Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?
Moderator: Redaktion
Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?
I mitt tidigare inlägg ”ettårsservice” tog jag upp erfarenheten av att få en dieselbil som lånebil. Hur imponerad jag var av den höga ljuddämpningen. Varken vägbanan eller motorn hördes. Tystare än i min Tesla med dubbfria vinterdäck.
MEN det kändes obehagligt. Obehaget ökade vid gaspådrag. Ytterst svagt kunde jag uppfatta knattret från dieselmotorn vid gaspådrag.
På kvällen tog jag min gamla Volvo 745-88 för ett tvåtimmarsärende, obeskrivligt bullrig, men ändå inga fysiska obehagskänslor som i dieselbilen.
Dagen efter åkte jag tillbaka till SC Upplands Väsby i lånebilen. Vilken befrielse att komma tillbaka till Teslan. Detta väckte tanken att jag kanske reagerade på infraljudet, frekvenser under 20 Hz, från dieselmotorn. Infraljudet kan inte dämpas.
Då går man till Google, där jag förutom artiklar om infraljud som framkallar irritation och illamående även hittade
http://nile.lub.lu.se/arbarch/amfo/1268.pdf
Arbetsmiljöfondens sammanfattningar från mars 1989.
I deras slutledning står:
- "Hög infraljudnivå i fordon är inte bra ur prestations- och vakenhetssynpunkt, om bullernivån (hörbart ljud) samtidigt är låg". (som i min lånebil Audi A6 Avant diesel).
- "Kombinationen buller och infraljud av höga nivåer kan ge prestationsförbättringar. En sådan miljö ska dock inte eftersträvas eftersom erforderliga nivåer resulterar i komfortproblem". (Min gamla Volvo 745-88).
- "Den akustiska fordonsmiljö som bör eftersträvas har låg men samtidigt aktiverande bullernivå OCH låg infraljudnivå". (Min Tesla som inte är helt tyst. Man hör svagt buller och infraljud från vägbanan).
Min slutledning är:
- Dieseldrivna tyska lyxbilar bör förbjudas ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Teslas AP underlättar vid långkörning men är inte huvudorsaken till att man kommer fram pigg och utvilad.
God Jul
Per
MEN det kändes obehagligt. Obehaget ökade vid gaspådrag. Ytterst svagt kunde jag uppfatta knattret från dieselmotorn vid gaspådrag.
På kvällen tog jag min gamla Volvo 745-88 för ett tvåtimmarsärende, obeskrivligt bullrig, men ändå inga fysiska obehagskänslor som i dieselbilen.
Dagen efter åkte jag tillbaka till SC Upplands Väsby i lånebilen. Vilken befrielse att komma tillbaka till Teslan. Detta väckte tanken att jag kanske reagerade på infraljudet, frekvenser under 20 Hz, från dieselmotorn. Infraljudet kan inte dämpas.
Då går man till Google, där jag förutom artiklar om infraljud som framkallar irritation och illamående även hittade
http://nile.lub.lu.se/arbarch/amfo/1268.pdf
Arbetsmiljöfondens sammanfattningar från mars 1989.
I deras slutledning står:
- "Hög infraljudnivå i fordon är inte bra ur prestations- och vakenhetssynpunkt, om bullernivån (hörbart ljud) samtidigt är låg". (som i min lånebil Audi A6 Avant diesel).
- "Kombinationen buller och infraljud av höga nivåer kan ge prestationsförbättringar. En sådan miljö ska dock inte eftersträvas eftersom erforderliga nivåer resulterar i komfortproblem". (Min gamla Volvo 745-88).
- "Den akustiska fordonsmiljö som bör eftersträvas har låg men samtidigt aktiverande bullernivå OCH låg infraljudnivå". (Min Tesla som inte är helt tyst. Man hör svagt buller och infraljud från vägbanan).
Min slutledning är:
- Dieseldrivna tyska lyxbilar bör förbjudas ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Teslas AP underlättar vid långkörning men är inte huvudorsaken till att man kommer fram pigg och utvilad.
God Jul
Per
S70D -15
Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?
Jag har länge funderat på det där med ljudet i dieselbilar. Om jag själv blir mindre trött i Teslan just pga att den saknar motorljud vet jag inte, men faktum är att jag blir mindre trött. Jag kan inte skylla på AP, för jag har ingen.
Det jag däremot noterar är hur mina hundar beter sig i Teslan. Hundar är betydligt känsligare för ljud, både högfrekvent och lågfrekvent, än vad vi människor är. Och båda mina jyckar är lugnare i Teslan än i min tidigare dieselbil. Och jag tror att det är avsaknaden av infraljud som gör detta.
Det jag däremot noterar är hur mina hundar beter sig i Teslan. Hundar är betydligt känsligare för ljud, både högfrekvent och lågfrekvent, än vad vi människor är. Och båda mina jyckar är lugnare i Teslan än i min tidigare dieselbil. Och jag tror att det är avsaknaden av infraljud som gör detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag undrar om ni verkligen är rätt ute med att motorn skulle alstra infraljud. Jag har absolut läst om infraljud och hur det påverkar oss - att vi blir trötta mm - men främst har det då handlat om att det kommer av att man har fönster nervevade (turbulens) eller från vägljud. När Vi Bilägare nyligen testade ljudnivån visade sig en 25 år gammal Volvo 240 vara tystare än många moderna bilar - inte minst när det gäller det vägljud som fortplantas via däck, hjul och hjulupphängningar och som är mer eller mindre omöjligt att eliminera med ljuddämpande material. Just Audi är ju kända för att ha ganska hård fjädring och prioritera "köregenskaper" så jag är knappast förvånad över att en nyare A6 alstrar mer vägljud än en gammal 745'a.
Men det är klart, osvuret är alltid bäst. Och med tanke på att vi egentligen aldrig haft bilar "utan motor" att jämföra med innan Tesla dök upp kanske det kan ligga något i teorin om infraljud från motorn...
Men det är klart, osvuret är alltid bäst. Och med tanke på att vi egentligen aldrig haft bilar "utan motor" att jämföra med innan Tesla dök upp kanske det kan ligga något i teorin om infraljud från motorn...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
mati skrev:Jag har länge funderat på det där med ljudet i dieselbilar. Om jag själv blir mindre trött i Teslan just pga att den saknar motorljud vet jag inte, men faktum är att jag blir mindre trött. Jag kan inte skylla på AP, för jag har ingen.
Kan det då vara så att ICEer skapar även Ultraljud i större utsträckning än vad elbilar gör?per skrev:Samma erfarenhet med min grabbs hund
Tesla Model Y
Det är ett faktum att ice-tillverkarna flyttar motorljudet till frekvenser som vi inte kan uppfatta. Det är ju inte så att motorn är tyst, bara för att vi inte hör den. Den producerar en massa ljud, bara att man har lyckats kamouflera det för våra öron. Det kan vara både infraljud och ultraljud skulle jag kunna tänka mig.
känner ni inte alla dessa minivibrationer som är i en fossilbil hela dj.... tiden, jag tror att det är de som gör det
ms 76132 "Eleamore"
Det har jag förträngt. Jag brukar undvika fossilbilar.12man skrev:känner ni inte alla dessa minivibrationer som är i en fossilbil hela dj.... tiden, jag tror att det är de som gör det
Skönt att veta att vår fuskwagendiesel låter som ett helt tröskverk. Ingen risk för dolda infraljud där inte - alla ljud är fullt hörbara! 

Jag hade min bil (Zoe) på service i förra veckan och fick en Renault Kadjar diesel (demobil, så det var senaste årsmodellen och alldeles ny) som lånebil. Min reflektion var att den var väldigt tyst. Men ändå, när jag åter satte mig i min egen bil så slogs jag av hur tyst den var i jämförelse med Kadjaren! Det går inte att jämföra. Det är definitivt så att det är en massa "ohörbara ljud" i en fossilbil!
En annan sak jag noterade var hur ryckig och långsam en automat är! De som säger att en automatväxlad är att jämföra med en elbil har inte fattat nånting! När man ska starta från noll och trampar ner gaspedalen så händer ju inget! Förrän efter nån sekund! Och då med ett våldsamt ryck och växlingen upp till tvåan är väldigt märkbar. Om man ska få en automatväxlad bil att köra smidigt så kan man inte gasa särskilt hårt och att ta sig snabbt ut i vägkorsningar kan man bara glömma...
En annan sak jag noterade var hur ryckig och långsam en automat är! De som säger att en automatväxlad är att jämföra med en elbil har inte fattat nånting! När man ska starta från noll och trampar ner gaspedalen så händer ju inget! Förrän efter nån sekund! Och då med ett våldsamt ryck och växlingen upp till tvåan är väldigt märkbar. Om man ska få en automatväxlad bil att köra smidigt så kan man inte gasa särskilt hårt och att ta sig snabbt ut i vägkorsningar kan man bara glömma...
Precis. Vi har ju fortfarande en bensinbil här hemma. Den har dessutom dubbdäck, medan min Tesla glider fram på friktionsdäck. Då blir skillnaden ännu större. Bensinbilen känns som en gammal lastmaskin eller nåt sånt. Och så är den automatväxlad. För inte så länge sedan tyckte jag också att den gick väldigt mjukt och växlade knappt så det märktes. Haha, just det. Det går inte att jämföra med en elbil. Skillnaden är så enormt stor att alla jämförelser blir bara patetiska. Och så det där med responsen. Det händer ingenting alls. Jag tvingades häromveckan att köra bensinbilen. Sambon sa bara, man märker att du är van vid Teslan. Det hon menade var att jag tryckte ner gasen alldeles för mycket, bara eftersom jag inte fick den responsen jag är van vid. Det enda som händer är att det låter väldigt mycket.
Och så märkte jag en sak till. Det är så otroligt irriterande att man måste bromsa. Det känns bara fel och jag försökte att undvika det i största möjliga mån, vilket visserligen inte går. Det resulterade i att jag körde väldigt sakta. Rullade mest liksom. Det där med bensinbilar ska vi sluta med hörni. Men det visst ni kanske redan...?`
Och så märkte jag en sak till. Det är så otroligt irriterande att man måste bromsa. Det känns bara fel och jag försökte att undvika det i största möjliga mån, vilket visserligen inte går. Det resulterade i att jag körde väldigt sakta. Rullade mest liksom. Det där med bensinbilar ska vi sluta med hörni. Men det visst ni kanske redan...?`

Jag tycker mig även märka av att mitt luktsinne kommit tillbaka / förbättrats sedan jag började köra Tesla.
Jag har börjat störa mig på avgaser, undrar om det även påverkar i form av huvudvärk (att åka i sina egna och andras dieselångor)?
Under min "Tesla-lucka" i väntan på X:en så åkte jag fossilt i drygt 3 månader, förhoppningsvis de sista månaderna någonsin...
Jag har börjat störa mig på avgaser, undrar om det även påverkar i form av huvudvärk (att åka i sina egna och andras dieselångor)?
Under min "Tesla-lucka" i väntan på X:en så åkte jag fossilt i drygt 3 månader, förhoppningsvis de sista månaderna någonsin...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Jag har också märkt nåt liknande. Jag vet inte om det beror på förbättrat luktsinne eller om det är rent psykiskt. Men jag kan säga såhär att jag har blivit extremt känslig för avgaslukt. Jag bor ju på landet och det går inte så hemskt många bilar här. Och de bilar som finns är inte sällan av äldre modell med obefintlig avgasreglering. Det blir alltså ännu mer påtagligt med andra ord. Varje gång jag går med hundarna t.ex. och det kommer en bil så känner jag att jag vill spotta och spy, så äckligt är det. Fy fan vad vidrigt. Och så sitter de i sina bilar och fattar inte att de förpestar luften. Likadant med motorljudet. Så himla störande. Jag blir irriterad för varje bil som kommer och väsnas. Jag känner att jag måste bli lite mer tolerant igen, det hjälper föga att irritera sig på alla bilar som går på bensin. Det finns ju ändå rätt många av dem.Johnalm skrev:Jag tycker mig även märka av att mitt luktsinne kommit tillbaka / förbättrats sedan jag började köra Tesla.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Måste bara berätta vad en kille som säljer dom där eldrivna krosshojarna (KTM) sa,mati skrev:Jag har också märkt nåt liknande. Jag vet inte om det beror på förbättrat luktsinne eller om det är rent psykiskt. Men jag kan säga såhär att jag har blivit extremt känslig för avgaslukt. Jag bor ju på landet och det går inte så hemskt många bilar här. Och de bilar som finns är inte sällan av äldre modell med obefintlig avgasreglering. Det blir alltså ännu mer påtagligt med andra ord. Varje gång jag går med hundarna t.ex. och det kommer en bil så känner jag att jag vill spotta och spy, så äckligt är det. Fy fan vad vidrigt. Och så sitter de i sina bilar och fattar inte att de förpestar luften. Likadant med motorljudet. Så himla störande. Jag blir irriterad för varje bil som kommer och väsnas. Jag känner att jag måste bli lite mer tolerant igen, det hjälper föga att irritera sig på alla bilar som går på bensin. Det finns ju ändå rätt många av dem.Johnalm skrev:Jag tycker mig även märka av att mitt luktsinne kommit tillbaka / förbättrats sedan jag började köra Tesla.
han berättade att när han kör med elhojen i skogen så vinkar folk och hejar när han kommer åkande, men
när han kör med sin gamla endurohoj som går på bensin så svär folk högljutt och pekar finger eller andra gester och är allmänt arga............. Say no more...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ungefär som en gammal rökare som märker att kläderna stinker sur cigarrmati skrev:Jag har också märkt nåt liknande. Jag vet inte om det beror på förbättrat luktsinne eller om det är rent psykiskt. Men jag kan säga såhär att jag har blivit extremt känslig för avgaslukt.Johnalm skrev:Jag tycker mig även märka av att mitt luktsinne kommit tillbaka / förbättrats sedan jag började köra Tesla.

Håller helt med om det där med Automat, det känns verkligen segt! Iofs har det varit med dieslar på typ 180hk jag provkört men ändå.
Det är nästan så jag känner att manuell är att föredra, då är man ju i upptagen med att spaka och trampa under tiden i alla fall...
Vi har ju en Volvo Drive också som skakar som ett mindre tröskverk, går dock hyfsat bra på långkörningar tycker jag, hyfsat tyst också.
Synd att man inte vill köra långt med leafen med dess begränsade kapacitet, vore kul att jämföra, det kanske är värt alla stoppen om man mår bättre när man väl kommer fram?
Det är nästan så jag känner att manuell är att föredra, då är man ju i upptagen med att spaka och trampa under tiden i alla fall...

Vi har ju en Volvo Drive också som skakar som ett mindre tröskverk, går dock hyfsat bra på långkörningar tycker jag, hyfsat tyst också.
Synd att man inte vill köra långt med leafen med dess begränsade kapacitet, vore kul att jämföra, det kanske är värt alla stoppen om man mår bättre när man väl kommer fram?

De avgaser som kommer in kommer inte från den egna bilen...Johnalm skrev:Jag tycker mig även märka av att mitt luktsinne kommit tillbaka / förbättrats sedan jag började köra Tesla.
Avgaser måste inte komma in...Verdi skrev:De avgaser som kommer in kommer inte från den egna bilen...Johnalm skrev:Jag tycker mig även märka av att mitt luktsinne kommit tillbaka / förbättrats sedan jag började köra Tesla.

Sedan luktar bensin-Saaben rätt mycket när den startas innan isskrapningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Köp en bil med en rak sexa så vibrerar det inte.12man skrev:känner ni inte alla dessa minivibrationer som är i en fossilbil hela dj.... tiden, jag tror att det är de som gör det

Nej men seriöst. Varifrån skulle de här infraljuden komma? Motorn varvar ju flera tusen varv per minut och borde väl inte alstra några lågfrekventa ljud? Finns det några som helst bevis eller är det bara subjektivt tyckande?
Måste inte komma in? För vad? För att lukta? Jo...Svenssons skrev:Avgaser måste inte komma in...Verdi skrev:De avgaser som kommer in kommer inte från den egna bilen...Johnalm skrev:Jag tycker mig även märka av att mitt luktsinne kommit tillbaka / förbättrats sedan jag började köra Tesla.
Sedan luktar bensin-Saaben rätt mycket när den startas innan isskrapningen.
Skaffa kupévärmare så slipper du skrapa rutor och starta motorn innan.
Det är sant. Och jag börjar förstå varför man behöver bio-weapon-defense mode. Det vanliga kupéfiltret verkar tämligen dåligt på att filtrera bort lukt och sånt. Till exempel sprit-lukten från spolarvätskan så här års går rätt in i kupén. Jag har aldrig märkt det så tydligt i andra bilar. Antingen så har jag blivit känsligare eller så är det fel på mitt kupéfilter.Verdi skrev:De avgaser som kommer in kommer inte från den egna bilen...
Att infraljud kommer från förbränningsmotorer, särskilt dieselmotorer är inget konstigt. Upp till 1200 varv per minut så är ju frekvensen under 20Hz direkt från motorns varvtal men sedan finns det andra vibrationer/stående vågor på lägre frekvenser även vid högre varvtal.Verdi skrev:Köp en bil med en rak sexa så vibrerar det inte.12man skrev:känner ni inte alla dessa minivibrationer som är i en fossilbil hela dj.... tiden, jag tror att det är de som gör det
Nej men seriöst. Varifrån skulle de här infraljuden komma? Motorn varvar ju flera tusen varv per minut och borde väl inte alstra några lågfrekventa ljud? Finns det några som helst bevis eller är det bara subjektivt tyckande?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Som jag skrev längre upp. Biltillverkarna "flyttar" med hjälp av en massa finesser en del av motorljudet till det icke-hörbara området för att få motorn att gå tystare. Egentligen är den inte så mycket tystare, det hörs bara inte lika mycket, vilket inte är samma sak.Verdi skrev:Nej men seriöst. Varifrån skulle de här infraljuden komma?
Det vore intressant att läsa om. Har du några länktips?mati skrev:Som jag skrev längre upp. Biltillverkarna "flyttar" med hjälp av en massa finesser en del av motorljudet till det icke-hörbara området för att få motorn att gå tystare. Egentligen är den inte så mycket tystare, det hörs bara inte lika mycket, vilket inte är samma sak.Verdi skrev:Nej men seriöst. Varifrån skulle de här infraljuden komma?
Jag letar precis efter det.Verdi skrev:Det vore intressant att läsa om. Har du några länktips?mati skrev:Som jag skrev längre upp. Biltillverkarna "flyttar" med hjälp av en massa finesser en del av motorljudet till det icke-hörbara området för att få motorn att gå tystare. Egentligen är den inte så mycket tystare, det hörs bara inte lika mycket, vilket inte är samma sak.Verdi skrev:Nej men seriöst. Varifrån skulle de här infraljuden komma?