AP mitt i vägen
Moderator: Redaktion
AP mitt i vägen
Jag funderat ett tag på Teslas utspel om hur bra AP håller sig mitt i filen. Men min fråga är NÄR väljer den att inte hålla sig mitt i filen. Min känsla är att den väljer att avvika i betydligt trafikfarligare situationer än när jag själv kör och avviker.
Sedan kan ju trafiksituationen också göra att det vore lämpligt att avvika där AP väljer att inte göra så.
Med andra ord så känns den där grafen väldigt PR-mässig dvs har inte något med trafiksäkerhet att göra.
Det har man väl kanske inte påstått heller men jag fick den känslan i varje fall när jag läste det.
Sedan kan ju trafiksituationen också göra att det vore lämpligt att avvika där AP väljer att inte göra så.
Med andra ord så känns den där grafen väldigt PR-mässig dvs har inte något med trafiksäkerhet att göra.
Det har man väl kanske inte påstått heller men jag fick den känslan i varje fall när jag läste det.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Re: AP mitt i vägen
Jag skulle faktiskt vilja ha en justerbar offset i nån inställning. Stör mig ibland på att den håller sig i "rännorna". I synnerhet om det är blött, eftersom det då kostar mycket räckvidd att ligga där. Och även i vissa fall ljud.
Reflektionen vad som händer med vägarna om alla bilar kör på i "exakt" samma spår ligger ju också nära till hands...
Reflektionen vad som händer med vägarna om alla bilar kör på i "exakt" samma spår ligger ju också nära till hands...
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
+20(cm) på offsetten,
retade mej på den där grafen också, vi har en algo som ska se till att bilen ligger i mittenpå den av oss avlästa filen, och kolla va bra den funkar, och?
retade mej på den där grafen också, vi har en algo som ska se till att bilen ligger i mittenpå den av oss avlästa filen, och kolla va bra den funkar, och?
ms 76132 "Eleamore"
Vad gör den på en spårig väg i regn? Eller man har inte AP på i ett sånt tillfälle kanske?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
statistik och grafer går att vända och vrida på hur mycket som helst. Man kan i stort sett alltid få fram det budskap man önskar med rådatan.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Den kör precis likadan som utan spåren och regnet. Dvs man kan åka vidare och gilla läget eller köra själv.zyax skrev:Vad gör den på en spårig väg i regn? Eller man har inte AP på i ett sånt tillfälle kanske?
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Jag tycker den absolut farligaste situationen är när det står bilar som stannat i vägrenen och om vägrenen inte är tillräckligt stor för att inhysa en bil. Hände i morse och jag fick styra vänster bara för säkerhets skull. Verkar inte som om AP reagerar på den typen av faror.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Nej, det finns färsk empiri på det från i somras. Schweiz och Kina tror jag det var. AP smällde in i stillastående bil som stack ut i körfältet.grenhall skrev:Jag tycker den absolut farligaste situationen är när det står bilar som stannat i vägrenen och om vägrenen inte är tillräckligt stor för att inhysa en bil. Hände i morse och jag fick styra vänster bara för säkerhets skull. Verkar inte som om AP reagerar på den typen av faror.
Elon har antytt att sw8 ska se dessa bilar ocksågrenhall skrev:Jag tycker den absolut farligaste situationen är när det står bilar som stannat i vägrenen och om vägrenen inte är tillräckligt stor för att inhysa en bil. Hände i morse och jag fick styra vänster bara för säkerhets skull. Verkar inte som om AP reagerar på den typen av faror.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag känner obehag av att bilen lägger sig närmare mittlinjen och mötande trafik på tvåfilig väg.
Själv håller jag mig närmare högersidan av vägen tills dess att något dyker upp på vägkanten.
Själv håller jag mig närmare högersidan av vägen tills dess att något dyker upp på vägkanten.
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Det där med möjligheten att undvika spår i vägen har jag också funderat på. Vissa sträckor jag kör har djupa spår och där väljer jag alltid att köra vid sidan om dem och det blir ju ett problem med [dagens] AP.
Då är vi i varje fall överens om att det finns ett antal fall när man inte vill ligga mitt i.
