2 eller 4-hjulsdrift
Moderator: Redaktion
2 eller 4-hjulsdrift
Hejsan,
Jag har just beställt min Tesla, en S60, och har två veckor på mig att göra eventuella ändringar i beställningen. Min filosofi är att inte lägga till grejor som jag inte behöver. Dels för att hålla nere priset men också för att jag är en anhängare av filosofin "keep it simple..."
Men jag brottas med en frågeställning... ska jag lägga till ett D efter 60... och få den 4-hjulsdriven? Jag bor utanför Östersund och kommer att använda bilen vintertid. Då kan det tyckas att det är självklart med 4-hjulsdrift. Men jag har jobbet i bostaden och dagar med riktigt besvärligt väglag behöver jag inte ta ut bilen. Det blir antagligen inte många dagar då jag inte klarar mig med två drivande hjul.
Men det finns flera aspekter av frågan... jag tänker på regenereringen till batteriet och däckslitage... Skulle vara intressant med en diskussion här på forumet av er som har erfarenhet av bilen, med och utan D.
Vad jag ser som fördelar med dual engine...
Bättre att ta sig fram i besvärligt väglag
Jämnare däckslitage mellan fram och bakhjul
Kanske bättre andrahandsvärde
Försumbart längre räckvidd, 40,8 km istället för 40,0
Försumbart bättre acceleration
Vad jag ser som fördelar med single engine...
Lägre pris
Större frunk
Mindre som kan krångla
Att den sliter däcken olika ser jag som ett mindre problem, är ju bara att skifta bak och fram mellan åren. Men hur är det egentligen med regenereringen, är det någon som vet om det är någon skillnad där? Och hur är egentligen den 2-hjulsdrivna att ta sig fram i snö och på is. Den lilla erfarenhet jag har av elbilar är att de klarar det betydligt bättre än 2-hjulsdrivna fossilbilar. Vad säger ni som har erfarenhet av saken?
Jag har just beställt min Tesla, en S60, och har två veckor på mig att göra eventuella ändringar i beställningen. Min filosofi är att inte lägga till grejor som jag inte behöver. Dels för att hålla nere priset men också för att jag är en anhängare av filosofin "keep it simple..."
Men jag brottas med en frågeställning... ska jag lägga till ett D efter 60... och få den 4-hjulsdriven? Jag bor utanför Östersund och kommer att använda bilen vintertid. Då kan det tyckas att det är självklart med 4-hjulsdrift. Men jag har jobbet i bostaden och dagar med riktigt besvärligt väglag behöver jag inte ta ut bilen. Det blir antagligen inte många dagar då jag inte klarar mig med två drivande hjul.
Men det finns flera aspekter av frågan... jag tänker på regenereringen till batteriet och däckslitage... Skulle vara intressant med en diskussion här på forumet av er som har erfarenhet av bilen, med och utan D.
Vad jag ser som fördelar med dual engine...
Bättre att ta sig fram i besvärligt väglag
Jämnare däckslitage mellan fram och bakhjul
Kanske bättre andrahandsvärde
Försumbart längre räckvidd, 40,8 km istället för 40,0
Försumbart bättre acceleration
Vad jag ser som fördelar med single engine...
Lägre pris
Större frunk
Mindre som kan krångla
Att den sliter däcken olika ser jag som ett mindre problem, är ju bara att skifta bak och fram mellan åren. Men hur är det egentligen med regenereringen, är det någon som vet om det är någon skillnad där? Och hur är egentligen den 2-hjulsdrivna att ta sig fram i snö och på is. Den lilla erfarenhet jag har av elbilar är att de klarar det betydligt bättre än 2-hjulsdrivna fossilbilar. Vad säger ni som har erfarenhet av saken?
S60D uttagen okt. 2016
Re: 2 eller 4-hjulsdrift
På en ny bil får du inte större frunk. Dom är mkt mindre för att ge plats åt hepa-filtret. Awd eller ej spelar ingen roll längre.
