Hyra av tesla

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
JFAH

Hyra av tesla

Inlägg av JFAH »

Hejsan! Är det någon av dessa eminenta herrar och damer som känner till om det finns någon möjlighet att hyra en tesla (modell hertz, sixt, europecar?). Jag är i den situationen att jag behöver bil under några få veckor per år, och det är knappast motiverat för mig att köpa en bil i nu läget. Men om den fanns att hyra när jag behöver den skulle jag utan tvekan stå först i kön, den här bilen verkar ju faktiskt fullt kompetent att klara de långresor jag tänkt mig.

Någon som vet om det redan finns, eller är på gång med uthyrning av dessa fina bilar (Jag pratar alltså inte långtidsleasing utan traditionell hyrbil)?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Re: Hyra av tesla

Inlägg av Kalle »

Fins bara att hyra i norge, sanfarnsisco och i sweisch vad ja vet. Men skika ett mail till herz, Avis och europcar och säg att de ska skaffa den. Då kanske den kommer till sverige ochså
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Hertz tar 400 usd per dygn i USA, inkl 10 mil. För en S85

Med tanke på att det är rätt billigt att hyra bil i USA misstänker jag att om en svensk uthyrare skulle ha en S85 skulle den gå på det dubbla här.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Entrep

Inlägg av Entrep »

Jag har hört rykten från folk som arbetat tillsammans med Sixt Rental att de är nere på mässan för att kolla in den nya teslan som är på gång..
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Att hyra en model s i schweiz kostar 720 chf / dag,, dyyyrt!
JFAH

Inlägg av JFAH »

Njae, inte ens 400 dollar skulle jag anse vara vettigt för endast en dag. Ok, som en engångs företeelse och kul grej, men att motivera det mot att hyra en xc90 skulle vara svårt. Framförallt om man dessutom är begränsad till 10 mil körning. För de priserna blir det inte mycket hyrt, i vart fall inte för min del.

2 lappar för en helg med fria mil så kan vi börja prata... :-)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Det fins nog en marknad för hyr teslor, borde inte vara så dyra i drift tycker jag. Hur funkar det om man startar ett företag och köper in ett geng. Va krävs som uthyrare? Antar att man behöver nån svindyr försäkring, och kanske nått avtal med vägasestans om nån skulle bli ståendes.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Säg att man har dom 2 år, sedan köper man nya, hur mycke förlorar man i värde på de 2 åren?
De utslaget på hur många hyrdagar man kan få - Försäkringar.
Borde ju inte bli så väldigt mycket, eller?
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Kalle skrev:
Säg att man har dom 2 år, sedan köper man nya, hur mycke förlorar man i värde på de 2 åren?
De utslaget på hur många hyrdagar man kan få - Försäkringar.
Borde ju inte bli så väldigt mycket, eller?
Hyran måste täcka betydligt mer. Hyrfirmans personal lär ju vilja ha lön, ägarna avkastning, osv. Sen andra driftkostnader som tvätt (in och utvändigt) mellan varje kund, däck+vinterdäck, m.m.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Jag har hyrt ut min BMW och Nissan Navara genom flexidrive. Dom tar 25% men då ingår en rätt bra helförsäkring med assistans och bedrägeriskydd. Jag har haft en av bilarna uthyrd minst en till två veckor i månaden i ungefär ett år och haft en veckotaxa på ungefär 2000 kr.

Jag skulle aldrig våga hyra ut en fabriksny bil dock, båda mina har över 15000 mil på sig.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

I början december förra året så gjorde jag en genomgående undersökning av kostnader för att starta en uthyrningsfirma med bara Tesla. Hela affärsmodellen och alla kostnader är genomtänkta. För att få positivt resultat direkt och bli skuldfri inom 3 år med få bilar, i mitt fall 2-3, så måste hyran ligga mellan 2000-2500 per dag. Detta inkluderar fria mil och diverse kostnader, så som att ha affärsverksamhet kopplad till flygplats, det är inte bara parkering som kostar... Dock så är mycket beroende vad man får för bilarna när man säljer dem.
Startade inte detta pga. inget service center i Göteborg och den privata investerings risken jag inte ville ta (har ingen erfarenhet av biluthyrning och hade inte tillräckligt med pengar att investera). Hittade ingen finansiär för detta och Tesla kunde inte tänka sig hjälpa till med bilarna.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
JFAH

Inlägg av JFAH »

