Sent from my iPad using Tapatalk
Moderator: Redaktion
Inte särskilt troligt. Apple och Jobs har ju aktivt sett till att inte ha fabriker för tillverkning. Mer troligt dock att Apple hade kunnat börja sälja en bil som de designat. Själva tillverkningen av denna hade dock gjorts av andra.taliz skrev:Om Jobs hade levt så vore Tesla en del av Apple sedan några år tillbaka..
Har inget med tillverkningen att göra. Om Jobs fått sett när Model S presenterades så hade han insett potentialen direkt.Svenssons skrev:Inte särskilt troligt. Apple och Jobs har ju aktivt sett till att inte ha fabriker för tillverkning. Mer troligt dock att Apple hade kunnat börja sälja en bil som de designat. Själva tillverkningen av denna hade dock gjorts av andra.taliz skrev:Om Jobs hade levt så vore Tesla en del av Apple sedan några år tillbaka..
Varför slösa miljarder dollar på ett varumärke och fabrik som kommer att "slängas bort" när Apple mycket väl kan göra som de gjort tidigare och ta de bästa delarna från konkurrenterna, komma på nya sätt att paketera dessa och sedan sälja det i en snygg förpackning med ett lite högre pris? Detta kan de göra utan att köpa en bilfabrik och ett varumärke som de inte tänker använda.taliz skrev:Har inget med tillverkningen att göra. Om Jobs fått sett när Model S presenterades så hade han insett potentialen direkt.Svenssons skrev:Inte särskilt troligt. Apple och Jobs har ju aktivt sett till att inte ha fabriker för tillverkning. Mer troligt dock att Apple hade kunnat börja sälja en bil som de designat. Själva tillverkningen av denna hade dock gjorts av andra.taliz skrev:Om Jobs hade levt så vore Tesla en del av Apple sedan några år tillbaka..
Det är en såpass komplex produkt, och Tesla är så långt före alla andra, så det hade varit värt en, förhållandevis liten, del av Apples enorma kassa.
Fanns andra telefoner än Nokia då och Apple iPhone var inte först med mycket men helheten och framgången var och är det först med. Jag är inte på trollhumör och har inte mycket för Samsung men Apple har med framgång tagit fasta på tekniker och idéer som andra haft.Walker skrev:Är det något stort jag helt missat här?
"när Apple mycket väl kan göra som de gjort tidigare och ta de bästa delarna från konkurrenterna, komma på nya sätt att paketera dessa och sedan sälja det i en snygg förpackning med ett lite högre pris?"
Tänk, jag har precis för mig att det är precis tvärtom...
Vilka var först att lämna DOS för fönstermenyer? Vilka var först med smarta musikspelare och sedan även telefoner...?
Nokia? Eller de där andra som gjorde vhs-apparater och kylskåp.... vad hette de nu igen??? Samsuger?![]()
Alla som har sett Douglas Engelbart livesändning tror att någon har kastat om årtalen, men detta hände faktiskt 1968!!!Walker skrev:Är det något stort jag helt missat här?
"när Apple mycket väl kan göra som de gjort tidigare och ta de bästa delarna från konkurrenterna, komma på nya sätt att paketera dessa och sedan sälja det i en snygg förpackning med ett lite högre pris?"
Tänk, jag har precis för mig att det är precis tvärtom...
Vilka var först att lämna DOS för fönstermenyer? Vilka var först med smarta musikspelare och sedan även telefoner...?
Nokia? Eller de där andra som gjorde vhs-apparater och kylskåp.... vad hette de nu igen??? Samsuger?![]()
Intressant att du vill lägga ner "kriget" samtidigt som du slänger in din egen värdering i att andra har en förvrängd historiebeskrivning. Så uppenbarligen tar du själv ställning för den ena sidan. Dock utan att säga vilken.Toja skrev:Lägg ner den här Mac - PC, IOS - Android kriget.
Det verkar vara många som har en förvrängd historie beskrivning.
Tro inte att ni kommer övertala någon när ni skriver massa skit.
Titta vad Tesla har gjort, de kopierade bilmarknaden, tog massa funktioner som funnits i bilar under lång tid, lade till ett stort batteri och sen marknadsförde det bra.Anders77 skrev:Apple. Ett företag jag aldrig köpt produkter av. Som gammal PC nerd var det PC vs mac. Sen kopierade Apple mobil marknaden och tog bra funktioner från andra och släppte ipånen.
Ärligt, de gjorde två saker bra som faktiskt var nytt. Det ena var att täcka nästan hela telefonen med en skärm. Samt de hade ett OS som var smidigt.
Många andra tillverkare har nu Apple car och android samtidigt som det är i princip omöjligt att påverka Teslas operativsystem, att kalla Teslas system öppet är ju ett skämt. Patent är en helt annan sak och där är Tesla betydligt mer öppet.Anders77 skrev:Alla andra funktioner fans redan hos andra.
Men ja kriget fortsätter mellan IOS nerdar och Linux nerdar. Linux står för öppenhet och flexibilitet. iOS står för stängt, låst men funktionerna är väl testade innan de släpps.
