Mycket dåligt av Tesla tycker jag
Moderator: Redaktion
Mycket dåligt av Tesla tycker jag
Jag ska hämta min bil 17/11 på infra city. Har vart skitglad men nu börjar jag fan bli förbannad.
Det sitter sommardäck på bilen vid leverans. Och jag har ingen lust att betal 29k för samma fälgar som jag har på bilen med vinterdäck .
Så jag beställde däck ifrån en annan firma.
Mailade Emil på tesla om det va ok att svänga förbi veckan innan och få dom monterade på orginalfälg. Men det gick tydligen inte för sig!
För dom va inte typgodkända på Teslan.
Då mailade jag igen och upplyste Emil att jag köpt samma däck som Tesla levererar, Nokian Hakkapeliitta 245/45-19 dubbdäck.
Men fick till svar:
"Har precis frågat service. Tydligen får dom inte installera dom ändå.
Det finns inget jag kan göra åt det tyvärr."
Vilket betyder att om det är minusgrader och snö vid leveransdag så kommer jag helt enkelt att skita i att hämta bilen.
Och vänta till våren.
Funderar till och med på att häva köpet, snacka om dålig service!
Har haft BMW som företagsbil dom senaste åren och har då aldrig vart med om några såna här barnsliga problem.
Det sitter sommardäck på bilen vid leverans. Och jag har ingen lust att betal 29k för samma fälgar som jag har på bilen med vinterdäck .
Så jag beställde däck ifrån en annan firma.
Mailade Emil på tesla om det va ok att svänga förbi veckan innan och få dom monterade på orginalfälg. Men det gick tydligen inte för sig!
För dom va inte typgodkända på Teslan.
Då mailade jag igen och upplyste Emil att jag köpt samma däck som Tesla levererar, Nokian Hakkapeliitta 245/45-19 dubbdäck.
Men fick till svar:
"Har precis frågat service. Tydligen får dom inte installera dom ändå.
Det finns inget jag kan göra åt det tyvärr."
Vilket betyder att om det är minusgrader och snö vid leveransdag så kommer jag helt enkelt att skita i att hämta bilen.
Och vänta till våren.
Funderar till och med på att häva köpet, snacka om dålig service!
Har haft BMW som företagsbil dom senaste åren och har då aldrig vart med om några såna här barnsliga problem.
Senast redigerad av Rich-hard, redigerad totalt 2 gång.
Re: Mycket dåligt av Tesla tycker jag
Mycket synd att det blir såhär. Är det bara Tesla Sverige som beter sig så stelbent, eller hur funkar dessa saker i Norge? Samma frågor måste de väl ha stött på förut?
Visst är det trist, men låt inte Din glädje över bilen förstöras utan åk raka vägen till Din däckverkstad efter Du har tagit över Din bil och låt dem montera de nya däcken. Boka tid i förväg, då går det i ett vips.
Visst är det trist, men låt inte Din glädje över bilen förstöras utan åk raka vägen till Din däckverkstad efter Du har tagit över Din bil och låt dem montera de nya däcken. Boka tid i förväg, då går det i ett vips.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Var är det för modell och färg?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Jag tog leverans på en exakt likadan bil som du, också grå, exakt ett år tidigare 
Har du inte en bra däcksfirma som kan hämta upp bilen, fälga om däcken och föra tillbaka den till Tesla Service, så kan du hämta ut den sen?

Har du inte en bra däcksfirma som kan hämta upp bilen, fälga om däcken och föra tillbaka den till Tesla Service, så kan du hämta ut den sen?
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
Nej, tänkte mer på om du skulle häva köpet.
Ska kolla upp det i morgon.hasse_h skrev:Jag tog leverans på en exakt likadan bil som du, också grå, exakt ett år tidigare
Men vet inte om man kan lita på vilken däckfirma som helst. Är tydligen lite speciellt att hissa upp en tesla. Just därför ville jag att dom skulle göra det. Självklart hade jag tänkt mig kunna betala för jobbet.
