Laddplats no-brainer!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare

Laddplats no-brainer!

Inlägg av alset srotom »

Ikea och Max verkar ha fattat!
Men varför går de så trögt för resterande? :roll:
Hade jag haft en affärskedja så hade jag självklart, omgående sökt eventuella bidrag och installerat laddplatser.

Vilken större kedja tror ni blir "först" med att få laddplatser vid sina samtliga butiker?

Mackarna borde verkligen hänga med i detta rejset nu, så de inte blir som med Hasselblads och Nokia! :lol:
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddplats no-brainer!

Inlägg av LarsL »

Fast ska de locka kunder med laddare så får de sätta upp snabbladdare. Personligen åker jag inte till en affär eller ett köpcentrum för att de har ett Schukel.
Gör man däremot som tex MacDonalds och har en Chademo så är det klart att vi tar en paus där.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Om man ska ladda i samband med att man ska handla t.ex. på det lokala köpcentret så tycker jag inte det behövs snabbladdning.
3-fas 16Ah kommer man långt med då...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Har själv tänkt på detta en del. Jag säger ChaDeMo hastighet, det måste det vara. Tar inte fram kabeln o bökar för mindre o det behövs den hastigheten för att jag ska välja en affär framför en annan. Då får jag ca 20 mil på den timmen jag är där, o butiken betalar ca 30-40.- o jag handlar för 1000. - +

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Ser mycket hellre 10st 3-fas typ2 än enstaka ChaDeMo. Installationskostnaden för en snabbladdare är troligen i klass med minst 5-10st typ2 3-fas.
Parkeringar på köpcentum kulle också behöva fyllas ut med 16A enfas typ2 så alla laddhybrider som vill ladda inte tar upp snabbare laddare. Har man en laddhybrid är man ofta i mer i behov av att ladda på t.ex mataffären, då man alltid fightas mot den korta sträckan man kan köra på el. (även om det går att ta sig hem utan el vill man inte gärna det om det går att undvika!)

ChaDeMo är väl förresten på väg bort? Det blir väl CCS framöver?
http://teslaclubsweden.se/eu-s-ccs-direktiv/
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:

Det vet vi inget om och det sägs inte något om det i länken. Nissan och de andra som valt Chademo kan mycket väl fortsätta med Chademo.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Då jag inte har laddning hemma väljer jag faktiskt "shoppingställe" pga laddning ibland.

Bor ca 10 minuters promenad från MoS, men tar ändå bilen ibland, bara för att få "fylla på" lite (hade säkert gjort så även om det kostat en slant).

Har mailat t.ex. Stinsen (som annars är ett perfekt ställe för mig att handla på) om laddplats m.m., men inte fått något svar / någon respons alls. Detta gör att jag faktiskt ibland aktivt väljer bort just Stinsen och väljer t.ex. MoS, Täby eller t.om. Bromma blocks (trots endast Schucko).

Tror att när fler Laddhybrider kommer ut så kommer fler och fler tänka på samma sätt, och som nämns, snabbladdare "krävs" bara av oss med Stora batterier och sällan av en laddhybrid.

Generellt brukar jag försöka tänka "Resan till och från plus någon mil vore trevligt att hinna få laddat på detta ställe medans jag shoppar" vilket 3-fas 16A räcker långt till.
För en i3 t.ex. gissar jag att en Schuko räcker ganska långt?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

joel80 skrev:

Chademoorganisationen gick så sent som för några veckor ut med att dom under det kommande året ska installera Chademo med 150kW, så på väg ut är dom knappast. Japan tex är ju fullsmetat med Chademo. Vad som händer i Europa beror nog på hur många asiatiska elbilar som säljs framöver.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
joel80 skrev:

Chademoorganisationen gick så sent som för några veckor ut med att dom under det kommande året ska installera Chademo med 150kW, så på väg ut är dom knappast. Japan tex är ju fullsmetat med Chademo. Vad som händer i Europa beror nog på hur många asiatiska elbilar som säljs framöver.
I landet med flest snabbladdare per yta eller capita och som är ett av våra grannländer så är det Chademo som gäller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

kommer ccs vs chademo att platsa på denna lista vad det lider?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Formatkrig

och ännu ej på listan gps vs galileo
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Fast ska de locka kunder med laddare så får de sätta upp snabbladdare. Personligen åker jag inte till en affär eller ett köpcentrum för att de har ett Schukel.
Gör man däremot som tex MacDonalds och har en Chademo så är det klart att vi tar en paus där.
På en snabbmatsrestaurang är det inte så meningsfullt med annat än snabbladdare. Men på köpcentrum, Ikea, etc, tycker jag 22 kW är helt okay.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

För mig är låmgsamladdning vid köpcentra ointressant i princip. En liten bonus är det väl men det enda jag behöver är laddning hemma eller på jobbet och snabbladdning längs med stora vägar. Jag skulle inte klara mig utan det. Är det nån som inte skulle klara sig utan nån laddare vid Ica tex?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Nu får man inga 22kW med en Leaf, utan max 3,6kW. Det blir så lite att jag inte bekymrat mig om att plocka fram sladden hittills.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Nu får man inga 22kW med en Leaf, utan max 3,6kW. Det blir så lite att jag inte bekymrat mig om att plocka fram sladden hittills.
Fast det är ju bilens problem, inte laddformens. Jag tycker fortfarande det finns en poäng med halvsnabb laddning på köpcentrum etc.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Ja det går trögt. I köpcenter bredvid så har de fyra gratis 22 kWh laddare. Har inte sett en bil ladda där(på många dagar/tider) Verkar finnas för få elbilar/hybrider än så länge.Folk verkar inte fatta det här med elbilar/laddhybrider, hellre köper de en ny jättelik suv med stor ice. Värdeminskning måste vara kopiös. Om fem år anses den troligen föråldrad. Nu rasar iof elbilar och laddhybrider också i värde de första åren.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

22kwh laddarna nära gör faktiskt att jag överväger en elbil. Har bara 6A motorvärmare uttag på p plats hemma. Så för mig är offentliga ladd platser viktiga. Tror många som bor i lgh har samma problem. Det finns även 16A schuko en bit bort.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Ett infall av besserwisser: en laddstolpe är inte 22kWh eller 11 eller nåt annat. Hastighet på stolpe mäts i kW, inte kWh, som är resultat av det man fått i bilen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Ännu ett infall av besserwisser: alla dessa 22 kW(h) laddare som det talas om ovan är inga laddare. Det är 22 kW uttag som levererar AC. En laddare levererar DC.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nicke Nyfiken skrev:
Ännu ett infall av besserwisser: alla dessa 22 kW(h) laddare som det talas om ovan är inga laddare. Det är 22 kW uttag som levererar AC. En laddare levererar DC.
Fast de är ju inte helt vanliga uttag heller, eftersom de är kapabla till mode 3. Laddstolpar, är väl en okay benämning.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

danni skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Fast de är ju inte helt vanliga uttag heller, eftersom de är kapabla till mode 3. Laddstolpar, är väl en okay benämning.
Absolut är "laddstolpe" en alldeles utmärkt benämning. Mitt inlägg var inte riktat till HelectriC, utan till tidigare författare som benämnde dessa laddstolpar/AC-uttag som laddare.

Sedan kan man filosofera kring vad dessa laddstolpar ska kallas när de inte har formen av en stolpe. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Swede1 skrev:
22kwh laddarna nära gör faktiskt att jag överväger en elbil. Har bara 6A motorvärmare uttag på p plats hemma. Så för mig är offentliga ladd platser viktiga. Tror många som bor i lgh har samma problem. Det finns även 16A schuko en bit bort.
Om du kan använda ladduttaget kontinuerligt ska man inte förrringa 230V 6A heller. Det är 1,3kW och om du kommer hem kl 18 och laddar till kl 7dagen efter så får du i cirka 10 mils räckvidd på en natt. Och om du bara kör 3mil nästa dag så har du 17mil dagen efter det osv.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Absolut är "laddstolpe" en alldeles utmärkt benämning. Mitt inlägg var inte riktat till HelectriC, utan till tidigare författare som benämnde dessa laddstolpar/AC-uttag som laddare.

Sedan kan man filosofera kring vad dessa laddstolpar ska kallas när de inte har formen av en stolpe. ;)
Ladduttag?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

apkungen skrev:
Swede1 skrev:
Om du kan använda ladduttaget kontinuerligt ska man inte förrringa 230V 6A heller. Det är 1,3kW och om du kommer hem kl 18 och laddar till kl 7dagen efter så får du i cirka 10 mils räckvidd på en natt. Och om du bara kör 3mil nästa dag så har du 17mil dagen efter det osv.
Precis och det är ju så det funkar hemma (eller på jobbet). Där står bilen ändå i många timmar så det går bra med en liten rännil av ström. Men jag tänker inte, "ska vi inte åka till IKEA? För där kan jag få 1 mil per timme".
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Efter att ha läst ifatt tråden inser man snabbt att valet av uttag på respektive ställe måste ställas i relation till hur länge en kund kan tänkas stanna. Denna kunskapen finns ju tyvärr inte hos de respektive kedjorna tror jag än mindre bland elektrikerna som får frågan om att montera en stolpe.

22kW typ 2 testade jag i Finland nyligen och på de två timmarna vi sprang runt i det köpcentrumet/stadskärnan hann det bli fullt i batteriet. Utanför en resturang (modell snabbmat) bör det vara en snabbare laddning för att man ska ha något för besväret.

Det är således så att ICA och en hel del andra kedjor som ligger för sig själva har gjort en miss som sätter upp Schuko utanför sina affärer, där inne är man max 20-30 minuter och då struntar jag i att koppla in mig. Det blir således mer en image grej men i princip helt meningslöst för den som kör elbil, dvs inte värt besväret.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Precis, då får de fundera på vad de vill med uttaget eller laddaren. Vill de sprida image? Ja, förmodligen fram till nu. Det handlar alltså inte om att locka till sig elbilar utan att kunna visa en snygg fasad för dem utan.
Vill en ICA butik locka till sig mig, nu, då får de sätta upp en Chademo (helt ok med 22kW). Då skulle jag kunna tänka mig att ta en liten omväg för att kunna ladda samtidigt som jag köper min mat. Och det är ganska stora pengar vi snackar om, mat är den största affären jag gör (för att vara lite klyschig).
Skriv svar