Q2 2016

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Q2 2016

Inlägg av Svenssons »

Dax för kvartalsrapport nu. Som vanligt hittas dokument och länk till stream på följande sida:

http://ir.tesla.com/events.cfm
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Re: Q2 2016

Inlägg av bjelkeman »

Det såg inte så dåligt ut. Det är inte så många företag som lyckas med en sådan lista av grejer i ett kvartal.
Q2 was certainly busy. We completed the design phase of Model 3, increased vehicle production by another 18% sequentially, rolled out the biggest aesthetic and functional update to Model S since its initial launch, introduced an upgradeable 60 kWh Model S, increased automotive gross margin excluding ZEV credits, and completed a $1.7 billion equity raise to end the quarter with $3.25 billion in cash.
Since then, we introduced a similarly upgradeable 60 kWh Model X, shared our future vision for Tesla in “The Master Plan, Part Deux,” formally introduced the Gigafactory to the world, and signed a definitive agreement to acquire SolarCity.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Rätt okej. Skall läsa mer sen.

Är nyfiken på hur länge de tror att dessa pengar räcker.

Kostnader de har.
Gigafactory bygget.
Ombyggnad av Freemont för M3.
Utveckling av typ allt.
Inköp av material till kanske 20-50 000 M3 bilar innan de genererar inkomst.

Innan M3 drar igång för fullt har de kanske sålt 80-100 000 till S och X. Räcker kassa och försäljningsintäkterna tror ni?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Anders77 skrev:
Rätt okej. Skall läsa mer sen.

Är nyfiken på hur länge de tror att dessa pengar räcker.

Kostnader de har.
Gigafactory bygget.
Ombyggnad av Freemont för M3.
Utveckling av typ allt.
Inköp av material till kanske 20-50 000 M3 bilar innan de genererar inkomst.

Innan M3 drar igång för fullt har de kanske sålt 80-100 000 till S och X. Räcker kassa och försäljningsintäkterna tror ni?

Ja det tror jag, det var ju därför dom gjorde senaste nyemitteringen. Och det verkar ju som att marginalerna på varje bil går åt rätt håll, lite mer än dom prognostiserat.

Jag tyckte däremot att Elon lät rätt irriterad. På ett personligt plan. Några korkade frågor iofs men känndes mer som att han var stressad över något.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Lyssnade lite löst på TV4 nyheterna nu. Hörde inte ordagrant vad de sa. Men det var typ. Tesla kämpar mot jättestora ekonomiska problem. Sen nått om att anledningen var på grund av dödsfallet med Teslas självkörande bil.

Jag blir så trött på svensk media ibland. Orkar inte ens lyssna på dem längre när de nämner Tesla. Är alla mutade av oljebolagen eller varför är de så negativa hela tiden?
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Anders77 skrev:
Lyssnade lite löst på TV4 nyheterna nu. Hörde inte ordagrant vad de sa. Men det var typ. Tesla kämpar mot jättestora ekonomiska problem. Sen nått om att anledningen var på grund av dödsfallet med Teslas självkörande bil.

Jag blir så trött på svensk media ibland. Orkar inte ens lyssna på dem längre när de nämner Tesla. Är alla mutade av oljebolagen eller varför är de så negativa hela tiden?
A jag fattar verkligen inte heller. Måste väl vara att deras motoravdelningar som är vana vid roliga bjudningar bekostade av fossilerna där inte bara hummersåsen utan även propagandan serveras varm. Eller är det något mer korrupt än så, typ att nån oljebaserad del av svenskt näringsliv har tentakler långt upp i medialedningarna (helt ogrundad spekulation, men någon köper ju annonsplatser). Jag vet att det är lätt att låta bitter men precis som du säger, det är nuförtiden för dumt för att vara bara okunskap.
Och det sätter ju faktiskt fingret på något som är långt mycket läskigare - kraftig korruption. Den som styr media styr landet.
18650

Inlägg av 18650 »

Daoops skrev:
Den som styr media styr landet.
De frågade Svenska ungdomar om valet i USA vem de trodde på. Ni kan ju själva gissa svaret. Jag antar att ni gissade ungefär som de svarade. De fick då motfrågan varför Trump är så poppis i USA om han är en livsfarlig pajas. Ni kan säkert gissa igen vad svaret blev. Öööh asså han pratar inte så akademiskt så att alla som inte är så begåvade, typ bondare och sådana förstår honom och då röstar de på han fast att Hillary är bättre. Det är ju nästan så man tror att svensk ungdom tittar på TV.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

Anders77 skrev:

Se positivt på det istället: Det är ju bara så länge vi är en liten minoritet med elbilar som ägandet subventioneras, jag hade inte haft råd med en leasingbil för miljonen om om förmånsvärdet skulle baseras på den summan. Det kan bli ytterligare något förmånligare när Volvo kommer med en riktig elbil men när majoriteten köper elbil måste ju de förlorade skatteintäkterna från fosilbränslet kompenseras. Det har ju redan hänt i Danmark.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

hanty skrev:
Anders77 skrev:

Se positivt på det istället: Det är ju bara så länge vi är en liten minoritet med elbilar som ägandet subventioneras, jag hade inte haft råd med en leasingbil för miljonen om om förmånsvärdet skulle baseras på den summan. Det kan bli ytterligare något förmånligare när Volvo kommer med en riktig elbil men när majoriteten köper elbil måste ju de förlorade skatteintäkterna från fosilbränslet kompenseras. Det har ju redan hänt i Danmark.

Där har du en poäng, leasingvärdet påverkar mycket. Den rabatten är riktigt bra just nu. Ändras den blir det tungt.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

Men ingen kan ju blunda för att Tesla missar marknadens förväntningar rejält och har förlorat en fantastisk hög med pengar konstant? Även om man är en fanatisk foppatoffla som ser det här som svaret på världens klimatproblem så är faktum att Tesla går med förlust, rejält med förlust. Det är så klart oroväckande för oss ägare.
Model X P100D
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Missade marknadens gissningar. Jo. Försäljning var högre än marknadens gissningar, $1.6 Bn istället för $1.533 som gissat. Investeringarna var ungefär dubbla det som marknaden gissat (baserat på förlust per aktie, $1.06 per aktie, mot gissat $0.53). Det kostar pengar att skala upp produktionen.

Om de skalar up så klagas de. Om de inte skalar upp så klagas det, för hur ska det då kunna sälja 372000 Model 3? Det är absolut så att det är kostsamt och riskabelt att skala upp, men har de något annat val?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Förlorat en hög med pengar?

Nej de har investerat en hög med pengar. Förlora betyder att man inte får dem åter. Investera betyder att man räknar med att få dem åter och mycket mer.

Kortsiktigt tänk vs långsiktigt tänk.

Investera i tillväxtföretag, främst i tillverkningsbranschen, skall vara långsiktig investering.

De som vill ha snabba cash och gillar nya unga tillväxt företag skall titta på tjänsteföretag.

Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Dom har ju en påse pengar på g in innan 3-produktionen startar.

Vi som betalat 10k har ju enbart betalat för vår kö-plats. Om dom skulle rycka oss på 10% handpenning för bilen för att "öppna designstudion" (räknat på snittpris på 450k per bil minus 10k som vi redan betalat) så är det 13 miljarder till. Det lär räcka för att få produktionen att rulla igång.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

dstr skrev:

Vi som betalat 10k har ju enbart betalat för vår kö-plats. Om dom skulle rycka oss på 10% handpenning för bilen för att "öppna designstudion" (räknat på snittpris på 450k per bil minus 10k som vi redan betalat) så är det 13 miljarder till. Det lär räcka för att få produktionen att rulla igång.
Är lite trött, så hur räknade du där?

Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

EricH skrev:
Men ingen kan ju blunda för att Tesla missar marknadens förväntningar rejält och har förlorat en fantastisk hög med pengar konstant? Även om man är en fanatisk foppatoffla som ser det här som svaret på världens klimatproblem så är faktum att Tesla går med förlust, rejält med förlust. Det är så klart oroväckande för oss ägare.
Gå inte på mediabluffen! Leveransmissen beror på att model x krångligare att tillverka än vad dom trodde. En miss som dom erkänt men nu också verkar vara löst.
Och som andra sagt här, dom gör 20% vinst på varje bil och den siiffran är på uppgång. Det är något som dom flesta andra tillverkare bara kan drömma om. Och dom har enkelt valet att sluta expandera, eller bromsa in expansionstakten, för att börja gå plus. Men då blir det inga 500k M3 innan 2020.

Ok visst, jag (vi här) är partiska såklart. Men svensk media är uppenbarligen också väldigt partiska just nu vilket jag, med lite folihattsvarning såklart, bara kan se som ett resultat av att marknadskrafter som står för enorma delar av annonserna för tidningarna har fått lite inflytande på hur artiklarna skall vinklas just i det här ämnet.