Här kan jag inte låta bli att tänka GM EV1, denna var en ren elbil som var många år före Tesla och ändå så anses Tesla ofta vara först med elbilar, det ända det gjorde var att ha ett större batteri och marknadsföra det bättre.Anders77 skrev:Med detta i bakhuvudet så tror jag inte att Elon hade trivts pä Apple. Elon gillar öppenhet mm. Öppenkällkod har han i sitt AI projekt. Släpper patent fria för att reta marknaden
Så länge Elon styr Tesla och han har ekonomi i företaget så tror inte jag att han kommer låta Apple ta teknikerna eller personalen.
Men Apple borde kunna själva utveckla en bil och hitta någon annan att tillverka den.
Typ som de gör med ipånen. Där klarar de sig inte utan Samsung.
Glöm inte heller att ipaden är en kopia som kom typ 8 år efter Microsoft gjort en likadan produkt. Trots det tror många att Apple var först.
Nu ska Tesla bara göra en billig elbil så kommer den nå marknaden stort direktAnders77 skrev:Så det Apple gör bra är marknadsföring. Vilket gör att om de skapar en bil, antagligen utan "windows" så kommer den nå marknaden stort direkt.
Hur tror ni att denna förändring kommer att påverka Tesla som företag i det långa loppet?However, in recent weeks, dozens of people have left the team after Mr Mansfield decided to refocus on the underlying systems that would power a self-driving car rather than building an electric vehicle by itself, said people familiar with the changes.
Some Apple staffers have been reassigned to other internal teams, while others whose backgrounds are more in the traditional car industry have left the company. One highly-regarded electric vehicle engineer has rejoined the car company from which he was poached just last year.
The move could mean Apple must turn to an existing carmaker to fulfill its ambitions to get into the car business, which chief executive Tim Cook has said is set for “massive change” thanks to autonomous and electric vehicles. Partnering with a third party would be an unusual move for Apple, which tends to prefer controlling the hardware, software and services around a new product by itself.
Apple var inte heller först med en stor heltäckande skärm (om man bortser från Apple Newton vilket var den första PDAn). Däremot var de först med att använda Multi-Touch. Det handlar inte alltid om vem som var först utan vem som gör det bäst.Anders77 skrev:Apple. Ett företag jag aldrig köpt produkter av. Som gammal PC nerd var det PC vs mac. Sen kopierade Apple mobil marknaden och tog bra funktioner från andra och släppte ipånen.
Ärligt, de gjorde två saker bra som faktiskt var nytt. Det ena var att täcka nästan hela telefonen med en skärm. Samt de hade ett OS som var smidigt.
Alla andra funktioner fans redan hos andra.
Men ja kriget fortsätter mellan IOS nerdar och Linux nerdar. Linux står för öppenhet och flexibilitet. iOS står för stängt, låst men funktionerna är väl testade innan de släpps.
Med detta i bakhuvudet så tror jag inte att Elon hade trivts pä Apple. Elon gillar öppenhet mm. Öppenkällkod har han i sitt AI projekt. Släpper patent fria för att reta marknaden
Så länge Elon styr Tesla och han har ekonomi i företaget så tror inte jag att han kommer låta Apple ta teknikerna eller personalen.
Men Apple borde kunna själva utveckla en bil och hitta någon annan att tillverka den.
Glöm inte heller att ipaden är en kopia som kom typ 8 år efter Microsoft gjort en likadan produkt. Trots det tror många att Apple var först.
Så det Apple gör bra är marknadsföring. Vilket gör att om de skapar en bil, antagligen utan "windows" så kommer den nå marknaden stort direkt.
Mikael skrev:Apple var inte heller först med en stor heltäckande skärm (om man bortser från Apple Newton vilket var den första PDAn). Däremot var de först med att använda Multi-Touch. Det handlar inte alltid om vem som var först utan vem som gör det bäst.Anders77 skrev:Apple. Ett företag jag aldrig köpt produkter av. Som gammal PC nerd var det PC vs mac. Sen kopierade Apple mobil marknaden och tog bra funktioner från andra och släppte ipånen.
Alla andra funktioner fans redan hos andra.
Med detta i bakhuvudet så tror jag inte att Elon hade trivts pä Apple. Elon gillar öppenhet mm. Öppenkällkod har han i sitt AI projekt. Släpper patent fria för att reta marknaden
Så det Apple gör bra är marknadsföring. Vilket gör att om de skapar en bil, antagligen utan "windows" så kommer den nå marknaden stort direkt.
Apple får ta mycket skit för att de är "inlåsta". Man glömmer lätt hur mycket Open Source de har:
http://opensource.apple.com
https://github.com/apple/swift
Du sitter, med hög sannolikhet, med en browser nu där tekniken är utvecklad av Apple. Pratar om webkit som används av bl a Chrome. Apple började utveckla den och la ut den som Open Source. Var bara för Google att använda (de forkade sedan tekniken).