Är du van och gillar bakhjulsdrift så ta det är du van vid framhjulsdrift ta dialmotor
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Visst blir det mindre delar i en bil med RWD men det blir samtidigt större belastning på den enda motorn om man bara har en. RWD-modellerna iaf de tidiga verkar sticka ut i statistiken när det gäller byte av drive unit.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Men om jag inte lägger till "Uppgraderingspakete" och alltså inte har något hepa-filter... hur blir det då..?dstr skrev:På en ny bil får du inte större frunk. Dom är mkt mindre för att ge plats åt hepa-filtret. Awd eller ej spelar ingen roll längre.
S60D uttagen okt. 2016
Om jag bodde där Du bor skulle jag inte tveka ett ögonblick på att ta AWD! Låg stationerad på Frösön några vintrar och vet hur vägarna kan vara däruppe! Tillåter plånboken-ta 4-hjuls.
I övrigt tycker jag Du har en helt riktig inställning till detdär med utrustning. Make it simple! Lycka till och grattis! Du har något underbart att vänta på!
I övrigt tycker jag Du har en helt riktig inställning till detdär med utrustning. Make it simple! Lycka till och grattis! Du har något underbart att vänta på!

X100 lev.14/8-18.
Alla bilar är "förberedda" för att rymma Hepafilter. Spelar ingen roll om du tar paketet eller inte. Går ej att få stor Frunk numera tyvärr.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jag skulle valt D. Jag har själv en rwd där jag aldrig hitills saknat awd. Men jag gillar det lilla extra så jag vill ha. Jag fick dock ett bra pris på en demo rwd som inte kunde motivera en awd.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- Peter Holm
- Teslaägare
2 eller 4-hjulsdrift
Jag har D och dubbdäck pga hur jag bor och att jag vill kunna komma hela vägen hem (även de sista 100m) alla dagar på året. Jag har inte provat en ren RWD-Tesla i de riktigt hemska förhållandena vi kan ha men med tanke på hur oerhört grym AWDn är så tror jag att de allra flesta klarar sig med RWD då jag bedömer att elektroniken gör motsvarande fantastiska jobb för att inte sladda runt för mycket.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
- lator
- Teslaägare
Har själv funderat i samma banor som du. Om jag skaffar en Model S, ska det då vara 2 eller 4 hjulsdrift? Bor också jag i Jämtland men upplever sällan att jag egentligen behöver 4-krafs. Det enda är egentligen när jag hänger på en 2-tons vagn bakom men nu är ju inte det aktuellt med Model S ännu...
En sak som inte har nämnts som nackdel är ljudnivån på den främre motorn. Inte alla som bryr sig men det finns ett ganska högfrekvent gnyende från den som jag ibland finner besvärande.
Alternativet med en begagnad eller demokörd bil med bakhjulsdrift och stor frunk finns ju också...
En sak som inte har nämnts som nackdel är ljudnivån på den främre motorn. Inte alla som bryr sig men det finns ett ganska högfrekvent gnyende från den som jag ibland finner besvärande.
Alternativet med en begagnad eller demokörd bil med bakhjulsdrift och stor frunk finns ju också...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Hade definitivt valt 4wd. Rwd verkar ju behöva drive unit byte jämt och ständigt.
Sen finns ju inte nackdelen som fossilbilar har, att det drar mer bränsle... Dvs det är bara fördelar med 4wd.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sen finns ju inte nackdelen som fossilbilar har, att det drar mer bränsle... Dvs det är bara fördelar med 4wd.
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jag har en vanlig 85 RWD. Jag har fått släpp 5-6 gånger med den under de 1.5 åren jag haft den. Ofta under bara regnigt vägunderlag. Det tror jag aldrig att jag hade fått med en 85D.
Jag funderade länge på om jag skulle ha en D, men skippade det för att få ner priset. Det är nog det enda med bilen som jag "ångrar" (jag är ändå jättenöjd), för jag tror det hade gett ett bättre andrahandsvärde och det hade nästan kvittat den extra kostnaden vid inköp.
