Dags att Tesla visar vad det ska kosta att ladda?
Moderator: Redaktion
- Datordoktorn
- Teslaägare
Dags att Tesla visar vad det ska kosta att ladda?
Förvånas över att det fortfarande inte står (vad jag hittat åtminstone) på Teslas hemsida att gratis snabbladdning upphör för bilar beställda efter årsskiftet.
Ännu mer förvånande är att de inte nämnt någon som helst siffra på hur mycket det kommer att kosta och ladda. Här på forumet har det spekulerats vilt om vad "billigare än motsvarande fossilbil" egentligen betyder. Men det är ju bara luddiga spekulationer.
Träffade av en tillfällighet Christian Marcus i Falkenberg. (vet inte om han fortfarande är Supercharger boss i Europa?) Ställde då givetvis frågan till honom om vad priset blir och han svarade bara "inte dyrt".
För mig som pendlar massor mellan Karlshamn och Göteborg är det här en fråga som kan göra skillnad på om jag ska skynda och beställa nu eller vänta nåt halvår till för att se vad AP 2 kommer att prestera.
Ärligt talat känns det inte riktigt som att de har någon plan för att sjösätta det här betalprojektet innan nyår.......
Ännu mer förvånande är att de inte nämnt någon som helst siffra på hur mycket det kommer att kosta och ladda. Här på forumet har det spekulerats vilt om vad "billigare än motsvarande fossilbil" egentligen betyder. Men det är ju bara luddiga spekulationer.
Träffade av en tillfällighet Christian Marcus i Falkenberg. (vet inte om han fortfarande är Supercharger boss i Europa?) Ställde då givetvis frågan till honom om vad priset blir och han svarade bara "inte dyrt".
För mig som pendlar massor mellan Karlshamn och Göteborg är det här en fråga som kan göra skillnad på om jag ska skynda och beställa nu eller vänta nåt halvår till för att se vad AP 2 kommer att prestera.
Ärligt talat känns det inte riktigt som att de har någon plan för att sjösätta det här betalprojektet innan nyår.......
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Re: Dags att Tesla visar vad det ska kosta att ladda?
Teslas förmåga att kommunicera... Här är ytterligare ett exempel på hur det kommer bita dom i röven den dagen det dyker upp en konkurrent.
Det kan gå fort för Tesla men de måste nog inte sjösätta det exakt vid årsskiftet. Dels måste de först leverera bil som beställdes efter nyåret och sedan måste den bilen köra 400 km innan det är aktuellt när den kommer till Supercharger. Lär dröja till februari innan det är aktuellt i Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Om du vill övertala dig själv om att inte köpa innan nyår så hade jag tänkt så att anledningen till att dom inte hintar något om det är att man skall just beställa innan nyår. För om man väntar och ser vad det kommer att kosta så kommer man att vänta för det kommer att bli såpass billigt.
Om du vill övertala dig själv om att köpa innan nyår så hade jag tänkt att din bil med fria superchargermil kommer att kunna vara värd lite mer på andrahandsmarknaden. Just den sweetspoten där att ha ap2.0 och "fria mil" är ju en skön kombo.
Men håller med, det är lite konstigt att man inte går ut ännu med vad det kommer att kosta. Om det inte är av taktiska skäl då. Kan ju också vara så att det är någon/några andra spelare som håller på att köpa in sig.
Om du vill övertala dig själv om att köpa innan nyår så hade jag tänkt att din bil med fria superchargermil kommer att kunna vara värd lite mer på andrahandsmarknaden. Just den sweetspoten där att ha ap2.0 och "fria mil" är ju en skön kombo.
Men håller med, det är lite konstigt att man inte går ut ännu med vad det kommer att kosta. Om det inte är av taktiska skäl då. Kan ju också vara så att det är någon/några andra spelare som håller på att köpa in sig.
Jag tror att det kommer komma ett tillval för fri laddning, precis som det var i början och för Model S 60 "v1.0". Min spåkula säger att det landar på 40k.