Stefan skrev:
I början december förra året så gjorde jag en genomgående undersökning av kostnader för att starta en uthyrningsfirma med bara Tesla. Hela affärsmodellen och alla kostnader är genomtänkta. För att få positivt resultat direkt och bli skuldfri inom 3 år med få bilar, i mitt fall 2-3, så måste hyran ligga mellan 2000-2500 per dag. Detta inkluderar fria mil och diverse kostnader, så som att ha affärsverksamhet kopplad till flygplats, det är inte bara parkering som kostar... Dock så är mycket beroende vad man får för bilarna när man säljer dem.
Startade inte detta pga. inget service center i Göteborg och den privata investerings risken jag inte ville ta (har ingen erfarenhet av biluthyrning och hade inte tillräckligt med pengar att investera). Hittade ingen finansiär för detta och Tesla kunde inte tänka sig hjälpa till med bilarna.
Hmm lite saftig hyra, men jag har vid lite snabba huvudräkningar och approximationer hamnat där någonstans också. Jag tror at tdet måste vara en större aktör som engagerar sig (sixt, europe, hertz). De har redan klarat av många av de fasta kostnaderna i form av parkeringar och personal mm. De har också ett etablerat brand name. Alternativt att man kör via ett nätverksföretag som flex drive l. liknande, men då får man inga skalfördelar och priset går upp. För att få volym tror jag att det är viktigt att priset är konkurrenskraftigt. Som evenemangsbil kan man alltid ta bra betalt, men för att skjutsa barnen på en dagstur är man inte fullt lika motiverad att slanta upp när andra alternativ står till buds.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

JFAH skrev:
Stefan skrev:
Hmm lite saftig hyra, men jag har vid lite snabba huvudräkningar och approximationer hamnat där någonstans också. Jag tror at tdet måste vara en större aktör som engagerar sig (sixt, europe, hertz). De har redan klarat av många av de fasta kostnaderna i form av parkeringar och personal mm. De har också ett etablerat brand name. Alternativt att man kör via ett nätverksföretag som flex drive l. liknande, men då får man inga skalfördelar och priset går upp. För att få volym tror jag att det är viktigt att priset är konkurrenskraftigt. Som evenemangsbil kan man alltid ta bra betalt, men för att skjutsa barnen på en dagstur är man inte fullt lika motiverad att slanta upp när andra alternativ står till buds.
Jag tycker att hyrkostnaden är rimlig då man måste tänka på likvärdig bil och hitta sin målgrupp. Jag jämförde med BMW 5 med GPS och 30mil från sixt. Då hamnade kostnad på +2000, inklusive bensin kostnad, jag hade fria mil och gratis uppladdning. Jag funderade en del på vilken målgrupp som Tesla passade och vad de kan tänka sig att betala. Hade diskussioner med Landvetter om VIP hantering, som skulle vara en option, och de kunde tänka sig att "hyra" när de behövde en VIP bil som hämtade vid flygplanet... Min målgrupp var inte "Svensson" utan de som vill ha det lilla extra. Om man skall komma ner i pris så får vi nog vänta på 3an.
Det är helt klart att de stora bolagen kan fördela sina kostnader på fler bilar och därigenom pressa priset och min bedömning är det framförallt personalkostnaden som påverkar mest. Fick info om att man bör ha ca 30bilar per anställd som ett exempel...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Intressant, det finns några i USA som hyr ut men till väldigt hög kostnad. En privatperson ville hyra ut sin för 275 dollar/dag vilket då skulle vara mindre än halva priset om jag minns rätt mot vad firmorna tog.
På mitt förra jobb brukade vi hyra bil och åka på besök och då bliv det ofta 80 mil över en dag. En V70 kostar väl ca 2000 - 2500 kr med soppa för en sådan resa. Jämför man med en BMW M550d vilken har liknande prestanda då hamnar vi över 4000 kr för en sådan resa. Dina priser är nog inte helt uppåt väggarna, men jag tror ju inte att dom har sin BMW uthyrd dagligen.
Men lyckas man bara hitta rätt kunder så kan man säkert få 2500 kr/dag inkl soppan utan problem.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Ny beräkning, om man använder leasingkostnaden som grund vilket för mig är ca 16.000 kr/mån. Då borde man väl kunna hyra ut dom för 2.000 kr/dag eller kanske tom mindre.
Hur stor del räknar hyrfirmorna med att ha en bil uthyrd?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Herz på Gardemoen hyr ut Tesla och tar ca 2500 per dygn (lägre än så på helger).
Det är värt att ringa och boka i god tid i förväg då den ofta är uthyrd.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Information som jag fick vara att beläggningen behövde vara ca 67%. Stämde ganska väl med mina egna beräkningar. Fast det är många faktorer som spelar roll. Försäkring, parkering, tvätt av bil mellan uthyrning, anställda, ... Jag gjorde beräkning för att ha bilar på Landvetter och de tar ut 5-10% på omsättningen som avgift...
Detta påverkar vilken beläggningsgrad och vad dygnshyran skall vara.
Skriv svar