Jag funderade länge på om jag skulle ha en D, men skippade det för att få ner priset. Det är nog det enda med bilen som jag "ångrar" (jag är ändå jättenöjd), för jag tror det hade gett ett bättre andrahandsvärde och det hade nästan kvittat den extra kostnaden vid inköp.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Jag har en P85, alltså RWD. Jag upplever den som betydligt tystare än en AWD, inget vinande motorljud som i D-modellerna, som jag tycker är ganska störande.
Men visst, den kan släppa där bak när man är lite för ivrig med högerfoten. En S60 har däremot inte riktigt samma pulver som en P85, problemet blir alltså mindre då. Dessutom är det en vanesak. Man lär sig hur mycket man får gasa.
Men visst, den kan släppa där bak när man är lite för ivrig med högerfoten. En S60 har däremot inte riktigt samma pulver som en P85, problemet blir alltså mindre då. Dessutom är det en vanesak. Man lär sig hur mycket man får gasa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Awd är vara pengar i sjön. Nyttan är obefintlig.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Baserat på...?matbl skrev:Awd är vara pengar i sjön. Nyttan är obefintlig.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
?matbl skrev:Awd är vara pengar i sjön. Nyttan är obefintlig.
Inte för mig iaf. Jag har haft behov av awd på mina 7-8 senaste bilar. Så det beror ju naturligtvis på var och hur du kör med bilen.
Se till ditt eget körmönster! Pendlar du på E4 i södra Sverige så är behovet väldigt litet jmf med om du är jägare och skidåkare. ....

Tesla Model Y
- Gustafsson
- Teslaägare
Kan bara hålla med om att fyrhjulsdrift inte är "nödvändig", har aldrig haft 4WD före Teslan. Dock har jag inte heller haft bakhjulsdrivna bilar sedan Volvo PVs tid förutom en Lexus, som jag nästan aldrig använde vintertid. Hade RWD funnits när 70 lanserade hade jag nog köpt den, p.g.a. lägre pris o större frunk. Den modellen kom dock när jag redan beställt min D. Haft 70 RWD som lånebil dock och frånsett ett nästan omärkligt sämre acc var körupplevelsen väldigt lika. Det vinande som man hör i 4 WD har, möjligen efter någon uppdatering (eller inkörning ??), försvunnit nästan helt - det hörs aldrig i normal körning, men vid acc + regen hörs det lite grand liksom diskret vid range mode då den bakre motorn slås av. I en 90D jag provat var dock vinandet mer påtagligt liksom i min när den var ny, så pass att jag ringde och hörde efter om något var fel....matbl skrev:Awd är vara pengar i sjön. Nyttan är obefintlig.
Idag skulle jag nog ändå inte byta till RWD, driftsäkerheten som nämnts är en orsak, mycket körning i fjällen en annan.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Framkomligheten med bakhjulsdrift är riktigt bra på Teslan. En enda gång har jag haft problem, och då pratar vi inte dåligt plogade landsvägar, utan brant, fuktig och isig kullerstensbacke i centrala Stockholm (Bellmansgatan på Söder för den intresserade). Då fick jag ge upp första försöket och backa ner och ta lite sats.
Fyrhjulsdriften är dock absurt bra har jag märkt när jag har kört bilar med det.
Jag hade inte valet, och idag hade jag tagit fyrhjulsdrift, då fördelen med stor frunk inte finns. Med den äldre stora frunken är jag mindre säker på vad jag hade valt.
Fyrhjulsdriften är dock absurt bra har jag märkt när jag har kört bilar med det.
Jag hade inte valet, och idag hade jag tagit fyrhjulsdrift, då fördelen med stor frunk inte finns. Med den äldre stora frunken är jag mindre säker på vad jag hade valt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag resonerade som du när jag beställde min Model S 60 RWD. Inget onödigt "lull-lull". Bilen är sjukt dyr ändå.
