En Tesla kan hackas och köras iväg med

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

En Tesla kan hackas och köras iväg med

Inlägg av apkungen »

Visste inte att de kunde göra detta:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23981167.ab

Frågan är om det kan inaktivera GPS och kopplingen till ägarens mobiltelefon också.
Simon85m3

Re: En Tesla kan hackas och köras iväg med

Inlägg av Simon85m3 »

Så ingen kan bara ta bilen, man måste först själv klanta till det och ladda ner en virusapp?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Finns några trådar om detta på forumet redan då nyheten är från förra veckan eller egentligen förra månaden eller ännu äldre.

Teslan eller appen hackas aldrig. Det är telefonen som hackas och användaren ger sedan loginuppgifterna till den som hackat telefonen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dirty_COW
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Och det är en Androidtelefon, inte sett detta på iOS.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Att Tesla inte lagt till två-stegs-verifiering i apparna är otroligt slapphänt och ett mysterium för mig. Finns färdiga lib för detta som tar max en dag att koda och lägga till.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Och vad gör den illvilliga Tesla-tjuven sen då? Försvinner från jordens yta.

Tänker jag fel, men är inte Tesla den mest idiotiska bil man kan stjäla som biltjuv? Tesla vet ju precis var bilen är och förslagsvis åker polisen dit och säger "ajabaja, se men inte röra". Den kommer dessutom inte att gå att köra/ladda/uppdatera utan att lämna spår efter sig...

På stöldtemat: Vilka funktioner har Tesla för att agera remote vid bilstöld?
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

P_EL skrev:

Tänker jag fel, men är inte Tesla den mest idiotiska bil man kan stjäla som biltjuv? Tesla vet ju precis var bilen är och förslagsvis åker polisen dit och säger "ajabaja, se men inte röra". Den kommer dessutom inte att gå att köra/ladda/uppdatera utan att lämna spår efter sig...

Det går alltid ta ut SIM-kortet/3G/4G-modemet från telefonen. Har detta inte gjorts så kan man minst sätta bilen i Valet-mode men som kineserna visat som faktiskt hackade bilen och fått credd från Tesla så går det även att slå på bromsarna. Här har bilen inte hackats och tvåstegsverifiering hade inte hjälpt helt om denna görs från telefonen som är hackad. Helt klart bör dock tvåstegsverifiering kunna krävas av en liknande app som gör att man kan köra iväg med en bil för 1-2 miljoner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Svenssons skrev:
P_EL skrev:

Det går alltid ta ut SIM-kortet/3G/4G-modemet från telefonen. Har detta inte gjorts så kan man minst sätta bilen i Valet-mode men som kineserna visat som faktiskt hackade bilen och fått credd från Tesla så går det även att slå på bromsarna. Här har bilen inte hackats och tvåstegsverifiering hade inte hjälpt helt om denna görs från telefonen som är hackad. Helt klart bör dock tvåstegsverifiering kunna krävas av en liknande app som gör att man kan köra iväg med en bil för 1-2 miljoner.
Ok, polisen kan inte hitta tjuven utan uppkoppling, men som bil är den rätt värdelös utan SIM eller i Valet mode "resten av livet". Lite som att sno en väska pengar som sen blir färgad blå när man spränger den. Det går, men till vilken nytta...

Måste vara mycket intressantare/coolare i den världen att hacka Teslas servrar och deras autonoma nätverk än att sno en enskild bil.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Men man kan plocka isär den och sälja som reservdelar. Alla komponenter i en Tesla är ju inte uppkopplade.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

mati skrev:
Men man kan plocka isär den och sälja som reservdelar. Alla komponenter i en Tesla är ju inte uppkopplade.
Precis. Och härmed vill jag återigen påminna alla om att låta bli att köpa billiga Teslor som varit i östra Europa innan de kommer hit. (Risken är stor att dessa "billiga" Teslor är reparerade med stulna delar, och knappast på ett trafiksäkert sätt heller...)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

mati skrev:
De flesta tjuvar/ligor är rationella, bättre att sno en MB, BMW, Porsche och stycka i så fall. (det är bara Tesla 21" fälgarna som går att omsätta på ett vis som är värt insatsen tror jag)

Jag tror helt enkelt att Tesla är den miljonbil med störst "habegär" och minst "stöldbegär"...
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Svenssons skrev:
P_EL skrev:

Nja - detta simkort sitter i en telematik-box som inte är helt lätt att ta bort. Detta system är giltigt för alla bilar med en SVT-lösning (Stolen Vehicle Tracking) och är på de flesta bilar kopplat till en immobilizer som gör fordonet obrukbart.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Det räcker med att tjuven har med en störsändare (finns att köpa på aliexpress för några hundra) så stör man ut 3G/4G fram tills man har hunnit transportera bilen till där den går att slakta.

Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Kirre skrev:
Det räcker med att tjuven har med en störsändare (finns att köpa på aliexpress för några hundra) så stör man ut 3G/4G fram tills man har hunnit transportera bilen till där den går att slakta.

Anti-jamming är idag standard på de flesta moduler inom Automotive.

Exempel;

http://www.novatel.com/solutions/anti-j ... echnology/
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Fast det finns ju många som bara vill förstöra. de skulle t.ex. kunna sno bilen och kanske ställa den på en SuC och ladda fullt. inte ngo med att det blockerar en SuC, det sliter också på batterierna :O
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Fast det finns ju många som bara vill förstöra. de skulle t.ex. kunna sno bilen och kanske ställa den på en SuC och ladda fullt. inte ngo med att det blockerar en SuC, det sliter också på batterierna :O
Riskera att åka dit för bilstöld bara för att vara dryg och förstöra? Tror inte det finns så många idioter som dessutom har kunskap om hur de skulle kunna lura en Teslaägare att få sin telefon hackad. Dessutom är frågan om det sliter på batteriet mer än marginellt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

P_EL skrev:
mati skrev:
De flesta tjuvar/ligor är rationella, bättre att sno en MB, BMW, Porsche och stycka i så fall. (det är bara Tesla 21" fälgarna som går att omsätta på ett vis som är värt insatsen tror jag)

Jag tror helt enkelt att Tesla är den miljonbil med störst "habegär" och minst "stöldbegär"...
Möjligt, å andra sidan finns ju en del Teslor som har gått upp i rök. Och jag tror inte att de står hos någon "samlare" i garaget, inte heller rullar de på vägarna med en störsändare i frunken. Nej, de har gått raka vägen till Långtbortistan nånstans. Där har de plockats isär och delarna har sålts till någon annan som har lappat ihop dem igen med mycket silvertejp och epoxilim.
Här får du ny Tesla, kompis. Du får bra pris.
Nåt sånt... ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Strandnet

Inlägg av Strandnet »

När AP 3.0 är fullt utvecklad så är det ju bara att "hämta mig" via mobilappen.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Tesladrömmare
Skriv svar