Jag var nere i Hamburg i helgen. Resten av sällskapet flög, men jag tog givetvis bilen.
Hade en övernattning i Malmö på vägen ner vilket gjorde nerresan väldigt soft. Hem skulle det enligt navigatorn ta 12 timmar och jag åkte från Hamburg 17.00. Tänkte jag skulle övernatta någonstans på vägen, men trots en ganska intensiv helg så gick det bra att köra non stop. Tog power naps och laddade typ 25 min på varje SUC. Med AP så blir det helt enkelt inte ansträngande att köra långt. Jag kom hem prick 05.00 och är efter några timmars sömn ändå inte helt slut i dag heller (48 år gammal utan toppfysik ska tilläggas....).
Det här var min första långresa. Har nu kört bilen 2500 mil och är så grymt imponerad. Jag verkar ha haft tur för jag har inte haft några som helst problem.
Som våra sektbröder i Tesla-podden sa, man har blivit lite mer utsläppsmedveten tack vare Elon. Den här resan släppte visserligen ut lite mellan Rödby-Putgarten, men en bråkdel av mina vänner på planet. Och jag hade inte tråkigt en enda sekund i bilen. Har tack vare Elon på allvar börjat fundera på solceller även om kalkylen inte ser helt rätt ut i det här landet. Men den kanske inte måste det....
Så stort tack till Elon för att han gör det till ett nöje att vara med och rädda världen!
(Och tack även till Tibor och Teslapodden som stod för en del av underhållningen på vägen)
Tack Tesla och Elon!
Moderator: Redaktion
Tack Tesla och Elon!
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Re: Tack Tesla och Elon!
Härligt. Jag känner igen den där känslan som du beskriver. Det är inte alls jobbigt att rädda världen.
Men visst känns det plötsligt helt fel att sitta på en bilfärja som går på äcklig dieselolja?

Men visst känns det plötsligt helt fel att sitta på en bilfärja som går på äcklig dieselolja?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Helt fel! De annonserade dock stolt i högtalarna att de laddar ett enormt batteripack motsvarande X antal (jag tror det var 600) hybridbilar som de kör på. Ett steg på vägen. Snart kanske det till och med blir en laddhybrid.... Batterier blir billigare.mati skrev:Men visst känns det plötsligt helt fel att sitta på en bilfärja som går på äcklig dieselolja?
Levererad 10 mars 2016
Ja, det har de gjort i ett antal år nu. Och varje gång jag hör det sitter jag och undrar vilken miljövinst detta egentligen innebär. I en bil är det ganska enkelt, eftersom man kan kapa accelerationstoppar och återvinna bromsenergi med hjälp av elmotorn. Men på en bilfärja, som förmodligen ändå går dieselelektriskt med en motor som puttrar i ett tämligen konstant och optimalt varvtalsområde, ser jag inte riktigt den stora vinsten med hybriddrift. För de laddar väl inte batterierna när de ligger i hamnen? Det hade varit en annan femma.
2500 mil på ett halvår! Bra tempo! Imponerande det också.ekenman skrev:.....
Det här var min första långresa. Har nu kört bilen 2500 mil och är så grymt imponerad.
Model S P85D,
Tycker du det? Jag har snart avverkat 2000 mil på 5 månader.Foluke skrev:2500 mil på ett halvår! Bra tempo! Imponerande det också.

Senast redigerad av mati, redigerad totalt 2 gång.
mati skrev:Tycker du det? Jag har snart avverkat 2000 mil på 5 månader.Foluke skrev:2500 mil på ett halvår! Bra tempo! Imponerande det också.

Levererad 10 mars 2016
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Och jag lyckades köra 5200 mil på 11 mån.ekenman skrev:mati skrev:Tycker du det? Jag har snart avverkat 2000 mil på 5 månader.Foluke skrev:2500 mil på ett halvår! Bra tempo! Imponerande det också.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning