Försökte köra elbil från Stockholm till Västerås
Moderator: Redaktion
Försökte köra elbil från Stockholm till Västerås
Blev lite äventyr idag :p. Hyrde Nissan leaf från move about för att åka från Stockholm till Västerås. Hyrde den från halv två och hade tid vid sjukgymnasten två timmar senare. Flickvännen var redan vid centralen där bilen stod och jag jobbar i mörby centrum så hon fick ta bilen därifrån och hämta upp mig.
Move about ska få in nya 30kWh bilar med 6,6kW laddare också men än hade de gamla Japan leafs kvar, väldigt lite regen i dem.
Flickvännen lyckades först inte låsa upp bilen och sen inte lossa kabeln ut laddaren och sen körde hon fel, och fel igen och fel igen. Hon hamnade på söder och i bromma och fridhemsplan innan hon hittade vägen till mörby centrum. När hon kom till mörby var det bara 50km kvar på laddningen och det var en timme tills min tid hos sjukgymnasten började. Jag fick ringa och säga att jag var sen for att senare avboka den tyvärr.
Vi började med att ladda i Jakobsberg på clever, inga problem. Åkte vidare mot Enköping i 110. Räckvidden tickade ned så jag la mig bakom en långtradare i några mil. Sista milen gasade jag på igen och kom fram med 8km kvar till clevers laddare i Enköping, men laddningen vägrade starta, "kommunikationsfel". Provade allt, ringde clever och de startade om laddaren två gånger, gick ändå inte. Det är den enda laddaren i Enköping (om inte vattenfall fått igång sin laddare, har de det? Nån som vet?) så vi bestämde oss för att åka till tågstationen för där finns långsamladdning, och ta tåget till Västerås.
När vi kom till stationen i Enköping var alla platser upptagna, varav en av en Mitsubishi laddhybrid som inte laddade :@. Jag lyckades koppla om sladdarna på de tre som laddade och ställde mig på en jätteliten plats så att jag blev tvungen att gå ut via bagaget haha :p. Och då kommer Mitsubishibilen. Han fick höra både ett och annat. Så jag kröp in i bilen igen och parkerade om den så att bilen bredvid kunde komma ut utan att behöva gå in genom passagerarsätet. Slutligen tog vi tåget till Västerås och pappa kom o hämtade oss på stationen. Nästan 5h tog det från Stockholm till Västerås den här gången... Det går bra nu haha
-------
Hemresan:
Körde hem från Enköping idag kom dit till en fulladdad bil, 105km, och hade då 55km till jakobsberg och clevers snabbladdare och 72km hem o 74km till centralen. Lätt som en plätt tänkte jag så vi tog en liten tur till den laddare som vattenfall enligt uppgift på uppladdning.se bygger i Enköping. Fanns inget där än så länge såvitt vi kunde se. Kan nog ta tid innan den kommer upp.
59km hade vi därför till jakobsberg och när vi kom ut på motorvägen och la oss i eco mode i 90km/h gick ändå mätaren snabbt ner till 65km räckvidd. Ångesten kom som ett slag :p men när jag stängde av klimatsystemet som gick på fullt så fick vi tillbaka 10km räckvidd. Det sattes sen bara på stundtals för att få bort uppstådd imma... Vi gled in på clevers laddstation med 8km räckvidd kvar. Börjar bli standard.
Vi hade alltså 65km räckvidd idag på en full laddning i en japan leaf med 6k mil på mätaren. Bilen visade alltså 8km kvar och en bar men när jag kopplade in laddaren (laddning som startade jippi!) så visade laddaren 17% SoC vilket borde varit iaf 13km räckvidd. Bilen är nog inte helt frisk.
Jag upplevde också är bilen tappade massor med km och många bars fort i början. Jag hade klimatsystemet igång samtidigt som jag tog bort snö men det hade nog behövt vara på ett bra tag i förväg egentligen, då kanske det också värmer batteriet? Hade nog fått 10km räckvidd till om jag hade förvärmt.
Nu har vi bestämt oss för att vänta tills move about har fått in nya 30kWh Leafs med 6,6kW laddare och tills vattenfall fått upp sin laddare i Enköping innan vi provar åka till Västerås igen.
Herregud vad jag längtar tills min modell 3 kommer!!! Jag hoppas också på en dollar i max 8kr när dagen stundas. Can't wait!
