Häftig scooter
Moderator: Redaktion
Häftig scooter
http://www.gogoro.com/product/gogoro-s/performance/
Ingen aning om körkortskrav här i Sverige, men den verkar riktigt ball.
Pris ca 35 000 kr, helt klart prisvärd.
Ingen aning om körkortskrav här i Sverige, men den verkar riktigt ball.
Pris ca 35 000 kr, helt klart prisvärd.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Häftig scooter
Lätt MC måste man nog ha.
4kW är max för eu-moppe
Själv känner jag att det måste komma en riktigt snygg, snabb och pålitlig eu-moppe på el som har 4kW motor och verkligen levererar den effekten och kommer runt 10mil på en laddning för typ 30kkr.
4kW är max för eu-moppe
Själv känner jag att det måste komma en riktigt snygg, snabb och pålitlig eu-moppe på el som har 4kW motor och verkligen levererar den effekten och kommer runt 10mil på en laddning för typ 30kkr.
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Med 7,2 kW torde den kvala in som lätt mc (max 11 kW), då den har högre effekt än moped klass 1 (max 4 kW). I så fall är det A1 som gäller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Eftersom effekt lite förenklat är en funktion av vridmoment och varvtal skulle det betyda att varvtalsregistret skulle bli tämligen begränsat. Men å andra sidan - med det vridet skulle man kunna ha väldigt hög utväxling...12man skrev:3,9999kw och 1000+Nm vore kul, kan man bygga en sån motor?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Kan inte se spec på batteriet (eller verkar vara batterieR, 2st). Känns ju aningen viktigt vad det är för kapacitet på batteriet. Eller bara jag som är blind?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Var det inte GoGoro som hade utbytbara batteristationer. Har för mig att det måste finnas infrastruktur för det.

MYLR-24
Går tydligen att ladda hemma också, med en speciell laddare med två batterifack._TonyV skrev:Var det inte GoGoro som hade utbytbara batteristationer. Har för mig att det måste finnas infrastruktur för det.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Jag har en 1200w motor på min elcykel. Den går som sjutton och åker ifrån de flesta EU moppar på bensin.
Förstår inte varför varvtalet skulle vara ett problem. Den får ju ändå bara göra 45 så om man ser till att vridet vid typ 50 (som man begränsar hastigheten till) inte överstiger 4000W så kommer det vara helt sjukt drag i accelerationen på den moppen.
Om man inte tycker att 0-50 på 6s är tillräckligt bör man istället kunna designa motorn. Eller ställa in elektroniskt, så att den tappar sitt vridmoment linjärt vid en viss hastighet, kanske 20km/h, och därifrån lämnar konstant effekt istället för konstant vridmoment.
Se denna bild på teslas motorer där den sträckade linjen är effekt:

Förstår inte varför varvtalet skulle vara ett problem. Den får ju ändå bara göra 45 så om man ser till att vridet vid typ 50 (som man begränsar hastigheten till) inte överstiger 4000W så kommer det vara helt sjukt drag i accelerationen på den moppen.
Om man inte tycker att 0-50 på 6s är tillräckligt bör man istället kunna designa motorn. Eller ställa in elektroniskt, så att den tappar sitt vridmoment linjärt vid en viss hastighet, kanske 20km/h, och därifrån lämnar konstant effekt istället för konstant vridmoment.
Se denna bild på teslas motorer där den sträckade linjen är effekt:

Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 2 gång.
Du menar 1200w på din "elmotorcykel", gränsen för cykel går väl vid 250wapkungen skrev:Jag har en 1200w motor på min elcykel. Den går som sjutton och åker ifrån de flesta EU moppar på bensin.

70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Näää, han skrev ju 1200w, med litet w. Miniwatt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
är det tractioncontrol på en sån grej?Oddball skrev:Du menar 1200w på din "elmotorcykel", gränsen för cykel går väl vid 250w ;) :mrgreen:apkungen skrev:Jag har en 1200w motor på min elcykel. Den går som sjutton och åker ifrån de flesta EU moppar på bensin.
ms 76132 "Eleamore"
- Teslaspolen
- Teslaägare
Vad är det för monstercykel du har?apkungen skrev:Jag har en 1200w motor på min elcykel. Den går som sjutton och åker ifrån de flesta EU moppar på bensin.

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A

Strypte den dock till max 25km/h innan grabben fick tillbaka den.
Funderar på att mopedbesiktiga den (klass II) när han fyller 15 så att man slipper pedalassistans och kan slänga på tumgas. Då det är lite trist att bli frånåkt av klass I moppar så kommer den även utrustas med en rfid-legalswitch som en liten jokerfeature

BBSHD funkar bra och rekommenderas starkt.
Det är en liten men kraftfull rackare.
Bilden visar en installation(den lilla klumpen framför vevpartiet), dock ej grabbens cykel
Kör på samma fast 750W modellen med uppgraderad kontroller till 25A så att man kan plocka ut 1200W kortvarigt.
"Slänga på" skulle jag inte kalla det. Man behöver fyra olika specialverktyg och vara lite händig men det är jäkligt najs när det är klart.
Tänkte skriva en tråd om cykeln och hur jag byggde den, tror att det kan intressera vissa
"Slänga på" skulle jag inte kalla det. Man behöver fyra olika specialverktyg och vara lite händig men det är jäkligt najs när det är klart.
Tänkte skriva en tråd om cykeln och hur jag byggde den, tror att det kan intressera vissa

Var har du batteriet?Oddball skrev:Jag slängde på en BBSHD på 1000W på grabbens mountainbike. Det e gott gry i den![]()
Funderar på att mopedbesiktiga den (klass II) när han fyller 15 så att man slipper pedalassistans och kan slänga på tumgas. Då det är lite trist att bli frånåkt av klass I moppar så kommer den även utrustas med en rfid-legalswitch som en liten jokerfeature![]()
Bilden visar en installation(den lilla klumpen framför vevpartiet), dock ej grabbens cykel
Bilden var ett exempel på installation och kom från en artikel där Eric Hicks gör en monstertrimning av samma motor där han krämar på med 3000W utan att den brinner uppapkungen skrev:Var har du batteriet?Oddball skrev:Jag slängde på en BBSHD på 1000W på grabbens mountainbike. Det e gott gry i den![]()
Funderar på att mopedbesiktiga den (klass II) när han fyller 15 så att man slipper pedalassistans och kan slänga på tumgas. Då det är lite trist att bli frånåkt av klass I moppar så kommer den även utrustas med en rfid-legalswitch som en liten jokerfeature![]()

Batteriet var då monterat i en ryggsäck:
https://www.electricbike.com/project-x- ... bike-ever/
Detta är grabbens cykel
Rammonterat batteri: 48V 11.6Ah
Senast redigerad av Oddball, redigerad totalt 1 gånger.
Den här scootern är inte heller helt fel

http://www.ebretti.com/nl-en/what-we-do ... retti-518/
Lite synd bara att dom flesta elscootertillverkarna verkar envisas med att bara göra retroversioner.
Yamaha har ju t.ex riktigt fräcka fossilvarianter.
Borde finnas en hyfsad marknad för eldrivna sådana i Sverige

http://www.ebretti.com/nl-en/what-we-do ... retti-518/
Lite synd bara att dom flesta elscootertillverkarna verkar envisas med att bara göra retroversioner.
Yamaha har ju t.ex riktigt fräcka fossilvarianter.
Borde finnas en hyfsad marknad för eldrivna sådana i Sverige
Hej,
Ber om ursäkt för att jag väcker liv i en gammal tråd men jag befinner mig i en liknande sits och har en fråga.
Hur gick mopedbesiktningen?
Jag har ringt runt till flera olika besiktningsfirmor i närheten och ingen vet hur de ska besiktiga en sådan här cykel/moped klass 2. De vet inte ens varför jag vill besiktiga den även då jag hänvisar till Transportstyrelsens hemsida där det står i klartext.
Om ni har besiktigat era skulle det vara värdefullt att höra era erfarenheter. Va det svårt att få den godkänd? Vilka krav ställdes?
Ber om ursäkt för att jag väcker liv i en gammal tråd men jag befinner mig i en liknande sits och har en fråga.
Hur gick mopedbesiktningen?
Jag har ringt runt till flera olika besiktningsfirmor i närheten och ingen vet hur de ska besiktiga en sådan här cykel/moped klass 2. De vet inte ens varför jag vill besiktiga den även då jag hänvisar till Transportstyrelsens hemsida där det står i klartext.
Om ni har besiktigat era skulle det vara värdefullt att höra era erfarenheter. Va det svårt att få den godkänd? Vilka krav ställdes?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
El-moped, EMAX 110S hade den specen redan 2008 (gick på ca 37tkr ny)apkungen skrev:Lätt MC måste man nog ha.
4kW är max för eu-moppe
Hade en sådan med boost och den drog ifrån en del bilar 0-40km/t (perfekt i stan rusningstid).
Oklar på om batteriet leverarade 4kw även om motorn var på 4kw.