Jag har kört hela vintrarna i Göteborg igenom med min bakhjulsdrivna BMW Z4 och med dubbar på vintern har det gått oväntat bra ändå om man tar det lugnt. (Antispinn-lampan dock blinkat hela vägen som en julgransbelysning). Jag tänker att Min Model S knappast kan vara värre än min Z4 i detta avseende. Det är så få vinterdagar (tack vare våra ICE-vänner
) här numera om året att det knappast är värt att betala extra för fyrhjulsdrift.
Men det beror ju som sagt lite på var man bor.

Jag har kört hela vintrarna i Göteborg igenom med min bakhjulsdrivna BMW Z4 och med dubbar på vintern har det gått oväntat bra ändå om man tar det lugnt. (Antispinn-lampan dock blinkat hela vägen som en julgransbelysning). Jag tänker att Min Model S knappast kan vara värre än min Z4 i detta avseende. Det är så få vinterdagar (tack vare våra ICE-vänner

Men det beror ju som sagt lite på var man bor.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Det är ganska svårt att jämföra andra bakhjulsdrivna bilar med Teslan. För det första så är antispinnsystemet i Teslan mycket bättre och för det andra är viktfördelningen bättre i och med det tunga batteriet. Icebilar har ju den tunga motorn där framme och det gör ju att bakaxeln har en tendens att bli för lätt.
Jag har haft en Mazda Miata förut, en otroligt rolig bil att köra, bakhjulsdrift och mycket kräm i förhållande till vikten. Men här hemma på uppfarten fick jag jätteproblem så fort gräset var lite fuktigt. Bakhjulen bara spann och bilen tog sig ingenstans. Även mina framhjulsdrivna bilar kunde få problem, fast i mindre utsträckning. Teslan har inga problem alls trots RWD.
Jag har haft en Mazda Miata förut, en otroligt rolig bil att köra, bakhjulsdrift och mycket kräm i förhållande till vikten. Men här hemma på uppfarten fick jag jätteproblem så fort gräset var lite fuktigt. Bakhjulen bara spann och bilen tog sig ingenstans. Även mina framhjulsdrivna bilar kunde få problem, fast i mindre utsträckning. Teslan har inga problem alls trots RWD.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag skulle kunna bygga ihop en bil för 800k och en bil för 1200k som jag känner att jag skulle ha nytta av. Tesla har bra tillval som man blir bra sugen på men allt handlar ju om hur mycket man tycker att man har nytta av det. Jag gillar karaktären på en bakhjulsdriven bil, att den släpper lite och att den ofta överstyr lite i kurvorna. Blir kul att köra. Och jag skulle egentligen typ aldrig behöva D då jag bor i Stockholms innerstad.
D accar 0,4s snabbare. En 60 har ju typ 300hk på bakhjulen och 60D har runt 160hk per hjulpar.
Björn Nyland gjorde ett test förut med en P85D där han jämförde range mode på och av. På en P85D gav det 7 procent skillnad i räckvidd. Bilen har den större motorn bak och den mindre fram. Range mode innebär bla att den bakre större motorn stängs av när man crusar vilket reducerar förbrukningen, lite som cylinderavstängning på en vanlig bil. Den sparar också in på lite annat som gör att bilen kanske drar nån procent mindre energi (även rwd har range mode som spar nån procent) och på en p så är nog skillnaden något större än mellan en 60 o en 60D men...
Jag tror ändå att en D och utan D skiljer ungefär 5 procent i räckvidd på motorväg vilket iaf ger cirka 1,5mil vid 30mils räckvidd. Kan vara så mkt dom två mil. Räkna inte med 40mil räckvidd! NEDC cykeln som räckvidden mäts i är inte rättvisande. Usas EPA cykel är bättre. Där har en 60 210miles (34mil) och en 60D har 218miles (35,5mil).
Gällande regen och däckslitage som du har varit inne på men dom ingen svarat kring så har du helt rätt. Två mindre motorer är bättre. Regen på vinter har jag hört kan få hjulen är släppa lite, det gör inte D. Däck slits mycket på elbilar i allmänhet och på teslor i synnerhet pga direkt moment. På e n D men mindre motorer blir effekten mindre.