Du får gärna ta den?SR-71-BlackBird skrev:Nej, tänkte mer på om du skulle häva köpet.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
Jag håller med föregående talare, låt inte en enskild medarbetare på Tesla få förstöra detta!
Du kanske ska ta det ett snäpp upp eller med någon på sälj?
Du kanske ska ta det ett snäpp upp eller med någon på sälj?
Jag kan delvis förstå att man kan tycka att Tesla kunde ordnat detta (mot en kostnad).
Sen är jag inte säker på att BMW eller annan leverantör skulle agerat annorlunda.
Trots allt har du beställt däcken om jag förstår saken rätt hos annan firma (för att spara pengar) och vill att Tesla skall fixa detta...
Sen är jag inte säker på att BMW eller annan leverantör skulle agerat annorlunda.
Trots allt har du beställt däcken om jag förstår saken rätt hos annan firma (för att spara pengar) och vill att Tesla skall fixa detta...
Ja precis!
Just därför jag såg inget alternativ på Teslas sida om att köpa däck.
Bara däck med fälg, som jag är helt ointresserad av att köpa.
Och just nu är jag även helt ointresserad av att köpa en tesla också.
När jag köpte min förra BMW frågade säljare. Om jag ville ha dubbdäck på orginalfälgarna innan leverans. Och det ville jag såklart.
DET kallar iaf jag service.
Just därför jag såg inget alternativ på Teslas sida om att köpa däck.
Bara däck med fälg, som jag är helt ointresserad av att köpa.
Och just nu är jag även helt ointresserad av att köpa en tesla också.
När jag köpte min förra BMW frågade säljare. Om jag ville ha dubbdäck på orginalfälgarna innan leverans. Och det ville jag såklart.
DET kallar iaf jag service.
Ska jag prata med Peter Carlsson..?
Vet att han har stora krav på Tesla i Sverige.

TESLA Model S | P85+
Ja, det tycker jag låter som en utmärkt ide!Henrik skrev:Ska jag prata med Peter Carlsson..?![]()
Det finns väl Mekonomen och andra väldigt nära som kan skifta? Även om det är snö kan du köra försiktigt och behöver inte dundra upp på E4an...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Ingen aning men jag skulle hämta bilen kl 16.00 och vet inte hur lång tid det tar. och vilka ställen kan man byta däck på sent på eftermiddagen?som dessutom har tid?hybris skrev:Det finns väl Mekonomen och andra väldigt nära som kan skifta? Även om det är snö kan du köra försiktigt och behöver inte dundra upp på E4an...
Just nu är det väl kaos på varenda däckverkstad.
Ring och prata direkt med servicecentret. Tycker de ör otroligt hjälpsamma. Om de inte kan pgr av regler kanske de kan hjälpa dig att boka tid på en däckfirma nära och prioritera det hela åt dig? Värt ett telefonsamtal till servicecentret...
Ett tips är att i manualen som finns på skärmen i Teslan finns beskrivningen för hur man skiftsr däcken...
1. Kör upp bilen i very high om du har luftfjödringen.
2. Sätt den i "jack mode" en knapp på skärmen. Detta om du har luftfjödring för det låser den.
3. Informera döckkilarna om vart lyftzonerna ör. Finns i manualen på skärmen. De får,inte lyft bilen innanför dessa fyra punkter för man kan skada batteriet.
4. Skifta. Kom ihåg att du måste ha ventiler från Tesla. Trådlösa saker....
5. Nör du kör iväg bilen gör reset på däcktryckssensorn, tar ca 15 min körning sedan får du ett meddelande att det ör klart.
1. Kör upp bilen i very high om du har luftfjödringen.
2. Sätt den i "jack mode" en knapp på skärmen. Detta om du har luftfjödring för det låser den.
3. Informera döckkilarna om vart lyftzonerna ör. Finns i manualen på skärmen. De får,inte lyft bilen innanför dessa fyra punkter för man kan skada batteriet.
4. Skifta. Kom ihåg att du måste ha ventiler från Tesla. Trådlösa saker....
5. Nör du kör iväg bilen gör reset på däcktryckssensorn, tar ca 15 min körning sedan får du ett meddelande att det ör klart.
Ska ringa servicecentret imorgon. Får jag ingen hjälp där får dom behålla bilen.hybris skrev:Ring och prata direkt med servicecentret. Tycker de ör otroligt hjälpsamma. Om de inte kan pgr av regler kanske de kan hjälpa dig att boka tid på en däckfirma nära och prioritera det hela åt dig? Värt ett telefonsamtal till servicecentret...
Kostar dig 17000 spänn att inte hämta ut den?
- kanylbullen
- Teslaägare
Verkar lite drastiskt att häva köpet, det är väl bara att köra med sommardäck? Nya sommardäck funkar utmärkt att köra lugnt med även på "vintern". Vinterdäck är ju inte lag på förrän 1:a december väl?
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Jag var också extremt missnöjd med servicen från Tesla i Tilburg när min skulle levereras. Övervägde att sälja bilen, hade t.om. spekulant i Holland. Skulle ha väntat tills 4WD-versionen kom.
Tog ändå leverans av bilen eftersom jag lyckades fixa gratis frakt till Sverige (inte tack vare Tesla dock).
Från dag ett har jag suttit i bilen med ett stort leende, och ännu efter ett år så kör jag ofta omvägar bara för att...
Så, låt något proffs byta däcken och ta leverans från Tesla som planerat. Det skulle jag göra. Låt inte någon idiotisk regel, i amerikanska företag ofta skapad utifrån förhållanden i USA (kan bli stämda etc) och påtvingad lokalkontoren utomlands. Hittills har jag aldrig haft att göra med ett USA-bolag som inte har samma styltiga kontrollbehov gentemot sina lokala kontor eller franchises.
Tog ändå leverans av bilen eftersom jag lyckades fixa gratis frakt till Sverige (inte tack vare Tesla dock).
Från dag ett har jag suttit i bilen med ett stort leende, och ännu efter ett år så kör jag ofta omvägar bara för att...
Så, låt något proffs byta däcken och ta leverans från Tesla som planerat. Det skulle jag göra. Låt inte någon idiotisk regel, i amerikanska företag ofta skapad utifrån förhållanden i USA (kan bli stämda etc) och påtvingad lokalkontoren utomlands. Hittills har jag aldrig haft att göra med ett USA-bolag som inte har samma styltiga kontrollbehov gentemot sina lokala kontor eller franchises.
- Datordoktorn
- Teslaägare
Antar att din så kallade "leveransexpert"
är Emil Ellefssen?

Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
+1
Jag önskar inte för något att byta tillbaka til en "vanlig ICE bil" igen...
Låt Tesla vinna över din stolthet denna dag - så kommer Tesla ge dig stolthet många dagar/år framöver!
Jag önskar inte för något att byta tillbaka til en "vanlig ICE bil" igen...
Låt Tesla vinna över din stolthet denna dag - så kommer Tesla ge dig stolthet många dagar/år framöver!
hasse_h skrev:Jag var också extremt missnöjd med servicen från Tesla i Tilburg när min skulle levereras. Övervägde att sälja bilen, hade t.om. spekulant i Holland. Skulle ha väntat tills 4WD-versionen kom.
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Svar ja....Datordoktorn skrev:Antar att din så kallade "leveransexpert"![]()
är Emil Ellefssen?
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
Med nio (9) levererade bilar i oktober så undrar man ju hur dom får dagarna att gå, dom borde ha tid att köra hemeverans på bilarna
Henrik, lägg fram det till Peter

Henrik, lägg fram det till Peter