Fastfrusna backspeglar?
Moderator: Redaktion
Fastfrusna backspeglar?
Passar på att fråga nu när Kung Bore slagit till och många torde ha aktuell, praktisk erfarenhet: Är det här med fastfrusna speglar fortfarande ett problem på nyare bilar? Jag var ute och mätte garaget och inser att 225 cm öppning inte lämnar mer än ett par cm på varje sida om man skall passera porten med utfällda backspeglar. Ligger således nära till hands att fälla in dem vid parkering. Men så hör man om alla speglar som fastnat i infällt läge i kylan.... Gäller det även omvänt, dvs att mekanismen helt låser sig? Bilen behöver ju egentligen aldrig stå parkerad med infällda speglar men mekanismen måste förstås funka om man skall komma ut ur garaget igen 

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Fastfrusna backspeglar?
Är det kallt garage? Är det kallt så blir man ju lite nervös kanske...
Jag skulle isf lämna dom infällda, finns ju inte mycket att välja på sas...
Förr fick vi tips om att ta bort den lilla tygbiten men jag undrar om den finns på nyare bilar...?
Förr fick vi tips om att ta bort den lilla tygbiten men jag undrar om den finns på nyare bilar...?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag har aldrig haft problem med fastfrusna speglar och har parkerat i winter wonder land många gånger.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Japp, kallt garage. Men kan jag åtminstone lita på att infällningen funkar när jag kommer fram till garaget om jag precis avverkat ett antal mil i minusgrader? Man kan ju tänka sig att fastfrysningsproblemet gäller åt bägge håll, så att säga?Bjelke skrev:Är det kallt garage? Är det kallt så blir man ju lite nervös kanske...
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Bra fråga, funkar säkert som HelelectriC säger... Jag stängde iaf av mina för ett tag sedan...NCC1701D skrev:Japp, kallt garage. Men kan jag åtminstone lita på att infällningen funkar när jag kommer fram till garaget om jag precis avverkat ett antal mil i minusgrader? Man kan ju tänka sig att fastfrysningsproblemet gäller åt bägge håll, så att säga?Bjelke skrev:Är det kallt garage? Är det kallt så blir man ju lite nervös kanske...
Kanske fråga SC om vad som händer om dom frusit fast och man försöker fälla in dom iaf, jag tror inget
går sönder iaf... Vore det så skulle ganska många ha pajade och det har jag inte hört iaf

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Det enda som händer är att de inte fälls in, eller ut om de är inne när de fryser fast. Första gången det hände så frågade jag SC vad jag skulle göra och de uppmanade mig att lossa dem med handen och sa att de står för reparation om de går sönder, vilket de inte gjorde.
Min bil är från juni -15 och hade tygbitar som plockades bort av SC.
Backspeglarna eller rättare motorerna och transmissionen till dem är gjorda för att fastna och dras loss. Det är ingen överraskning för någon att de kan frysa fast, så att säga.
Alla problem som kan lösas med våld är hanterbaraovelundkvist skrev:Det enda som händer är att de inte fälls in, eller ut om de är inne när de fryser fast. Första gången det hände så frågade jag SC vad jag skulle göra och de uppmanade mig att lossa dem med handen och sa att de står för reparation om de går sönder, vilket de inte gjorde.

Nu är ju Teslan förvisso designad i Kalifornien, så det kan ju kanske vara överraskande för vissaLarsL skrev:Backspeglarna eller rättare motorerna och transmissionen till dem är gjorda för att fastna och dras loss. Det är ingen överraskning för någon att de kan frysa fast, så att säga.

Jag har också fått rådet från Tesla att lösa det med handkraft om den fastnar. Det finns väl gränser för hur mycket is den tål, så vet man med sig att man fyllt speglarna med vatten och den ser ut som ett isblock kan man ju kanske ta det lite lugnt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Backspeglarna är väl knappast designade av en Tesla konstruktör, de borde ha bättre saker för sig, utan detta är väl en inköpt komponent från tex Bosch eller liknande.bylund skrev:Nu är ju Teslan förvisso designad i Kalifornien, så det kan ju kanske vara överraskande för vissaLarsL skrev:Backspeglarna eller rättare motorerna och transmissionen till dem är gjorda för att fastna och dras loss. Det är ingen överraskning för någon att de kan frysa fast, så att säga.
Jag har också fått rådet från Tesla att lösa det med handkraft om den fastnar. Det finns väl gränser för hur mycket is den tål, så vet man med sig att man fyllt speglarna med vatten och den ser ut som ett isblock kan man ju kanske ta det lite lugnt.
Mina var milt fastfrusna idag. Regn som övergick i snö och minusgrader var för mycket för elmotorerna. Bort med isen och köra med dörrknappen några gånger så funkade det igen. Får vara utfälld denna vinter också.