Tror att den första momssatsen var 6%. Nu är den 25%. Det är alltid en risk att avgifter ökas när det fattas pengar. Patientavgifterna var 7 kr då de infördes, Nu handlar det om 180 kr. Elon sade: "It´s free and it will alwys be free" Nu inför man likaväl betalning därför de 20k av bilens pris som skulle betala SuC utbyggnad och drift tydligen inte räcker. Blev bilpriset 20k lägre?Datordoktorn skrev:Förvånas över att det fortfarande inte står (vad jag hittat åtminstone) på Teslas hemsida att gratis snabbladdning upphör för bilar beställda efter årsskiftet.
tror inte tesla "såg" taxiproblemet från början typ 40MWh/bil/år
ms 76132 "Eleamore"
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Inte för att Tesla är ett företag med alltid fungerande kommunikation men jag tycker kritiken känns lite obefogad. Alla bilar som säljs idag har fri laddning så informationen är fullständig på den punkten. Om man däremot efter årsskiftet inte har med priset så är det så klart mindre lyckat.
Driver sajten Car.info
I mitt fall så velar jag kring om jag ska uppgradera min p85d till en p100d. Jag har dock en bunt osäkra faktorer kring mig privat, vilket gör att jag borde vänta 3-6 månader.Franz skrev:Inte för att Tesla är ett företag med alltid fungerande kommunikation men jag tycker kritiken känns lite obefogad. Alla bilar som säljs idag har fri laddning så informationen är fullständig på den punkten. Om man däremot efter årsskiftet inte har med priset så är det så klart mindre lyckat.
Skulle det komma info nu om att gratis laddning inte kommer som tillval och att laddning kommer kosta 6:-/kwh så hade jag nog sålt Ferrarin och beställt en p100d direkt.
Jag har köpt grisen i säcken av Tesla förut. Det misstaget gör jag inte om.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Jag blir lite avundsjuk på dig med funderingarna på P100D-köpetdstr skrev:I mitt fall så velar jag kring om jag ska uppgradera min p85d till en p100d. Jag har dock en bunt osäkra faktorer kring mig privat, vilket gör att jag borde vänta 3-6 månader.Franz skrev:Inte för att Tesla är ett företag med alltid fungerande kommunikation men jag tycker kritiken känns lite obefogad. Alla bilar som säljs idag har fri laddning så informationen är fullständig på den punkten. Om man däremot efter årsskiftet inte har med priset så är det så klart mindre lyckat.
Skulle det komma info nu om att gratis laddning inte kommer som tillval och att laddning kommer kosta 6:-/kwh så hade jag nog sålt Ferrarin och beställt en p100d direkt.
Jag har köpt grisen i säcken av Tesla förut. Det misstaget gör jag inte om.

Tidigare "kommunikations-missar" är så klart inte ursäktade men i just det här fallet tyckte jag alltså kritiken var obefogad även om eventuell information så klart vore uppskattad!
Driver sajten Car.info
Håller helt med, tydligen ska Tesla ju höja priset med "5 till 6 procent" och jag ser inga klagomål här att Tesla inte har gått ut med detaljer om hur många kronor det kommer höjas men när det kommer till priset för varje kWh så klagas det för att Tesla inte har berättat tre och en halv vecka i förväg. Tycker ni att Tesla ska gå ut med kommande prishöjningar också i exakta kronor tre veckor i förväg?Franz skrev:Jag blir lite avundsjuk på dig med funderingarna på P100D-köpetdstr skrev:I mitt fall så velar jag kring om jag ska uppgradera min p85d till en p100d. Jag har dock en bunt osäkra faktorer kring mig privat, vilket gör att jag borde vänta 3-6 månader.Franz skrev:Inte för att Tesla är ett företag med alltid fungerande kommunikation men jag tycker kritiken känns lite obefogad. Alla bilar som säljs idag har fri laddning så informationen är fullständig på den punkten. Om man däremot efter årsskiftet inte har med priset så är det så klart mindre lyckat.
Jag har köpt grisen i säcken av Tesla förut. Det misstaget gör jag inte om.. Jag håller definitivt med om att man gärna vill veta så mycket som möjligt om kommande förändringar i priser för att kunna avgöra när man skall köpa. Men det måste ju kunna jämföras med t.ex. en vanlig prisförändring. Alla vill så klart veta så mycket som möjligt om dem men det kan anses orimligt att kräva att Tesla skall gå ut i detalj med att då och då höjer/sänker vi priset på bilen så här mycket. Jag tycker ändå att det är bättre att man hintar om förändringar snarare än att man inte säger något alls.