P.s. Det var en hel del isig snö på bilen kvar när vi åkte som säkert drog upp förbrukningen en del. Nån som vet hur mycket det kan påverka?
Move about ska få in nya 30kWh bilar med 6,6kW laddare också men än hade de gamla Japan leafs kvar, väldigt lite regen i dem.
Flickvännen lyckades först inte låsa upp bilen och sen inte lossa kabeln ut laddaren och sen körde hon fel, och fel igen och fel igen. Hon hamnade på söder och i bromma och fridhemsplan innan hon hittade vägen till mörby centrum. När hon kom till mörby var det bara 50km kvar på laddningen och det var en timme tills min tid hos sjukgymnasten började. Jag fick ringa och säga att jag var sen for att senare avboka den tyvärr.
Vi började med att ladda i Jakobsberg på clever, inga problem. Åkte vidare mot Enköping i 110. Räckvidden tickade ned så jag la mig bakom en långtradare i några mil. Sista milen gasade jag på igen och kom fram med 8km kvar till clevers laddare i Enköping, men laddningen vägrade starta, "kommunikationsfel". Provade allt, ringde clever och de startade om laddaren två gånger, gick ändå inte. Det är den enda laddaren i Enköping (om inte vattenfall fått igång sin laddare, har de det? Nån som vet?) så vi bestämde oss för att åka till tågstationen för där finns långsamladdning, och ta tåget till Västerås.
När vi kom till stationen i Enköping var alla platser upptagna, varav en av en Mitsubishi laddhybrid som inte laddade :@. Jag lyckades koppla om sladdarna på de tre som laddade och ställde mig på en jätteliten plats så att jag blev tvungen att gå ut via bagaget haha :p. Och då kommer Mitsubishibilen. Han fick höra både ett och annat. Så jag kröp in i bilen igen och parkerade om den så att bilen bredvid kunde komma ut utan att behöva gå in genom passagerarsätet. Slutligen tog vi tåget till Västerås och pappa kom o hämtade oss på stationen. Nästan 5h tog det från Stockholm till Västerås den här gången... Det går bra nu haha
-------
Hemresan:
Körde hem från Enköping idag kom dit till en fulladdad bil, 105km, och hade då 55km till jakobsberg och clevers snabbladdare och 72km hem o 74km till centralen. Lätt som en plätt tänkte jag så vi tog en liten tur till den laddare som vattenfall enligt uppgift på uppladdning.se bygger i Enköping. Fanns inget där än så länge såvitt vi kunde se. Kan nog ta tid innan den kommer upp.
59km hade vi därför till jakobsberg och när vi kom ut på motorvägen och la oss i eco mode i 90km/h gick ändå mätaren snabbt ner till 65km räckvidd. Ångesten kom som ett slag :p men när jag stängde av klimatsystemet som gick på fullt så fick vi tillbaka 10km räckvidd. Det sattes sen bara på stundtals för att få bort uppstådd imma... Vi gled in på clevers laddstation med 8km räckvidd kvar. Börjar bli standard.
Vi hade alltså 65km räckvidd idag på en full laddning i en japan leaf med 6k mil på mätaren. Bilen visade alltså 8km kvar och en bar men när jag kopplade in laddaren (laddning som startade jippi!) så visade laddaren 17% SoC vilket borde varit iaf 13km räckvidd. Bilen är nog inte helt frisk.
Jag upplevde också är bilen tappade massor med km och många bars fort i början. Jag hade klimatsystemet igång samtidigt som jag tog bort snö men det hade nog behövt vara på ett bra tag i förväg egentligen, då kanske det också värmer batteriet? Hade nog fått 10km räckvidd till om jag hade förvärmt.
Nu har vi bestämt oss för att vänta tills move about har fått in nya 30kWh Leafs med 6,6kW laddare och tills vattenfall fått upp sin laddare i Enköping innan vi provar åka till Västerås igen.
Herregud vad jag längtar tills min modell 3 kommer!!! Jag hoppas också på en dollar i max 8kr när dagen stundas. Can't wait!
P.s. Det var en hel del isig snö på bilen kvar när vi åkte som säkert drog upp förbrukningen en del. Nån som vet hur mycket det kan påverka?
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Försökte köra elbil från Stockholm till Västerås
Vilken öken.
Det är just sådana här historier som man får höra som argument mot elbilar.

Det är just sådana här historier som man får höra som argument mot elbilar.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Lite regen låter som D växeln på Japan-Leaf, inte ECO.