En kompis frågade mig igår: "vågar du verkligen köpa en tesla nu när det går så dåligt för dom". Så taktiken fungerar säkert till viss del, lite FUD använt på ett lite annorlunda sätt.

Och det är ok att skicka mig en virtuell foliehatt och förklara för mig att jag bara ser chemtrails..men vilken media synar egentligen media? :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Anders77 skrev:
dstr skrev:

Han räknar 450k snittpris * 300k reservationer * 10% handpenning = 13 500 000 000 kr. Men varför skulle de begära 10% handpenning? Det har de ju inte gjort tidigare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

danni skrev:
Anders77 skrev:
dstr skrev:

Han räknar 450k snittpris * 300k reservationer * 10% handpenning = 13 500 000 000 kr. Men varför skulle de begära 10% handpenning? Det har de ju inte gjort tidigare.
Jag räknade på 372k reservationer gånger 35k, dvs 10% på 450k efter att vi fått handpenningen "till godo".

Varför? För att vaska fram kapital.

edit: ser nu att dom stängt den dörren (juridiskt).

"Om du går vidare med beställningen, kommer din bokningsavgift att räknas som en
handpenning"

https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ent_se.pdf
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Svårt att tro att det är populärt, syftar på handpenning innan produktion.

Om en biltillverkare inte ens kan få ihop pengar till tillverkningen, vem vågar då köpa en bil av dem?

Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Kapital kan inte vara ett problem för Tesla. Deras aktie är så högt värderad att de lätt kan ta in mer om de behöver. Värderingen finns där för att de har en plan och riktning som skickar upp dem som en av världens största biltillverkare. Det har också understötts av de förbokningar som de har på Model 3.
När man analyserar tillväxtbolag kan man aldrig titta på vinsten. Det ligger i ett sådant bolags natur att alla intäkter investeras i den fortsatta tillväxten av företaget. Tesla kommer att fortsätta att investera i nya Gigafactorys tills de har slagit ut alla fossiltillverkare och kan tillverka 10-tals miljoner bilar per år. Efter det kanske det kan bli tal om att se de sanna vinsterna och kanske också utdelning.
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

Herregud. Jag är ett stort fan av Tesla och köpte min bil redan 2014. Men man måste ju ha en förmåga att se lite nyanserat på bolaget, även om man tillhör den skara som gillar Tesla.

1. Det är inte svensk media utan i princip världens samlade finansmedia som ifrågasätter hur bolaget egentligen går.

2. Tesla missar förväntningar gång på gång, inklusive sina egna. Det här gången var det produktionsproblem som var den främsta orsaken. Man hade produktionsproblem med Model S också, vilket också orsakade kvalitetsproblem som kostade pengar. Samma visa upprepar sig med Model X och hur fan skall man då klara av att producera mångdubbelt fler Model 3?

3. Marginalen ja. "Tesla tjänar ju jättemycket per såld bil!" Problemet är att "automotive gross margin" inte är "vinst per såld bil". Tesla, till skillnad mot de flesta andra biltillverkarna, beräknar bruttomarginalen på sitt sätt. Vad som inte är med är R&D kostnader (700 MUSD 2015) och inte heller SG&A (dvs försäljningskostnaden). Den sistnämnda kostnaden är rätt rejäl då Tesla som bekant säljer bilar själva direkt till konsumenten. Medan andra biltillverkare har försäljningskostnader på runt 10% av intäkterna så ligger Tesla på närmare 23%, vilket är signifikant. Utbyggnaden av Superchargernätverket ingår inte heller i beräkningen av bruttomarginalen. Ta med R&D, försäljningskostnaden och SC expansion så får vi se vad marginalen i själva verket är.

4. Man kan inte gå tillbaka till aktieägarna hur många gånger som helst för mer cash - utspädningen kostar.

Man kan givetvis gilla vad Tesla gör och vara en supporter men man behöver inte samtidigt vara en idiot i lovsången.
Model X P100D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Banker och finansanalytiker har, enligt min erfarenhet, i princip alltid fel. Jag skulle till och med kunna gå så långt att jag per default alltid gör tvärtemot vad de rekommenderar. Så ju mer de dissar Tesla ju mer tror jag på dem, det blir verifieringen.

Självklart blir det en utspädning av aktien om du tillför kapital genom nyemissioner. Du kommer att äga en mindre andel av mer, så inget konstigt alls. En riktad nyemission är visserligen tråkig då din procentuella ägarandel minskar, om det nu spelar dig någon roll (makt). Men det är bättre att äga en liten del av något stort än en liten del av något litet eller inget till och med.