Tidigare "kommunikations-missar" är så klart inte ursäktade men i just det här fallet tyckte jag alltså kritiken var obefogad även om eventuell information så klart vore uppskattad!
Jag tror att informationen finns tillgänglig 1/1 då det börjar gälla för nybeställningar. Tills dess får möjliga kundrr gärna tro att det skall bli skitdyrt så att de beställer direkt.
På dagens "julbords"-lunch spekulerade vi i att nästa år kan bli ett hundår för Tesla (prisökningar och stundande model 3) och det kan vara bra att maximera kassaflödet 2016.
På dagens "julbords"-lunch spekulerade vi i att nästa år kan bli ett hundår för Tesla (prisökningar och stundande model 3) och det kan vara bra att maximera kassaflödet 2016.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Tror inte att det är pengarna som gör det utan överutnyttjande av folk som vardagsladdar istället för att ha löst laddningen som man ska.Delta skrev:Tror att den första momssatsen var 6%. Nu är den 25%. Det är alltid en risk att avgifter ökas när det fattas pengar. Patientavgifterna var 7 kr då de infördes, Nu handlar det om 180 kr. Elon sade: "It´s free and it will alwys be free" Nu inför man likaväl betalning därför de 20k av bilens pris som skulle betala SuC utbyggnad och drift tydligen inte räcker. Blev bilpriset 20k lägre?
Av den orsaken så tror jag inte att det kommer finnas någon förbetald variant heller om det inte görs ett system som utesluter laddaren närmast hemmet tex.
Det låter som du missat vad tråden handlar om.Franz skrev:Alla vill så klart veta så mycket som möjligt om dem men det kan anses orimligt att kräva att Tesla skall gå ut i detalj med att då och då höjer/sänker vi priset på bilen så här mycket. Jag tycker ändå att det är bättre att man hintar om förändringar snarare än att man inte säger något alls.
Det här har inget med den stundande prishöjningen att göra, utan att dom går ifrån en fundamental hållning om att laddningen alltid ska ingå i bilens pris samt vad det får för konsekvenser, både i driftkostnad och bilens andrahandsvärde.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Hoppas och tror att du gissar rätt (+-0,5kr)...apkungen skrev:Mer spekulationer men jag tror på 1,5kr/kWh.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Spotpris och skatter plus 50-100 öre är min gissning
nöjd med min Ampera tillsvidare
I kombination av exponentiell ökning för att komma åt (miss)brukare? 1:- för nästa 400kwh, 3:- för nästa 400 osv?
Tror inte att priset kommer öka vid ökad användning. Tar Tesla ett självkostnadspris på ca. 1,5:- per kWh så räcker det gått och väl för att hindra missbrukare eftersom de då skulle kunna ladda hemma till samma eller billigare peng.dstr skrev:I kombination av exponentiell ökning för att komma åt (miss)brukare? 1:- för nästa 400kwh, 3:- för nästa 400 osv?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
"Hemma" för en Taxi eller en lägligt placerad "Taxistolpe" =SuC kan nog betyda avsevärd skillnad i tid/laddnivåsäkerhet/körningar/inkomst Alltså kan nog Taxi ofta föredra att stå och ladda på en SuC även om det är dyrare. Förutsatt att de når andra födelar där som nämnts, eller t ex mat/Toa...
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fördelen med det här upplägget är ju att det faktiskt blir fullt möjligt för Tesla att motivera utbyggnad av stationer också i storstäderna. Jag skulle gärna se att man satte ut många sk. fast charger (som den där 60 kw laddaren i södra sverige som är privat). De är ju från elektrisk synvinkel enklare och billigare att sätta upp. DC i rangen 11-22 är inte heller att förakta i parkeringshus, vid ställen som gröna lund och junibacken. Man kommer ju i regel dit för att stå några timmar och då vill man ju faktiskt parkera, och då är det viktigare med många uttag framför starka uttag. Storstäderna behöver i fler sådana laddpunkter, kombinerat med SC vid in och utfart till stan.
-
Tolkar ursprungsfrågan i tråden som att Datordoktorn väger mellan att beställa nu, eller vänta och se vad AP 2 kan komma att prestera.
Några funderingar.
A/ Beställa nu: Säkra tillräckligt bra bil med Free for life och AP 2. Leva ett gott liv med en framtidsbil redan nu, samtidigt som man säkrar sig inför potentiella fortsatta prisökningar på Tesla. Fyll gärna i med fler fördelar (!!), så forumet blir det som det är avsett att vara, nämligen en värdefull källa till informationsutbyte, där flera olika synsätt presenteras och där relevansen i det enskilda fallet får utvärderas av läsaren, som kanske även blir "köpare" så småningom om hen inte redan äger en Tesla.
B/ Alternativet "Vänta":
Vad kostar det att självfinansiera SUC i framtiden? Beror självklart på mängd mil. Exempelvis omräknat till fossilkostnad skulle 30 laddningar per år med 30 mils laddning i snitt, ge drygt 1000 mils "gratis bränsle". 1000 x 0,7 (förbrukning per mil) x 15:- per liter skulle bli ca 10.000:- per år.
Försumbar summa i sammanhanget. Betalar du för el vid SuC besök, så blir det troligen inte dyrare än dessa 10kkr per år. 100.000 på tio år, med här givna förutsättningar; Kaffepengar i sammanhanget.
Hur kan massproduktion av Tesla Model 3 påverka tillgången till SuC?
Om Tesla börjar sälja tillgången till SuC (genom ev. kommande SuC till CCS adaptrar) till "utomstående", hur kan det påverka tillgången till SuC?
Är det bättre att vänta till efter årsskiftet och då lägga beställning på nya S/X 100D modellerna?
Framtida begagnatvärde "Free for life" gentemot S/X 100D och nya helt omdesignade inredningen (a la Mod 3), men utan "Free for life", med bättre ergonomi för S med bl.a nytt baksäte och nya ljudisoleringen, Hud och BLIS i backspeglarna?
Eller skall man hoppa på tåget nu, försöka kvantifiera sitt framtida SuC bruk och ställa det i relation till ovanstående?
Beroende på köparens ekonomi, -skall man kanske ta sig tid och läsa på lite om vad som påverkar kronkursens nuvarande fall i förhållande till de flesta andra valutor och varför dollarns går åt motsatt håll. Sedan får man göra egna prediktioner. Allt för att på så sätt söka skapa sig en uppfattning om vad det kan komma att kosta att vänta ut Teslaförbättringar som kanske aldrig kommer..
Som du ser ovan, så är det allt för många osäkra faktorer att försöka väga in i ett beslut. Det finns heller inget belägg för att något av dem kommer att komma ut I.R.L.
Eller som en del visa män ibland utrycker det: "Svårt att fatta beslut när det är mer än 6 faktorer att väga in i ett beslut"
Man går då istället på magkänsla... Provkör och känn känslan av framtiden redan nu! Provkörning är som bekant gratis. -Men kan bli dyr". Typ över en miljon kronor.
Har du ingen Tesla idag, men allvarligt funderar på att köpa en, så glöm inte; Alldeles oavsett alla överväganden ovan, - Du lever bara en gång!
Några funderingar.
A/ Beställa nu: Säkra tillräckligt bra bil med Free for life och AP 2. Leva ett gott liv med en framtidsbil redan nu, samtidigt som man säkrar sig inför potentiella fortsatta prisökningar på Tesla. Fyll gärna i med fler fördelar (!!), så forumet blir det som det är avsett att vara, nämligen en värdefull källa till informationsutbyte, där flera olika synsätt presenteras och där relevansen i det enskilda fallet får utvärderas av läsaren, som kanske även blir "köpare" så småningom om hen inte redan äger en Tesla.
B/ Alternativet "Vänta":
Vad kostar det att självfinansiera SUC i framtiden? Beror självklart på mängd mil. Exempelvis omräknat till fossilkostnad skulle 30 laddningar per år med 30 mils laddning i snitt, ge drygt 1000 mils "gratis bränsle". 1000 x 0,7 (förbrukning per mil) x 15:- per liter skulle bli ca 10.000:- per år.
Försumbar summa i sammanhanget. Betalar du för el vid SuC besök, så blir det troligen inte dyrare än dessa 10kkr per år. 100.000 på tio år, med här givna förutsättningar; Kaffepengar i sammanhanget.
Hur kan massproduktion av Tesla Model 3 påverka tillgången till SuC?
Om Tesla börjar sälja tillgången till SuC (genom ev. kommande SuC till CCS adaptrar) till "utomstående", hur kan det påverka tillgången till SuC?