En till, när man ligger i vänsterfil och har mycket olats på vänster sida och ska köra om någon till höger som ligger på sin vänsterlinje. Även om AP vet att hindret finns där så verkar sen inte ta hänsyn till den. Men det främjar statistiken att den ligger mitt i den smala vänsterfilen, BRA
En till, när man ligger i vänsterfil och har mycket olats på vänster sida och ska köra om någon till höger som ligger på sin vänsterlinje. Även om AP vet att hindret finns där så verkar sen inte ta hänsyn till den. Men det främjar statistiken att den ligger mitt i den smala vänsterfilen, BRA

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag har en bestämd känsla av man kan påverka AP en del avseende var i vägen bilen ligger, genom att styra lagom beslutsamt i den riktningen. Inte så hårt att AP släpper, men ändå med lite bestämdhet. T.ex. funkar det när den vill ligga löjligt nära mitträcken eller tvekar vilken fil den skall ta när det är 1->2 filsövergång t.ex.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Antar att det är en personlig sak. Personligen föredrar jag att ligga kloss mot mittlinjen. Ger goda marginaler till vägrenen so kan bjuda på många obehagliga överaskningar. Mötande bilar utgör inget problem, dem ser man. Gående i mörk jacka mitt i natten däremot...Waxinator skrev:Jag känner obehag av att bilen lägger sig närmare mittlinjen och mötande trafik på tvåfilig väg.
Jag tycker inte att man kan säga rakt av var i filen man ska köra. Det beror ju helt på situationen och på vägens utformning. Exemplet med mörkklädda gående är bra. Men även an smal vänsterfil på en 2+1 väg är lite speciell. I det ena fallet håller man sig lite mer till vänster, i det andra fallet lite mer till höger. Det är svårt för en AP att avgöra. Då är mitten en bra kompromiss, men en erfaren mänsklig förare skulle förmodligen inte köra så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har också denna känslan dock är jag osäker om AP lär sig av det. När jsg gjorde min 230mil test körning, så påverkade jag AP var den skulle ligga med ett lätt tryck på ratten. Jag tycker inte om var den ligger när den tar kurvor. Jag vill gärna att bilen skall ha mer avståd till andra bilar i kurvor.Gustafsson skrev:Jag har en bestämd känsla av man kan påverka AP en del avseende var i vägen bilen ligger, genom att styra lagom beslutsamt i den riktningen. Inte så hårt att AP släpper, men ändå med lite bestämdhet. T.ex. funkar det när den vill ligga löjligt nära mitträcken eller tvekar vilken fil den skall ta när det är 1->2 filsövergång t.ex.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Jag satt och funderade på hur de gjort grafen. Om det är APns uppfattning om vad som är mitt i filen så stämmer inte det alltid.
Hur det än är med det där så är AP:n ett första steg och ett fantastiskt sådant.
Hur det än är med det där så är AP:n ett första steg och ett fantastiskt sådant.
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Jag stör mig framförallt på att den ligger i mitten när det regnat - när vägarna inte är helt nya och har spår får man lätt vattenplaning när den kör mitt i hjulspåren. När det regnat mycket kan jag därför knappt använda autopiloten trots att den fungerar helt fint i regnväder.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Ja, det är precis det problemet som blir med spåriga vägar!Herr X skrev:Jag stör mig framförallt på att den ligger i mitten när det regnat - när vägarna inte är helt nya och har spår får man lätt vattenplaning när den kör mitt i hjulspåren. När det regnat mycket kan jag därför knappt använda autopiloten trots att den fungerar helt fint i regnväder.
Jag skulle vilja ha tillgång till en inställning så man kan tala om för AP att fr.o.m. nu så håller generellt vi lite till vänster/höger i körfältet. Så, när förhållandena ändras så kan man nollställa.
Håller med er. Brukar styra undan från refuger på det sättet utan att behöva slå av AP. Men den lär sig inte och glider tillbaks direkt man släpper "trycket".Stefan skrev:Har också denna känslan dock är jag osäker om AP lär sig av det. När jsg gjorde min 230mil test körning, så påverkade jag AP var den skulle ligga med ett lätt tryck på ratten. Jag tycker inte om var den ligger när den tar kurvor. Jag vill gärna att bilen skall ha mer avståd till andra bilar i kurvor.Gustafsson skrev:Jag har en bestämd känsla av man kan påverka AP en del avseende var i vägen bilen ligger, genom att styra lagom beslutsamt i den riktningen. Inte så hårt att AP släpper, men ändå med lite bestämdhet. T.ex. funkar det när den vill ligga löjligt nära mitträcken eller tvekar vilken fil den skall ta när det är 1->2 filsövergång t.ex.