D är bättre och jag därmed bättre andrahandsvärde men pga att jag gillar rwd o ytterst sällan behöver awd så skulle det ändå bli en rwd för mig. Istället kanske jag skulle uppgradera till en 75.
D accar 0,4s snabbare. En 60 har ju typ 300hk på bakhjulen och 60D har runt 160hk per hjulpar.
Björn Nyland gjorde ett test förut med en P85D där han jämförde range mode på och av. På en P85D gav det 7 procent skillnad i räckvidd. Bilen har den större motorn bak och den mindre fram. Range mode innebär bla att den bakre större motorn stängs av när man crusar vilket reducerar förbrukningen, lite som cylinderavstängning på en vanlig bil. Den sparar också in på lite annat som gör att bilen kanske drar nån procent mindre energi (även rwd har range mode som spar nån procent) och på en p så är nog skillnaden något större än mellan en 60 o en 60D men...
Jag tror ändå att en D och utan D skiljer ungefär 5 procent i räckvidd på motorväg vilket iaf ger cirka 1,5mil vid 30mils räckvidd. Kan vara så mkt dom två mil. Räkna inte med 40mil räckvidd! NEDC cykeln som räckvidden mäts i är inte rättvisande. Usas EPA cykel är bättre. Där har en 60 210miles (34mil) och en 60D har 218miles (35,5mil).
Gällande regen och däckslitage som du har varit inne på men dom ingen svarat kring så har du helt rätt. Två mindre motorer är bättre. Regen på vinter har jag hört kan få hjulen är släppa lite, det gör inte D. Däck slits mycket på elbilar i allmänhet och på teslor i synnerhet pga direkt moment. På e n D men mindre motorer blir effekten mindre.
D är bättre och jag därmed bättre andrahandsvärde men pga att jag gillar rwd o ytterst sällan behöver awd så skulle det ändå bli en rwd för mig. Istället kanske jag skulle uppgradera till en 75.
Tyngden på bilen spelar oxå roll. Tyngre får bättre grepp. Har Rwd men skulle nog välja awd på en S60 om pengarna är ett mindre problem.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Ja, om fordonet är tyngre så ökar kraften som pressar det mot vägbanan och därmed den friktionskraft som kan överföras. Å andra sidan behövs också mer friktionskraft för att bromsa, styra och accelerera ett tyngre fordon. Om friktionstalet är oberoende av krafterna som verkar mellan däck och vägbana så går den ökade kraften som kan överföras på ett ut med behovet av kraft. I verkligheten tenderar dock friktionstalet att sjunka med ökande krafter, vilket gör att hög vikt är en nackdel.
Om en hög andel av totala massan finns över drivhjulen så betyder det bättre accelerationsförmåga än om andelen är lägre (förutsatt att greppet är begränsande). AWD betyder att 100 % av massan ligger över drivhjulen (om man inte drar släp eller dylikt), men i och med att Teslas bakhjulsdrivna modeller är baktunga har de en hyfsat stor andel av vikten över drivhjulen, speciellt om man anlägger ett dynamiskt perspektiv.
Om en hög andel av totala massan finns över drivhjulen så betyder det bättre accelerationsförmåga än om andelen är lägre (förutsatt att greppet är begränsande). AWD betyder att 100 % av massan ligger över drivhjulen (om man inte drar släp eller dylikt), men i och med att Teslas bakhjulsdrivna modeller är baktunga har de en hyfsat stor andel av vikten över drivhjulen, speciellt om man anlägger ett dynamiskt perspektiv.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Som jag skrev ovan var det just i Stockholm innanför tullarna som var det enda stället jag har saknat fyrhjulsdriftenapkungen skrev:Och jag skulle egentligen typ aldrig behöva D då jag bor i Stockholms innerstad.

Kan även nämnas att detta var på Nokians friktionsdäck.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS