Underligaste SuperChargern hittills.

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ModelX
Teslaägare

Underligaste SuperChargern hittills.

Inlägg av ModelX »

Står just nu och laddar på Toftaholmsherrgård, underligt val av plats......
Helt öde, undra vem som kom på det här stället.
Endast öppet vissa tider.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model X P90D | Red Multi-Coat Paint | 22" Silver Wheels | Black Leather Seats | Six Seat | Ludicrous Speed Upgrade | Autopilot | Smart Air Suspension | Premium Interior Package | Ultra High Fidelity Sound | Subzero Weather Package | Tow Package
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Re: Underligaste SuperChargern hittills.

Inlägg av Oppfinnarn »

ModelX skrev:
Står just nu och laddar på Toftaholmsherrgård, underligt val av plats......
Helt öde, undra vem som kom på det här stället.
Endast öppet vissa tider.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det var väl ingen annan i Ljungbytrakten som fattade Teslakonceptet hösten 2014, om jag kommer ihåg från tidigare diskusisoner. Läs här om Toftaholm

http://teslaclubsweden.se/kundmagnet//

Skall dock säga att Toftaholm är en av de trevligaste SuC:s jag varit på, perfekt med en hotellfrukost t.ex. när man kör Skåne-Stockholm. Visst det kostar 185 kr, men jämför det med en "sunkburgare" för 110 på Dinners ....

Men nog borde de ha öppet En tisdag vid 13-14 tiden, verkar vara hyfsad beläggning av konferenser där?
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Toftaholm slår de flesta (om inte alla) övriga Supercharger-placeringar med stor marginal, och detta på alla avseenden. Vill Du inte äta något och sitta i deras trevliga matsal, kan Du alltid ta Dig på en promenad i den fina parken. Allt detta istället för plaststolar och plastmuggar i ett sjaskigt hamburgerrestaurang jämte en storparkering med fossilbilstrafik :roll:
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

Har laddat också där ett par gånger och mycket trevligt ställe att sitta ner och ta en fika, lunch eller liknande.
Frågade dem som jobbar där om hur Tesla fick för sig att bygga en SuperCharger ute i skogen.

De berättade att ägaren hade hört om att Tesla sökte ett område att bygga en station uppe vid Värnamo rastplatsen Bredasten.
Han ringde helt sonika till Tesla och sa att han ställer gärna upp med mark och efter ett tag så skrevs ett avtal och Tesla byggde sin Supercharger station i Toftaholm.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

Både gillar och inte gillar denna plats, eftersom jag utgår från Vellinge så måste jag i princip alltid stanna här, både på ut- och hemresa, när man skall på långtur.
Oftast kör jag hem på söndagskväll och då är där stängt. Hade gärna sett någon form av toalett och kanske en liten godis-/kaffeautomat för dessa tillfällen. Sedan känns det lite mentalt jobbigt med Superchargers som man måste köra av motorvägen för att komma till. även om man bara tappar 5-10 min på detta.

Sedan kan jag bara hålla med om att miljön och maten är superbra, dock en liten varning om ni skall dit med barn. De är inte helt bra på att barnanpassa menyn. Jag mailade en massa med dem innan och föreslog säkra råvaror. Men det hela slutade med att dottern åt personalens fjärillsmakaroner och ketchup för 225kr :-)
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare

Inlägg av HBrosenius »

Suck, spenderat två sena nätter där, lagom spännande då...

Dessutom ligger den tokigt till för oss som försöker ta oss på andra ledden av landet Öst <-> Väst, då kommer man ju antingen förbi Värnamo eller Ljungby. Värnamo hade varit så mycket bättre på så många sätt (Nattöppet, ingen omväg). Möjligen frukosten då (Som jag inte fått chans att testa än) som är bättre med nuvarande placering men på det stora hela så känns den väldigt off...
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

Håller med att den ligger avigt för oss om man ska tvärs över till o från Göteborg. Men det tar inte så mycket längre tid att köra över Ljungby o Värnamo istället för att snedda från Alvesta till Värnamo. Fin miljö är det oxå. Det stora problemet är öppettiderna. Kommer du lite senare på kvällen är det ofta stängt och det går inte att få något att äta. Kommer du när de har öppet och du har otur så har de en stort sällskap som abonnerar och har inte tid/möjlighet att fixa någon mat ändå. Jag har slutat lita på att få något i magen här utan brukar svänga in på macken vid rondellen i Värnamo o plocka upp kaffe o macka o sedan ta med det till Toftaholm. Går så pass snabbt att köra så kaffet har fått perfekt dricktemperatur när man pluggat in :D
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Tramspettern i mig måste ju också säga att en av fördelarna med Toftaholm är att de har ett Pokemon gym precis utanför ingången som man bara måste erövra varje gång man passerar ... jag har inte hittat andra SuCs med Pokemon gyms 8-)

#Level24
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Jag tyckte placeringen var knäpp tills jag fick höra anledningen. Kommunen där ville inte tillåta någon mark till Tesla eftersom deras laddstationer är bundet till ett märke (till skillnad från t.ex. ChaDeMo).
Men han som äger Toftaholm var tydligen väldigt intresserad av Tesla så han erbjöd dem att bygga på hans mark. Så hade det inte varit för honom så hade det inte funnits någon laddning där alls.

Detta är berättat från mitt minne och källan är att jag läst det här på forumet, så det tål att dubbelkollas.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Har vissa..ska man säga, delade känslor för Toftaholms Supercharger.

Har besökt den 4 eller 5 gånger tror jag.

Då jag åkt genom både Sverige, Danmark, Tyskland, Schweiz, Italien och Frankrike och provat lite olika Superchargers, så har jag iallafall lite referenser.

Jag ser det så här

Plus-Listan:
Miljömässigt, TOPPEN! Underbart, fint, vackert, tyst, lugnt! HÄRLIGT! (SuC som ligger nästan i industriområden är inte det mest skojiga, inte heller "standardrastplaster", men mer om det nedan.)
Matmässigt, underbar mat!
Personalen på stället! Toppen!
Annorlunda / brytning mot det vanliga! Härligt!
Ett litet avbrott från monoton vägkörning när man får komma ifrån "stora" vägen och använda ratten ett par gånger (se även nedan!)

Minus-Listan
Det är en bit ifrån stora vägen, man tappar ganska många minuter. (Men denna SuC är långt ifrån ensam om detta...)
Priserna på mat m.m. - Lite höga ibland (bara ätit där en eller två av gångerna, se nedan), men jag betalar hellre lite mer för vettig/bra mat än 110 kr för en halvdan bakad potatis med Skagen (Ja Diners, jag pekar på er här!). Nackdelen är att det pga kvaliteten också kan bli lite lång väntan (Dock gått snabbt när jag varit där)
Öppettider - Flera av gångerna jag varit där har det varit stängt! Ena gången var jag riktigt hungrig, tur man hade kakor i bilen ;) Det finns verkligen INGET alternativ, ens om man skulle promenera i 20 minuter.
Öppettider - Finns inga toaletter utanför öppettider - Har kissat i skogen mer än en gång där!

Men generellt ser jag denna som en bra SuC, som framförallt är lite mysig och trevlig! :)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jag tycker inte Toftaholm är helt fel som Supercharger men den är inte alls placerad för öst-västliga transporter. Den ligger då 4 mil fel eller i tid en halvtimme med 80km/h i snittfart. Det borde komma upp en SuC för öst-västliga transporter också, t.ex. Ulricehamn med omnejd så att den även passar för trafik mellan Göteborg-Stockholm.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Det största minuset måste väl vara att den varken ligger nära väg 25 eller väg väg 27 för oss som använder dessa utan enbart är för E4-resenärer. Närmare Ljungby eller ännu hellre i Värnamo hade varit så otroligt mycket bättre.

EDIT: jag var tydligen sen på bollen...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Eftersom vi redan idag ofta väljer att utgå från White Guide när vi reser i Sverige med var vi äter så skulle jag säga att Toftaholm kommer bli ett av de mest välbesökta den dagen vi skaffar elbil och reser söderöver. Max får man nog av ändå, och vi tycker att resan är del av målet, inte något som ska klaras av i 160 km/h ...
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

themax skrev:
Eftersom vi redan idag ofta väljer att utgå från White Guide när vi reser i Sverige med var vi äter så skulle jag säga att Toftaholm kommer bli ett av de mest välbesökta den dagen vi skaffar elbil och reser söderöver. Max får man nog av ändå, och vi tycker att resan är del av målet, inte något som ska klaras av i 160 km/h ...
Beror ju väldigt mycket på vad det är för typ av resa, semester resa är jag helt med dig. Affärsresa ala hit´n go då vill man bara bränna upp och ner och sedan mysa med sin familj.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

För att vara fyrstjärnigt behöver det vara dygnetruntbemannad reception så om man ringer på ska någon komma och öppna och du kan köpa en kaffe :) Men det lär inte vara populärt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

AGCF skrev:
För att vara fyrstjärnigt behöver det vara dygnetruntbemannad reception så om man ringer på ska någon komma och öppna och du kan köpa en kaffe :) Men det lär inte vara populärt.
Fast det behöver nog bara vara dygnetrunt reception när det är öppet, har man stängt på söndagar men dygnetrunt påmån-lör så räcker det för 4 stjärnor
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

BigDaddyT skrev:
themax skrev:
Beror ju väldigt mycket på vad det är för typ av resa, semester resa är jag helt med dig. Affärsresa ala hit´n go då vill man bara bränna upp och ner och sedan mysa med sin familj.
Sant IOFS, men vi kör över 3500 mil om året – allt privat. Mina "affärsresor" (dvs. åka till jobbet) görs med cykel ...
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Skriv svar