Apple gjorde även den första persondatorn imho. I grund och botten är det ett litet gäng som hackade och lödde ihop saker. Sen att dom stjäl saker är det ingen som hymlar med. "Great artists steal" och allt det där.
Sen att dom är bra på marknadsföring, på gott och ont, är det nog ingen som förnekar heller.
Blev ett jävla liv när Apple tog bort diskettstationen, cd/dvd-spelaren, ethernetporten och nu senast 3,5 mm. Däremot gav dom oss bl a wi-fi och hjälpte till att göra det stort.
Förnekar inte att Microsoft, Google och Samsung bidragit till utvecklingen. Men jag tycker även att Apple gjort det.
Jag tror att Apple har identifierat bilbranschen som den i särklass svåraste när det gällerhårdvara. Det är ett under att Tesla lyckats ta sig dit de är med sina små resurser. Apple insåg förmodligen att detta skulle riskera allt för mycket av företagets kapital att genomföra. Förmodligen är det i så fall betydligt smartare att köpa upp en tillverkare än att starta från scratch. Men då ärver man också allt det gamla invanda.ochso skrev:Har Apple identifierat bilbranschen som en svår marknad att tjäna pengar på? Genom denna manöver (förutsatt att olika tillverkare nyttjar deras mjukvara) kan de se till att själva tjäna pengar i så väl hög- som lågkonjunktur medan tillverkaren som står för hårdvaran tar de stora finansiella riskerna och utsätts för den hårda konkurrens som råder (tänk Microsoft som tjänar pengar när Asus, Dell, HP m.fl. kämpar för att överleva).
Tror ni att Apple hade agerat annorlunda om inte Tesla hade funnits? Kan det vara så att Apple ser Tesla som en allt för tuff konkurrent i bilsegmentet?
Det är kanske en gammal sanning men idagsläget är det knappast så att man måste installera drivrutiner till grafikkort och ljudkort mm när man köper en pc. Inte heller är det perfekt på Mac. Det kanske "bara funkar" om man har genomgående appleprylar men har man ett kontor som funkar till en PC så kan vägen bli lång. Jag är gammal pc-användare men trodde på riktigt att det "bara skulle funka" med Mac eftersom alla sa det och var så saligt nöjda. Men med sådana förväntningar är det svårt att nå målet. För att alls få skrivaren att funka krävdes en lång insats bland bland Mac-forum fann bara en närmast hackerartad lösning som fungerade mediokert. Logitechmusen som alltid bara varit att plugga in krävde plötsligt att jag laddade ner en drivrutin. Mina externa hårddiskar med NTFS gick bara läsa men inte skriva, kom också som en överraskning. Det funkade ju hur lätt som helst tom när jag provat linux. För att slå på datorn fick man sträcka sig till en knapp på baksidan om man inte hade ett appletangetbord. Deras platta tangenter gillade jag verkligen inte, där har design gått före användarvänlighet.LarsL skrev:Jag trodde också att PC och Android var bättre än Apple. Jag trodde det var helt självklart att det skulle ta ett gäng sladdar och några timmars drivrutinsstrul för att komma igång med något... som naturligtvis var stabilt som ett korthus. Sen tjatade sig dottern till sig en IPad och den bara funka. Va! Den bara funkar va fan? AppeleTV skickar film till TVn, det bara funkar! Bilder från telefonen till IPad eller dator, det bara funkar!
Strulet/anpassningsbarheten var bra i datorns barndom men nu är jag för gammal för sånt skit. Nu ska det bara fungera!
/Gammal PC användare och fossilbillist.
Då kritiserar du PC för att det är svårt att få den att göra något som är omöjligt att göra på Mac. Eller funkade det udda kortet och spelen på Mac:en?LarsL skrev:Naturligtvis måste du köra Appel rak igenom annars är du ju tillbaka i träsket igen.
Inte strul numera med PC?!? Var lever du? Jag ägnade så sent som i veckan en timme av min arbetstid åt att försöka uppdatera en drivrutin till ett udda j@vla grafikkort som någon Nisse hade fått för sig att sätta in i laptopen, Hans Pettersson eller vad han nu heter.
Hemma uppfyller en IPad mer än väl mina behov och den har under 2å inte trasslat en enda gång.
Fick faktiskt för mig att starta PC för att spela lite spel ( som förr i tiden) efter två dagar gav jag upp... Så hopplöst!
instämmer 100%. Har för mycket annat att göra, teknikstrul orkar jg inte medLarsL skrev:Jag trodde också att PC och Android var bättre än Apple. Jag trodde det var helt självklart att det skulle ta ett gäng sladdar och några timmars drivrutinsstrul för att komma igång med något... som naturligtvis var stabilt som ett korthus. Sen tjatade sig dottern till sig en IPad och den bara funka. Va! Den bara funkar va fan? AppeleTV skickar film till TVn, det bara funkar! Bilder från telefonen till IPad eller dator, det bara funkar!
Strulet/anpassningsbarheten var bra i datorns barndom men nu är jag för gammal för sånt skit. Nu ska det bara fungera!
/Gammal PC användare och fossilbillist.