med på ett hörn oxo

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Egen batteritillverkning dumt?
Ja, precis! Det är ju de facto Panasonic som står för teknologin!Bjelke skrev:Panasonic finns ju med på ett hörn oxo
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Egen batteritillverkning dumt?
Underleverantör = En till länk i kedjan som kan strula. + En till part som ska ha vinst.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Egen batteritillverkning dumt?
Alla använder sig av underleverantörer på ett eller annat sätt, bara en fråga om vilken nivå man ska lägga sig på. Inte tusan går man och bygger egna skruvmejslar när man kan köpa dem billigt var som helst. Men batterierna känns mycket som en kärnteknik för biltillverkarna - jämför med om alla la ut bensinmotortillverkningen till Sydostasien - vad skulle då hindra dem från att bygga sina egna bilar till slut och konkurrera ut européerna?
Re: Egen batteritillverkning dumt?
Som nån skrev på Facebook "undra om han tycker att det är dumt att tillverka egna motorer och växellådor också?". Batterier måste anses vara kärnverksamhet i en seriös elbilstillverkare och nog är det snart att ha in house om man känner att man kan konkurrera med det. Jag tror inte att det är bra att lg får ett så stort monopol så det är bra med fler aktörer som utmanar.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Egen batteritillverkning dumt?
Jag syftade så klart på batteriet, som är en såpass viktig del, precis som apkungen säger.Jerka skrev:Alla använder sig av underleverantörer på ett eller annat sätt, bara en fråga om vilken nivå man ska lägga sig på. Inte tusan går man och bygger egna skruvmejslar när man kan köpa dem billigt var som helst. Men batterierna känns mycket som en kärnteknik för biltillverkarna - jämför med om alla la ut bensinmotortillverkningen till Sydostasien - vad skulle då hindra dem från att bygga sina egna bilar till slut och konkurrera ut européerna?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Egen batteritillverkning dumt?
Just det. De flesta (alla?) biltillverkare bygger egna motorer eftersom det är kärnan i deras bilar. Batterierna har samma betydelse i en elbil. Man kan undra om Nissan kanske ändå ser elbilen enbart som en liten nischprodukt, inte värt att lägga för mycket fokus och pengar på. Ungefär som när Volvo byggde bilar med V8-motor. Det handlade trots allt om små volymer och därför köptes motorn från en underleverantör.apkungen skrev:Som nån skrev på Facebook "undra om han tycker att det är dumt att tillverka egna motorer och växellådor också?". Batterier måste anses vara kärnverksamhet i en seriös elbilstillverkare och nog är det snart att ha in house om man känner att man kan konkurrera med det. Jag tror inte att det är bra att lg får ett så stort monopol så det är bra med fler aktörer som utmanar.
Tesla däremot bygger ju enbart elbilar. Det är fullkomligt logiskt och uppenbart att de måste tillverka batterierna själva.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Egen batteritillverkning dumt?
Lite längre fram tror jag vi kommer att få se dom stora batteritillverkarna ta fram bättre/billigare batterier som är mer standardiserade och såpass allmänt bra att dom
kan användas mer generellt och då används i många fler bilar bilar och med samma format, det skulle verkligen gagna oss bilköpare genom att vi därmed kan återanvända
dom i andra bilar/modularisera så att man själv kan köpa den kapacitet man vill ha (även EFTER bilköpet, tex när man köper en begagnad bil) osv.
Jag väntar ff på den första varianten där man kan slänga in sitt batteri (eller iaf en del av det, det skulle ju tex kunna vara default med 10kh och resten utbyggbart osv) i sin
husbil, båt, snöslunga (det du Herr X!) eller batterilagring i huset/sommarstugan.
Tänk att kunna ringa till skroten och köpa ett batteri till typ halva priset
OSV
kan användas mer generellt och då används i många fler bilar bilar och med samma format, det skulle verkligen gagna oss bilköpare genom att vi därmed kan återanvända
dom i andra bilar/modularisera så att man själv kan köpa den kapacitet man vill ha (även EFTER bilköpet, tex när man köper en begagnad bil) osv.
Jag väntar ff på den första varianten där man kan slänga in sitt batteri (eller iaf en del av det, det skulle ju tex kunna vara default med 10kh och resten utbyggbart osv) i sin
husbil, båt, snöslunga (det du Herr X!) eller batterilagring i huset/sommarstugan.
Tänk att kunna ringa till skroten och köpa ett batteri till typ halva priset