Är det bättre att vänta till efter årsskiftet och då lägga beställning på nya S/X 100D modellerna?
Framtida begagnatvärde "Free for life" gentemot S/X 100D och nya helt omdesignade inredningen (a la Mod 3), men utan "Free for life", med bättre ergonomi för S med bl.a nytt baksäte och nya ljudisoleringen, Hud och BLIS i backspeglarna?
Eller skall man hoppa på tåget nu, försöka kvantifiera sitt framtida SuC bruk och ställa det i relation till ovanstående?
Beroende på köparens ekonomi, -skall man kanske ta sig tid och läsa på lite om vad som påverkar kronkursens nuvarande fall i förhållande till de flesta andra valutor och varför dollarns går åt motsatt håll. Sedan får man göra egna prediktioner. Allt för att på så sätt söka skapa sig en uppfattning om vad det kan komma att kosta att vänta ut Teslaförbättringar som kanske aldrig kommer..
Som du ser ovan, så är det allt för många osäkra faktorer att försöka väga in i ett beslut. Det finns heller inget belägg för att något av dem kommer att komma ut I.R.L.
Eller som en del visa män ibland utrycker det: "Svårt att fatta beslut när det är mer än 6 faktorer att väga in i ett beslut"
Man går då istället på magkänsla... Provkör och känn känslan av framtiden redan nu! Provkörning är som bekant gratis. -Men kan bli dyr". Typ över en miljon kronor.

Har du ingen Tesla idag, men allvarligt funderar på att köpa en, så glöm inte; Alldeles oavsett alla överväganden ovan, - Du lever bara en gång!

Risken är att ett självkostnadspris på ström ökar okynnesanvändningen av superladdarna eftersom man då känner att man betalar för laddningen och därmed inte upplever att man gör något fel. Teslas problem är sannolikt inte de småslantar som det kostar när folk som saknar hemladdning står och laddar, utan att dessa personer blockerar laddstall som behövs av dem som åker långt. Detta i sin tur gör att Tesla måste ta enorma investeringar i utbyggnad av superladdarstationerna.Svenssons skrev:Tror inte att priset kommer öka vid ökad användning. Tar Tesla ett självkostnadspris på ca. 1,5:- per kWh så räcker det gått och väl för att hindra missbrukare eftersom de då skulle kunna ladda hemma till samma eller billigare peng.dstr skrev:I kombination av exponentiell ökning för att komma åt (miss)brukare? 1:- för nästa 400kwh, 3:- för nästa 400 osv?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Köpa nu eller vänta är ett ständigt Tesla bekymmer. Fördelen med att vänta är man då får alla de nya finesserna och funktionerna som kommer, jag tror de är mer värda än grattisladdningen. Ett exempel är bilar med 350kW+ laddning...
Jag gissar att Supercharging vid närmaste SC kommer bli dyr(!) medan den i princip blir grattis på långresorna och om man "sköter sig". Tesla vet ju hur du rör dig och kan anpassa din taxa efter det.
Jag gissar att Supercharging vid närmaste SC kommer bli dyr(!) medan den i princip blir grattis på långresorna och om man "sköter sig". Tesla vet ju hur du rör dig och kan anpassa din taxa efter det.
Hade en släkt som skulle köpa videokamera på 90-talet.
Kritiskt sa han till den butiksanställde på OnOff:
-men ni säljer ju en bättre/billgare om ett år, eller hur!?
Iskallt svarade den unge killen:
Ja, och då är barnbarnet ditt ett år äldre också...
Har en bekant som hela tiden läser/följer/påpekar om alla elbilar som ska komma med längre räckvidd och väntar.... Jag brukar ibland bara retas och skriva typ, kört 8300mil i elbil nu, när ska du hoppa på tåget?
Kritiskt sa han till den butiksanställde på OnOff:
-men ni säljer ju en bättre/billgare om ett år, eller hur!?
Iskallt svarade den unge killen:
Ja, och då är barnbarnet ditt ett år äldre också...
Har en bekant som hela tiden läser/följer/påpekar om alla elbilar som ska komma med längre räckvidd och väntar.... Jag brukar ibland bara retas och skriva typ, kört 8300mil i elbil nu, när ska du hoppa på tåget?

Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.