Och det är ju bra om man använder navigatorn så man slipper åka vilse.
Men att Enköpings-laddaren inte funkade är oroväckande - jag tänkte själv använda den om några veckor.
Och det är ju bra om man använder navigatorn så man slipper åka vilse.
Men att Enköpings-laddaren inte funkade är oroväckande - jag tänkte själv använda den om några veckor.
Tur att tåget finns som alternativ i alla fall. Om det här hade varit i mina trakter hade det varit värre då vi inte har nån persontrafik för tåg.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Är inte en Japan-Leaf högerstyrd. 

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Det var ganska kul ändå. Vi har skrattat och skämtat om det en hel del här hemma ikväll framför en brasa o en öl
.
Sambon har inte kört bil alls på nåt år så att starta mitt i Stockholm lagom som fredagsrusningen hade startat vart inte helt smart. Hon använde Google Maps på mobilen men klart bilens navigator hade varit bättre iof sig.
Om jag minns rätt så kändes D på europabilen ungefär som ECO på japanbilen. B på europabilen är massor med regen i o D på japanbilen är nästan helt utan regen.

Sambon har inte kört bil alls på nåt år så att starta mitt i Stockholm lagom som fredagsrusningen hade startat vart inte helt smart. Hon använde Google Maps på mobilen men klart bilens navigator hade varit bättre iof sig.
Om jag minns rätt så kändes D på europabilen ungefär som ECO på japanbilen. B på europabilen är massor med regen i o D på japanbilen är nästan helt utan regen.
Tilläggas bör göras att jag nog har laddat på runt 20 olika snabbladdare. Jag har aldrig varit med om laddproboblem som inte går o lösa förrän idag.
Vi hade kunnat ladda i två timmar i Enköping för att sen ta oss till hälla i Västerås men vi var nöjda med äventyr för idag: p
Vi hade kunnat ladda i två timmar i Enköping för att sen ta oss till hälla i Västerås men vi var nöjda med äventyr för idag: p
Du ser, än så länge behövs REX för att vara säker.
Fast då är det väl bättre att ta tåget än att behöva slå igång en gammal bensinmotor?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Precis, tåget är ju också ett elfordon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Och även lokförare utbildas i eco-drive.
En liten minskning i hastighet kan ge stora vinster i energiåtgång.
Vi har en app som utöver obligatorisk information även visar lägsta möjliga hastighet man kan hålla och ändå komma fram i tid. Den har koll på GPS positioner och på så vis räknar ut lämplig hastighet.

Vi har en app som utöver obligatorisk information även visar lägsta möjliga hastighet man kan hålla och ändå komma fram i tid. Den har koll på GPS positioner och på så vis räknar ut lämplig hastighet.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Intressant och kul.Zoidberg skrev:Och även lokförare utbildas i eco-drive.![]()

Samtidigt ganska logiskt, eftersom det gäller samma fysikaliska lagar för ett tåg som för en bil. Det borde ju gå att tillämpa samma tänk om man vill köra snålt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Då tågen är sällan i tid vettifan om appen ändå inte har felZoidberg skrev:Och även lokförare utbildas i eco-drive.![]()

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Om vi bara hade vetat att laddaren i Enköping var sönder hade vi kunnat ladda längre i jakobsberg och åkt lugnt hela vägen till Västerås. Det som är så jobbigt är när man litar på att laddaren fungerar och kommer fram med bara några km kvar o så gör den inte det. Längtar tills varje station minst har två laddare, som Tesla, lite redundans.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Hoppas bara att det inte var bilen det var fel p, men det "brukar" ju nästan alltid vara stolpen...
Ser oxo fram mot när det finns lite flera laddare per plats.
Ser oxo fram mot när det finns lite flera laddare per plats.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Låter ju som den är sliten eller att Leafen har utvecklats ordentligt, vi har en Leaf 30kw som idag med 56 % laddning visade på 10 mils räckvidd. Fulladdad i fredags var det vid start 17 mils räckvidd vilket ökade efter några kilometers körning i 90 km/h för att sen gå ner.
Har en gång lyckats få ett träd eller var det är som ska visa eco-körning och kör med vanlig värme och utan eco-läge, så inte så snålt... (Till skillnad från Teslan som jag gärna har på 22-23 grader på värmen så räcker dock 19-20 bra, blir annars väl varmt).
Har en gång lyckats få ett träd eller var det är som ska visa eco-körning och kör med vanlig värme och utan eco-läge, så inte så snålt... (Till skillnad från Teslan som jag gärna har på 22-23 grader på värmen så räcker dock 19-20 bra, blir annars väl varmt).
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Det låter ju positivt men tycker ofta att leaf visar mer räckvidd än vad den faktiskt har, i början. Den här visade ju 105km trots att senaste resan gick på motorväg i hög hastighet. Det visade sig att vi bara hade 67km.
Jag blir helt trött bara av att läsa det här. Kontentan är att det är alldeles för meckigt och komplicerat med en elbil med litet batteri om man inte vill att resandet till hälften ska vara fokuserat kring planering och ångest för om man kommer fram till laddstolpen eller inte. Väl framme vid stolpen tar det dessutom tid och i värsta fall så funkar inte ens stolpen. Tycker faktiskt en hybrid är mycket bättre alternativ egentligen om man inte har ett 90kw+ batteri. Alternativt om man har el-snurran som andrabil och bara kör ungarna till dagis och åker och handlar på Ica en mil från hemmet.apkungen skrev:Körde hem från Enköping idag kom dit till en fulladdad bil, 105km, och hade då 55km till jakobsberg och clevers snabbladdare och 72km hem o 74km till centralen. Lätt som en plätt tänkte jag så vi tog en liten tur till den laddare som vattenfall enligt uppgift på uppladdning.se bygger i Enköping. Fanns inget där än så länge såvitt vi kunde se. Kan nog ta tid innan den kommer upp.
- TiborBlomhall
Själv ägare till 24 kWh Japan-Leaf skulle jag göra två saker innan jag åkte till Enköping eller Västerås:
1: pumpa däcken till 3 bar. Det är ett enormt skillnad mellan räckvidd för vanliga 2.4 och 3 bar!
2: förvärma kupén innan avfärd med sladden i.
Med dessa två enkla knep kan jag utan problem åka från Barkarby-laddaren (jag bor knapp mil därifrån) till både Enköping och Uppsala även i smällkallaste vintern!
På din berättelse låter det som däcken var dåligt pumpade.
Att värmen gick på max känner man igen, fast ändå inte. Leafens värmeanläggning är väldigt ojämn mellan olika exemplar. Vissa bilar blåser som f*n ändå blir det knappt ljummet - andra blåser knappt nåt och det blir rena bastun. Min är åt bastu-hållet, andras huttrar man i. Ett hett(!) tips är i alla fall stol- och rattvärmen! Skööönt.
Att Leafen och CHAdeMO laddaren tycker olika om batteriets laddnivå tror jag beror på att CHAdeMO laddaren visar batteriernas riktiga laddnivå. Kom ihåg att när en elbil säger 0% kvar i batterierna har den egentligen en liten reserv kvar för att skydda batterierna från total urladdning. Jag är inte 100 det är så men ganska säker.
1: pumpa däcken till 3 bar. Det är ett enormt skillnad mellan räckvidd för vanliga 2.4 och 3 bar!
Med dessa två enkla knep kan jag utan problem åka från Barkarby-laddaren (jag bor knapp mil därifrån) till både Enköping och Uppsala även i smällkallaste vintern!
Att värmen gick på max känner man igen, fast ändå inte. Leafens värmeanläggning är väldigt ojämn mellan olika exemplar. Vissa bilar blåser som f*n ändå blir det knappt ljummet - andra blåser knappt nåt och det blir rena bastun. Min är åt bastu-hållet, andras huttrar man i. Ett hett(!) tips är i alla fall stol- och rattvärmen! Skööönt.
Att Leafen och CHAdeMO laddaren tycker olika om batteriets laddnivå tror jag beror på att CHAdeMO laddaren visar batteriernas riktiga laddnivå. Kom ihåg att när en elbil säger 0% kvar i batterierna har den egentligen en liten reserv kvar för att skydda batterierna från total urladdning. Jag är inte 100 det är så men ganska säker.
- TiborBlomhall
Nej där har du missuppfattat, precis som de flesta. Leafen visar faktiskt ganska bra räckvidd, men alltid enligt senaste milens hastighet.apkungen skrev:Det låter ju positivt men tycker ofta att leaf visar mer räckvidd än vad den faktiskt har, i början. Den här visade ju 105km trots att senaste resan gick på motorväg i hög hastighet. Det visade sig att vi bara hade 67km.