Om Tesla vill visa vinst kan de sluta att expandera. Men det skulle också innebära att de inte längre har riktningen som anger världsdominans så från mitt perspektiv blir då aktien och företaget ointressant.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Det är ju inte korrekt att Tesla missar förväntningarna gång på gång. De har överträffat en del, nått upp till en del och missat en del. Just leveransmålet är ett mål som de själva satt upp som inte många analytiker har trott på så analytikernas förväntningar är att Teslas egna mål skall missas.

Vad gäller kontanter är detta inget problem för Tesla just nu. Tesla har drygt 3 miljarder dollar i kassakistan för tillfället. De lär inte behöva gå till aktieägarna heller om de skulle behöva låna pengar för att bygga maskinen som bygger maskinerna.

Visst är det lite oroväckande att utgifterna blir så mycket större nu enligt kvartalsrapporten. Tesla hade plan att gå med vinst i slutet av året men det lär man nog strunta i nu eftersom planerna för att få igång massproduktion av Model 3 tidigarelagts och snabbats upp. Man tar alltså kostnader som man räknade med att ta 2017-2020 redan under 2016-2018.

Tesla är dock i en utvecklingsfas fortfarande. Antagligen blir det först i och med ordentlig produktion av Model 3 kommer vi se Tesla tjäna pengar och det är detta Elon har sagt till massmedia i år. Han har tydligt sagt att Tesla inte kommer gå med vinst. Om analytiker sedan tror att företaget kommer gå med vinst ändå gör att de inte kan ta åt sig information från VD och största ägaren i bolaget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Arild »

Jag håller med om att inte vara idiot och sjunga med i lovsången. Finansiärerna och de största aktieägarna borde dock se på hela historiken och dela upp kostnadsdelarna för vad de är.
Bruttomarginalen per producerad bil har ökat och det spelar en roll. Produktionen har blivit mer effektiv. Det är en orsak till att Tesla nu också erbjuder en 60-variant av de två modellerna. 60 kostar lika mycket att producera som 75, men det går fortfarande med en bruttomarginal, om än mycket lägre.

Sedan Model 3 presenterades har hela förutsättningen för finansiering kullkastats. Investeringen i "The machine that builds the machine" har dubblerats. Det har aldrig varit Teslas förväntan att tidsplanen för Gigafactory skulle tidigareläggas 24 månader. Men kunderna vill köpa M3 i större omfattning och det kräver kortsiktigt, ca. 2 år, en kraftigare investering med mycket stora förluster. 2018-2019, borde nettomarginalen återigen kunna visa svarta vinstsiffror.

Fossilkonkurrenterna har också vaknat. Audi, BMW, Volvo och VW kommer inom 4 år att ha BEVs liknande M3. M3 kommer dock ut först på marknaden. Daimler däremot har skapat en egen fabrik för batteriproduktion i Tyskland och kommer på Parissalongen i september att presentera "Tesla-killers". Då ligger de före Tesla med en rimligt prissatt bil med 500 kms räckvidd. DET är en stor orsak till att Tesla vill skynda på Gigafactory och mroduktionen av M3. Mercedes har trots allt fått det mesta av sin kunskap från just Tesla, under tiden de investerade i företaget. Nu kommer Daimlers nya märke istället att ta kunder från M3s väntelista.

Låt Tesla redovisa sina siffror och fortsätta investera i Model Y, minibussen och den första batterifabriken. Om de förväntas visa vinst idag, kommer de att förbli ett marginellt bilmärke likt Spyker, zagato och Karmann.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Arild skrev:
...
Fossilkonkurrenterna har också vaknat. Audi, BMW, Volvo och VW kommer inom 4 år att ha BEVs liknande M3. M3 kommer dock ut först på marknaden. Daimler däremot har skapat en egen fabrik för batteriproduktion i Tyskland och kommer på Parissalongen i september att presentera "Tesla-killers". Då ligger de före Tesla med en rimligt prissatt bil med 500 kms räckvidd. DET är en stor orsak till att Tesla vill skynda på Gigafactory och mroduktionen av M3. Mercedes har trots allt fått det mesta av sin kunskap från just Tesla, under tiden de investerade i företaget. Nu kommer Daimlers nya märke istället att ta kunder från M3s väntelista.
...
Rimligt prissatt och Mercedes?!? :roll: :)
Skriv svar