Dela på en Tesla Model S P85D?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Johan72
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 okt 2014 07:26

Dela på en Tesla Model S P85D?

Inlägg av Johan72 »

Är vansinnigt sugen på att införskaffa en P85D men har varken pengarna eller tiden för fullt ut använda ett sådant här monster till bil.

Då fick jag fundering på att man kanske skulle kunna samla ett fåtal entusiaster i närområdet och dela på bilen, typ som ett timeshare- eller bilpoolupplägg. Vad tror ni om ett sådant upplägg?
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Dela på en Tesla Model S P85D?

Inlägg av Lessmog »

På a) svarar jag: Vilket närområde?
På b) svarar jag: Vilka entusiaster, och vem står skaderisken vid den oundvikliga feruketansevärda semällen?
c) : Tack men jag avstår nog från såna monster. Det räcker gott att dela ansvar för sopkärlen här hemma :cry:

Har man råd så skaffar man nog själv. Annars lär man bli rånad av kompisarna. :shock:

Se där, goda råd alldeles gratis! :lol:
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Dela på en Tesla Model S P85D?

Inlägg av G F »

Bilpool på en Tesla, ja varför inte? Men man får nog lägga en hel del tid på infra runt det hela. Bilda en ekonomisk förening skriva stadgar och skaffa en garage plats med typ kodlås och 3-fas eluttag eller liknande. Kolla vad försäkrings kostnaden blir för ett sådant upplägg. Räkna fram hur mycket totalen blir dela det hela med x antal deltagare tills man hamnar på en rimlig månads kostnad. Kolla vad leasing bolagen vill ha mm.
Sedan är det nästan ett måste att man har någon i föreningen som kan skriva en hemsida eller app för bokningshanteringen mm. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dela på en Tesla Model S P85D?

Inlägg av LarsL »

Först skrattade jag lite gått inombords :P :roll: Men sen börja jag tänka... :idea: en bilpool för elbilar är ju en riktigt bra idé och inget konstigt alls. Men det måste ju göras seriöst som ovanstående säger med försäkringar, bokningssida (finns säkert att köpa) och garage med laddare (så klart).
Bor du i en storstad så ser jag inget direkt som gör att det inte skulle funka. Naturligtvis så ska du ha mer än en bil och gärna i lite olika storlekar och klasser så att säga. Det här låter ju riktigt PK så du kan säkert få sponsorer också... Lycka till.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Dela på en Tesla Model S P85D?

Inlägg av Daoops »

Om inte annat borde man koda ihop en app/hemsida för just privata bilpooler (och samåkning). Måste ju vara hur många som helst där nån bara behöver bil på helgen och nån bara för att pendla till jobbet där några kan gå ihop på en bil.
En brygga mellan zipcar/Sunfleet och egenägd bil.

Men tillbaks till att dela Teslan, vart tänkte du dig den? Proximity spelar ju kraftigt in :)
Skriv svar