Dålig FM/DAB/internetradio

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Dålig FM/DAB/internetradio

Inlägg av hybris »

Som tidigare noterat av många så är det dålig mottagning på FM/DAB radio. Troligen pgr av ingen antenn och dålig radio/stärkare i bilen. Ingen lös ing från tesla på detta ännu.

Jag noterar att även 3g täckningen verkar svaijig. Uppsala, på vägen på E4an och även E18 mot Enköping/Västerås. Det märks direkt för streaming slutar och startar igen. Otroligt irriterande är det. Upplever att det fungerar rätt bra i stockholm.

Börjar misstänka att hela antenndelen i bilen är dålig. Eller är Telias 3g nät så svajigt nör man kör?

Har även fått tillbaka fukten i baklyktan till vönster (den i chromelisten) så funderar på att lämna in bilen igen om de kan göra något åt 3g/internetradiodelen...

Fråga: några andra som upplevera internetradio med avbrott på vissa ställen? Tror jag lyssnade på Bandit eller Rix FM vid tillfällen men tror inte det spelar roll...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Re: Dålig FM/DAB/internetradio

Inlägg av matbl »

hybris skrev:
Som tidigare noterat av många så är det dålig mottagning på FM/DAB radio. Troligen pgr av ingen antenn och dålig radio/stärkare i bilen. Ingen lös ing från tesla på detta ännu.

Jag noterar att även 3g täckningen verkar svaijig. Uppsala, på vägen på E4an och även E18 mot Enköping/Västerås. Det märks direkt för streaming slutar och startar igen. Otroligt irriterande är det. Upplever att det fungerar rätt bra i stockholm.

Börjar misstänka att hela antenndelen i bilen är dålig. Eller är Telias 3g nät så svajigt nör man kör?

Har även fått tillbaka fukten i baklyktan till vönster (den i chromelisten) så funderar på att lämna in bilen igen om de kan göra något åt 3g/internetradiodelen...

Fråga: några andra som upplevera internetradio med avbrott på vissa ställen? Tror jag lyssnade på Bandit eller Rix FM vid tillfällen men tror inte det spelar roll...
Kan inte uttala mig om internetradio specifikt. Men konstant 3g täckning är ingget man ska räkna med när man är ute och åker. Oftast, ja men inte alltid. Ju mindre trafikerad väg desto större sannolikhet att det är hål i täckningen eller andra fenomen som gör att just du inte får någon täckning. Inte ens E4 söderut från stockholm har helt hundra täckning när man kommer söder om södertälje...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Det lustiga är att jag kör iptelefoni via telefonen på samma sträcka utan problem... Börjar misstänka att hela antenndelen i bilen är dålig... Ungefär samma ställen där fM radio krånglar som internetradio... På dessa ställen fungerar min iptelefoni då jag ofta har konferanssamtal. Iofs har jag Telenor och inte telia där så det är inte en helt bra jämförelse... Dock lustigt att FM/DAB/Internet radio strular... Inte haft problem med FM i någon annan bil på samma sträckor...
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare

Inlägg av Wester »

Har bara kört TuneIn sedan jag fick bilen och har kanske max haft 2-3 kortare avbrott under de ca 6 månaderna. Kör lite överallt. GBG - Vimmerby, GBG-Köpenhamn samt massa runt gbg. Aldrig några problem med uppkopplingen.
Användarvisningsbild
PatrikHjelt

Inlägg av PatrikHjelt »

Något som jag saknar i alla bilar i Sverige är SiriusXM systemet.
Vi var över till USA i sommar i 3 veckor och hade en hyrbil.
Vi körde runt 500 mil i Arizona, Utah, Nevada och västkusten.
Dvs allt från öken, stora skogar, storstäder mm.
Men alltid kristallklart ljud från radion.
Satellitbaserad med ett hundratal kanaler att välja på.

Något liknande skulle jag vilja se i Teslan.

http://www.siriusxm.com/whatissiriusxm
Patrik Hjelt
Community Manager
Tesla Club Sweden
Vi finns på Telegram, TeslaClubSweden också.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

PatrikHjelt skrev:
Något som jag saknar i alla bilar i Sverige är SiriusXM systemet.
Vi var över till USA i sommar i 3 veckor och hade en hyrbil.
Vi körde runt 500 mil i Arizona, Utah, Nevada och västkusten.
Dvs allt från öken, stora skogar, storstäder mm.
Men alltid kristallklart ljud från radion.
Satellitbaserad med ett hundratal kanaler att välja på.

Något liknande skulle jag vilja se i Teslan.

http://www.siriusxm.com/whatissiriusxm
Det finns ju i Teslan på den markand där det finns ett sånt system.... Så det är ju inte något Teslan saknar utan snarare att systemet saknas i Europa.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
PatrikHjelt

Inlägg av PatrikHjelt »

Självklart så menar jag att jag skulle vilja se en europeisk/nordisk variant av det.
Patrik Hjelt
Community Manager
Tesla Club Sweden
Vi finns på Telegram, TeslaClubSweden också.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag måste lämna in bilen för FM/DAB/internetradio fungerar uselt... i Uppsala, stockholm, E4an mm... Avbrott lite här och där och det är extremt irriterande...
Perna59

Inlägg av Perna59 »

Överhuvudtaget en intressant fråga detta med 3G. Utanför storstäderna satsar allt fler operatörer mer på 4G än att fortsatta utbyggning av sitt 3G-nät. Vad vet vi om framtida uppkoppling av Model S mot 4G i så fall?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Utmaningen är att allt fungerar dåligt...
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Jag har haft stora problem med FM mottagningen. Jag har i princip bara kunnat lyssna på P1. Men så idag plötsligt har jag helt ok mottagning och får in alla de kanaler man brukar kunna få in. Jag kan inte förklara hur det kommer sig, men lite märkligt är det... (Har inte fått någon ny uppdatering)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
RoSeg
Teslaägare

Inlägg av RoSeg »

Sedan en tid har jag reagerat på att jag endast får trafikmeddelanden om jag har (FM) SR P4 inställt i radion.
Om tex (FM) SR P1 är inställt kommer inget meddelande - tidigare har SR P1 avbrutits av SR P4 medan trafikmeddelandet pågår och därefter växlat åter (så skall det vara).
Jag har kontrollerat under lång tid och är därför säker (det är ju inte säkert att man inser att det varit ett trafikmeddelande som man inte hört...).
Om jag tex har SR P4 inställt och hör ett trafikmeddelande så avbryts det om jag växlar till SR P1 och återupptas om jag återgår till SR P4.
Dessutom kollade jag DAB radion som inte hittar någon station alls (har aldrig kollat tidigare).
Någon med liknande felfunktion?
RoSeg (Tesla S90D)
Verdi

Inlägg av Verdi »

Min DAB hittar bara SRs kanaler av nån anledning. Vet att det finns många fler för jag har haft DAB förut.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Verdi skrev:
Min DAB hittar bara SRs kanaler av nån anledning. Vet att det finns många fler för jag har haft DAB förut.
Sluta betala TV licensen så kanske det hjälper med SR:s kanaler, skämt åtsido. Jag tappar en del kanaler ibland men dessa kommer tillbaka när jag kopplar ihop telefonens data med bilen.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Skriv svar