OSV

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Egen batteritillverkning dumt?
Nissan lider fortfarande av chocken över att deras egna batterifabriker framställer dyrare batterier än om de skulle ha köpt dem från LG.
Vilket i sin tur beror på att de är överdimensionerade, och kan inte sälja överkapaciteten till andra köpare. Ingen vill liksom köpa batterier i stor volym i det formatet Nissan tillverkar dem i.
När Nissan byggde sina batterifabriker hoppades de på högre försäljningssiffror på Leaf, och att Renault också skulle använda sig av samma batterier. Sen gjorde fransmännen som fransmän brukar göra och hittade på helt egna grejer. Vilket gjorde att Nissan satt där plötsligt med skägget i brevlådan och fick köra sina batterifabriker med förlust, på halvfart.
Ghosns uttalande är nog en direkt reaktion på detta, han hoppas slippa upprepa misstaget med att behöva satsa eget och hoppas på att fria marknaden ska skänka honom billigare batterier. Och han gick åter igen ut med förhoppningen att nästa generations Renault elbilar ska använda samma batterier som Nissans. Oh la la, vi får se, ce la vie
Om batterierna tillverkas av biltillverkaren eller en underleverantör spelar mindre roll än vem som besitter know-how. Alla batterier i alla hittills sålda Teslor är tillverkade av Panasonic - men de är bara en underleverantör. Det är Tesla som äger mycket av teknologin i batterierna, det är de som har utvecklat cellerna. Tesla-Panasonic samarbetet är mycket mer än en säljare-köpare förhållande. Tesla har varit drivande även i själva utvecklingen av battericellerna. Cellerna som sitter i en Tesla är så pass specialiserade att de kan över huvud taget inte användas någon annanstans.
Vilket i sin tur beror på att de är överdimensionerade, och kan inte sälja överkapaciteten till andra köpare. Ingen vill liksom köpa batterier i stor volym i det formatet Nissan tillverkar dem i.
När Nissan byggde sina batterifabriker hoppades de på högre försäljningssiffror på Leaf, och att Renault också skulle använda sig av samma batterier. Sen gjorde fransmännen som fransmän brukar göra och hittade på helt egna grejer. Vilket gjorde att Nissan satt där plötsligt med skägget i brevlådan och fick köra sina batterifabriker med förlust, på halvfart.
Ghosns uttalande är nog en direkt reaktion på detta, han hoppas slippa upprepa misstaget med att behöva satsa eget och hoppas på att fria marknaden ska skänka honom billigare batterier. Och han gick åter igen ut med förhoppningen att nästa generations Renault elbilar ska använda samma batterier som Nissans. Oh la la, vi får se, ce la vie

Om batterierna tillverkas av biltillverkaren eller en underleverantör spelar mindre roll än vem som besitter know-how. Alla batterier i alla hittills sålda Teslor är tillverkade av Panasonic - men de är bara en underleverantör. Det är Tesla som äger mycket av teknologin i batterierna, det är de som har utvecklat cellerna. Tesla-Panasonic samarbetet är mycket mer än en säljare-köpare förhållande. Tesla har varit drivande även i själva utvecklingen av battericellerna. Cellerna som sitter i en Tesla är så pass specialiserade att de kan över huvud taget inte användas någon annanstans.
Re: Egen batteritillverkning dumt?
Ja, det är ju ett önskescenario. Man tycker ju att motsvarande borde ha kunnat få framgång inom förbränningsmotorsektorn, att en motor är en motor och passar i vilken bil som helst, men så blev det aldrig...Bjelke skrev:Lite längre fram tror jag vi kommer att få se dom stora batteritillverkarna ta fram bättre/billigare batterier som är mer standardiserade och såpass allmänt bra att dom
kan användas mer generellt och då används i många fler bilar bilar och med samma format, det skulle verkligen gagna oss bilköpare genom att vi därmed kan återanvända
dom i andra bilar/modularisera så att man själv kan köpa den kapacitet man vill ha (även EFTER bilköpet, tex när man köper en begagnad bil) osv.
Jag väntar ff på den första varianten där man kan slänga in sitt batteri (eller iaf en del av det, det skulle ju tex kunna vara default med 10kh och resten utbyggbart osv) i sin
husbil, båt, snöslunga (det du Herr X!) eller batterilagring i huset/sommarstugan.
Tänk att kunna ringa till skroten och köpa ett batteri till typ halva priset
OSV
Re: Egen batteritillverkning dumt?
Jag kan ta batteriet i min iPad och stoppa i min Kindle, det funkar ju jättebra...
Det verkar inte vara speciellt intressant med laddningsbara batterier som är kompatibla i form och funktion med andra tillverkare. Nu är bilar inte mobiltelefoner, men jag tror inte det kommer att hända.

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Egen batteritillverkning dumt?
Det här visste jag inte. Det känns rätt blåst att inte utnyttja sin allianspartners resurser faktiskt.TiborBlomhall skrev:När Nissan byggde sina batterifabriker hoppades de på högre försäljningssiffror på Leaf, och att Renault också skulle använda sig av samma batterier. Sen gjorde fransmännen som fransmän brukar göra och hittade på helt egna grejer. Vilket gjorde att Nissan satt där plötsligt med skägget i brevlådan och fick köra sina batterifabriker med förlust, på halvfart
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Egen batteritillverkning dumt?
Eller varför inte slänga in mer batterier i den bil man redan har?? Om man nu har överkapacitet lixom...Torkel skrev:Det här visste jag inte. Det känns rätt blåst att inte utnyttja sin allianspartners resurser faktiskt.TiborBlomhall skrev:När Nissan byggde sina batterifabriker hoppades de på högre försäljningssiffror på Leaf, och att Renault också skulle använda sig av samma batterier. Sen gjorde fransmännen som fransmän brukar göra och hittade på helt egna grejer. Vilket gjorde att Nissan satt där plötsligt med skägget i brevlådan och fick köra sina batterifabriker med förlust, på halvfart
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Egen batteritillverkning dumt?
Eller bygga fler bilar, som folk vill ha. Varför inte börja med en 60 kWh crossover ? Då går batterierna åt.Bjelke skrev:Eller varför inte slänga in mer batterier i den bil man redan har?? Om man nu har överkapacitet lixom...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Egen batteritillverkning dumt?
Fast i lastbils-sektorn är det faktiskt så! Inte vanligt i Europa men i USA (naturligtvis) köper du en lastbil av återförsäljaren och sedan väljer du vilken motortillverkare som skall leverera tillhörande kraftkälla.Jerker skrev:Ja, det är ju ett önskescenario. Man tycker ju att motsvarande borde ha kunnat få framgång inom förbränningsmotorsektorn, att en motor är en motor och passar i vilken bil som helst, men så blev det aldrig...Bjelke skrev:Lite längre fram tror jag vi kommer att få se dom stora batteritillverkarna ta fram bättre/billigare batterier som är mer standardiserade och såpass allmänt bra att dom
kan användas mer generellt och då används i många fler bilar bilar och med samma format, det skulle verkligen gagna oss bilköpare genom att vi därmed kan återanvända
dom i andra bilar/modularisera så att man själv kan köpa den kapacitet man vill ha (även EFTER bilköpet, tex när man köper en begagnad bil) osv.
Jag väntar ff på den första varianten där man kan slänga in sitt batteri (eller iaf en del av det, det skulle ju tex kunna vara default med 10kh och resten utbyggbart osv) i sin
husbil, båt, snöslunga (det du Herr X!) eller batterilagring i huset/sommarstugan.
Tänk att kunna ringa till skroten och köpa ett batteri till typ halva priset
OSV
Naturligtvis säljs "raka" bilar med lastbilsleverantörens drivlina i standardutförande, men påfallande ofta får just Volvo lastbilar en Cummins-motor. Det kan ju iofs ha med att att göra att Volvo inte har en V8 i sitt modellprogram och diesel i USA är "billigt" så många väljer kraft för bränsleekonomi.
Samma fenomen finns ju även bland pickup i USA, där ser man ganska ofta just Cummins motorer i tex Ford F150/250/350
MS 60D Multi-vit, troligen på väg att bli en 75:a
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Egen batteritillverkning dumt?
Fenomenet förekom också i fossilbilens barndom då vissa tillverkare enbart byggde bottenplattor, stålram med hjul, ratt och motor på. Sedan tog man en sådan bottenplatta till sin favorit-karossmakare som byggde en bilkaross ovanpå bottenplattan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coachbuilder
https://en.wikipedia.org/wiki/Coachbuilder