I början när du körde i typ 50 km/h visade den 105 km för så långt skulle du ha kunnat kört i den farten.
Sen när du gasat på till 90 km/h visar den att du med den farten skulle kunna åka 65 km. Den gissade ju ganska så rätt, du kom ju ungefär så långt.
Skulle du ha svängt av till en 50-väg skulle du ha sett ditt angivna räckvidd öka i snabb takt.
-
- Bilen var nog inte helt friskt, dock kan ju snön påverkat en hel del....65km är ju väldigt lite!apkungen skrev:Vi hade alltså 65km räckvidd idag på en full laddning i en japan leaf med 6k mil på mätaren. Bilen visade alltså 8km kvar och en bar men när jag kopplade in laddaren (laddning som startade jippi!) så visade laddaren 17% SoC vilket borde varit iaf 13km räckvidd. Bilen är nog inte helt frisk.
Jag upplevde också är bilen tappade massor med km och många bars fort i början.
Dessa Zoe och Leaf bilar har inte tappat så mycket, inte ens Zoe efter 6300mil.
Bil 1: Renault Zoe 2014, 6300mil, 89% state of health.
Bil 2: Det var en Nissan Leaf 2013 - 7704mil på mätaren = 86% i State of health vilket är helt i linje med Zoe på 6300mil faktiskt. Diff mellan Bil 1 & 2 ca: 0,5%.....
Bil 3: Zoe Januari 2016, 2400 mil, 96% SOH
Bil 4: Nissan Leaf 2013 2840 mil. 98.3% SOH
Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Tack för informationen och tipsen!TiborBlomhall skrev:Själv ägare till 24 kWh Japan-Leaf skulle jag göra två saker innan jag åkte till Enköping eller Västerås:
Det handlar mycket om att känna sin bil också. Jag kan elbilar generellt men att sätta sig i nya bilar med olika karaktär är alltid en utmaning.hooked skrev:Jag blir helt trött bara av att läsa det här. Kontentan är att det är alldeles för meckigt och komplicerat med en elbil med litet batteri om man inte vill att resandet till hälften ska vara fokuserat kring planering och ångest för om man kommer fram till laddstolpen eller inte. Väl framme vid stolpen tar det dessutom tid och i värsta fall så funkar inte ens stolpen. Tycker faktiskt en hybrid är mycket bättre alternativ egentligen om man inte har ett 90kw+ batteri. Alternativt om man har el-snurran som andrabil och bara kör ungarna till dagis och åker och handlar på Ica en mil från hemmet.apkungen skrev:Körde hem från Enköping idag kom dit till en fulladdad bil, 105km, och hade då 55km till jakobsberg och clevers snabbladdare och 72km hem o 74km till centralen. Lätt som en plätt tänkte jag så vi tog en liten tur till den laddare som vattenfall enligt uppgift på uppladdning.se bygger i Enköping. Fanns inget där än så länge såvitt vi kunde se. Kan nog ta tid innan den kommer upp.
Ja, känna bilen och vara elbil entusiast om man bara kommer 8 mil på långfärd med en ren elbil, bev. Och ha många timmar över, passar pensionärer.apkungen skrev:Det handlar mycket om att känna sin bil också. Jag kan elbilar generellt men att sätta sig i nya bilar med olika karaktär är alltid en utmaning.hooked skrev:Jag blir helt trött bara av att läsa det här. Kontentan är att det är alldeles för meckigt och komplicerat med en elbil med litet batteri om man inte vill att resandet till hälften ska vara fokuserat kring planering och ångest för om man kommer fram till laddstolpen eller inte. Väl framme vid stolpen tar det dessutom tid och i värsta fall så funkar inte ens stolpen. Tycker faktiskt en hybrid är mycket bättre alternativ egentligen om man inte har ett 90kw+ batteri. Alternativt om man har el-snurran som andrabil och bara kör ungarna till dagis och åker och handlar på Ica en mil från hemmet.apkungen skrev:Körde hem från Enköping idag kom dit till en fulladdad bil, 105km, och hade då 55km till jakobsberg och clevers snabbladdare och 72km hem o 74km till centralen. Lätt som en plätt tänkte jag så vi tog en liten tur till den laddare som vattenfall enligt uppgift på uppladdning.se bygger i Enköping. Fanns inget där än så länge såvitt vi kunde se. Kan nog ta tid innan den kommer upp.