model s 60d
Moderator: Redaktion
Re: model s 60d
Beror ju lite på, det är en jäkla skillnad att ligga i 110,120 eller 130, går det dessutom konstant uppför så tar det en del också, körde från hstd till gislaved och den drog mycker mer på ditvägen än på hemvägen, trots samma hastigheter.
Jag har inte mätt exakt då jag inte streckkört ännu, men jag är ganska säker på att jag kommer ca 28-30 mil om jag ligger i ca 120, när det är ca 15c ute. Nu när det blev kallare så antar jag att jag kommer ca 20-25, vill inte ens veta hur det blir när det är -20, nu var det ca +3 och körsträckan minskade rejält. Jag hade aldrig köpt en elbil om det är enda bilen jag har tillgång till. Jag kommer ta den upp till trysil i mars, ska bli spännande att se hur det går. Har märkt att om den står ute nu när det är kallt så tappar batteriet rejält. Funderar faktiskt på att köpa en carrera 4 och ha som vinterbil så man vet att det fungerar även när det är kallt. Jag kan inte ha bilen inkopplad hela natten och jag har inget garage. Men om du bara åker på långresa en gång om året så är mitt råd att ha teslan till all vardagskörning och faktiskt bara hyra en bil när man väl ska åka iväg ut i ingenmansland. Man vill egentligen inte köra annat än el när man väl gått på det, men jag vill heller inte stå utan batteri i -20 ute i skogen utan täckning på telefonen.
Jag har inte mätt exakt då jag inte streckkört ännu, men jag är ganska säker på att jag kommer ca 28-30 mil om jag ligger i ca 120, när det är ca 15c ute. Nu när det blev kallare så antar jag att jag kommer ca 20-25, vill inte ens veta hur det blir när det är -20, nu var det ca +3 och körsträckan minskade rejält. Jag hade aldrig köpt en elbil om det är enda bilen jag har tillgång till. Jag kommer ta den upp till trysil i mars, ska bli spännande att se hur det går. Har märkt att om den står ute nu när det är kallt så tappar batteriet rejält. Funderar faktiskt på att köpa en carrera 4 och ha som vinterbil så man vet att det fungerar även när det är kallt. Jag kan inte ha bilen inkopplad hela natten och jag har inget garage. Men om du bara åker på långresa en gång om året så är mitt råd att ha teslan till all vardagskörning och faktiskt bara hyra en bil när man väl ska åka iväg ut i ingenmansland. Man vill egentligen inte köra annat än el när man väl gått på det, men jag vill heller inte stå utan batteri i -20 ute i skogen utan täckning på telefonen.
Re: model s 60d
Jag tycker Teslas kalkylator stämmer rätt bra faktiskt.
https://www.tesla.com/sv_SE/models#battery-options
Scrolla ner ganska långt ner så ser du kalkylatorn. Du kan välja vilka hjul du har, modell, utetemp och slå av/slå på klimatanläggningen.
Nåt kalkylatorn inte tar hänsyn till är såklart vindriktning, lutning på vägen, nederbörd etc.
https://www.tesla.com/sv_SE/models#battery-options
Scrolla ner ganska långt ner så ser du kalkylatorn. Du kan välja vilka hjul du har, modell, utetemp och slå av/slå på klimatanläggningen.
Nåt kalkylatorn inte tar hänsyn till är såklart vindriktning, lutning på vägen, nederbörd etc.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Re: model s 60d
Trysil blir aldrig problem. Om du har Halmstad som startort har du ju sex superchargers på vägen i ett snyggt pärlband.
S/X 85-100 känns som de funkar överallt (så länge man inte cirklar i norrlands inland), men 60 kräver nog lite mer varsamhet och planering i kyla.
S/X 85-100 känns som de funkar överallt (så länge man inte cirklar i norrlands inland), men 60 kräver nog lite mer varsamhet och planering i kyla.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: model s 60d
Shameless plug: Du kan alltid testa att knappa in rutten och bilmodellen på https://abetterrouteplanner.com och se hur du ska ladda på vägen.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com